Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 360-panning.

  1. #1
    dly
    dly är inte uppkopplad
    dlys avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    360-panning.

    Hej hörrni! Alltså, om man vill få ljudet att snurra runt runt runt runt i hela rummet. Typ introt första låten här: http://www.youtube.com/watch?v=7vPKdHN03CI

    Vad kan man använda isåfall? Gärna nåt med CV.

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Två alternativ: Buchla 227e eller Addac 803.

  3. #3
    dly
    dly är inte uppkopplad
    dlys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Haha, alternativ svindyr eller alternativ dyr. Finns det nåt alternativ budgetbillig runt tusenlappen utan cv? Typ pedal?

  4. #4

    tillfälligt låst - kontakta admin

  5. #5
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Men borde det inte gå att göra med 2VCA:er som man modulerar med 180 graders förskjutning? Eftersom det bara är stereo... Eller är det något jag missar?

    För 4 kanaler och fler så krävs det väl andra prylar, men för stereo så är det ju ändå bara höger och vänster liksom?

  6. #6
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Om man kör logic så kan man ju experimentera med binaural panorering. (Kanske finns pluggar som gör sånt också). Funkar dock bara i lurar.

  7. #7
    dly
    dly är inte uppkopplad
    dlys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    @zthee: jo det gör nog jobbet! Kräver inte någon spektakulär panoramasnurr egentligen utan vanlig stereo funkar. Men har inte en uppsjö moduler så 2vca:er + nåt att förskjuta med blir ändå lite på inköpslistan.

  8. #8
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Vilka moduler har du då?

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Kan man inte labba med EQ också? Färre övertoner tenderar att kännas mer "bakom" än övertonsrika som känns mer "framför...

  10. #10
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man inte labba med EQ också? Färre övertoner tenderar att kännas mer "bakom" än övertonsrika som känns mer "framför...
    Det där satt jag också och funderade på - Om man skulle definiera 4 positioner (Framför, bakom, höger, vänster) och sedan omvandlar allt till 2 positioner (höger, vänster) vad är det då som utmärker de 2 positionerna som saknas? Som du säger är det kanske så att ett lätt lågpassfiltrerat ljud låter lite mera bakom, och utan låter mera framför?

    Men då krävs det 4 stycket VCA:er för att trolla ihop allt det här, och sedan någon form av modulator som kan fasförskjutas 90 grader. (Det senare är ju ett filter med LP, BP, HP och NOTCH ugångar som självoscillerar, så är den saken biff!)

  11. #11
    dly
    dly är inte uppkopplad
    dlys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    En VC-bend. Och inget rack till heller. haha

    EDIT: Obs har köpt ett litet rack för 4-5 moduler som är på ingång. Och en A-118 noise/random - så inget som gynnar mig i det här avseendet Men då börjar jag få ett litet grepp om vad jag ska fylla ut resten med. Kanske. Låter i vilket fall intressant att labba med EQ för att få känslan av att det verkligen snurrar runt.

    Angående binural-effekten i daw så är det exakt det jag vill åt. Fast hårdvara då.
    Senast redigerat av dly den 2014-01-13 klockan 16:32.

  12. #12

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där satt jag också och funderade på - Om man skulle definiera 4 positioner (Framför, bakom, höger, vänster) och sedan omvandlar allt till 2 positioner (höger, vänster) vad är det då som utmärker de 2 positionerna som saknas? Som du säger är det kanske så att ett lätt lågpassfiltrerat ljud låter lite mera bakom, och utan låter mera framför?
    Det finns ju en del psykoakustisk magi för 3D-ljud (vi har ju bara två öron, så att det bara är två kanaler är ju teoretiskt inget problem. Men det mesta sånt är digitalt vad jag vet, och beror dessutom på om det är tänkt för hörlurar eller högtalare.

    Spontant tror jag man kommer långt med panorering vänster/höger och ett filter för att simulera diskantbortfallet.

    Men vill man vara verkligt grundlig bör man nog simulera diskantbortfall, dels för avstånd och dels fram/bak (öronens form gör att man får mindre diskant bakifrån), samt filtrera kanalerna olika beroende på position vänster/höger (eftersom huvudet skymmer ljud för ljudkällor ut åt sidorna), samt laborera med extremt korta delay (differensen i ankomsttid vänster/höger öra används också för att lokalisera ljud) – det är sånt här som är inbakat i HRTF-algoritmer vad jag förstått, men jag gissar att klippet ovan är gjort med enklare medel. (Eller mer komplicerade, via binauralmickar och helt enkelt snurra ljudkällan…)

  13. #13
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    En burk med Roland RSS. Under tusenlappen.
    Senast redigerat av MrLonghair den 2014-01-15 klockan 23:47.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •