Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: hifi-baslåda med 70-talshögtalare i studion

  1. #1
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran

    hifi-baslåda med 70-talshögtalare i studion

    ja nu hänger jag ut mig o min okunskap men det kan inte hjälpas...

    jag har en baslåda/subwoofer, eller vad man nu kallar det, från canton. jag använde den förr i mitt hemmabiosystem men den är nerpackad nu. har för mig att man kan använda den som både passiv o aktiv.

    ligger hemma o är lite krasslig o tänkte i mitt stilla sinne, kanske kan jag använda den i min studio! men frågan är om jag kan det? jag använder passiva högtalare i studion, från mitt ljudkort (focusrite liquid saffire 56) via en yamahaförstärkare, ingen surround utan en vanlig gammal stereokanalig. finns det något sätt att kunna inkorporera canton-klumpen i detta?

    helt otroligt att jag har jobbat som ljudtekniker

  2. #2
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Antar att du får offra två utgångar på ljudkortet och sen routa daw1 + 2 dit.

  3. #3
    excessivefunk
    excessivefunk är inte uppkopplad
    excessivefunks avatar
    Senior
    Som kirre säger ovan, om du inte har separerbart för- och slutsteg i yamahan. Alternativt tape out funkar också. Jag skulle helst ha subben kopplad till förstärkaren då man slipper bråka med en extra out i ljudkortet.

    Har du pre out så kopplar du in det där, andrahandsval: Tape out.

  4. #4
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Rent teoretiskt, om du har en aktiv subba, så kan du ju mata den med tape/aux/rec utgången som brukar finnas på gamla stereoförstärkare. Sen så får du ju mecka med volymerna för att balansera topp/bas eftersom du ju kommer att ha fullt ställ på signalen till subban. När du rattar på stärkarvolymen till dina monitorer kommer baslådan att tuta på oförändrat...

  5. #5
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    tack ska ni ha, jag får ta o kolla stärkaren om den tape out, kan inte minnas riktigt.
    ja, jag har ju funderat på det där med topp o botten, helst skulle man ju då vilja lägga ett hi-pass på hifi-högtalarna och ett lo-pass på subben, men jag vet inte riktigt hur det skulle gå till. är väl risk att man får konstiga fasfel annrs.

  6. #6
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    kör du den från mjukvara

    HP filtrera den i crossovern till monitorernas FREQ underkant och ha den som puff & pys SUB~mysare
    jag vet inte om folk rigoröst använder PIANOpallar på detta viset längre, men jag skulle använt den till det ;D

    (menar att man letar freq tills det möts och sen LP~låser den där och sen går neråt i freq till sub-minus och låter den sen jobba i det spannet!)

    ställ den för bövelen inte i nåt hörn, då blir det damnthrottle~dragracer ofta bara och boomBar mest i lowFREQs - sen sitter en och sliter sitt hår efter basabsorbenter mest .. helt i onödan ha-hah !

    EN VILL SPARA DETTA (jag vet hur det brukar låta ··· hjälp mig att limma då så det inte rasar, då limmar vi säger ni, ska vi sätta upp den här ? ungen säger ja eller NEJJE flytta dit eller vänta denna ska med: NU sätt den där så länge och pekar på sin konst \ bas \ ståendevåg deformare!

    lovar att etc e billigare än absorbenter och dessutom så himelsk mkt roligare familjärt lixom - men NU E DET inspelningsSÄNDNING då får alla vara tysta ett tag men titta gärna på !! <3

    stärkelseLIM i blomspruta håller inte hårt och det e inget som förstör, det rasar efter en stund lixom och bara spola av, enbart maizena går men jag minns NU inte vilket som va det roligaste i mix -- tills allt kollapsade på en timma eller två på väggen → i blandning med packostbågarna + maizena var det iaf → va FIRM som spray om man skakade vällning - + applicerade det hela utan munstycke på blomsprutan (utan vridSpridaren) vilket ger:

    hör och häpna:
    "dansa i molndamm med dom magnetiska hattifnattarna"

    sög åt sig dam och annat ludd och blev som rullande "hattifnattar"
    men våra va starkare än i tove jansos böcker om dem !

    DEEP BLUES BASS

    när dom efter dagens lekar inne sökte med sina torra hattifnattlims~Legobits® så blixtrade det om dom och blev större och större ju mer dam dom drog till sig! → allt va nersläckt på jakt efter mat till våra egna som växte i styrka & alla tyckte vi så mkt om dom !! - ett annat sett att rengöra ett lekande golv vintertid på dagis med blå~lila små blixtar - sen fick punkarna BOA i en titt-ut-låda som uppställda i en kör!

    fanns inte mkt att städa med kommunala swabben, som lite rafsande kom och sabbade allt lixom
    (karuis & bactus påhitt med tandborten, då vi hat bättre fest här just nu) ;D

    kommer inte ihåg mixen nu ju med statisk electricitet - fan så roligt vi hade med vattensmälta packostbågar i vatten inslämmat i legobitar på jakt efter mat !!<3

    (det blev bara ena 2 - 3st körer av electrofnattar, men endå det va roligt med påhitt!)
    - kontentan e vällan att inte barn ska köra ner näsan i sitt eget sköna, då det e anses som farligt avfall som sedermera fick grönt cert efter att jag slutade på förskolan, idag e det igenflatad uppfart + betongsandsbunker typ mini~holocast - "kliniskt rent" desivon'art "förmodligen" med 3'e~parts städare som skiter i ungarna och övrigt personell, vilket skiter i allt förutom sitt och sig själva med SELFIES på instagram och facebook-konton men bebisar som kräks för den mat dom lagat efter MEDIA då kvinnor inte vågat cykla som gravida längre med bra koll och grym utrustningsSkill för det hela för att få lite friskare barn !?


    \\ sorry för oprofessionell proOfftopic DESKTOP~ alltså men spätt nerhuggna i jorden som vet vad som funkar också!!
    Senast redigerat av ~~~ den 2014-01-15 klockan 19:20. Anledning: [: → LEGO® sprejlimma FIGURER så får du inte stående vågor hemma senare, limma Oihopsatt ungars lek på väggarna!

  7. #7
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Det bästa är väl att du köper (eller bygger om du är lagd åt det hållet) en delning som du kan ställa in på ett bra sätt och splitta signalen med.

  8. #8
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ~~~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kör du den från mjukvara

    HP filtrera den i crossovern till monitorernas FREQ underkant och ha den som puff & pys SUB~mysare
    jag vet inte om folk rigoröst använder PIANOpallar på detta viset längre, men jag skulle använt den till det ;D

    ställ den för bövelen inte i nåt hörn, då blir det damrottdragracer ofta bara och boomBar mest i lowFREQs - sen sitter en och sliter sitt hår efter basabsorbenter mest .. helt i onödan ha-hah !

    limmar gärna legobitar på den den är ju så jävla osexig, bara svart o fyrkantig.. ja precis, hp-filtrera, men i mjukvara? joo det kanske jag kan i "mix control" eller vad det nu heter, mjukvaran till ljudkortet, får kolla det :=)

  9. #9
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det bästa är väl att du köper (eller bygger om du är lagd åt det hållet) en delning som du kan ställa in på ett bra sätt och splitta signalen med.
    aabsolut inte lagd åt det hållet men jag känner en grek, han är lagd åt det hållet, skulle kunna snacka med honom! han ska ändå fixa min Midimini och MS-20. tack

  10. #10
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    +1 för delningsfilter

  11. #11

    Veteran
    Troligen är låda passiv om den är från 70 talet. Då sitter ett delningsfilter i lådan och du vidare kopplar sedan till dina toppar.

  12. #12
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Troligen är låda passiv om den är från 70 talet. Då sitter ett delningsfilter i lådan och du vidare kopplar sedan till dina toppar.
    ja det är inte baslådan som är 70-talare utan mina hifi-högtalare. men dom är ju passiva.

Liknande ämnen

  1. Kul baslåda?
    Av PeterH i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-10-29, 12:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •