Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Logic Pro X, Apple och Pro Users

  1. #1
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran

    Logic Pro X, Apple och Pro Users

    Jag var lite orolig först när Logic Pro X kom. Även efter de första uppdateringarna. Det verkade som att Apple bara fokuserar på de stora buggarna samt de som får folk in i Garage Band -> Logic (dvs Apple ekosystem). Men nu i.o.m senaste uppdateringen så förvånar de mig stort. De verkar verkligen bygga vidare på den här kodhögen från Emagic och av vad jag kan utläsa av denna uppdatering så kommer Logic inte gå samma väg som Final Cut gjorde, dvs en total omskrivning av användarinterfacet.

    Vad tänker ni andra, är in på väg bort från Logic eller behåller ni hoppet?

  2. #2
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Jag gillart. Mer än Logic 9 faktiskt. Det är samma men ändå inte, på nåt sätt lite enklare utan att ha bantat ner på nåt. Och så finns det ju massa nytt roligt som att man kan koppla in och styra saker med sin iPad hur lätt som helst. Och visst, de har slängt in drummer och sånt, men man behöver inte använda det, eller ens installera om man inte vill.

    Jag förstår helt ärligt inte varför man inte skulle gilla det. Vad saknar du? Vad är sämre egentligen?
    Senast redigerat av inget den 2014-01-08 klockan 02:54.

  3. #3

    Veteran
    inget?

  4. #4
    joja_x
    joja_x är inte uppkopplad
    joja_xs avatar
    Senior
    Tycker att Apple med Logic Pro X visat att den definitivt satsar vidare. En riktigt bra uppdatering med massa smarta funktioner, samtidigt som de har förenklat arbetsflödet. Kan inte känna att det saknas något som jag behöver Drummer är ju svinbra! Att de sedan slänger in helt nya funktioner som de gjorde för EQ i senaste uppdateringen visar att de har en hel del mer som kommer.

  5. #5
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Jag lutar åt X. Men är lite rädd för att det inte ska flyta bra på min iMac från sent 2009, 8G RAM. Vad tror ni?

  6. #6
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av herr Vogel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lutar åt X. Men är lite rädd för att det inte ska flyta bra på min iMac från sent 2009, 8G RAM. Vad tror ni?
    det flyter på ypperligt på min MBP 17 från tidigt 2009 (8 GB RAM, SSD) så så länge du inte sysslar med monsterproduktioner med 50+ spår så är det nog inga större bekymmer?

  7. #7
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag gjorde steget förra veckan efter att jag blivit färdig med de mesta låtar som låg i pipen.
    Installerade Mavericks på ny ssd och behöll den gamla (10.6.8) för att kunna öppna gamla projekt.
    Fick lov att köpa en hel drös med pluggar som jag inte hade i 64 bit, så det blev ganska dyrt men välbehövligt.

    Men helvete vad det flyter på bra än så länge. Har visserligen inte kommit upp i nåt stort projekt än utan mest testat och lokaliserat allt som dom gömt i undermenyer och återställa kortkommandon (varför ska dom ändra på allt?)

    Det tråkiga är ju att dom inte gjort någon förbättring i midihanteringen som t.ex midisyncen är fortfarande upp åt väggarna oanvändbar.

    Ska bli intressant och se hur dom har förbättrat automationen... om dom nu har gjort det.

    Återkommer....

  8. #8
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Med senaste uppdateringen så menar jag 10.0.5:

    http://support.apple.com/kb/TS4498

    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och visst, de har slängt in drummer och sånt, men man behöver inte använda det, eller ens installera om man inte vill.

    Jag förstår helt ärligt inte varför man inte skulle gilla det. Vad saknar du? Vad är sämre egentligen?
    Drummer är jättebra, varför skulle man inte vilja installera det?

    Varför man inte gillar X kan bero på att MASSOR av buggar från 9:an inte var fixade vid release samt att Logic's ljudmotor är rätt passé jämfört med Pro Tools och Cubase t.e.x.

    Själv är jag på tåget och det är ju HELT SJUKT hur mycket man får för 1399 riksdaler. Själva hårdvaran kostar men Apple lurar in mig med sina låga priser på mjukvara.
    Senast redigerat av tinybox den 2014-01-08 klockan 11:30.

  9. #9
    joja_x
    joja_x är inte uppkopplad
    joja_xs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Logic's ljudmotor är rätt passé jämfört med Pro Tools och Cubase t.e.x.

    Har aldrig riktigt förstått den där? Är det inte bara en vandringsmyt

    Vad är det som skiljer dem åt?

  10. #10
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Plug-in latency compensation och realtidshanteringen funkar sisådär. Det kan vara svårt att under pågående inspelning byta spår och slå av och på punch in etc i Logic. Sen har vi VU-mätarna som i stort sett ljuger för dig i många fall.

  11. #11
    joja_x
    joja_x är inte uppkopplad
    joja_xs avatar
    Senior
    Inget som jag har tänkte på faktiskt. Det jag tänkte på mer var alla debatter om vilken ljudmotor som låter bäst osv osv

  12. #12
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Jag gillar också verkligen nya Logic MEN har haft en massa krascher och även sprak och annat knas. Har skickat felrapporter till Apple och hoppas på bättring med tiden.

  13. #13
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det flyter på ypperligt på min MBP 17 från tidigt 2009 (8 GB RAM, SSD) så så länge du inte sysslar med monsterproduktioner med 50+ spår så är det nog inga större bekymmer?
    Tack för det! Sen var det ju det dära med 64bitspluggarna ja, det hade jag glömt. Får inventera och överväga. Men att det bör flyta var ju steg ett.

  14. #14
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    För mig är också grejen den att jag aldrig riktigt har blivit inkörd på Logic 9. Jag köpte den för typ 2 år sen och har haft låg frekvens på produktionen efter det....Så jag kommer inte att ha något problem med att jag inte hittar grejer från gamla Logic.

  15. #15
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det tråkiga är ju att dom inte gjort någon förbättring i midihanteringen som t.ex midisyncen är fortfarande upp åt väggarna oanvändbar.
    På vilket sätt då? Jag har aldrig haft problem med t.ex. midisyncen, eller jo, men då har det varit mitt midiinterface som är boven i dramat

  16. #16
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joja_x Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget som jag har tänkte på faktiskt. Det jag tänkte på mer var alla debatter om vilken ljudmotor som låter bäst osv osv
    Den debatten tror jag är skapad av och hålls vid liv av öronnördar med för mycket fritid

  17. #17
    joja_x
    joja_x är inte uppkopplad
    joja_xs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den debatten tror jag är skapad av och hålls vid liv av öronnördar med för mycket fritid

    Ja det är väl så Tänk om man ändå hade så mycket tid....

  18. #18
    claesbjo
    claesbjo är inte uppkopplad

    Senior
    Ang ljudmotor: alltså det låter ju exakt likadant mellan T.ex Cubase o Logic. Skillnaden är att i Cubase så händer saker direkt när du gör något, tillexempel flyttar en region, så det är lätt att arra on the fly s.a.s. I logic måste du vänta i några sekunder eller stanna och starta igen.

    En annan grej är att i Logic är det inte helt failsafe PDC, du kan sabba den med vissa mixsetups där du använder flera auxar med samma input.

  19. #19
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jag skaffade Logic när Pro X kom efter att tidigare kört Presonus Studion One som senaste DAW. Anledningen var musik till till ett filmprojekt och att LPX är så sjukt billigt att det var värt att prova. Så här ett par månader senare måste jag säga att jag är otroligt nöjd och det är närmast småsaker som jag saknar eller retar mig på. Min gissning är att jag kommer att fortsätta med Logic.....

  20. #20
    northpaw
    northpaw är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Ärt filerna bakåtkompatibla, så att man kan spara en fil i X och sen öppna den i 9?

    Så är det ju exempelvis inte i InDesign, eller har åtminstone inte varit. Varje gång man öppnat en fil i nya versionen har man fått vinka hejdå till möjligheterna att gå tillabaka till gamla.

  21. #21
    alof
    alof är inte uppkopplad
    alofs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av northpaw Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ärt filerna bakåtkompatibla, så att man kan spara en fil i X och sen öppna den i 9?
    Nej, däremot går det att börja i 9an och sedan öppna i X, då sparar den en ny kopia som ett Logic X-projekt, ganska smidigt.

    Samma gäller för t.ex. Channel Strip Settings, de från 9an hänger med i X, men andra vägen fungerar inte tyvärr.
    Senast redigerat av alof den 2014-01-30 klockan 14:23.

  22. #22
    axeman
    axeman är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har just skaffat Logic X och är riktigt nöjd än så länge. Har mest gjort lite truminspelningar på det än så länge och kan hålla med om realtidshanteringen som Tinybox skrev om, men den tycker jag aldrig har funkat så det är ju iaf ingenting som har blivit sämre. Ljudmässigt berättade en god vän till mig om att han tycker att hans "gamla" produktioner (d v s från Logic 9) faktiskt låter bättre (han uttryckte så klart också vad och hur det lät bättre, men det har jag glömt så jag nöjer mig med "bättre" ) i Logic X. Det är en person som har öron som jag litar på och riktigt, riktigt bra lyssning. Personligen har jag inte referenslyssnat men jag upplevde samma sak när jag gick från 6.4 till 8 så jag tycker inte att det är några konstigheter i det påståendet.

    ps. med risk för åsiktskrig om en DAWs förmåga att låta bättre än andra så kan vi väl vara överens om att det är en persons åsikt och inte fakta jag har presenterat

  23. #23
    alof
    alof är inte uppkopplad
    alofs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag hade också känslan av att något lätt klarare och bättre, kanske placebo, vad vet jag… Däremot när man sitter med ett enormt projekt i slutstadiet, då är Logic X OTROLIGT mycket segare än Logic 9, så det är lite trist :/

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 19:29
  2. Apple Remote mot Logic 8 och Leopard
    Av stivo i forum Logic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-09, 12:07
  3. Apple håller Logic Studio seminarium
    Av Björnström i forum Logic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 06:47
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-19, 23:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •