Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: STIM igen

  1. #1
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior

    STIM igen

    Detta har säkert diskuterats tidigare, men jag sökte lite och kom fram till att det är enklare att fråga på nytt:

    Jag har spelat in en skiva med mitt band som snart släpps på vinyl och digitalt. Vi är fyra i bandet och alla har bidragit lika mycket till låtskrivandet. Bandledaren, som har ett eget mindre skivbolag och håller i alla trådar för allt praktiskt, menar att nu måste alla registrera sig på STIM.

    Jag vet inte mycket om STIM och jag är inte heller så intresserad, jag vill ju bara spela och ha roligt. Låter det som en vettig idé att registrera sig där? Finns det någon nackdel för min del med att registrera mig där?

  2. #2
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Fördel: Du får pengar ifall musiken spelas på radio och/eller streamas på Spotify etc.
    Nackdel: Ingen.

  3. #3
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Oj. Fel tråd hehe

  4. #4
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Ja, det är bra att registrera sig. Nackdelen är att man inte kan ställa upp i vissa tävlingar. Men du kan inte få ersättning från STIM utan att vara registrerad.

  5. #5
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fördel: Du får pengar ifall musiken spelas på radio och/eller streamas på Spotify etc.
    Nackdel: Ingen.
    +1

  6. #6
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Tack för svaren!

  7. #7
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Även vid framförande (alltså om du spelar live). Det är upp till er själva att se till att det blir inrapporterat. Räkna inte med att arrangören gör det.

    Läs mer här https://www.stim.se/sv/OM-STIM/Frago...era-livemusik/

  8. #8
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Vad de andra har skrivit.

    De eventuella "problem" som vissa (okunniga) ibland brukar ta upp har aldrig någon betydelse i praktiken. Jag har varit med sen 1984. 30 år.

    Antal gånger jag har haft fördelar och fått hjälp med annars olösliga problem: Oändligt många.

    Antal gånger jag har haft problem eller blivit "hindrad" av STIM: Ingen.

    Jag kan vara (konstruktivt) kritisk till många företeelser i musikvärlden, men STIM är inte en av dom så mycket kan jag säga.

    Gå med.

  9. #9
    Jacon
    Jacon är inte uppkopplad
    Jacons avatar
    Senior
    Stim är bäst!

  10. #10
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag har definitivt haft problem med STIM, men det var under speciella omständigheter. Jag tycker det är en dinosaurieorganisation men det finns liksom inte så mycket att välja på. Gå med är bättre än att inte göra det.

  11. #11
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    En sak jag funderade på i bilen imorse.

    Om jag stimmar en låt och en dj spelar den sen. visst är det lokalen som står för stim? inte DJen?
    Jag menar, man sätter väl inte en käpp i hjulet för sigsjälv genom att stimma?

  12. #12
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sak jag funderade på i bilen imorse.

    Om jag stimmar en låt och en dj spelar den sen. visst är det lokalen som står för stim? inte DJen?
    Jag menar, man sätter väl inte en käpp i hjulet för sigsjälv genom att stimma?
    Jag tror bestämt STIM efterlyst att fler DJs skulle rapportera, om inte jag minns helt fel. Det är lokalen som betalar men det är få som rapporterar som de skall.

  13. #13
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sak jag funderade på i bilen imorse.

    Om jag stimmar en låt och en dj spelar den sen. visst är det lokalen som står för stim? inte DJen?
    Jag menar, man sätter väl inte en käpp i hjulet för sigsjälv genom att stimma?
    Man kan nästan alltid utgå från att det är arrangören som betalar.

  14. #14
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    jag har haft problem med stim, mest för att dom glömmt bort mig och struntat i att berätta att det för att deras databas hadde dött.

    stim är kompatibelt med creativecommon 3.0 om man deklarerar det. därför anslöt jag mig. i andra länder som schweiz och frankrike innebär det i theorin att bloggar inte får spela streama dl:a din musik utan att betala (frankrikes sagem även i praktiken plus att det är nästan omöjligt att bryta kontraktet där)
    i sverige: 1 års uppsägningtid och om bloggen är reklam fri funkar det med cc nc by sa license alias creative common 3.0

    stim är en dinosaurie, och många dj's / klubbar (vet inte sverige, men spanien) deklarerar sig själva och kompisar.

Liknande ämnen

  1. STIM och koncerter?
    Av Haplo i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 23:26
  2. STIM vs. Folket
    Av deleted user i forum Allmänt om musik
    Svar: 159
    Senaste inlägg: 2009-07-09, 18:41
  3. STIM för nätet - i USA
    Av PF i forum Nyheter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 15:06
  4. Stim och webradio
    Av Lindeberg i forum Allmänt om musik
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-05-29, 19:11
  5. Stim och blanketter?
    Av Real Parakeet i forum Allmänt om musik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •