Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hur är nya Triumph? (tidigare Wave Editor)

Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

Hur är nya Triumph? (tidigare Wave Editor)

Audiofile Engineering har gjort om mastringsprogrammet Wave Editor och kallar den numera Triumph.
    http://www.audiofile-engineering.com/triumph/

Någon som testat och tycker?

Jag körde föregångaren Wave Editor ett tag men tyckte det var något i hela upplägget som inte funkade. Lite synd för det är ett prisvärt mastringsprogram med kompletta funktioner vad gäller koder, redbook, ddp mm.
    Bland nackdelarna fanns dålig mätning (rena skämtet för mastring), märklig hantering av VST/AU och yxig fade/x-fade. Däremot fanns det väldigt många fadekurvor men det var svårjobbat.

Sedan har de en patenterad idé kallad "layers" som i princip handlar om att istället för att lägga olika regioner vertikalt under varandra på skärmen så ligger de "på djupet" så enbart det översta syns och man får välja ett lager i taget. Detta tyckte jag mest ställde till problem. Jag skulle kunna se en poäng med det om man kunde "fälla ut" klippen, redigera och sedan "fälla in igen", men så funkade det inte tyvärr.

Kanske att Triumph är förbättrad på denna punkt?

Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag satte mig in i Wave Editor och efter ett tag så var det väldigt snabbt och smidigt att använda. Triumph har jag däremot absolut inte kommit överens med (troligtvis för att jag inte känt att jag velat lägga ner värdefull studiotid till det).. det är som att börja om på nytt med något som är gjort lite för komplext, troligtvis till stor del för att de verkligen försökt att göra något nytänkande, men inte riktigt lyckats. Jag kan däremot mycket väl ändra åsikt om jag orkar sätta mig in i det mer, men tills vidare så använder jag hellre mastrings-vyn i Studio One (tillsammans med en del andra verktyg).

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag satte mig in i Wave Editor och efter ett tag så var det väldigt snabbt och smidigt att använda. Triumph har jag däremot absolut inte kommit överens med (troligtvis för att jag inte känt att jag velat lägga ner värdefull studiotid till det).. det är som att börja om på nytt med något som är gjort lite för komplext, troligtvis till stor del för att de verkligen försökt att göra något nytänkande, men inte riktigt lyckats. Jag kan däremot mycket väl ändra åsikt om jag orkar sätta mig in i det mer, men tills vidare så använder jag hellre mastrings-vyn i Studio One (tillsammans med en del andra verktyg).
    Undrar om vi inte diskuterat detta förr, blev du vän med layers?

Volantiz
    Volantizs avatar
    Vintage
    Nix.. hela layers-konceptet känns misslyckat. Jag använder hellre något annat program då jag måste peta ihop flera låtar efter varandra.

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Nix.. hela layers-konceptet känns misslyckat. Jag använder hellre något annat program då jag måste peta ihop flera låtar efter varandra.
    Men på vilket sätt använde du i så fall Wave Editor. Så fort man skulle göra en crossfade så hamnade man ju i det där layersträsket.

Volantiz
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag använde det till lite allt möjligt. Mest för manuellt meck med samplingar där inte vanlig batchprocessning räckte (stora mängder av samplingar då..). Lite vanliga fades osv, men inte mycket till crossfading. När jag tänker efter så vette tusan om jag faktiskt mastrat något alls i Wave Editor. Inget seriöst som jag kan komma på nu iaf.

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Jag testade att använda Wave Editor för att redigera MPC-samplingar men programmet ändrade headerdata så samplingarna fungerade felaktigt (skrev över root note vill jag minnas), därefter gick jag över till DSP-Quattro och kommer nog aldrig att använda Wave Editor igen. Inte för att DSP-Quattro är guds gåva till Macmusikern men mer förutsägbart, intuitivt och stabilt och inte minst snabbt. Mastra går bra det med.

Volantiz
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jo, först nu kom jag på vad som är den största orsaken till att jag inte använder varken Wave Editor, Triumph eller DSP-Quattro till mastring.. inget stöd för att langa in hårdvara i kedjan (jag mastrar främst med hårdvara). AE har lovat i ett par år nu att implementera stöd för det, men jag har inte hört något om de har lyckats än.

drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Hur gör man nu? Hela mjukvaruhuset är ju i legalt kaos och programmen finns inte att köpa längre. Autenserings servrarna ligger nere!
    Jag behöver Wave editor eller Triumph!

Volantiz
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    Hur gör man nu? Hela mjukvaruhuset är ju i legalt kaos och programmen finns inte att köpa längre. Autenserings servrarna ligger nere!
    Jag behöver Wave editor eller Triumph!
    Wavelab är numera ett rätt så bra alternativ även till macOS

drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Wavelab är numera ett rätt så bra alternativ även till macOS
    Tack för tips! Ska kolla upp. Kontaktat skaparna av Wave Editor + Triumph. Går ej att köpa eller använda. Så tills vidare får man köra en knäckt version.

Allt jag igentligen gör i Wave editor: trimma mina färdiga låtars start o slut, lägga fade in/ut, spara ner till 44khz 16bit wav.

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    drifter: Kan du inte göra det där i din DAW lika bra?

Volantiz
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    Tack för tips! Ska kolla upp. Kontaktat skaparna av Wave Editor + Triumph. Går ej att köpa eller använda. Så tills vidare får man köra en knäckt version.

Allt jag igentligen gör i Wave editor: trimma mina färdiga låtars start o slut, lägga fade in/ut, spara ner till 44khz 16bit wav.
    Köpa går nog snart igen då de rätt ut problemet.
    Men jo, de går att använda. Jag har Triumph och Myriad igång precis nu.

DSP-Quattro är ännu ett alternativ.

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Köpa går nog snart igen då de rätt ut problemet.
    Men jo, de går att använda. Jag har Triumph och Myriad igång precis nu.

DSP-Quattro är ännu ett alternativ.
    För enkel och snabb ljudfilsredigering är DSP-Quattro det bästa på Mac tycker jag.
    Dock får jag reservera mig för hur senaste versionen är för jag har inte uppdaterat. Har inte känt behov av det.

EDIT: Jag tog en snabbtitt på DSP-Quattro 5 och den är mer som en DAW nu, inte lika snabbt verktyg för att fixa enskilda ljudfiler. Det kanske finns andra poänger med den, men jag ser ingen anleding att uppgradera.

Slutsats: Det finns ingen enkel "fixa-till-ljudfiler" för MacOS för närvarande?
    Senast redigerat av Oortone den 2019-06-29 klockan 17:43.

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Här är lite info om anledningen till strul med licenser:
    https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=525534

Liknande ämnen

1. Audiofile Engineering Triumph (Wave Editor 2.0)
    Av false messiah i forum Övrig mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-09-23, 23:40
  2. Wave-editor till Android?
    Av McVicar i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 20:58
  3. DSP Quattro vs. AE Wave Editor?
    Av Oortone i forum Övrig mjukvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 10:00
  4. DSP Quattro vs. AE Wave Editor?