Sidan 5 av 31 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 ... SistaSista
Resultat 241 till 300 av 1801

Ämne: Serge Byggtråd

  1. #241
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Ser fram emot bilder. Lödde kort och pottar färdigt till TKB idag. Blir sladdar i morgon.

  2. #242
    Chaotic
    Chaotic är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Melder meg på denne tråden fra Oslo, Norge
    Det er ikke mange Sergere her i landet så jeg håper at jeg er velkommen til dere
    Har bygd Coa#1 og har #2, #6 som jeg holder på med. Har også bestilt La Bestia
    Har 9u med euro og 6u med fracrack

  3. #243
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Självklart är du välkommen! Roligt att höra att folkets synth lever även i Norge! =)

  4. #244
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pratade lite mer Steve på Thonk.co.uk och han kommer sälja komponentkit till TKBn. Han kommer även erbjuda de som kör euro 3,5mm jack istället för bananer.
    Någon anning om hur det gått med det här? Börjar känna ett litet bygg-sug

  5. #245
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Är nog fortfarande på g! Kolla med Steven vetja! Han brukar svara snabbt.

  6. #246
    axtelius
    axtelius är inte uppkopplad

    Avliden
    Tänkte precis plocka fram mina två Best of... och löda lite.
    En snabb fråga, passar CGS mounting railsen på Best of panelerna?
    http://www.cgs.synth.net/modules/cgs...nting_rail.htm

  7. #247
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Svar: Ja! Jag använde cgs91 till min BOG.

    Började lite förstrött med Edelweisspanelen igår. Hann löda klart CGS97 (noise) men inte testa den. Får bli till veckan. TKB börjar bli klar också, men har en dålig känsla att det är nåt misstag som kan ha begåtts någonstans. Felsökning är iofs en del av spelet. =)

  8. #248
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Sådär ja!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	vcfq.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	56,8 KB 
Id:	51233

  9. #249
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Jaha.. Har tydligen blivit med Serge! BOG och MARSH Vet inte riktigt hur det gick till!
    Ett par första frågor ifrån en n00b:

    1. Vilka potar kör ni? Jag har massa fina alps potar hemma men de är 6mm d-shaft. Alla Davies 1900h kloner jag har hittat är 6.4mm skruvfattning. Jag hade ju helst använt mina dshaft.
    2. Vilken är bästa (billigaste) sourcen för knobs -1900h kloner? Jag har hittat dem i kina men ryktet säger att de är av sämre kvalitet?
    3. Bananjack från mouser verkar vara vettigast eller? Reichelt har som är billigare men inte Emmerson och inte alla färger.
    4. Bästa lösningen på nätdel? Läste om någon som tipsade om Zthees tips men det fanns ingen länk till tipset..

    Tack på förhand!

  10. #250
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    1. Kör alpha, fina dyra från mouser eller halva priset på tayda. Båda funkar fint men tayda har ju plasthölje istället för metall (lätt att smälta med lödkolv ibland, gör inget men de blir som fula).
    2. Billigaste är kina skräp. Bästa av de jag testat är Thonk, med metallinsert vilket är väldigt bra. Kör inget annat efter att ha testat massa olika. Fick slänga en påse med Kinaskräp för de var helt värdelösa så jag rekomenderar att inte gå den vägen. 2:a plats är Banzai om du frågar mig - liknande Thonk men utan metallinsert.
    3. Mouser eller Thonk kör jag för Emmerson (alla andra jack är ju fula!)
    4. Finns lika många lösningar som personer verkar det som. (säkert nån med mer erfarenhet som kan vägleda här - PSU'er som som inte min grej, ALLS).

  11. #251
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Tack Jonachi!

    1. Kör du knurled då eller 6.35 släta?
    2. Vet du om Taydas 1900h är ok?

    5. Finns det 1900h med 6mm fattning?

  12. #252
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    1. Fördrar släta.
    2. Nej de är inte ok, ganska säker på att jag fick slänga mina.
    5. Oklart. Zthee kanske vet?

  13. #253
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    1 16 mm släta musikding
    2 musikding
    3 specialbeställa från Davies

  14. #254
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran

  15. #255
    Marv
    Marv är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Synd att man inte kapabel att rodda ihop en sån panel själv.
    Ingen som kan tänka sig att bygga åt mig, mot ersättning förstås…

    Citat Ursprungligen postat av jonachi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

  16. #256
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Hade jag haft tid hade jag gjort det åt dig, men min backlog är full - det är därför jag säljer den.

  17. #257
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det borde han göra! Men hoppas han fått ordning på den bara, den proto jag byggt var lite wonky. Minns inte vad det var som kärvade dock. Kommer ihåg att de fanns olika versioner av originalet med motstånd på baksidan osv. En soppa.

    Men kommer bli kul när katalogen utökas!
    Bygde min förra helgen och testade idag (CGS97). Funkade direkt, kanske hade jag tur för Ken nämner massa lösningar man kan göra om s/h inte funkar. Lät otroligt fint i varje fall. Noiset var fint men väldigt högfrekvent i jämförelse med white noise från Doepfer (som jag jämförde med). Ska bli roligt att koppla in den i SSG och testa random voltage framöver.

  18. #258
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Sådärja!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tkb bild.jpg 
Visningar:	71 
Storlek:	90,5 KB 
Id:	51362

  19. #259
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Yeah! Nice med babushka sequencern!

  20. #260
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Snyggt!

  21. #261
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Så jäkla konstigt, cv in slutade funka på filtret i min BOG. Skruvar upp lådan, piper cv in jacket till kort, inga konstigtheter, löder på ett nytt motstånd på bananen, försluter lådan. Då funkar inte freqpotten. Gör om sladdragningen till den potten, byter 3080's på kortet, piptestar allt. FUnkar fortfarande inte. Kan det vara potten som blivit kajk?

  22. #262
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Du kan ha kortat ngt som du kommit åt el potten.

  23. #263
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    3 försvunna pads och en trasig pot senare så är allt som det ska! Märkligt.

    Nu måste jag bara klura ut hur jag får den där j**** LED'n på TKB att börja lysa igen så är jag nöjd. Eller tillbakapå +-0 kan man väl säga.

  24. #264
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    TKB änterligen klar, då börjar min PSU att krångla. Tar detta aldrig slut!?

    Har börjat med min edelweiss men det går segt då man inte har oändligt med tid och andra saker kommer imellan. Ken har VCFq till salu nu men har inte lagt ut den på webben ännu. Perfekt då min La Bestia panel kom igår. Bara att börja sourca. Men Edelweiss och eventuellt Swamp innan dess. Får se vad som hinns. #sergeåret2014

  25. #265
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    jag betalade just en bog-panel från nidas, så det börjar dra igång för mig också, detta serge-år.
    Hoppas bara jag får nog med tid över osv

  26. #266
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Grymt! En Bog borde du ju hinna innan vi avlutar serge året!

  27. #267
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Ja, men det hoppas jag! Vill gärna använda ngt under inspelningar i sommar, så jag får väl ligga i!

    ...så, min första fråga: vad kör ni för båtar? Frågan har nog varit på tal förut, men hittar inte nu. Måste jag beställa BUD från usa, eller finns det i sverige? Hade gärna behövt en ganska djup båt, alltså kanske 4-5 tum djup, circus.

  28. #268
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Kör på Hammond från mouser. BUD måste du såga eller "nibbla" för att penelen ska få plats. Kan posta hammond numret från mouser om du vill. Tror de kostar 240:- inkl. moms. Mouser har fraktfritt över 65 euro (eller så) så passa på att beställa alla komponenter. Tror Elby har en lista med alla BOG komonenters nummer på mouser därute i cyberspace. Lär bli billigast att dra allt på en gång.

  29. #269
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran

  30. #270
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Fel av mig, ingen komponentlista till mouser, men alla komponenter till BOG på Elby:

    http://www.elby-designs.com/webtek/k...nent%20Kit.pdf

    Jag hade nog anvnt bompiler istället och tagit kort för kort och sedan jämfört med elbylistan (ovan) för att inte missa nåt:

    http://bompiler.com/list
    Senast redigerat av jonachi den 2014-05-04 klockan 20:21.

  31. #271
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Ah, men tackar! Svinbra. Spar en del tid att slippa samla alla komponenter i ett dokument själv.
    Tackar också för tipset om hammond. De ser jäkligt bra ut, och jag har mätt på den halvfärdiga panel som jag skaffade från joks och det ser ut som att jag kommer att få ner den i en låda på 3 tum med lite modifikationer!

  32. #272
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Vilken panel var det du köpte av Joks?

  33. #273
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    den med buchla 281-klon, MPS-trumman och ett gäng multiplar på, samt 4 cv mega mixers (obyggda). En bra start med andra ord.

    Citat Ursprungligen postat av jonachi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken panel var det du köpte av Joks?

  34. #274
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    huh... beställde just komponenter för cgs97, noise s/h från electrokit - vilken sida! Fenomenal. Hoppas verkligen de har maskiniserat lager. Jag vill då inte jobba där, drygt hundra små motstånd osv, för runt 200 inkl frakt - bara min timmes arbete att plocka ihop allt hade jag inte gjort det för, typ. Antar att inte alla som handlar där endast köper femtioöres kolor. Nåväl, god natt för idag.

  35. #275
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    ...och nu har de redan skickat. Hjältar!

  36. #276
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    De är sjukt bra och snabba, du kan dock spara ganska många slantar om du beställer bulk till en hel panel från t.ex. mouser. Styckpriset blir billigare ju mer du beställer och frakten blir gratis nån stans över 600:-. Jag kompletterar ofta med electrokit och de är sjukt snabba med tanke på vad man beställer. Brukar ha grejorna dagen efter (Umeå) och de skickar ju för bövelen från Malmö.

    Blir kul att följa dina byggen. Roligt att du knep den panelen från joks. Posta gärna bilder etc. framöver.

    Själv sliter jag på med Edelweiss. Har bara lite kvar på de 2 DUSG korten men huvva vad less jag är på dom. Har byggt 5 det senaste halvåret. Knepiga komponenter, dåliga pads (som lossar direkt om man gjort något fel och behöver avlöda), felvända transistorer etc. etc. etc. Sen att det är världens bästa modul när allt funkar är ju en annan sak. Har dock aldrig lyckats med att få dem att funka på första försöket. Så jag hoppas att dessa två krossar det bottenrekordet. =)

    Gör klart DUSG till helgen, sen blir det många, långa timmar med sladdragning. Det borde ju gå bra eftersom jag själv byggt guiden, men vem vet?

  37. #277
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Hehe, ... jo, ska köra på mouser efter löning, typ sitta en dag och hoarda transistorer för arkivering. Drog av en beställning nu från electrokit för att försäkra mig att ha komponenter till helgen. Är jäkligt sugen att få ner allt i båtar osv, men som sagt måste jag vänta med det till löning. Ska ju som jag nämnde klä alla paneler i pergament och det lär dra iväg någon tusenlapp i ren materialkostnad bara för det (tror jag ska köra goat, det är relativt billigt, och i manuskriptvärlden inte direkt det finaste, men det är ju goat! (vanligt i etiopiska manuskript, för övrigt)). Är osäker på färgkodning av jack och vilka potar bara, men jag tror det blir endast svarta och röda jack för att inte sabba känslan av old (kommer nog svära över att jag gick på estetik före praktisk användning, men fuckit!). Tänk, en permanentmodular! Med kalligrafi, så klart! (ska inte göra bläcket själv, dock!). Dregglar redan.

    Klart jag ska posta bilder!

    Hehe, lycka till med dusg! Fruktar själv all sladd-dragning. Måste ju slita ur allt ur panelen jag köpte från joks för att kunna få dit pergamentet, men men, känns lätt värt. I dagsläget är det ju en ganska skabbig paperface (med två lager plast!), så ... jodå så att

  38. #278
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Alltså pergament-serge är nog det mest vansinniga jag hört! Ska bli sjukt kul att se.

    Kan även tipsa om #sergemodular och #sergeåret2014 på instagram! Ni hittar mig där.

  39. #279
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Haha! Det började med att jag gick på ett museum här i uppsala där de sålde papyrus. Den perioden gick jag i tankar på paperface-paneler och vilka bilder jag skulle vilja ha men hittade inget bra som inte skulle vara rörigt, så det var givet att jag hellre ville ha papyrus-face, och därifrån gick det vidare till parchment-face!
    Höll på mycket med handskrifter osv för några år sedan, läste latinska manuskript och pysslade med paleografi (studiet av äldre handskrifter och dess skrift (latinska manuskript kan ha upp till 12-14k förkortningar), lärde mig i den vevan att skriva lite olika stilar eftersom det är ett ett bra arbetsredskap, för att lättare förstå skrivarfel, ... så, ja, hehe, det ska bli kul.. Haha!

    Tackar för hashtagen. Ska köra på samma. Sergeåret2014 är genialt.

  40. #280
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Satan så grymt och orginellt. Ser verkligen fram emot att se hur det kommer se ut. Lite svårt att föreställa mig.

    Själv är jag uppväxt i industristad under kalla kriget, bar 2mm aluminium passar mig således utmärkt!

  41. #281
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    "För jag brinner för det här med pergament"

  42. #282
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Sergeåret2014, check!

  43. #283
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sergeåret2014, check!
    GRYMT! Tagga på!

  44. #284
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    jonachi, är du privat anv. på insta? Ser att det finns bilder på #sergeåret2014, men får inte upp någon att titta på!

  45. #285
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    yes privat, visste inte att det bloggade andra, vikingsade heter jag, så lägg till mig vetja!

  46. #286
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Cool. Gjort!

  47. #287
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Grymt! Upp med bilderna bara!

  48. #288
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Haha, sitter just och surfar på pergament. Måste skaffa "hot hide glue" också. Hmm... Måste fråga professorn i kodikologi här på institutionen vilket lim som skulle funka bäst att göra en synth med, haha!

  49. #289
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    ska sluta ranta om det här snart, men ... om ngn annan är sugen så kan jag väl pitcha idén. Man kan ju stämpla på pergament också (värme eller bläck). jo, nuså, slutar jag! Haha

  50. #290
    Chaotic
    Chaotic är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Byggerapport fra Oslo. Holder på med Coa 2 og 6. Manglet noen potter og komponenter og måtte bestille fra Tayda/Mouser, igjen.
    Coa 1 venter på sine venner

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20140507_212810.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	103,1 KB 
Id:	51729

    Edelweiss og LaBestia står på programmet videre

  51. #291
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Snyggt!

  52. #292
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Första testet med Serge TKB jag byggde för en tid sen:

    http://soundcloud.com/jonachi-1/serge-tkb-test

  53. #293
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Jävligt fina grejer!
    Ska lyssna på ... ojdå, tkb-klippet är inte tillgängligt, fasen då. Upp igen!


    ...och så en fråga.
    Jag bygger cgs97, serge noise.
    På ett ställe ska det sitta en 2N3565, som dock kan bytas ut mot en bc547, hFE 110-800; jag har en bc547b hemma, hFE 200-450 (detta är enda skillnaden dem emellan). Kan väl knappast skada att testa att slänga i den, ligger ju inom ramen liksom? Vad tror ni det blir för skillnad?


    datasheet: http://bme.yeditepe.edu.tr/Labs/datasheets/BC547.pdf
    cgs97: http://www.cgs.synth.net/modules/cgs97_noise.html

  54. #294
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Byggde en nyligt, körde BC547, 2n3565 går väl knappast att få tag på? Funkade fin fint när jag testade den. Ingen aning om det blir någon skillnad alls, men tror inte det. Står ju t.om i BOM på Ken's sida att det är valbart.

  55. #295
    Chaotic
    Chaotic är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Bestilte fra Mouser onsdag kveld. I dag, fredag kl 12:25 ble det levert hjemme hos meg. Levert fra USA :-)
    UPS leverer

  56. #296
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Tackar! Jag slänger i den då. Går ju att byta lätt ifall det blir ngt mystiskt, men en randommodul mår nog bra av lite random.
    Har fö lagt upp mina första bilder #sergeåret2014 !

    Citat Ursprungligen postat av jonachi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Byggde en nyligt, körde BC547, 2n3565 går väl knappast att få tag på? Funkade fin fint när jag testade den. Ingen aning om det blir någon skillnad alls, men tror inte det. Står ju t.om i BOM på Ken's sida att det är valbart.
    - - - Uppdaterad - - -

    Grattis till UPS och till dig!
    Har själv aldrig haft några större problem med dem, men det är ju en hackkyckling många klagar på.

    Citat Ursprungligen postat av Chaotic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bestilte fra Mouser onsdag kveld. I dag, fredag kl 12:25 ble det levert hjemme hos meg. Levert fra USA :-)
    UPS leverer

  57. #297
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonachi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Byggde en nyligt, körde BC547, 2n3565 går väl knappast att få tag på? Funkade fin fint när jag testade den. Ingen aning om det blir någon skillnad alls, men tror inte det. Står ju t.om i BOM på Ken's sida att det är valbart.
    inge skillnad. Jag har 2n3565 med men skulle inte ens orka swappa för att testa.
    Ken vet.

  58. #298
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Tackar!
    Då är det bara rock on för mig i kväll,
    ... så när som på typ några 330 motstånd

    Citat Ursprungligen postat av Dego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    inge skillnad. Jag har 2n3565 med men skulle inte ens orka swappa för att testa.
    Ken vet.

  59. #299
    Chaotic
    Chaotic är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hvilken utgang bruker man på dusg? BPO eller DCO? Den er montert i coa#6

  60. #300
    En_Annan
    En_Annan är inte uppkopplad
    En_Annans avatar
    Veteran
    Blev ju klar igår, så jag beställde från electrokit igen. De var faktiskt billigare än mouser på mindre metallfilmsresistorer om man beställer över 200 st.

Liknande ämnen

  1. Phutney [Byggtråd]
    Av zthee i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 807
    Senaste inlägg: 2024-04-15, 11:39
  2. Dual digital oscillator [Byggtråd]
    Av lazerkind i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 266
    Senaste inlägg: 2022-11-12, 22:29
  3. x0xb0x: Min byggtråd
    Av johey i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2016-06-19, 22:30
  4. Thomas White LPG - Byggtråd
    Av jonachi i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2014-08-08, 12:45
  5. Clavia Modular G2 byggtråd
    Av Odd Bob i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 02:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •