Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Renovering av en Roland SH-5

  1. #1
    Fungitec
    Fungitec är inte uppkopplad
    Fungitecs avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Renovering av en Roland SH-5

    För 15 år sedan hade jag en SH5 som hade stått i en lada ett längre tag och samlat på sig rost. Jag kämpade o kämpade med att få ordning på den då. Lämnade in den på service ett flertal tillfällen. Jag gav senare upp på den då den ständigt slutade fungera som den skulle. Jag älskade bandpassfiltret i den och har sedan jag sålde den till några eat static fanatiker i uppsala, djupt ångrat att jag sålde den. Jag kontaktade dem för kanske 7-8 år sedan för att fråga om jag fick köpa tillbaka.

    - "När helvetet fryser till is..." Fick jag som svar. Hehe.

    Jag köpte för några månader sedan en ganska risig Roland Sh-5 nu igen. Jippie... Den var död vid köptillfället och jag fick den därför till ett vettigt pris. Har nu börjat med att byta alla kondensatorer i den. Efter flera kvällars meckande så var alla bytta. Elyter bytta mot nya elyter. Alla mylarer byttes mot polypropylen och i vissa fall polyester då det inte fanns annat då jag köpte kondingarna. Tantalerna byttes mot tantaler. Nu till frågorna.

    * Är det ok att byta en mylar mot en polypropylen med högre volt tolerans. Säg en 25v mot en som klarar 100v...? Visst den är större och bygger mer volym men får den plats så är det väl ok? Eller måste jag hitta en med samma volt-värde?

    * Bör jag undvika polyester-kondingarna och leta vidare efter likvärdiga polypropylen? Eller duger polyester? Jag försår att det har lite o göra med var de sitter i kretsen. Men tänk att denna krets ändå är från slutet av 70 talet så en polyester kanske ändå håller måttet med dagens mått...?

    * Där satt en polystyrol konding i varje VCO krets. Sitter på ett kritiskt ställe så jag börjar fundera på om det är någon vits med just polystyrol...? Kan jag byta denna mot nått mer modernt? Vad är egentligen vitsen med polystyrol? Vad har den för egenskaper som gör den speciell?


    Efter kondingbytet så lever nu synthen... Jag har mätt upp PSU o den levererar stadig matning till resten. Men... Det är fortfarande mycket som e dött på synthen. LFO 2 död, VCO 1 bara dronar och trackar inte mot keyboardet, Filtret stendött - kommer ingen signal in i filtret whatsoever. Annars verkar keyboard funka rätt fint och env sektionen lirar nog som den ska.

    Jag kommer uppdatera denna renovering allt eftersom, men det skulle kännas skönt o få lite feedback på kondingbytet innan jag börjar mäta o ha mig. Jag e inget proffs lixsom, så jag behöver lite hjälp.

  2. #2
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag har en SH-5 som jag grottat rätt mycket i.
    Har du schema? Skaffa ett annars, finns om du googlar.
    Att byta alla kondingar är ett recept som härjar på nätet och som är helt meningslöst.
    Byt glättningskondingar om matningen är risig, eller om spänningsreferenser är dåliga.
    Olika kondensatortyper kan jag inte tillräckligt mycket om, men just timingkondingen i VCO bör man behålla typen på.
    Högre spänningstolerans kan man alltid sätta dit, ja.
    Sen behöver du (låna) ett oscilloskop, ingen protest. Du är hjälplös utan det.
    Död LFO har jag också haft. Jag tror det var en OP som dött. Bytte den.
    Om det inte kommer nån signal in till filtret (hur vet du det?) så är det ju inte filtret som är kass, utan mixern eller routingswitcharna. Lyser LED:en på filtret?
    Men du måste mäta - sätt inte igång och byt fler komponenter på måfå. Be någon 99:a om hjälp - det finns gott om dem!
    Senast redigerat av Erik G den 2014-01-15 klockan 20:32.

  3. #3
    Fungitec
    Fungitec är inte uppkopplad
    Fungitecs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack erik!

    Jag har ett oscilloscope till PCn med två prober. En mätningskanal o en functionskanal så det är lugnt. Skall börja mäta den snart. Jag har väl ingen vidare erfarenhet av det, men hur svårt kan det va, om jag bara vet vad och var jag ska mäta.

    Ja schema har jag. Annars hade jag inte gett mig på kondingbytet. Jo men gamla mylarer, tantaler o elyter måste man väl byta om kretsen e från 70 talet. Kan inte tänka mig att de håller samma kapacitans längre.

    Vet inte om det kommer signal in till filtret eller om det ej kommer ut... Lampan lyser ej. Ska mäta så fort jag får tid.

    Bra tips på op-ampen i lfon.

    Tack för bekräftandet gällande högre spänningstoleranser.

    Grymt Erik.

    Jag återkommer.
    /t

  4. #4
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    byt endast elektrolyter o tantaler.

    att byta polyester till polypropylene kan ändra karaktären i vco och vcf.

  5. #5
    Fungitec
    Fungitec är inte uppkopplad
    Fungitecs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Aminozyra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    byt endast elektrolyter o tantaler.

    att byta polyester till polypropylene kan ändra karaktären i vco och vcf.
    Jag menade inte att byta polyester mot polypropylene... Jag byter mylar mot polypropylene... Men mylar kanske är en polyesterkonstruktion?

    Kanske blir till o se över kondingbytet ändå o se till att den får samma typer ändå.

  6. #6
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Angående filtret, du kan ju prova de olika switcharna på mixern och se om signalen funkar genom VCF eller BPF eller direkt till VCA.

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    +1 på att kolla switcharna. De slits i gamla SH-maskiner och dumt att felsöka annat om det endast är en switch som gett upp.

    Och laga - helmysig maskin!

  8. #8
    Fungitec
    Fungitec är inte uppkopplad
    Fungitecs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Alltså signalen funkar fint genom mixern vad jag kan förstå... Assignar man direkt till vca så lirar det. Så fort man väljer nått av filterna så dör signalen. Lampan på filtret tänds inte. Tror inte switcharna e kassa för då hade det kanske varit lite olika beteende på dem o alla vco1, vco2 o ringmod o allt lirar genom vca. Bara filtret som e dött... Men ibland blinkar lampan lite svagt... Om jag maxar, noise, ringmod, bägge vcoerna då kommer lampan lite lite svagt, men inget ljud genom.

Liknande ämnen

  1. Roland A-80 renovering
    Av Firechild i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-06, 10:49
  2. Roland SH1000 - Renovering (fd pris, isärplockad)
    Av Amonhoteph i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 14:31
  3. Renovering eller byte av Roland-tryckknappar?
    Av ricard i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-10-24, 21:11
  4. Renovering tangentbord Roland S-10 (med 'gummimattekontakter')
    Av ricard i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-27, 09:52
  5. D50-renovering
    Av Snythen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2011-03-10, 22:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •