Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Open Source Modular - En galen idé

  1. #1
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior

    Open Source Modular - En galen idé

    Hey, jag fick galen idé, eller snilleblixt beroende på hur man ser det...
    Tänk om man skulle vara ett gäng som pyntade stålar för att gemensamt köpa en värstingmodular - Kopplade alla switchar-, pottar-, in och utgångar, allt till ett datorstyrt relä av något slag... Gjorde detta relä åtkomstbart via nätet, sedan använda denna modular via t.ex. en webbsida. Ljudet spelas upp via inkopplat ljudkort... Flera kan använda den samtidigt för att kollaborera... Man kan bygga upp feta sequences, spela in dessa och tanka ner i 24/96 wav... Egentligen kan man ju dra det här längre genom att ha en hel studio webbstyrd på det här sättet...

  2. #2
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Skulle bli ett jädra stort relä tror jag...

  3. #3
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    So what! Kan börja i liten skala...

  4. #4
    deleted user
    Var det inte något universitet som hade något liknande för något år sen, internet mot modular.

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var det inte något universitet som hade något liknande för något år sen, internet mot modular.
    Det var iaf ett som hade en Mono/Poly kopplat som beskrivs. Nå't modularliknande har jag också sett... och kranat. Det lät f-n mest hela tiden när alla slet och drog i alla spakar.

  6. #6
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Fast halva grejen med en modular är ju direktheten i interfacet, att inte sitta framför en skärm och dutta. Tekniskt går det naturligtvis att göra men det är en del jobb och kostar en del och i slutändan så vet jag inte hur roligt det skulle bli. Man ska nog göra det för utmaningens skull snarare än resultatet isf tror jag.

  7. #7
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Visserligen ingen modular inkopplad här, men Karplus-Strong med internet som resonanslåda. Kort paper om saken:
    https://ccrma.stanford.edu/~cc/shtml...Internet.shtml

    Det måste ju bli fördröjningar om man kopplar ihop moduler på det viset. Att tänka på om man gör feedback.

  8. #8
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Bygger man upp en sequence med moduleringar, typ filtersvep och annat jox i modularen så kan det säkert vara givande trots latens. Tänker - Det är ju inte alla som har råd med musikutrustning, eller plats för den delen... Bygger man eget tar det i regel en livstid innan man "hittat rätt"...

  9. #9

  10. #10
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Heh, tanken för mig tillbaka till den tid då en rad kvinnor hade som jobb att patcha tele-kablar på beställning. Ball tanke hur som.

  11. #11

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Direkt till MIT:s sida: http://synth.media.mit.edu/synthclient/

    (fast jag får bara "Connecting…")

  12. #12
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Känner igen den här idén från en annan tråd här på 99musik men nu hittar jag den inte... hursomhelst, coolt projekt!

  13. #13
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Du behöver inga relän, dock en jäkla massa analoga switchar. Klurar du lite så borde det gå att muxa till alltet och styra med en mikrokontroller. I princip så är det så en analog synth med patchminnen fungerar. Så det är ju inte raketteknik direkt. Men det tar tid och är omständligt.

    Inte för att regna på paraden, men varför ska det vara hårdvara om det ändå ska in i burken och transporteras över internet?

    Vore coolare isf med en ABB-robot som patchar en modular via en videolänk. Då blir det iofs jävligt dyrt. Men ack vad häftigt det skulle vara.


    Hej, jag patchar modular!

  14. #14
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Precis som man föreställde sig att datatrummor var när man var barn!


    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vore coolare isf med en ABB-robot som patchar en modular via en videolänk. Då blir det iofs jävligt dyrt. Men ack vad häftigt det skulle vara.


    Hej, jag patchar modular!

  15. #15
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte för att regna på paraden, men varför ska det vara hårdvara om det ändå ska in i burken och transporteras över internet?
    - För analogt helt enkelt låter bättre

  16. #16
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Och ja en robot-arm skulle kunna vara en idé, men det skulle vara meckigt att patcha, i längden...

  17. #17
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Najs med en liten modular-slav. Iom roboten så får man ju recall och kan ligga o titta från soffan och sippa på en bärs medans musiken blir gjord.

  18. #18
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    En liten omvänd stegmotor på varje vridpot!

  19. #19
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran

  20. #20
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vore coolare isf med en ABB-robot som patchar en modular via en videolänk. Då blir det iofs jävligt dyrt. Men ack vad häftigt det skulle vara.


    Hej, jag patchar modular!
    Yes! Fixa fet ABB-spons på det och kör! Finns säkert en del forskningsvinning för dem där också, exempelvis på hur man hanterar patchkablar som är i vägen för det som skall hanteras.

    Någon som skriver en ansökan och kör hårt?

  21. #21
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - För analogt helt enkelt låter bättre
    Fast bara för att det är hårdvara så är det väl inte analogt?

  22. #22
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    nästa DIY projekt... bygga ABB-robot klon

  23. #23
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Man kan ju köpa en för typ 30 lax annars! http://www.blocket.se/skaraborg/ABB_....htm?ca=11&w=3
    Lär ju kosta ungefär lika mycket som att bygga en och utveckla kontrollsystem (6DOF IK-matte är ju jobbigt!). Men det jag har tittat på vad det gäller styrsystem så verkar det vara mycket fokus på att förprogrammera program och sedan köra dem, och inte så mycket realtidshantering. Och då blir det ju tråkigt. Har sett någon som styrde en ABB robot med typ en Arduino på Youtube, men då är det skriva en byte, vänta på position, skriva, vänta, osv. Så då blir det slött och ganska osexigt. Men det är ju en annan historia.

Liknande ämnen

  1. Echoprint - open source-musikigenkänning
    Av false messiah i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-29, 23:48
  2. sh1:a med noise/vcf-strul och en galen moog source
    Av geeklund i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 20:52
  3. Open-Source 3D Webcam MIDI Controller
    Av henke_j i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-23, 10:55
  4. Open Source drivisar för nyare E-mu kort
    Av my03 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 22:23
  5. open source stomp-boxen
    Av hasparigus pink i forum Effekter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 18:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •