Resultat 1 till 42 av 42

Ämne: 20 bästa kompressorerna (enligt Attack Magazine)

  1. #1
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

    20 bästa kompressorerna (enligt Attack Magazine)

    http://www.attackmagazine.com/featur...ors-ever-made/

    Lite rolig och intressant läsning. Själv har jag de två billigaste på listan. 3630 och RNLA.

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Fin lista! Jag fick däremot en känsla av att den är baserad mer på vad för kompressorer som är populära och som det snackas mycket om än av dess ljud eller egenskaper

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Vilka skulle du lista istället? Baserat på ljud eller egenskaper då? Ge oss "Volles tips på de 20 bästa kompressorerna"

    Jag som inte är så insatt i kompressorer tyckte att de hade fått med de mesta som folk refererar till, samt klonas hit och dit, plus några lite oväntade. Men vad folk refererar till är väl som du säger, vad som är populärt.

  4. #4
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    3630 blev jag kär i redan 1995 (wow så många lysdioder...) - den låter helt klart speciellt när man plågar den med sidechain.

    På önskelistan ligger en Vari-Mu eller två

  5. #5
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Gu så härligt. Har två (api x2) av dessa, skulle gärna ha minst tre till.
    Finns det inget mer i 500-format som borde varit på listan?

  6. #6
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Bahh, UBK FATSO 4 prez

  7. #7
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Underbart med kompressorporr!

  8. #8
    Waldorf
    Waldorf är inte uppkopplad
    Waldorfs avatar
    Veteran
    var fan e shadow hills och crane song

  9. #9

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Waldorf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    var fan e shadow hills och crane song
    Dom e la bara smycken att se på! Nu gällde det dom bästa, inte snyggaste.

  10. #10
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Oj... jag blir lite förundrad över att ni gillar 3630. Den låter ruskigt illa i mina öron... ;o)
    (men det kan vara mina öron det är fel på)

  11. #11
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Nej, hatar också 3630. Bläh.

  12. #12
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka skulle du lista istället? Baserat på ljud eller egenskaper då? Ge oss "Volles tips på de 20 bästa kompressorerna"
    Alltså, jag är ingen grov kompressoranvändare (jag är däremot mer av en EQ-missbrukare), men iaf lite koll har jag börjat få. En liten lista över några jag saknar kommer här:

    GTC-2, Dragon (ersätt för enkelhetens skull Distressor med denna), TubeCore ME (ersätt VariMu mot denna), Dyna-Mite (ersätt 3630 med denna), Obsidian (ersätt C2 med denna), TLA100.. och L2:an kan de ersätta med nästan valfri modern mjukislimiter (inget från Waves bara..)

    Och jo, någon från Shadow Hills skulle säkerligen också passa.. jag har inte testat dem, men baserat på tester jag hört med dem + med tanke på hur nöjd jag en gång i tiden var med hans mickförstärkare så är de säkert i toppklass (till skillnad från ett gäng i Attack-listan).

    Finns säkert andra kompressorer som jag skulle gilla ännu mer efter lite tester, men det här känns som en bra början iaf.. jag är hur som helst jättenöjd med kompressorerna jag har. Känner inte att jag behöver varken uppgradera eller köpa fler längre

  13. #13
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Alltså.... de hade väl kunnat kört kompressorer för normalmänniskans ekonomi. 3630 köpte jag ny för jag var tvungen att spendera lite pengar på estrad.... har den kvar än i dag och kan räkna på fingrarna hur många gånger jag använt den.... jag använder väldigt sällan kompressor.....äger bara två kompressorer... men en fatso skulle vara kul å pröve.

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså.... de hade väl kunnat kört kompressorer för normalmänniskans ekonomi.
    En schysst kompressor är ändå oftast billigare än Buchlas nya leksak.

    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men en fatso skulle vara kul å pröve.
    Kompressorn i Fatso är inte direkt spännande, men det är fina burkar annars

  15. #15
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    99musik är väl så överlag? Att man betalar massvis med pengar för syntar, men "inget" för kringutrustning.

    Så har alla mina syntsamlarvänner varit genom åren.
    CS-80, ARP2600, Jupiter 8, Minimoog...som mixas genom en BX-16 med ett Quadraverb och med hemmastereohögtalare.

    Jag säger inte att det är fel, men jag säger att det är så det är.

  16. #16
    msdosmedicin
    msdosmedicin är inte uppkopplad
    msdosmedicins avatar
    Senior
    Också lagt märke till det... Men det kanske inte är spännande på samma sätt för de flesta, särskilt om man inte släpper skivor ofta eller så.

    Själv är jag sjukt nyfiken på Distressor och 1176.

  17. #17
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99musik är väl så överlag? Att man betalar massvis med pengar för syntar, men "inget" för kringutrustning.
    Dagens sanning.

    Citat Ursprungligen postat av msdosmedicin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv är jag sjukt nyfiken på Distressor och 1176.
    Dragon är annars ungefär som en 1176:a frankensteinad med en Distressor

  18. #18

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av msdosmedicin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Också lagt märke till det... Men det kanske inte är spännande på samma sätt för de flesta, särskilt om man inte släpper skivor ofta eller så.
    Jag tror att många som i första hand har hårdvarustudios bara testat typ 3630, dbx 266, Behringers billigaste kompressorer eller liknande budgetvarianter, och inte fattat grejen. Med mjukvara är det betydligt lättare att testa olika modeller, både för att det i regel följer med helt okej kompressorer, och för att det finns demos och bra gratispluggar.

    (Idag är det nog lite bättre, om så bara för att fler grejer kommer med kompressorer inbyggda.)

    Men samma sak gäller ju också patchbays, mixerbord och allt annat som inte ger ljud ifrån sig självt.

  19. #19
    inget
    inget är uppkopplad nu
    ingets avatar
    Veteran
    Jag köpte en FMR RNLA för 1-2 mån sen. Tyvärr knappt använt den (bara testat lite på trummor), förstår mig inte riktigt på kompressorer än känner jag. Men en vacker dag så kommer jag att vara "Master of the RNLA", promise!

    T.ex. kanske ni som har en RNLA kan svara på en fråga, MÅSTE jag köra in en stereokälla? Jag körde in main out från min 606, kompressorn påverkar ju ljudet hör jag, men är det "fel"?

  20. #20

    Redaktör
    Det står "Left (or Mono)" på baksidan, så den går rimligen att köra i mono. Kompressorer kan påverka hur ljudet låter (om det är det du menar) i tillägg till själva dynamikaspekten, så nej, det är inte fel.

    Kompression kan vara ganska svårt att höra om man inte är van, men också för att de flesta parametrar samverkar och beror på insignalen. Men det går ju tex att ställa in ganska mycket kompression och sen se vad som händer om man ändrar en parameter i taget.

  21. #21
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99musik är väl så överlag? Att man betalar massvis med pengar för syntar, men "inget" för kringutrustning.
    .
    Det kommer en brytpunkt när man inser att en synt till inte är lösningen på det där snygga ljudet, utan det krävs ett rejält nedslitet bandeko för att få till det!

  22. #22
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    JAg reagerar på "tendensen" och konstaterar att jag håller med och att det känns helt naturligt att det är så. Den skolan jag kommer ifrån lyder som följande i temat: kräma ur det bästa som går ur det du har. Sen, om det behövs och möjligheten finns, kan du alltid piffa till det. Visst hadde allting blivit muffigare i min mix om jag hadde kompressorer på varje kanal och slutsteget... det har jag även ibland då min aw16g tillåter det med digitala verktyg. Jag kan desutom fortfarande kötta upp mina spår i en DAW om jag vill.

    En kompressor är skit tråkig. man skruvar på den typ en gång, och det händer i prinicip mest lite glitter: inget som jag har lust att leka med.
    En sytnh är skitkul. Man skruvar på den i all oändlighet, och rätt var det är så har ingenting hänt, men det är en ny dag.

  23. #23
    msdosmedicin
    msdosmedicin är inte uppkopplad
    msdosmedicins avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dragon är annars ungefär som en 1176:a frankensteinad med en Distressor
    Hmm, diggar inte riktigt designen dock. Synd att man måste köpa 2 om man vill köra stereo. Och det vill man ju. Säkert därför många ryggar undan, mycket smidigare att komprimera ett par spar med en plugg för 2000 kr istället för att skicka ut det och tillbaks det genom 30-40.000 kronor av grejer.
    Nu finns det iof billigare grejer, har en rätt schysst stereokompressor faktiskt. Men man vill ju ha dubbla distressorer
    Snyggt som fan är det också.

    Ni som har lite finare kompressorer: skickar ni ut enstaka spår och spelar in igen eller siktar ni på 0 i latency eller är det mer för mastring? Eller spelar ni in saker genom dem kanske?
    Jag tycker det är kul att spela in grejer med reverb genom kompressor och trasa sönder dynamiken ordentligt... Och sen hacka upp det i småbitar. Har inte hunnit skaffa ordentligt ljudkort med fler utgånger, men när jag gör det ska jag skicka hela mixar genom.

  24. #24
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En schysst kompressor är ändå oftast billigare än Buchlas nya leksak.
    Nja.. det vete faan,,, speciellt inte när man köper på rea och köper beggat utan moms från öststatsländer...

    Kompressorn i Fatso är inte direkt spännande, men det är fina burkar annars
    Nej det är väl egentligen fånigt med tejp..sound.. snabbmat.. men det passar nog en odugling som mig... annars så är det väl Distressorn som hägrar.... men för en okunnig sate som mig så funkar det fint med billiga DBX... eller min Compounder..
    Tycker oftast jag sitter och finpetar på kompressorerna utan att aldrig bli riktigt..riktigt nöjd..... sen blir jag trött och vrider om ljudet, Eq:ar och panorerar i stället..... men det handlar som sagt mest om okunnighet och lathet

  25. #25
    inget
    inget är uppkopplad nu
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det står "Left (or Mono)" på baksidan, så den går rimligen att köra i mono. Kompressorer kan påverka hur ljudet låter (om det är det du menar) i tillägg till själva dynamikaspekten, så nej, det är inte fel.

    Kompression kan vara ganska svårt att höra om man inte är van, men också för att de flesta parametrar samverkar och beror på insignalen. Men det går ju tex att ställa in ganska mycket kompression och sen se vad som händer om man ändrar en parameter i taget.
    Sån himla fail från min sida haha. Självklart står det "left (mono)" på baksidan.

    Lekte med den inatt en del, körde in trummor och skruvade loss. Skoj! Det låter annorlunda, men osäker på om det låter bättre. Måste exprimentera mer.

  26. #26
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag är faktiskt överraskad av min ART PRO VLA II - den ger nytt liv och karaktär åt både min stämma och mina gamla orglar. Blir genast glad av resultatet om man kör det igenom den och den får jobba lite på gainen.

  27. #27
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    När vi ändå pratar kompressorer - känner någon till BSS DPR 402? Har ev en på gång för någon tusenlapp, och den får ganska bra reviews på nätet.

    Någon här som vet?

  28. #28
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av msdosmedicin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm, diggar inte riktigt designen dock.
    Den ser bättre ut i verkligheten än på de flesta bilder.

    Citat Ursprungligen postat av msdosmedicin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synd att man måste köpa 2 om man vill köra stereo.
    Jo, samma "problem" med 1176 och Distressor.

    Citat Ursprungligen postat av msdosmedicin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men man vill ju ha dubbla distressorer
    Och just det är något jag fortfarande inte känner att jag har fått full koll över.. varför är just den så himla populär?

    Citat Ursprungligen postat av msdosmedicin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt som fan är det också.
    Jag misstänker att halva svaret på frågan ligger här. Andra halvan att den faktiskt låter helt OK och även är ett "erkänt" bra multiverktyg, men såå himla speciell är den väl ändå inte? Det finns många andra kompressorer som är minst lika spännande

    Citat Ursprungligen postat av msdosmedicin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som har lite finare kompressorer: skickar ni ut enstaka spår och spelar in igen eller siktar ni på 0 i latency eller är det mer för mastring? Eller spelar ni in saker genom dem kanske?
    Mestadels för mastring. Men jo, jag använder dem ibland även vid mix, men föredrar där att köra med mjukisar på det mesta.

  29. #29
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sån himla fail från min sida haha. Självklart står det "left (mono)" på baksidan.

    Lekte med den inatt en del, körde in trummor och skruvade loss. Skoj! Det låter annorlunda, men osäker på om det låter bättre. Måste exprimentera mer.
    Hade samma känsla en gång, det är bara köra på.. Spela in också, så du kan höra efteråt.. Är lättare att förstå skillnaden då

  30. #30
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Bra lista, konstig ordning.

    API 525 har jag aldrig blivit kompis med. Av någon anledning har jag aldrig fått till det med den. Jag vill gilla den (det är ju API), men varje gång jag har försökt har det slutat med att jag har gått vidare till nån annan kompressor istället.

  31. #31
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, hatar också 3630. Bläh.
    Jag sålde min nyss till otechn. Han diggar pumpande 90-tal om jag fattade det rätt. Då är den rätt. Jag gillar minimalt 80-tal och gammal ful-body. Då är den sjukt fel. Det är en enda jag ägt av de på listan.

    Jag har tre SM Pro Audio OC-8 med en kanal till varje kanal på mixern. Det är mycket för pengarna i min bok. Masterkompression är inte jag. Utöver det har jag en gammal DBX (om jag nå'n gång vill side-chaina) samt TL Audio Fatman. Den senare känns som den skulle kunna landat på listans nedre del också... åtminstone för ett par år sedan.

  32. #32
    msdosmedicin
    msdosmedicin är inte uppkopplad
    msdosmedicins avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den ser bättre ut i verkligheten än på de flesta bilder.
    Jo, samma "problem" med 1176 och Distressor.
    Och just det är något jag fortfarande inte känner att jag har fått full koll över.. varför är just den så himla populär?
    Jag misstänker att halva svaret på frågan ligger här. Andra halvan att den faktiskt låter helt OK och även är ett "erkänt" bra multiverktyg, men såå himla speciell är den väl ändå inte? Det finns många andra kompressorer som är minst lika spännande
    Nä jag har aldrig provat Distressor eller 1176 själv, bara hört så mycket bra om dem. Jag kör själv pluggar från Brainworx som jag gillar, men jag tycker de har lite väl mycket spakar och reglar, går vilse rätt snabbt. De låter fint dock!
    Bytte till mig en Analogixkompressor av dar303 som är schysst också, tänker att jag borde behärska den innan jag går vidare mot dyrare grejer. Hade nog slagit till på någon av tidigare nämnda om de fanns i stereo.

    Måste skaffa fetare ljudkort först... Och eget boende...

  33. #33
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av msdosmedicin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade nog slagit till på någon av tidigare nämnda om de fanns i stereo.
    1178 = stereomodellen av 1176
    Fatso = en begränsad del av Distressorn + lite annat.. i stereo

    Men det är ju rätt mycket pengar det handlar om och olika 1176or låter väldigt olika.. så testa innan för tusan! De passar absolut inte alla.. smaksak..

  34. #34
    msdosmedicin
    msdosmedicin är inte uppkopplad
    msdosmedicins avatar
    Senior
    Nä såklart! Mer av en långtidsplan att ha en schysst mix-setup inom ett par år. Är rätt nöjd med de instrument jag har, effekter likaså... Är egentligen bara kompressorer och kanske EQ som "fattas". Men ska nöta in grejerna jag redan har, lätt att man blir köpblind och tror man "måste" ha nåt annat, fan för 20 år sen kunde man ju knappt drömma om de grejer jag har bara i Renoise!

    Förhoppningsvis kanske jag nöjer mig med pluggar, undviker ju dist och överstyrning som pesten generellt. Verkar som många gillar Fatso mfl för att "cruncha" grejer. Jag gillar ljudet crispy clean

    Jag har alltid haft en knepig relation till kompression. För mycket kompression ger mig kväljningar, men för lite blir ju lätt trist. Växte upp på mycket skivor som Steve Albini spelat in och "lärde" mig genom dem hur snyggt sparsam kompression kan vara. Han är nästan ökänd för hur lite han komprimerar haha. Typ Jesus Lizards skivor är ju hårda och riviga men har ändå ett känsligt och fint ljud, till skillnad från många andra liknande band. Älskar Albinis inspelningar!
    Senast redigerat av msdosmedicin den 2014-01-30 klockan 12:56.

  35. #35
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av axeman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    API 525 har jag aldrig blivit kompis med. Av någon anledning har jag aldrig fått till det med den.
    Älskar den, mest för karaktären, det blir ett fint skimmer över saker.

  36. #36
    otechn
    otechn är inte uppkopplad

    Senior
    Haha då måste jag ha köpt den i sömnen eller något för jag har ingen sån här hemma!

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag sålde min nyss till otechn. Han diggar pumpande 90-tal om jag fattade det rätt. Då är den rätt. Jag gillar minimalt 80-tal och gammal ful-body. Då är den sjukt fel. Det är en enda jag ägt av de på listan.

    Jag har tre SM Pro Audio OC-8 med en kanal till varje kanal på mixern. Det är mycket för pengarna i min bok. Masterkompression är inte jag. Utöver det har jag en gammal DBX (om jag nå'n gång vill side-chaina) samt TL Audio Fatman. Den senare känns som den skulle kunna landat på listans nedre del också... åtminstone för ett par år sedan.

  37. #37
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av otechn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha då måste jag ha köpt den i sömnen eller något för jag har ingen sån här hemma!
    Då har jag hål i huvudet... nå'n 99:a var det iaf!

    TNDR_1 var det visst... my bad. Sluta heta som varandras domäner... typ.
    Senast redigerat av machinepop den 2014-01-31 klockan 13:38.

  38. #38
    leere
    leere är inte uppkopplad
    leeres avatar
    Veteran
    har bara kört 3630, men jag gillade iofs det soundet
    som de gav (hade 2). nu kör jag bara softisar när
    det gäller fx. fast en liten lunchbox vore inte helt
    fel. har hört mycket gott om lindell bland annat.

  39. #39
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Verkligen ingen som testat en BSS DPR 402?

  40. #40
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    finns det ingen info hos utrustningsslamporna ?

  41. #41
    otechn
    otechn är inte uppkopplad

    Senior
    Kör RNLA som master-compressor, funkar fint!

  42. #42
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Blev väldigt sugen på att försöka få liv i min rörbestyckade (kanske alla är iofs) vari-mu. Handbyggd så jag har ingen koll på kvaliten. Men det vore spännande att höra ifall den kan ge Voyagern ännu mer tryck.

Liknande ämnen

  1. Synapse Magazine på nätet
    Av lisau i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2016-09-27, 17:29
  2. Attack Magazine - Artiklar
    Av ordo i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-22, 17:11
  3. Årtiondets bästa, enligt Roling Stone.
    Av Ashaz i forum Skivor & artister
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 12:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •