Resultat 1 till 34 av 34

Ämne: Mer pump och tryck

  1. #1
    krixa
    krixa är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Mer pump och tryck

    Hej,

    Försöker på olika sätt få dessa oljud att pumpa mer och ha mer snärt/tryck.
    Har lyckats mycket bättre utan sidechain på kompressorn än med, enligt mig. Är det riktigt eller har jag bara inte gjort rätt? Antar att det spelar stor roll vad för kompressor man använder sig av också? Har gjort lite desperata googlingar och funnit att man kanske skulle ta steget att skaffa en hw-kompressor och testa att loopa ut någon av sina trumbussar genom en Alesis 3630?

    Tips mottages varmt!
    God fortsättning.

    https://soundcloud.com/krixa/looptest-131231

    EDIT: Kicken är högpass-filtrad i just denna loopen.
    Senast redigerat av krixa den 2014-01-16 klockan 00:22.

  2. #2
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Tänkte just föreslå lite lätt paralell-kompression.

    Tills jag lyssnade vad det var för musik...

    Ja du... Finns ju inte så mycket mer dynamik att jobba med.

    Men du kan väl alltid testa med att backa hem lite... och sedan jobba med attacken på kompressorn. (släppa igenom de första millisekunderna för att skapa lite snärt)

    Ibland får man jobba med flera kompressorer i rad. Där man gör mindre förändringar på varje kompressor tills man hittar rätt.

    Du kan också dubba med lite transienter ("Snärt ljud" som du smyger in under tex kicken)

    Det är lite klassiska knep. Men vad som egentligen gäller för denna typ av musik har jag ju faktiskt ingen som helst aaaanning om
    Senast redigerat av Jeppe K den 2014-01-04 klockan 02:27.

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Spontant tyckte jag diskanten var allmänt skarp. Annars ska väl sånt här låta ungefär så här

  4. #4
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    För sånna här ändamål brukar ja använda spl - transient designer. Sen håller ja nog med om att diskanten är.lige vass.

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    +1 på vass diskant och att backa lite på virveln (?!).

    Och... var jag inte vaken så är jag det nu.

  6. #6
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    För mer pump och tryck... sänk tempot

  7. #7
    krixa
    krixa är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för tipsen.
    Håller helt med om att det är lite mycket diskant så det ska eq:as bort illa kvickt.
    Problemet uppstår ju främst när man låter de låga frekvenserna ifrån kicken komma in.. då tappar liksom loopen sitt flow och det blir inget tryck i basfrekvenserna heller.
    Sänka tempot är inte okej när andra lyckas alldeles utmärkt

  8. #8
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Infra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För sånna här ändamål brukar ja använda spl - transient designer.
    Ja! Precis vad jag tänkte tipsa om.

  9. #9
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja du... Finns ju inte så mycket mer dynamik att jobba med.
    HAHAHAHA! Nä precis. . .allt är maxat liksom. Men det är fel att göra så.

    krixa: Jag tror du måste säkna volymen på allt. Höj master volymen istället. Sen höja trummor och bas så det blir mera tryck. Du måste spara lite, inte maxa allt för då har du ingen dynamik att jobba med, som Jeppe K säger.

    Skaffa dig en SPL Transient Designer (hårdvaran är bäst och finns i 2 och 4 kanalers varianter, och även som plugin i DAW som är ungefär 95% så bra som hårdvaran.)


    https://youtu.be/UERl-MJuOlo


    https://youtu.be/sk-C7W0gbA4
    Senast redigerat av Andreas T den 2014-01-08 klockan 11:35.

  10. #10
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    låt envelopen styra eqn så att du får mer bas just i snärten av kicken och inte fullt lika mycket djup på releasen.
    Och låt inget annat gå lika djupt i basen vid just kicken. Du behöver inte sidechaina, men skär bort lite botten av basen. 2 basar samtidigt tar bara ut varandra.
    Senast redigerat av Ashaz den 2014-01-08 klockan 11:27.

  11. #11

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av krixa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller helt med om att det är lite mycket diskant så det ska eq:as bort illa kvickt.
    Problemet uppstår ju främst när man låter de låga frekvenserna ifrån kicken komma in.. då tappar liksom loopen sitt flow och det blir inget tryck i basfrekvenserna heller.
    Sänka tempot är inte okej när andra lyckas alldeles utmärkt
    Jag tror också på att jobba med attacken.

    Om du har kompressorer med sidechainingång kan du ju trixa med att koppla in eq där istället för att köra pump via kick på traditionellt vis – skickar du in en kopia på spåret men kapar basen på sidechainingången kommer baskaggen att komprimeras mindre och kommer höras mer. (En del kompressorer har inbyggda högpassfilter i sidechainen just för sånt här, så du slipper eventuellt trixa.)

    Men när det gäller så här extrem kompression kan det vara rätt stor skillnad i beteende på olika kompressorer, så jag skulle testa olika varianter, dito det där med att köra flera kompressorer i serie.

    Jag lyssnar för lite på sån här musik för att kunna avgöra hur det borde låta – har du några exempel på spår du tycker låter bra?

  12. #12
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Påminner om Frank Kvitta tycker jag?
    http://open.spotify.com/track/625v4uOrJcMK2CxyLYJjuU

  13. #13
    krixa
    krixa är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Andreas T Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    krixa: Jag tror du måste säkna volymen på allt. Höj master volymen istället. Sen höja trummor och bas så det blir mera tryck. Du måste spara lite, inte maxa allt för då har du ingen dynamik att jobba med, som Jeppe K säger.

    Skaffa dig en SPL Transient Designer (hårdvaran är bäst och finns i 2 och 4 kanalers varianter, och även som plugin i DAW som är ungefär 95% så bra som hårdvaran.)
    Antar att jag inte riktigt fått grepp om att balansera volym och kompression riktigt. Själva percussion-looparna ska ju vara väldigt komprimerade och låta "ansträngt" men det kanske går att uppnå utan att det är speciellt hög volym? Jag förstår att kick + bas ska vara dominerande ifall det ska bli bra tryck men samtidigt måste ju resten få något utrymme annars kan man ju inte få till någon rytm eller flow i det.

    Jag känner till Transient Designer-pluginen. Införskaffade mig dock en något billigare variant: http://www.schaack-audio.com/transientshaper.html
    Hårdvara vore givetvis kul, men är väldigt begränsad i ljudkorts in/ut-gångar till att börja med. Har en utgång och två ingångar lediga (analoga stereo) samt in + ut digital spdif ledigt. Så känns som att man inte skulle kunna nyttja hårdvaran på vettigt sätt. Iofs, man kan ju sampla om saker..

    Antar att man ska försöka modifiera transienterna innan kompressorn, för annars finns väl inget kvar att modifiera på samma sätt?

  14. #14
    krixa
    krixa är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    låt envelopen styra eqn så att du får mer bas just i snärten av kicken och inte fullt lika mycket djup på releasen.
    Intressant Ska försöka komma på hur jag ska lösa det med mina program/pluggar..

  15. #15
    krixa
    krixa är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skickar du in en kopia på spåret men kapar basen på sidechainingången kommer baskaggen att komprimeras mindre och kommer höras mer. (En del kompressorer har inbyggda högpassfilter i sidechainen just för sånt här, så du slipper eventuellt trixa.)

    Men när det gäller så här extrem kompression kan det vara rätt stor skillnad i beteende på olika kompressorer, så jag skulle testa olika varianter, dito det där med att köra flera kompressorer i serie.

    Jag lyssnar för lite på sån här musik för att kunna avgöra hur det borde låta – har du några exempel på spår du tycker låter bra?
    Ska definitivt testa att filtrera bort lägre frekvenserna om jag kör sidechain. I loopen i mitt exempel var det dock ingen sidechain.

    Tips på kompressor mottages tacksamt. Har inte investerat i någon 3:e parts.. NI Solid Bus Comp ingick iofs i Maschine men det är väl inte en bus-kompressor som ska användas, eller är det?

    Det här tycker jag låter fett:
    https://soundcloud.com/mortal-sins/an_exception
    Vid 1:25 brakar det loss.. hörs även den tydliga "höjningen" av percussion-ljuden vid de små breaksen där kicken är borta. Antar att det händer automatiskt bara man har en kompressor rätt inställd. Eller är det något mer ful-tricks?

  16. #16
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    krixa, SPL Transient Designer är något av en magisk maskin som är unik bland kompressorer. Du kan ladda ner pluginen och använda den gratis i 14 dagar står det på websidan, för att utvärdera om den är något för dig. Skulle jag göra!

    http://plugin-alliance.com/en/plugin..._designer.html

  17. #17

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av krixa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska definitivt testa att filtrera bort lägre frekvenserna om jag kör sidechain. I loopen i mitt exempel var det dock ingen sidechain.
    Med sidechain menade jag att kapa basen i sidechainingången, inte "skicka in kick för att trigga kompression"-sidechain, vet inte om det framgick. (Det är lite förvirrande att samma term används för olika saker.)

    Tips på kompressor mottages tacksamt. Har inte investerat i någon 3:e parts.. NI Solid Bus Comp ingick iofs i Maschine men det är väl inte en bus-kompressor som ska användas, eller är det?
    Busskompressorer brukar i regel vara mindre aggressiva, men det är väl bara att testa och se vad som händer när man missbrukar den?

    Ingen idé om specifika kompressorer, men du vill förmodligen ha något som jobbar så snabbt som möjligt och har bra transientkontroll – dvs inte sånt som modellerar optiska kompressorer, tex. Jag har folk säga bra saker om DMG Compassion (väldigt flexibel), men har inte testat själv. Sonalksis Über Compressor är också bra om du vill mörda trummor.

    @Andreas T: Transient designer är inte en kompressor utan en dynamikprocessor. Antar att Schaack-pluggen jobbar på samma sätt.

  18. #18
    Andreas T
    Andreas T är inte uppkopplad
    Andreas Ts avatar
    Veteran
    @false messiah: Ja det stämmer att SPL Transient Designer inte är en kompressor. Men den kan väl användas för att få mera eller mindre tryck i trummorna!? Eller måste man använda en kompressor för det? Jag kan typ inget om kompressorer.

  19. #19

    Redaktör
    Ja, absolut. Det var mest att den jobbar på helt annat sätt som gör att det är fel att kalla det en kompressor. Mer eller mindre tryck i trummor finns såklart många olika sätt att få.

  20. #20
    krixa
    krixa är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med sidechain menade jag att kapa basen i sidechainingången, inte "skicka in kick för att trigga kompression"-sidechain, vet inte om det framgick. (Det är lite förvirrande att samma term används för olika saker.)
    Då förstår jag faktiskt inte hur och vad du menar. Vilket material ska jag ha kompressorn på, vad ska skickas in i sidechain och vad ska inte in i varken sidechain eller kompressorn?

    Ingen idé om specifika kompressorer, men du vill förmodligen ha något som jobbar så snabbt som möjligt och har bra transientkontroll – dvs inte sånt som modellerar optiska kompressorer, tex. Jag har folk säga bra saker om DMG Compassion (väldigt flexibel), men har inte testat själv. Sonalksis Über Compressor är också bra om du vill mörda trummor.
    Ska dra ner någon demo.. Sonalksis var ju överkompligt pris på i alla fall.

  21. #21
    krixa
    krixa är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

  22. #22
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av krixa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tips på kompressor mottages tacksamt. Har inte investerat i någon 3:e parts..
    Generellt sett tycker jag du är ganska nära i din loop men du behöver sidechaina för att få riktigt "pump".

    Testa följande:

    - Ge plats i sub-basen genom att kapa bort frekvenser under ca 100 Hz (prova dig fram) på allt som genererar bas utom kicken mha EQ (high pass shelf t ex)

    - Skicka all percussion och skrammel till en Group channel och sätt kompressor med sidechain på

    - Sätt även kompressor + sidechain på bas kanalen - på så sätt kan du balansera pumpet på bas och percussion

    - Sätt kompressor på master bussen och här är det bara att fläska på med ångvälten, var inte rädd. Experimentera med de tre olika kompressorerna nu (dvs percussion / bas / master) tills det smäller på rätt sätt.

    - Testa skicka ut baskanalen i mono, det kan ge lite mer punch.


    Personligen upplever jag inte diskanten som vass - snarare brist på diskant över 8-10 khz men det är mycket svirvel och svischande nånstans i mellandiskanten som upplevs lite störande.


    Här finns lite gratis pluggar att börja med - allt från transparenta kompressorer till brutal knådning.

    http://bedroomproducersblog.com/2012...vstau-plugins/


    Glöm inte att posta dina alster


    Edit: Angående att kapa sub-bas på allt utom kicken - det beror iofs på om du vill ha "baktaktspump" så gör tvärt om - kapa sub på kicken i stället. Det viktiga är att basen från kicken inte krockar med övrig bas.
    Senast redigerat av donfuego den 2014-01-11 klockan 08:40.

  23. #23
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av krixa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då förstår jag faktiskt inte hur och vad du menar. Vilket material ska jag ha kompressorn på, vad ska skickas in i sidechain och vad ska inte in i varken sidechain eller kompressorn?
    Input till sidechain kan gå igenom ett highpass filter och därmed få kompressorn att reagera lite annorlunda.

  24. #24
    krixa
    krixa är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa följande:

    Text ...
    Mången tack, mycket bra tips!

    Glöm inte att posta dina alster
    Nu låter det såhär:
    http://www.soundcloud.com/krixa/looptest-140116

  25. #25
    klonqs avatar
    Veteran
    pumpar la på tycker jag?

  26. #26
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    är detta schrantz? (undrar gubbjäveln)

  27. #27
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av krixa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mången tack, mycket bra tips!



    Nu låter det såhär:
    http://www.soundcloud.com/krixa/looptest-140116
    Det tar sig!

  28. #28
    krixa
    krixa är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack! Bara att nöta vidare med att fylla ut mellanregistret med nånting, känns mest som kick, bas och hihats nu..

    Schranz, ja ett försök i alla fall

  29. #29
    DjRymd
    DjRymd är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Lägg upp loopen så andra kan prova

  30. #30
    krixa
    krixa är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    https://soundcloud.com/krixa/looptest-140227

    Senaste.. tror det behövs mera snärt i kick. Eller så har jag balanserat kompressorerna mindre bra

  31. #31
    krixa
    krixa är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nu till nästa fråga..

    Har lyckats få lite bättre balans i kick, bas och percussion nu tycker jag. Problemet som uppstår är när man tar bort kicken, för att få de där karakteristiska "oväsendet höjs hastigt och sen trycks bort utav kicken när den börjar igen"-soundet. Mutar jag kicken som allt är uppsatt nu så skenar både bas och percussion iväg utan kontroll och klipper/distar/maxar allting. Hur får man kontroll på detta, ska man behöva automatisera nivåer överallt i små breaks eller handlar det bara om att jag tweakat och balanserat saker fel?

    Här är loopen:
    https://soundcloud.com/krixa/looptest-140430

  32. #32
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Svaret är Limiter.

  33. #33
    krixa
    krixa är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack!
    Det borde jag kanske kunnat räkna ut själv om jag tänkte till en sekund

  34. #34
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    hehe.. ja kanske det, men frågan är fri.

    Det låter på din beskrivning som du har väldigt höga nivåer ut från kanalerna, så kanske du bör försöka balansera upp det en smula trots allt. Det märker du förmodligen när du hänger på limiters, om det fortfarande låter "bra" eller inte.

    Om du kan ställa decay time på limitern så kan du även prova olika värden. Jag brukar hamna nånstans runt 250-500 ms för denna typen av användning, men det beror lite på hur du har "kopplat ihop" det övriga.

Liknande ämnen

  1. pump i p3
    Av my03 i forum Allmänt om musik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-29, 14:57
  2. Maximal pump
    Av Frengus i forum Mixning & mastring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 12:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •