Sidan 13 av 13 FörstaFörsta ... 3 9 10 11 12 13
Resultat 721 till 734 av 734

Ämne: Moog Sub 37

  1. #721
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu till nästa problem. Pitch- och modhjulet har blivit väldigt klibbiga (gummit). Någon som vet något man kan göra åt det?
    När detta inträffar brukar enda möjligheten vara att skrapa bort gummimaterialet.

    Det suger när de sätter sådan skit på dyra prylar som man vill ska hålla länge. Jag har detta problem med mus och tangentbord, men de är jämförelsevis billiga och ganska OK om de inte håller mer än några år. Men en ganska dyr synt...

    Går det att byta hjulen?

  2. #722
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu till nästa problem. Pitch- och modhjulet har blivit väldigt klibbiga (gummit). Någon som vet något man kan göra åt det?
    Ibland funkar det att gnugga med IPA (alltså inte den sort man bör dricka) eller T-Röd. Kan behöva göras i flera omgångar för att få effekt. Det är oljan i gummit som frigörs när det bryts ner. Jag har även haft framgång med Biltemas Label Off när det har varit riktigt illa. Har dock aldrig provat på just pitch-/modhjul.

  3. #723
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Brukar tyvärr vara lögn i helvete att bli av med när gummit en gång börjat gegga ner sig. Yes kan funka, men oavsett är det bara en tidsfråga innan de klibbar till igen.

    Går det att få tag på reservhjul ska det inte vara nåt problem att byta ut. Men ja, ordentligt kass av dem att använda så pass dåligt material på nåt man förväntar sig ska hänga med länge.

  4. #724
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    När bindningarna i det vulkaniserande gummit börjat sönderfalla finns de inget du kan göra för att få dem att binda om. Möjligtvis går de bromsa temporärt, ytligt, men inte genomgående kemiskt.

  5. #725
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Båda hjulen på min Sub37 har också blivit klibbiga alldeles nyligen Vad är det för material egentligen? Är det gummi eller silikon? Funderar nämligen på att ta bort skiten helt o gjuta på silikon men om det kommer bli klibbigt i framtiden så känns det meningslöst.

  6. #726
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Fråga, ni som har klibbproblem med hjulet är det Sub37, eller subsequent 37... eller är det fel på båda?

    Har haft min ett bra tag nu, och har även bott/kört min på riktigt varma breddgrader där typ allt börjar klibba nästan direkt.. har inte känt några problem än på min Subsequent.

  7. #727
    Shompis
    Shompis är inte uppkopplad

    Senior
    Kanske mjuk PVC? De har ju plasticizer eller vad det heter som gör vinylplast mjukt och ibland 'svettas' den ut. Om du kan ta bort pitch bendern, testa att tvätta med vatten och tvål alternativt diskmedel.

  8. #728
    _Peter_
    _Peter_ är uppkopplad nu
    _Peter_s avatar
    Senior
    Har för mig att jag postade detta i en annan gummiklet tråd


    https://youtu.be/Sp358l0J9S8

  9. #729
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fråga, ni som har klibbproblem med hjulet är det Sub37, eller subsequent 37... eller är det fel på båda?

    Har haft min ett bra tag nu, och har även bott/kört min på riktigt varma breddgrader där typ allt börjar klibba nästan direkt.. har inte känt några problem än på min Subsequent.
    Sub37. De kanske rättade till alla problem med Subsequent?

  10. #730
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag har en Sub37 och har hittills inte haft några problem som tur är

  11. #731
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Jaha, så lade oktav-switchen till Osc 2 av också. F**king piece of crap.
    Moogsupporten svarar inte längre. Inte heller Fitzpatrick.
    Tänker aldrig köpa något från Moog något mer. Får väl använda den som en modul och styra den från editorn. Eller sälja som reservdelsmaskin...
    Senast redigerat av drglas den 2023-08-05 klockan 09:13.

  12. #732
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha, så lade av oktav-switchen till Osc 2 av också. F**king piece of crap.
    Moogsupporten svarar inte längre. Inte heller Fitzpatrick.
    Tänker aldrig köpa något från Moog något mer. Får väl använda den som en modul och styra den från editorn. Eller sälja som reservdelsmaskin...
    Låter ju sketskumt. Borde gå att byta ut. Vad mer är det som jävlas? Orkar du forsla den till Järfälla så kan jag ta en kik på den åt dig.

    Edit… klibbiga pitch- och modhjul och en trilskande mod-switch, right?

  13. #733
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter ju sketskumt. Borde gå att byta ut. Vad mer är det som jävlas? Orkar du forsla den till Järfälla så kan jag ta en kik på den åt dig.

    Edit… klibbiga pitch- och modhjul och en trilskande mod-switch, right?
    Tack för erbjudandet. När mod-switchen lade av så erbjöd de mig att köpa ett helt nytt kort. Skulle förmodligen ha nappat på det när man ändå måste plocka isär den. Om jag får tag på dem ska jag höra om det går att få tag i båda korten. Den blir väl då i princip en Subsequent 37. Annars hör jag av mig .

  14. #734
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Fick tag i Moog-supporten till slut. De skickade två nya pot/switch-kort för en hyfsad penning. De ser ut att ha skickat dem en dag innan beskedet om uppsägningar kom. Kanske tur det...
    Sen undrar man om man ska sälja den när man bytt ut korten? Eller om man vågar behålla den? Det är förhoppningsvis bättre kvalitet på de senare komponenterna. Man ser ju inte lika många problem med Subsequent-maskinerna som med de ursprungliga Sub 37/Phatty.

    Undrar om deras prylar som är ihopplockade i USA blir mer eftertraktade än de nya Asienvarianterna?

Liknande ämnen

  1. Bob Moog finns inte mer. (var: Bob Moog sämre)
    Av lasselu i forum Allmänt om musik
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2022-12-19, 17:44
  2. Moog Sub Phatty
    Av Katzenjammer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 406
    Senaste inlägg: 2014-11-14, 10:56
  3. History of The Moog Synthesizer: Intervju med Robert Moog
    Av deadbeat i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •