Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Editorer (mjukvara) till ett par gamla digitala syntar?

  1. #1
    deleted user

    Editorer (mjukvara) till ett par gamla digitala syntar?

    Jag är sjukt kass på editorer och har aldrig gillat idéen (förutom Yamahas egna DX7-editor till deras egna DX-dator från back in the days). Dock är jag lite nyfiken på vad som finns till:

    Kurzweil K2000
    Yamaha SY77

    Operativsystem:
    OS9
    OSX
    Win XP
    Ubuntu

    Helst OS9 eller OSX

    Vill kunna styra parametrarna i syntarna så det bara är att spara i dem utan krångel. Kankse framför allt egentligen använda editorn till att se parametrarna och få överblick. Det kanske man kan med alla, vad vet jag? Jag är som sagt ganska oerfaren när det gäller mjuka editorer till hårdvara.

    Jag tycker egentligen inte det är några större problem att editera i någon av syntarna, men mer överblick skulle inte vara ett hinder i alla fall.

  2. #2

  3. #3
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Unisyn fungerar inte i 10.5 eller senare, och inte med Intel-processor. Värt att veta.

  4. #4
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är sjukt kass på editorer och har aldrig gillat idéen (förutom Yamahas egna DX7-editor till deras egna DX-dator från back in the days). Dock är jag lite nyfiken på vad som finns till:

    Kurzweil K2000
    Yamaha SY77

    Operativsystem:
    OS9
    OSX
    Win XP
    Ubuntu

    Helst OS9 eller OSX

    Vill kunna styra parametrarna i syntarna så det bara är att spara i dem utan krångel. Kankse framför allt egentligen använda editorn till att se parametrarna och få överblick. Det kanske man kan med alla, vad vet jag? Jag är som sagt ganska oerfaren när det gäller mjuka editorer till hårdvara.

    Jag tycker egentligen inte det är några större problem att editera i någon av syntarna, men mer överblick skulle inte vara ett hinder i alla fall.
    Midi Quest!

  5. #5

  6. #6
    bjorx
    bjorx är uppkopplad nu
    bjorxs avatar
    Veteran
    FM Alive (googla) till SY77.

  7. #7
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Midi Quest som Vierphora föreslår ovan, har faktiskt precis släppt en ny version så att dom är kompatibla ända upp till 10.9. Dom har en djävulskt massa apparater som är kompatibla. Är lite sugen själv faktiskt. Ganska dyrt om man väljer den fetaste versionen, men den billigaste är inte så kostsam.

    Hört en del klagomål på tidigare versioner men den här har dom tydligen fått till om man får tro internet.

  8. #8
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Mks-80 på förra versionen funkade på bra, men studio electronics se-1 med senaste firmware där minnesbanken dubblerats, blev det skrot av mina patchar. Editorn hade nog inte uppdaterats på 10 år för den syntmodulen...

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Unisyn fungerar inte i 10.5 eller senare, och inte med Intel-processor. Värt att veta.
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helst OS9 eller OSX

  10. #10
    deleted user
    Tack för alla inlägg!

    Ang. Unisyn... jag fattar inte riktigt... finns den till OS9 också? Finns den bara till OSX så har jag senare versioner än 10.5 på båda maskinerna med det. Jag är också lite halvskeptisk till om jag vill lägga över tusenlappen på något jag inte alls är säker på att jag vill ha... jag är nyfiken och det kanske passar mig perfekt, beroende på om det funkar tillfredsställande, men jag vet inte.

    MidiQuest har jag tagit hem demo på för ett par veckor sedan och får det inte att funka med Kurzen, så jag lackade ur och har inte testat med 77:an ens. Funkar det så ser det ju bra ut, men samma med priset där. Lite mycket om jag inte är säker på att jag vill använda.

    Många tips från reSet där. Har testat X-Factory utan att få det att funka alls, får kika på de andra. Spontant känns Ctrlr jäkligt intressant.

    Ska testa FM Alive. Funkar det är det ändå ett pris som känns mer ok.

    Tack igen!

  11. #11
    deleted user
    Förresten!

    Det ALLRA bästa vore såklart om det fanns en app till iPad som fixade biffen! Jag antar att det inte gör det, men om jag har fel så skulle jag bli själaglad!

  12. #12
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    http://mididesigner.com/

    givet att du kan alla CC#, och/eller sysex valörer på dina synthar så fixar den nog biffen.

  13. #13
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Gamla SoundDiver fungerade till SY77 vet jag.

  14. #14
    deleted user
    Sounddiver hittar jag inte... Midi Designer kan kanske vara grejen.

    Men hur hittar man midi charts till K2000 och SY77? Trodde det skulle vara en liten bit kaka, men jag hittar inget. Roland S-220 vore också bra att hitta midi chart till, för den delen.

    Edit: Efter en heldag med att försöka komma på något inser jag att det inte kommer att funka. FM Alive funkar inte. Midi Designer verkar cool i teorin men jag kommer aldrig att få till det, inser jag efter lite googlande. Folk som, till skillnad från mig, verkar kunna sånt här sliter sitt hår...

    Nej, ska det funka för mig måste det vara något helt dedikerat och fungerande out of the box.
    Senast redigerat av Skilling den 2014-02-12 klockan 20:23.

  15. #15
    Jojjelito
    Jojjelito är inte uppkopplad
    Jojjelitos avatar
    Veteran
    Tyvärr är det så där. Har också en massa gammalt bös, och även om jag kan pilla fram någonting så tar det tid. Ett tag hade jag gott hopp om Ctrlr, men det känns lite lagomt flytande, halvstabilt och i beta. Ett typiskt öppen-sås projekt som ännu inte lyft alltså.

    Det går ju att jaga fram ett komplett SoundDiver från internetbiblioteket, det känns lite lagomt ickelegalt bara. Många Yahoo-grupper har SDiver för just "sin" synth t.ex.

  16. #16
    deleted user
    Ja... Det är säkert så. Det är ingen katastrof, jag tycker inte att någon av dem är någon pina att progga egentligen, men framförallt skulle det vara ett plus om man kunde ha en visuell överblick över parametrarna när man pular med FM-syntes i 77:an.

    Med det i tanken svider det att jag sålde DX7 + CX5-datorn med editorn. Det var både sjukt coolt och tokbra. Jag tycker mycket om 77:an och tycker att Yamaha fått till FM till fulländning där, men blir ändå lite sugen att byta 77:an mot en DX7 igen och jaga rätt på en CX5 också.

    Well well, such is life, and it only gets sucher and sucher...

  17. #17
    bjorx
    bjorx är uppkopplad nu
    bjorxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Skilling Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sounddiver hittar jag inte... Midi Designer kan kanske vara grejen.

    Men hur hittar man midi charts till K2000 och SY77? Trodde det skulle vara en liten bit kaka, men jag hittar inget. Roland S-220 vore också bra att hitta midi chart till, för den delen.

    Edit: Efter en heldag med att försöka komma på något inser jag att det inte kommer att funka. FM Alive funkar inte. Midi Designer verkar cool i teorin men jag kommer aldrig att få till det, inser jag efter lite googlande. Folk som, till skillnad från mig, verkar kunna sånt här sliter sitt hår...

    Nej, ska det funka för mig måste det vara något helt dedikerat och fungerande out of the box.
    Kört med både FM Alive och Sound Diver till SY99. Tyckte FM Alive fungerade bäst...vad är det som inte fungerar med den?

    Slutade dock med att jag bara använde FM Alive som "librarian" och editerade ljud direkt i synten istället. En stor fördel med FM Alive är att det klarar SY-diskar samt fixar att enkelt konvertara över DX7-patcher.

    Sound Diver "fick" jag av en snäll 99:are för många års sedan.
    Vill du ha det går det säkert att ordna...

  18. #18
    deleted user
    Den här tråden blev ändå jävligt lyckad. Tack reSet för tipset om Midi Designer. Håller på med en kontroller till min favorit-VST: Aalto.

    Tycker däremot inte om att jobba med mjuksyntar i samma burk som man har DAW och allt, det passar mig inte alls. Nu kör jag Aalto i MacBooken, ut i mixern och in i DAW-datorn via effekter och annat und so weiter. Det här blir riktigt bra.

    Kommit så här långt och är riktigt nöjd:


  19. #19
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Kan ha nämnt det redan, men jag var lite inblandad i JSynthLib för en massa år sedan. Open source java-editor, fanns stöd för en hel del synthar då. Inte någon större finish, men kan ju vara bättre nu. Eller så är det stendött (servern nere, så antagligen).

  20. #20
    deleted user
    Jag kollade JSL för några veckor sedan, fick det inte att lira och la ner det.

    Bjorx: FM Alive tar inte in mina patchar av någon anledning. Ser mitt bibliotek, men sen händer inget.

    Midi Designer är annars helt kanon, vill jag understryka igen. Jag fixar inte att jobba med syntar som VSTi (trummor går däremot utmärkt), men det här kan få mig att plocka upp de VSTi jag tycker är riktigt bra. Aalto definitivt. det är en vansinnigt bra synt. Nu kommer jag tycka att den är rolig att använda också. Har gjort klart hela editorn till den, styr varenda parameter och det blev fullständigt helt perfekt. Tänk att få den att lira med K2k och SY77 också. Vore en dröm.
    Senast redigerat av Skilling den 2014-02-14 klockan 12:22.

  21. #21
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Sounddiver är väl fritt om man har möjlighet att tigga till sig en gammal Logicnyckel av någon?

  22. #22
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Har det hänt något på den här fronten?

    Hade varit kul att få ordning på t ex
    Yamaha tx81z
    Casio vz-8m
    Roland u-110
    Kawai k3m
    Dynacord drp 20
    (I nuläget sitter alla dessa långt ner i racket, för jag väljer ett preset och kör på det. Lite synd)

  23. #23
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Tror att det bara är Midiquest som är aktivt fortfarande. Sen kan det ju finnas fristående editorer till enskilda synthar men där har jag inte superkoll.

  24. #24
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Är midiquest något att ha då?

  25. #25
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Ja, det är gediget. De hade rykte om sig att vara buggiga tidigare men sedan senaste versionen som kom för ett par år sedan så har det varit ganska tyst om detta från användare. Jag slog till då i alla fall.

    Jag har "mellanversionen".

  26. #26
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har "mellanversionen".
    Vad fick dig att välja mellanversionen?

  27. #27
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Sounddiver värper väl fortfarande? Det borde man kunna fultanka en gammal version av utan att få allt för dåligt samvete?

  28. #28
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad fick dig att välja mellanversionen?
    Minns inte exakt men det var väl någon funktion som inte lilla versionen hade. Plugin-supporten förmodligen.

    Finns en jämförelselista på sidan om du inte sett den redan:

    http://www.squest.com/Products/MidiQuest11/Compare.html

  29. #29
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har det hänt något på den här fronten?

    Hade varit kul att få ordning på t ex
    Yamaha tx81z
    Casio vz-8m
    Roland u-110
    Kawai k3m
    Dynacord drp 20
    (I nuläget sitter alla dessa långt ner i racket, för jag väljer ett preset och kör på det. Lite synd)
    Jag gjorde för ett tag sen MIDI CC till sysex casters (dvs man editerar med vilken MIDI CC panel som helst). Gjorde detta till TX81z, DW6000, Korg707 och JX10. Ville också göra en till VZ8m men denna (fantastiskt ljudande apparat) har inte någon sysex parameter change, så det går alltså inte att ändra en parameter i taget över MIDI. Då gjorde jag istället en slump-kombinerare, som slumpar ihop ljud i dumpande banker. (om man bara slumpar får man bara knasljud som man tröttnar på ganska fort). I alla fall resultatet blev ett lass med (o)ljud finns att ladda ner här: http://sonica.comoj.com/wordpress/?p=101

    TX81z varianten finns här (källkod).
    https://github.com/DanielSkaborn/inline_TX81Z
    Senast redigerat av dannes den 2016-11-29 klockan 19:44.

Liknande ämnen

  1. Editorer till hårdvarusyntar
    Av Glitzerstrahl i forum Övrig mjukvara
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-10-19, 07:38
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-13, 13:07
  3. Gamla syntar på nytt
    Av axeman i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2003-05-02, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •