Sidan 3 av 30 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SistaSista
Resultat 121 till 180 av 1783

Ämne: Serge Byggtråd

volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    fa-an va snyggt! men (4)dubbla slope gen på samma hylla??

jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    JAvisst, har en quadslope + en maths i mitt euro, räcker precis (men man kan ha alltid ha några till). När denna panel är inhandlad har jag 6. Blir nog 8 till slut. Finns inget bättre än en DUSG!

joks
    joks är inte uppkopplad
    jokss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jonachi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitter och bygger CGS48 (osc) just nu med Elby's kit. Lite frågetecken som verkar skumt.

Det var 2 100k motstånd för mycket, antar att de är till för moddarna som Ken beskriver på sin sida.
    1 styck 330k för mycket (ingen aning vad den är till)
    En påse med ett styck 42R2.0.1%.0.25W.15ppm.Resistor som jag inte heller hittar mycket om. Men det står tempco på påsen (en vanlig tempco finns också och den förstår jag mig på).

Några idéer?

Edit: hittade en pdf från Elby som säger att den vanliga tempcon behöver 42r2 motståndet seriekopplat. Ken skriver dock inget om det så jag tror jag skippar det.
    De 2 tempco behöver seriekopplas för att det ska bli rätt. Handlar nog om att elby inte hade någon tempco med rätt värde (eller att det blev billigare så här). Men du har säkert byggt klart redan

zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    internal patching?
    Tänkte på vilka kort ni tänkte bygga den på?

I original så är det ju ett SSG kort och ett noise kort. Där noisekortet har S&H inbyggt, samt att själva källan till S&H är en "brusig sågtand". En brusig sågtand upplevs som mer slumpmässig än om man matar den med vanligt brus av någon anledning (Det finns någon form av matematik bakom det hela, men jag minns inte riktigt, det är säkert 1/f osv.). Hur som helst, det går väl att lösa på andra sätt också!

joks
    joks är inte uppkopplad
    jokss avatar
    Senior
    SSG+ noise är tanken! Ken släpper väl snart serge noise har jag hört?

zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Det borde han göra! Men hoppas han fått ordning på den bara, den proto jag byggt var lite wonky. Minns inte vad det var som kärvade dock. Kommer ihåg att de fanns olika versioner av originalet med motstånd på baksidan osv. En soppa.

Men kommer bli kul när katalogen utökas!

Nils100
    Nils100 är inte uppkopplad
    Nils100s avatar
    Senior
    Jag smygläser den här tråden och diggar den! Jag får lust att själv bygga folksynten Serge. Jag funderar på att göra den ännu mera folklig och göra en paperface på plexiglas som ligger både bakom och på pappret. Då kan man skära ut hål med mattkniv istället för att borra.

Zthee, jag PM:ade dig angående dina kretskort, jag hoppas att du har några kvar...

zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Aj, jag och min dålig-att-svara-på-PM-vana! Det finns kvar!

Jojjelito
    Jojjelito är inte uppkopplad
    Jojjelitos avatar
    Veteran
    Hmm, är frestande att bygga några resonatorer till, men 2xCGS113 PCB:er är tagna och betalda. Blev lite sugen på en fet session av lödrök under helgen...

jonachi
    jonachis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joks Visa inlägg
    De 2 tempco behöver seriekopplas för att det ska bli rätt. Handlar nog om att elby inte hade någon tempco med rätt värde (eller att det blev billigare så här). Men du har säkert byggt klart redan
    Tempcon är 3500ppm men ska vara 3300ppm (som numer endast finns som SMT), Ken skrev på muffs dock att det gick lika bra med 3500 så jag körde på det, utan motståndet.

Edit: Proof!
    Senast redigerat av jonachi den 2014-01-24 klockan 13:44.

jonachi
    jonachis avatar
    Veteran
    ungefär halvvägs i lödandet av korten nu. Båda Osc, filter, wavemulti, mixer, LFO är strömtestade och "klara". Börjar med VCA ikväll tror jag. Riktigt kul att löda dessa, även om transistorerna ger mig smärre huvudvärk.

zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Man får alltid huvudvärk av transor! Det är det där 3:e benet som ställer till det...

Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    LOL

Nils100
    Nils100s avatar
    Senior
    Zthee, du berättade att du byggt variable slope filtret. Såvitt jag vet så finns det inget schema på den, men jag kan tänka mig hur den är uppbyggd och har planer på att designa en egen i framtiden.

De jag undrar bara är om filterkärnorna är uppbyggd kring 3080, och om de styr integratorer eller kondingar mot jord?

zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag har varit med och beta-testat saker. Så det är prototyper, inget som finns publikt.

Filterkärnorna är helt diskreta. Så inga CA3080. Om man skulle göra det modernt idag så är THAT2180 närmast i funktion - Även om resultatet inte blir 100% likt.

Tror inte Serge var ett så stort fan av CA3080, han använder dem på vissa ställen där det är en snabb och enkel lösning. De enda två modulerna jag kan komma på som har CA3080 i sig är VCM och SSG faktiskt. Sen efter 1981 då kör han med CA3280 i typ allt! ALLT! Helt galet vad han gödslar med dem.

Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Inre konversation från gårdagen: Klockan är mycket, men ett kort till hinner jag! Resultat: pink och white noise är kopplade till jord... Gammal nog att erkänna..
    Senast redigerat av Kloo den 2014-01-29 klockan 21:45.

jonachi
    jonachis avatar
    Veteran
    Flyter på rätt bra här upp i norr. 2 kort kvar. VCA var lite halvklurigt med SMD/SMT caps men det gick ju det med. Bävar inför sladddragningen, men det är väl bara att ta en sak i taget. Lär ha påbörjat detta inom en vecka. Går snabbare än vad jag trodde att bygga en BOG.

Fungitec
    Fungitec är inte uppkopplad
    Fungitecs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag smygläser också detta... Blir mer o mer peppad på att dra igång!

jonachi
    jonachis avatar
    Veteran
    Bara halva DUSG kvar nu av korten, saknade några få komponenter som jag var tvungen att beställa. Sen börjar det helvete som sladddragningen antagligen innebär. Ska försöka ta det lugnt och tänka till ordentligt INNAN och inte efter. =)

zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Tycker det är oftast ganska lätt med sladdragningen på Serge-style panelerna. Det är inte så många jack/potar per modul, så det brukar vara ganska lätt att hålla dem isär. Ett tips är dock att kolla på de gamla Serge instruktionerna för t.ex. DSG och övriga moduler. Ken har en förkärlek till att allt ska gå från kortet till panelen, typ alla potar DSG har 3 kablar, ström, signal, jord. Om man drar alla ström och jord till panelen från en punkt, så sparar man en jäkla massa kabel och spaghetti...

Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Jag tycker nog det krångligaste med sladdragningen var att hitta ett bra sätt att göra det på, i överlag alltså. Nu växlar jag mellan att börja med pad/panel men har panelen stående framför och korten utlagda under. Sen använder jag inte ankarhålen på korten, utan löder sladden direkt på undersidan. Använder 0.22 till signal och 0.5 tror jag det var till matning från busboard. Och 0.75 från psu till låda..

Har dock problem med lite power rail bleed/noise i min första "panel B". Leds från DUSG och fyrkant från VCOer leker lite med varandra vid låga frekvenser. Men det är ytterst lite. DUSG fick jag i princip bort genom att använda två busboards, men fyrkanten jävlas fortfarande lite

zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage

Jag löder enbart punkt till punkt. Hålen som Ken gör på sina kort är ju bara fula och omständliga. Men man ska ha panelen närmast sig och korten längst bort, så överkanten av panelen är mot en när man bygger. Smidigt när man ska testa, bara vinkla upp och rota runt. Det är så det är beskrivet i byggmanualen (Den är 30 år gammal men håller än!) från Serge.

Nils100
    Nils100s avatar
    Senior
    Inspirerande bild,

offtopic men... Är du nöjd med den röda wellern? Jag har tänkt att skaffa den dyrare, blåa, för knappt 3 papp...

zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag är sjukt nöjd med min WHS40! Tycker den är helt fantastisk.

Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    CGS91 (PCB Mounting Rail set).. skitbra eller mest i vägen? De ser rätt så praktiska ut.. jag gillar ordning..

Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    CGS91 (PCB Mounting Rail set).. skitbra eller mest i vägen? De ser rätt så praktiska ut.. jag gillar ordning..
    Har just fått hem 4 set, ska precis börja bygga med första. Verkar sjukt lovande! Vet inte om jag kommer använda matningen, men förborrade hål...har testat L-profiler och rundstav med buntband innan, det här sparar en hel del tid. Matningen är ju en bonus!

jonachi
    jonachis avatar
    Veteran
    Håller med Kloo. Har precis monterat mina cgs91 som rails, får se om jag använder matningen, men skönt att ha sånt där färdigt. Smidigt och klart värt (vad de nu kostar).

Volantiz
    Volantizs avatar
    Vintage
    Tack för det! Då beställer jag ett par uppsättningar

jonachi
    jonachis avatar
    Veteran
    Ström nästan helt klart, måste monteras lite mer sladd mellan XLR och agg. Oklart om jag ens vågar göra det. Största huvudvärken borde snart släppa. Då har jag nog med ström till åtminstone 6 lådor.

kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    Jag är sjukt nöjd med min WHS40! Tycker den är helt fantastisk.
    +1 på den, har samma och älskar den!

Nils100
    Nils100s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    +1 på den, har samma och älskar den!
    Fast när jag går in på diverse proffsforum så verkar folk tycka att det är Kinaskräp i jämförelse med den dyrare, exempelvis WS81. Så vad ska man lita på?

zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Fast jag tycker att det inte riktigt går att jämföra mellan saker i så pass olika prisklass. Kjell.com lödkolv för 149:- är Kinaskräp i jämförelse med WHS40 för 900:-, och WHS40 är Kinaskräp i jämförelse med WS81... Ja ni hajar. Det finns ju alltid något som är bättre. Jag är riktigt nöjd med mitt Kinaskräp i alla fall! Men om du har råd att lägga 2800:- på en lödkolv, så köp den!

Nils100
    Nils100s avatar
    Senior
    Ja, det var ungefär så jag tänkte också.
    Men för mig är det något fetischistiskt över dyra verktyg, oavsett om det är skruvmejslar eller multimetrar.

Nåväl, jag ska återgå till ämnet Serge:
    finns det någonstans där man kan ladda ner gamla paperfaceteckningar? Om man vill printa ut själv och sätta ihop en panel?

zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Hehe, klart man vill ha dyra grejer. Jag började kolla på Metcal MX5000 grejer direkt efter förra posten. Gnh. Vore jäkligt nice att ha något som når korrekt temperatur på 4s. Hehu.

http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post2515401 - Där postade jag några ställen.

Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Har brottats med en gated comparator några timmar nu. Funkar precis som den ska, men allt på in/loop in hamnar som 40mv skräp på matningen. Resultatet blir skräp även ut. Trots att jag kör den ensam med relativt kort sladd till psu. Har kört med både in och loop in komparator bortkopplade, utan leds, dragit om jord, smd kondingar på baksidan pcb. Kör utan ferriter, men vi pratar ju inte RF här...snarare 1hz.

Jaja, det är ju bara på det igen. Så här man lär sig.

zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Fick precis mail med OK från Serge att börja sälja TKB kit!

Så nu kommer det hända under våren (Ska bara få ut TTSHn först liksom bara...).

Jojjelito
    Jojjelito är inte uppkopplad
    Jojjelitos avatar
    Veteran
    Det där var ju lite awesomesauce-stylee om man säger så. Trodde jag inte. Allt gott till dig och de dina!

Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior

jonachi
    jonachis avatar
    Veteran

Tumme upp!!!

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

Ister!

nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jojjelito Visa inlägg
    Det där var ju lite awesomesauce-stylee om man säger så. Trodde jag inte. Allt gott till dig och de dina!
    Fantastiskt!

zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    http://thehumancomparator.net/tkb/ - BOM och dokumentation (Av det enklare slaget). Tänkte nog inkludera MM74C150 kretsen i kitet i såfall. Den är ju inte svår att hitta, men det känns hygglo. Allt annat är ju standard.

jonachi
    jonachis avatar
    Veteran
    Serge-året fortsätter! Peppen är total här i Umeå!

Nils100
    Nils100s avatar
    Senior
    wow zthee, vad roligt. jag kommer vilja köpa den.

zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Kul!

Beställde precis en Metcal MX-5010! Nu blir det lödfest på en helt ny nivå.

zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Pratade lite mer Steve på Thonk.co.uk och han kommer sälja komponentkit till TKBn. Han kommer även erbjuda de som kör euro 3,5mm jack istället för bananer.

Volantiz
    Volantizs avatar
    Vintage
    Pratade lite mer Steve på Thonk.co.uk och han kommer sälja komponentkit till TKBn.

Han kommer även erbjuda de som kör euro 3,5mm jack istället för bananer.

volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    http://thehumancomparator.net/tkb/ - BOM och dokumentation (Av det enklare slaget). Tänkte nog inkludera MM74C150 kretsen i kitet i såfall. Den är ju inte svår att hitta, men det känns hygglo. Allt annat är ju standard.
    Oh shit vad kul! Grattis! Jag ställer mig gärna i kö också! Vill gärna köpa ett kit, blev väldigt sugen på TKBn efter senaste ems-träffen.

Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Helgens task: bygga in hörlursförstärkare och koppla till mixer ut. Med 1/4" jack i sidan..?

jonachi
    jonachis avatar
    Veteran
    Fick just 64 pytte pottar! Shit vad små de är. Gulliga men pinsett behövs.

jonachi
    jonachis avatar
    Veteran
    Sladddragning av LFO igår. Gick bra, men shit vilket sladdkaos det blev alltså. Jag är ju vän av ordning men sladdarna tog över efter ett tag. Försökte följa de gamla instruktionerna och ha sladden löpandes längs med raderna av pottar. Det ville dock inte sladden som poppade upp nu och då och började trassla in sig i varandra. Några tips/förslag hur man får detta att se åtminstone lite snyggt ut?

Sen har man ju frågeställningen med hur man konverterar banan ut till något användbart såsom mini-tele/tele. Testade att dra den in i euroracket, men eftersom de inte delar jord så hände inte mycket där. Hur ska man tänka här? Hur kör man på bästa/smidigaste sätt. Man vill ju kunna dra både ljud och cv ut ur båten på ett smidigt sätt utan att trilskas. Just nu ska jag löda om min multiple med både banan och mini-tele. Men inte alltid som man vill dra mig sig ett stort 9U system för att kunna lyssna på serge. Den är ju så smidig och fin som den är. antar att man kan montera ett tele-jack på en av mixer ut och ha BOG som standalone?

Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Jag har minitele ut från mixer på panel, jord ut bredvid xlr/matning. Mult i euro med tele<->banan samt telejackens jord kopplad till egen banan.

Använder jag mixer->euro jordas det och jag kan multa på, annars måste jag dra jord från jordbanan i båt till jordbanan i mult. Samt länka paneler om dom inte delar PSU då förstås..

Tele ut från BOG kan du ju dra till mixer/ljudkort/hörlurar(inte optimalt..) också, dvs du kan lämna euro hemma!
    Senast redigerat av Kloo den 2014-02-17 klockan 16:45.

jonachi
    jonachis avatar
    Veteran
    Funderar på att sätta tele ut på en av vca'rna istället. Mixer vill man ju ha för att mixa internt. Eller?

Volantiz
    Volantizs avatar
    Vintage
    Ett alternativ som jag gillar är att byta ut alla bananjack mot 3,5mm.

jonachi
    jonachis avatar
    Veteran
    Fast då är det ju liksom inte en Serge längre, tycker jag. Känslan med banan är ju obeskrivligt bra. Vill inte byta bort det mot något. =)

Volantiz
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag föredrar att använda 3,5mm framför bananjack.. men det är ju tydligt att det är en smaksak

jonachi
    jonachis avatar
    Veteran
    Helt klart en smaksak! Gillar dock tyngden i banankablarna, en jäkla känsla att sätta i dom. Kan vara nyhetens behag dock (om man ska vara självkritisk).

Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Funderar på att sätta tele ut på en av vca'rna istället. Mixer vill man ju ha för att mixa internt. Eller?
    Jo, jag har gjort det på "Panel B" (den som är #3 på muff), två mixers på den. På BOG hade jag skippat aux i mixern och dragit ut tele där istället!

edit: Har en BOG liggandes, men inga kort..

Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Ang. bananer tycker jag det är en stor del av känslan! Men smaken är ju som sagt olika ja. Roland vs Korg *Hrrm Host*..

jonachi
    jonachis avatar
    Veteran
    aux mixern var ingen dum idé! Ska testa det tror jag.

Liknande ämnen

1. Phutney [Byggtråd]
    Av zthee i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 731
    Senaste inlägg: 2018-11-15, 13:23
  2. x0xb0x: Min byggtråd
    Av johey i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2016-06-19, 22:30
  3. Dual digital oscillator [Byggtråd]
    Av lazerkind i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 257