Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 130 av 130

Ämne: Komma åt "sur sång"

  1. #121
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Men det är väl i karaktären och personligheten det sitter? Vissa människors karaktär sitter i det perfekta och det låter underbart emedan andra individers karaktär sitter i det… inte lika mycket nej. ;-)
    Men vad som är njutbart sitter väl egentligen i lyssnaren? Och då blir det ju mer än subjektivt...
    Men för egen del går jag loss på karaktären/personligheten i rösten/framförandet. Vilken den än månde vara. Men jag avskyr dussinröster á la Idol, hur tekniskt drivna de än är. Men de där två Amandorna från Lund stack ju ut ur mängden, där dock bara den ena lyckades bli någonting...

  2. #122
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får gärna tycka att det är löjligt om du vill det.
    Tidlös eller ej. Jag tycker det är riktigt kasst och duktigt rejält överskattat.
    Finns tyvärr inte något rätt svar här.
    Det finns inget rätt svar på om det är "bra" eller ej, det är förstås bara smak.

    Men det finns definitivt ett rätt svar på om det är illa spelat eller ej. Kan du ge ett exempel på var det spelas illa på Never mind the Bollocks (strunta i Rottens medvetna anti-sång)?

    Som nämnt ovan så spelar Steve Jones inte bara alla gitarrer på plattan, utan även all bas. Producenten Chris Thomas har ett flertal gånger efteråt, apropå Never mind the Bollocks, sagt att Steve Jones är den tajtaste gitarrist han nånsin spelat in. Andra artister han spelat in är bl.a. sopor som Pink Floyd, The Beatles, Elton John, Badfinger, Pete Townshend...

  3. #123
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns inget rätt svar på om det är "bra" eller ej, det är förstås bara smak.

    Men det finns definitivt ett rätt svar på om det är illa spelat eller ej. Kan du ge ett exempel på var det spelas illa på Never mind the Bollocks (strunta i Rottens medvetna anti-sång)?

    Som nämnt ovan så spelar Steve Jones inte bara alla gitarrer på plattan, utan även all bas. Producenten Chris Thomas har ett flertal gånger efteråt, apropå Never mind the Bollocks, sagt att Steve Jones är den tajtaste gitarrist han nånsin spelat in. Andra artister han spelat in är bl.a. sopor som Pink Floyd, The Beatles, Elton John, Badfinger, Pete Townshend...
    Jag har väl inte sagt att dom inte kan spela direkt. Tycker mest det låter crap och är överskattat och det är inte heller den mest komplicerade musiken att spela. Men han är säkert en grym gitarrist.
    Mitt problem med till exempel sång m.m är att det finns väldigt många som sätter ihop sur och knepig sång med känsla och det är för mig bara löjligt.
    Det här dock en het potatis. Speciellt för vissa. Att säga sådana här saker kan vara så sjukt provocerande och människor tar det väldigt personligt så egentligen ska man hålla sig ifrån det. Kan dock inte låta bli ibland.
    Jag struntar egentligen fullständigt i vad andra lyssnar på och man får lyssna på det som gör en glad. Det är liksom poängen med det hela. Bara så man inte blir anklagad för elitism.

    Nu ska jag byta bajsblöja på min dotter på tal om...
    Senast redigerat av Keiowas den 2014-05-09 klockan 06:31.

  4. #124
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har väl inte sagt att dom inte kan spela direkt. Tycker mest det låter crap och är överskattat och det är inte heller den mest komplicerade musiken att spela. Men han är säkert en grym gitarrist.
    Nej, det är inte den mest komplicerade musiken att spela. Och jag skulle väl inte kalla Steve Jones grym, bortsett från tajtheten. Men tycker du att musiks kvalitet på något sätt är proportionell till dess komplexitet? Att t.ex. all (normalkompetent genomförd) jazz är bättre än Kraftwerk? Jag begär förstås inte att du eller någon annan ska gilla samma saker som jag, men att säga att nåt är kass eller crap är i mina öron ett ganska starkt avståndstagande. Jag skulle aldrig säga det om något som jag iofs kanske hatar att lyssna på, men som jag kan höra är hyggligt väl genomfört. Nåja, det var inte trådens ämne.

    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt problem med till exempel sång m.m är att det finns väldigt många som sätter ihop sur och knepig sång med känsla och det är för mig bara löjligt.
    Jag är osäker på hur du menar. Menar du att du uppfattar det som att en del sätter likhetstecken mellan sur sång och känsla? Det har jag inte uppfattat att någon i tråden tycker.

    Men jag (och så tolkar jag flera andra i tråden också) tycker att a) det viktigaste är inte att sången är ren, utan att den är bra på att uttrycka känslor och b) att sur sång kan vara ett resultat av fokus på känsla, eller t.o.m. ett direkt verktyg för att uttrycka känslor och c) att det låter förjäkligt med sur sång om surheten inte är ett redskap för b).

    Jag har själv gjort försök med att sjunga lite småsurt på vissa ställen för att förstärka känslouttrycket och att spela lite sladdrigt och småotajt av samma skäl. Jag fixar det inte, när jag gör fel så låter det bara som fel. Och det finns massor med människor vars sura sång eller otajta spel också bara låter inkompetent. Men det finns i mitt tycke många andra som lyckas använda såna saker som effektiva uttrycksmedel, som ytterligare färger i paletten. Några exempel:

    * Stephen Malkmus (f.d. Pavement) sjunger orent ibland, absolut inte hela tiden. Men när han gör det, så förstärker det låtarnas uttryck av slackermentalitet.

    * Nick Cave sjunger orent ibland, absolut inte hela tiden. Men när han gör det, så förstärker det låtarnas uttryck av sorg, desperation eller aggressivitet.

    * Iggy Pop sjunger orent ibland, absolut inte hela tiden. Men när han gör det, så förstärker det låtarnas uttryck av aggressivitet.

    * Edith Piaf sjunger orent ibland, absolut inte hela tiden. Men när hon gör det, så förstärker det låtarnas uttryck av desperation eller sorg.

    * Pete Shelley (Buzzcocks) sjunger orent ibland, absolut inte hela tiden. Men när han gör det, så förstärker det låtarnas uttryck av tonårig energi och frustration.

    Osv.

    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här dock en het potatis. Speciellt för vissa. Att säga sådana här saker kan vara så sjukt provocerande och människor tar det väldigt personligt så egentligen ska man hålla sig ifrån det. Kan dock inte låta bli ibland.
    Jag blir provocerad när jag upplever personer som a) inskränkta och b) som att de anser att deras inskränkthet är den korrekta åsikten. Jag blir inte provocerad när nån inte tycker som jag. Jag blir inte heller provocerad när nån är mindre inskränkt än jag och därför utmanar min egen inskränkhet. Då blir jag snarare utmanad att utmana min egen inskränkhet och fundera på om jag kanske är, tja, just inskränkt.

    (Det kanske inte alls var så du menade! Jag ber om ursäkt i så fall! Men det var så jag läste en del av dina inlägg.)

    Jag blir dock provocerad när folk dissar Buzzcocks! Ja, på den punkten är jag tveklöst inskränkt! Gillar du alls pop? Minns du hur det var att vara tonåring? I så fall tycker jag du ska ge Buzzcocks en chans till, framförallt Pete Shelleys låtar. Prova samlingen Singles Going Steady. Jag förstår om man har svårt för sångstilen eller inte gillar soundet, men försök i så fall bortse från det och lyssna på själva låtarna och läs texterna. Tänk dig dem i arr du skulle gilla. Rena skolan i enkelt men smart popsnickeri. Utanför trådens ämne även detta, men för mig är Buzzcocks ett väldigt viktigt band, så jag kan inte låta bli att tjata...

    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu ska jag byta bajsblöja på min dotter på tal om...
    Jag undrade just varför du var uppe och skrev inlägg så tidigt! Jag måste erkänna att jag blir avundsjuk, tros sömnbrist och bajs. Jag har inga barn själv, men en liten guddotter på snart två år. Hon har verkligen fått fart på min biologiska klocka!

  5. #125
    DjRymd
    DjRymd är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Katy Perry sjunger för det mesta falskt, när det låter bra är det körtjejerna som sjunger.

    Men o andra sidan har hon en fantastisk röst, vill bara höra mer mer Blir liksom fångad, hon får fram så mycket känsla när hon sjunger.


    https://youtu.be/w9ElflzOa08

  6. #126
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    för mig är Buzzcocks ett väldigt viktigt band, så jag kan inte låta bli att tjata...
    <3

  7. #127
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    <3
    För att kommentera så säger jag bara att den här diskussionen är jätteintressant. Men den består till stor del av smak. Att förstärka sång med att göra den lite sämre har aldrig varit min melodi. För andra är det en jättegrej. Det fattar jag med.
    Whatever makes you happy.,
    Skaffa kids. Man blir glad.

    Edit: det var till slirak

  8. #128
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att kommentera så säger jag bara att den här diskussionen är jätteintressant. Men den består till stor del av smak. Att förstärka sång med att göra den lite sämre har aldrig varit min melodi. För andra är det en jättegrej. Det fattar jag med.
    Whatever makes you happy.,
    Skaffa kids. Man blir glad.

    Edit: det var till slirak
    Så länge vi alla är överens om att vi diskuterar smak, subjektiva åsikter och inte sanningar, så blir jag inte det minsta provocerad av att vi inte håller med varandra!

    Kids, ja, det skulle jag gärna skaffa. Men jag har hört nåt om att man behöver nån med en livmoder för den grejen också? Nån som känner en trevlig popnördig singelkvinna i rimlig ålder, på jakt efter en trevlig popnördig kille, för familjebildande och kanske lite småsurt gemensamt popmusicerande? Svar på PM!

  9. #129

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DjRymd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Katy Perry sjunger för det mesta falskt, när det låter bra är det körtjejerna som sjunger.

    Men o andra sidan har hon en fantastisk röst, vill bara höra mer mer Blir liksom fångad, hon får fram så mycket känsla när hon sjunger.


    https://youtu.be/w9ElflzOa08
    Sjunger Katy falskt för det mesta? På det här klippet sätter hon nästan allt, falsetten är lite svag.

  10. #130
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    För att vara live (eller singback åtminstone), så tycker jag det där lät helt OK. Inte perfekt, men klart rimligt.

    Ibland blir man förvånad.

    För en massa år sen så satt jag en natt och kollade på nån stor amerikansk gala där alla körde singback. Alla sjöng galet surt, även många som man hade förväntat sig kunna sjunga hyggligt eller t.o.m. bra. Det var så konsekvent illa att jag började inse att det nog handlade om att medhörningen var riktigt kass. Många gjorde också de klassiska gester som brukar betyda "jag hör inte mig själv, höj sången i medhörningen", men det blev inte bättre, alla sjöng ändå skitsurt.

    In kommer så småningom Aqua. Aqua-Lene gör som alla andra i början, gestikulerar om att få sången högre i medhörningen, men en liten bit in i låten så ser man hur hon bokstavligen rycker på axlarna, skakar uppgivet på huvudet, skiter i det och börjar köra sina dansmoves fullt ut och sjunger på. Och hon sjunger rent. Hela låten igenom. Aqua-Lene. Japp. Nästa band går på och nu är det skitsurt igen och så var det med resten av banden efter, de sjöng alla skitilla. Utom Aqua-Lene. Japp. Aqua-Lene. Ibland blir man som sagt förvånad. Och lite glad över att ens fördomar inte alltid bekräftas.

Liknande ämnen

  1. Hjälp att komma på ett bra "band"-namn
    Av olke i forum Allmänt om musik
    Svar: 60
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 20:24
  2. "Sång"-pålägg till "electro"-låt
    Av saddox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 14:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •