Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 141 av 141

Ämne: Trött på PC/Windows, löser Mac mina bekymmer?

  1. #121
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Precis, Mein m.fl säger det som det är, mycket överdrifter och absoluter. Håller personligen inte med om det här att "allt bara funkar" med mac det är inte min erfarenhet. Mer flyt ja, men det är datorer och datorer jävlas ibland särskilt när olika grejer ska funka ihop.

    Byt gärna ut "Random USB interface" från nåt du vet andra jobbar med och funkar bra för dom.

  2. #122
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lazerkind Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men var inte dumsnål. Det är ju helheten dator + interface som ska rulla.
    Så är det. Om du nu köper en mac så se till att köpa ett ljudkort som har erkänt bra mac-stöd och drivisar (googla!). En garanterad fördel med mac är att det finns ett ganska litet totalt utbud av möjliga hårdvarukonfigurationer, så, om du köper ett ljudkort som har erkännt schysst mac-stöd kan du vara säker på att ljudkortstillverkaren testat med exakt likadan hårdvarukonfiguration som du har.

  3. #123
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Har ingen direkt erfarenhet av Apple-prylar (mer än paddor och iphone).
    Men om man bara tittar på pris på ex. en Macbook och motsvarande PC-laptop så är det inte såååå stor skillnad i pris.
    Ta samma variant och generation av CPU'n, motsvarande upplösning (om man bortser från retina) o.s.v. så är det i stort sett samma pris.
    Ex. en Macbook Pro 15" och en HP 9470m Ultrabook.

    Kanske inte så konstigt med tanke på att det sitter i stort sätt samma skrot i dem
    Det som jag tycker är lite konstigt med Apple's bärbara är att det inte finns några orginal-dockor/port-replicator till dem.
    Den grejen har jag inte riktigt fattat men det är väl ingen deal breaker i sig.

    När det gäller stabilitet så kan man (tycker jag) ifrågasätta vad man jämnför med.
    Jämför man verkligen äpplen och äpplen eller något helt annat.
    En HP/Lenovo/Sony/etc. mot ex. en Macbook, ena har problem men inte den andra är ju ingen vidare statistik att ta beslut på.
    De laptops jag haft senaste 10åren i jobbet har varit business-burkar, med i stort sätt motsvarande prislapp som en Macbook.
    Har haft väldigt lite problem med dessa (blandat HP och IBM/Lenovo)

    Så i slutändan skulle jag vilja påstå att det kommer ner till vad man föredrar, som vanligt.
    Föredrar man MacOS, de applikationer, funktioner som finns där och ens användningsområde eller motsvarande på PC-sidan.
    Det är ju ingen svårighet att hitta de som haft problem med Mac'ar heller, så frågan är ju hur långt man ska dra saker och ting.
    Rent krasst låter det som att OP redan "valt" att skaffa en Mac men vill få det konfirmerat att det är ett "säkert" kort.
    Där är det väl mest en fråga för de som använder Mac men att hitta problem i båda läger är som sagt inga knepigheter.

  4. #124
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Med "random" tänkte jag snarast på Focusrite, Presonus, Motu m.fl. Fast det räcker inte? Alla modeller funkar inte felfritt på mac? Man måste google runt lite först?

  5. #125
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med "random" tänkte jag snarast på Focusrite, Presonus, Motu m.fl. Fast det räcker inte? Alla modeller funkar inte felfritt på mac? Man måste google runt lite först?
    Vad jag vet så funkar alla etablerade bra på mac. Jag fick lite Deltaco-kina-vibbar av random bara

  6. #126
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Det är till största del med stationär PC vs. Mac som du kan få mer tjong för pengarna. Laptops ligger nog som Haplo säger inte så långt ifrån varandra om det ska vara att lita på.

    /Mein

  7. #127
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som jag tycker är lite konstigt med Apple's bärbara är att det inte finns några orginal-dockor/port-replicator till dem.
    Thunderbolt display! ;o)

  8. #128
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Min övertygelse grundar sig på flera tusen case.

  9. #129
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Thunderbolt display! ;o)
    Där ser man, gäller bara att man behöver/har-råd med en display också för att få en "docka"

  10. #130
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Om du gräver upp det där 'skräpet' och vet vad du ska leta efter kan du tjäna en förmögenhet Jens.

  11. #131
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, för att klargöra:

    Om jag köper valfri Mac (bok, mini, i) och random USB-ljudinterface, installerar Studio One 2, så kommer allt rulla perfekt direkt?
    Några audiospår, 30 VST-synthar och lika många FX, rullar på bra med låg latency?
    Jag tänkte först svara "ja", men såg jag att du tänkte köra 30 mjuksyntar plus en massa effekter… Det har jag aldrig provat.

    En symfonisyntorkester?

  12. #132
    synthcollector
    synthcollector är inte uppkopplad
    synthcollectors avatar
    Senior
    Jag stresstestade precis min MBP i5 från 2011. Saffire/Motu-ljudkort. 32ms buffersize. Körde 30 hysteriska spår softsynthar och då låg Logics processormätare på typ 60%. Körde iofs inga fx direkt men några av softisarna är rätt processorkrävande. Vet inte om det är bra men det räcker för mig. Jag kör normalt mest audio från externa synthar/instrument.

  13. #133
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage


    233 Mhz G3, ca 350 rösters polyfoni med Subtractor / Reason 1.0, Mac OS 8.6 - 9.0, år 2000.

  14. #134
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Detta är lite som att fråga "hur långt kan ett snöre göras"? Och det kommer alltid att finnas de som försvarar sina respektive läger (os) i absurdum.

    Mina egna reflektioner ur verkligheten:

    Atari levde länge kvar hos mig innan jag bytte upp mig till PC i början av årtusendet. Nog fan strulade PC (då win 98) duktigt med lagg och knaster och hela köret. Med XP blev det dock bra. Jag plockade ihop en egen PC av eget utvalda komponenter och den PC'n har jag faktiskt använt ända till nyligen då jag bytte till en iMac. Det gjorde jag av det enkla skälet att Logic numera bara finns till Mac. Mac HAR många fördelar över PC i det att folk som kan saker har bestämt vilka komponenter som ska sitta i burkarna, samt att de som skruvar ihop dem kan prata med killarna längre ner i korridoren som gör mjukvaran och OS. Det blir helt enkelt bättre när mjukvaran designas utifrån given hårdvara. Linux har jag endast kört på en HTPC och har för lite erfarenhet för att ha en vettig åsikt om det fungerar bra eller ej.

    Men att Mac gjorde livet superenkelt var blaj! Tog ett bra tag att få grejerna att lira smidigt i hop (audio & midi) i Logic och jag är fortfarande inte 100% nöjd. Där var min gamm-pc-häck stabilare. Och att lära sig ett helt nytt OS är faktiskt inte att förringa. Jag är en van PC användare men när jag knäppte på mac för första gången kände jag mig som en total gröngöling. Det TAR tid att lära sig Mac (läs gamla hundar sitta) även om jag måste ge Apple att det är intuitivt och enkelt oftast. Men du har inte alls samma koll var ljudbibliotek hamnar och vissa mappar är gömda för användaren etc, kort sagt: det är lite mer Sovjet att köra mac. Allt detta lär man sig efter ett tag men det tar tid, tänk på det.

    Det mesta beror på vilken mjukvara man sedan skall använda för att skapa musik och hur bra skriven den är. Och ju mer junk du installerar i en dator oavsett OS ju mer problem skapar det = håll musikdatorn borta från allt annat än musik och kanske web.

    Min summering: Mac's hårdvara känns stabilare och mjukvaran har krånglat minimalt, men jag har fortfarande inte fått midi och audio att sitta pang på (måste sitta och fippla med delay värden och sånt - något jag aldrig behövde göra på PC Logic). Men om du plockar ihop en egen PC av bra komponenter eller låter något företag göra det åt dig kommer det också att funka. Allt det jag gör på min MAC kan jag göra på en bättre PC också, det är bara lite enklare att komma igång med en Mac när man installerar etc. Bara en sådan sak som att inga drivar behövs till audio och midi interfejs utan bara plugga in usb kabeln - klart, otänkbart i PC världen. Jag blir nog personligen kvar i mac träsket i några datorer till men skulle inte bli ledsen om win 9 blir allt det man vill ha av ett OS. Jag är nämligen inte så gammal i macträsket att jag blivit hjärntvättad ännu och kan enkelt byta tillbaka till pc om det kniper
    Senast redigerat av SyZ-X den 2014-02-14 klockan 02:05.

  15. #135
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Samma här vettu, skaffade Win 8 av nyfikenhet men nä det var nästan samma under ytan ändå.

  16. #136
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Jo vettu då blev du väl nöjd med alla katt-OS och maverick för där jäklar hände det grejer mellan varje version?

  17. #137
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Njäe men där såg jag inte lika mkt problem som med Windows.

  18. #138
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ett rakat vårtsvin
    Sorry. Jag läste detta och tappade tråden helt.

  19. #139
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag garanterar att en bra spelad iMac fixar det. Jag har en bra spelad iMac 2009'a o har kommit upp i mer än den summan spår. FAST jag kör Logic..


    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, för att klargöra:

    Om jag köper valfri Mac (bok, mini, i) och random USB-ljudinterface, installerar Studio One 2, så kommer allt rulla perfekt direkt?
    Några audiospår, 30 VST-synthar och lika många FX, rullar på bra med låg latency?

  20. #140
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, för att klargöra:

    Om jag köper valfri Mac (bok, mini, i) och random USB-ljudinterface, installerar Studio One 2, så kommer allt rulla perfekt direkt?
    Några audiospår, 30 VST-synthar och lika många FX, rullar på bra med låg latency?
    Beror väl på synthar å fx. 30 Aalto med 30 Aether på maxkvalitet. Nopes... =)

  21. #141
    Flipper 2
    Flipper 2 är inte uppkopplad
    Flipper 2s avatar
    Senior
    Min erfarenhet:

    1. Mac - om du tänker leva på musiken
    2. Windows - för studio i sovrummet om du är amatör/hobbymusiker OCH en till PC med Linuks för internet (min IKS-tangent funkar inte ;-)
    3. Har du massa cash så köp Mac och slipp alla problem och bekymmer!

    Med andra ord:
    Om du har ett problem som du inte kan lösa med pengar... lös det med mycket pengar! :-)

Liknande ämnen

  1. Hur löser man detta?
    Av ygg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-01-27, 12:15
  2. AD/DA med toslink och en Mac Book Air 13" ?? Hur löser jag det?
    Av Light Head i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-24, 21:16
  3. Hur löser vi transportfrågan?
    Av lither i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 19:35
  4. Bekymmer med hårddisk
    Av Bobbski i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 16:39
  5. Bra artikel om hur man löser drivarproblem i Windows
    Av false messiah i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-03, 10:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •