Sidan 27 av 31 FörstaFörsta ... 17 23 24 25 26 27 28 29 30 31 SistaSista
Resultat 1 561 till 1 620 av 1801

Ämne: Serge Byggtråd

  1. #1561
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Vad händer där ute? Jag har väntat sen augusti på mitt nya case från weedywhizz. Verkar ta ett jäkla tag att sammanställa mästerverket.

  2. #1562
    iopop
    iopop är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har smått börjat med att montera panel komponenterna på min sista BOG. Har dock kvar att montera ihop modulo magic på MARSHen. Har äntligen köpt konvertern till rotaryswitchen. Men grämer mig lite om jag kan använda det gamla pcbet för att få ihop funktionern.

    Köpte några Hailbe pcbs förmodligen kommer de hamnar under 4u - men med min takt blir det nog #haibleåret2020...

  3. #1563
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Vad händer Sergeåret 2017?

  4. #1564
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jonachi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad händer Sergeåret 2017?
    Att jag skaffar en Animal eller liknande. Är sjukt sugen på Serge efter ett par besök hos Zthee.
    Någon som säljer något?

  5. #1565
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Köpte precis ett SWAMP-kit Ifrån Elby. Bra pris från Australien. Kommer komplettera min BOG, MARSH och TKB fint.

  6. #1566
    iopop
    iopop är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Trodde jag skulle hinna göra klart min MARSH i år. Men icke, måste felsöka eller förstå modulo magic. Allt är kopplat men något fungerar inte som jag tror det borde fungera.

    För min del blir sergeåret2017 att bygga klart BOG nummer 2. Galet att det är snart 5 år sedan jag fick den.

  7. #1567
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Hoppas på att göra klart Quicksand (svart panel) och Edelweiss II.

  8. #1568
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Ska göra klart TKB. Har även en MARSH, BOG samt COA-panel liggandes. Samtliga med alla pcb. Mkt pill

  9. #1569
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Dessutom ska SWAMP, en COA och förlagan till BOG sättas i ett thon rack case. Fult med öron, men praktiskt att ta med. Om någon vill beställa 4U-racköron, hojta till. Vi kan gört tillsammans!

  10. #1570
    Lucka
    Lucka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag satt på självaste nyårsafton och drog kablar på sista modulerna på marsh men får se mig besegrad, dock endast kabeldragning kvar på infinit melody och ska tamefan bli klar asap så jag kan påbörja nytt bygge 2017 :-D gärna med mindre kabeldragning! Ändå nöjd men sergeåret 2016 som i princip landade på ett helt bocgs

  11. #1571
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Sergeåret 2017 börjar med katastrof! Fick äntligen mitt case som var 4 månader försenat. När jag väl fick det visade det sig att höjden på träbåtarna är 1mm för kort. Får således inte i hammondlådorna i båtarna (vilket var tanken). Vet inte hur jag ska göra nu? Tar gärna emot förslag om någon har nåt.

  12. #1572
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    surt. kommer de synas från baksidan eller skulle det gå att tex såga två skåror i hammondlådorna i de nedre hörnen (i varje båt) och "tvinga" in dem i caset? behövs kanske foton om man skall komma på ngt klurigt.

  13. #1573
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Nä det kommer inte synas, undrar om panelen passar lådan då? Borde den ju göra

  14. #1574
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Är det tänkt att man ska köra med panelerna rakt in i träcaset? Du kanske inte behöver hammondarna
    - eller nä jag tänker fel va, måtten passar väl inte för det

  15. #1575
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Nä alltså han har byggt en lika dan tidigare och då funkade det perfa. Den här han måttat fel och nu slutar han såklart att svara på mail.

  16. #1576
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Men znark, så tråkigt.

  17. #1577
    iopop
    iopop är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Men vad tråkigt.

    Fortsätter att debugga modulo magic. Kör på v1 av PCB så fick lov att lägga till en konding på outputsteget för den självoscillerade som bara den. Men det beter sig inte riktigt som jag tycker. Nästa steg blir att dubbelkolla kabeldragningen på switchen.

    Funderar även på om jag ska våga mig på att sälja en SWAMP. Har två - behöver egentligen bara en. Vad vill folk ha för lösning på powerkabel?

  18. #1578
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Fick tillbaka pengarna. Tar gärna emot tips på folk som kan bygga serge case!

  19. #1579
    cloffe
    cloffe är inte uppkopplad
    cloffes avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Om man vill få lite Serge-vibbar i sin Eurorackmodulär, hur går man bäst tillväga då? Thonk säljer Random Sources moduler i full kit. Är dom bra? Lagom lätta att bygga för en som kan hålla i en lödkolv, och vilka moduler ska man skaffa först, i så fall?

  20. #1580
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Random Source gör bra grejer, har allt de släppt till euro. Vad du skaffar beror ju på vad du vill tillföra ditt system. Så vad vill du ha?

  21. #1581
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Random source är kanon tycker jag! Kan varmt rekordets t.ex deras Vcfq.

  22. #1582
    Lucka
    Lucka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Yo. Efter att ha färdigställt MARSHen så har jag get mig på lite problem som jag upptäck på mina båda cgs48:er på BOGen. Ett problem som jag upptäck är att jag har lite DC offsets (typ 2v) på samtliga DC ut (saw, tso,sine), dessutom känns alla ut lite heta, ca +-6V (11,5vpp) på AC. Eftersom jag kör på +-15V så tänkte jag att jag följer ASM-1 noten i instruktionen men då blev det negativ DC offset då... så jag slängde in några trimpotar och skruvade fram 10vpp och och fick bort offsetten om jag kör 300k istället för 240k mot -15V på pinne 3 och 185k istället för 220k (står 220k på kretskorten och i Kens notes men i schemat står det 330k). En intressant detalj är att jag snabb skåpade DC utarna på en cgs48 byggd av dimitri (bettylavets) och där är det det också ca 3v offset och lite heta signaler.

    Någon annan som haft liknade problem? Kan felet uppstå någonstans tidigare i kedjan runt kärnan?

    Mitt andra problem är att sync inte verkar funka. När jag skickar in en saw (AC) från min andra cgs48 så ger den ett litet utslag utöver 5V referensen på LM311 pinne 3 (se bild, ursäkta kvalitén, den ligger precis vid 5 V med små toppar, ca 0.3V om man zoomar in), men det räcker inte för att få kärnan att reseta. Signalen ser helt intakt ut innan 100pF kodningen som ligger innan pinne 3. Om jag bypassar den kondingen så händer det lite, men det är väl skumt? Som jag fattar det så agerar LM311 som komparator. Men vad ska jag förvänta mig för signal på pinne 3 egentligen? Ser det korrekt ut?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0801 (2).jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	32,0 KB 
Id:	72293

  23. #1583
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Hmm.. vad händr om du skickar square till sync istället?

  24. #1584
    Lucka
    Lucka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hmm, ganska säker på attjag har testat det utan nån respons men kan dubbelkolla nästa gång i studion...kanske prova från dusg också!

  25. #1585
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Ja syncen i den är bra skum alltså. Finns en del att läsa på best of cgs tråden på muffs. Lång tråd sock.

  26. #1586
    Lucka
    Lucka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ja det verkar va mycke prat om jfet på den tråden. Tror jag har j108, kanske borde testa beställa lite 2n4856 och eventuellt 2n4091 och se vad som händer, verkar kunna häng ihop med mina nivåproblem också vad jag kan förstå från mufftråden!

  27. #1587
    Lucka
    Lucka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Yikes! 2n4856 som det rekommenderas att testa flera av i tråden kostar 8 EUR st på mouser.

  28. #1588
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    ja, jag läste mig också till detta. JAg får bara min sync att funka ibland, beroende lite på vilken frekvens jag använder. Har fått nöja mig med att det är en "sådär" osc och använder DUSG som osc i de flesta fall och klarar mig bra med det. Lite synd är det dock. Mina svajar som satan också när man drar igång LFO eller DUSG. Ska se om jag orar gör nånting åt det en vecker dag.

  29. #1589
    Lucka
    Lucka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har också problem med att mina svajar med utility lfo! Sjukt störande

  30. #1590
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Det är lysdioderna som lastar ner matningen som påverkar svajet. Öka på förkopplingsmotstånden för alla LEDs som blinkar så minskar problemet. eller så plockar man ur drivningen av LEDsen ut på ett separat kretskort och matar dem separat direkt från PSUn. Har för mig att Ken har något exempel på det någonstans.


    http://www.cgs.synth.net/modules/cgsld.html

  31. #1591
    Lucka
    Lucka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Aha! tack för tipset! ska testa och se om det hjälper

  32. #1592
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Men lfon har ju ingen led?

  33. #1593
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonachi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men lfon har ju ingen led?
    hmm.. true.. undrar hur jag löste det där.. :S

  34. #1594
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Jag läste nån stans att man kan prova att dra separat jord från osc direkt (eller så direkt det nu går) psu. Som jG har det nu är det via ett pcb som ken säljer pch aom fördelar strömmen till de olika modulerna. Ska koppla jord till osc från den och dra direkt till xlr jacket.

  35. #1595
    Lucka
    Lucka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    jag har leds på mina lfoer, några små rackare som känns lite väl starka och troligen behöver ett större motstånd... fast enklast är kanske först att testa ta bort dom och se om det blir nån skillnad. jag har inte tänkt på om mina dusgar stör, får kolla det

  36. #1596
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Fick även rekomendationen att bygga nåt pcb som skulle stabilisera OSC, tror korten var till TTSH tidigare revisioner. Har köpt korten men aldrig byggt. Ska göra detta. Har även byggt en La bestia panel som snart ska monteras i Rack. I den sitter ju 2 stycken Thomas Henry 555 oscilatorer, tror även de svajar. Ska dra om jord till dom innan monteringen och se om det hjälper. Har ännu inte anslutit dom till den PSU som ska användas i slutändan så det kan vara min testutrustning som gör svajet. BOG däremot har varit ett jäkla svaj från dag ett.

  37. #1597
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iopop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, berätta mer! Har du cat# hos mouser?

    Anledningen att jag vill ha det externt är att jag inte riktigt bestämt mig för hur jag ska ha mina båtar. Kör med Hammond lådor för panelerna.
    Sent svar från mig, men för min PSU köpte jag oh använde denna låda: http://www.mouser.se/Search/ProductD...key546-1426W-B

    och den rymmer den här utan problem:

    http://www.mouser.se/Search/ProductD...784-HCC15-3-AG


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	psu.jpg 
Visningar:	38 
Storlek:	83,2 KB 
Id:	72317
    Senast redigerat av jonachi den 2017-01-12 klockan 10:08.

  38. #1598
    iopop
    iopop är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tackar! Ska kolla!

    Jag hade stora problem med en Dual DUSG jag byggde i euro format. Ena sidan blödde över till den andra om båda oscillerade. Det hela slutade med att jag ökade 150k motståndet innan basen på BC547 till 800k eller så. Det blev lite bättre, men inte helt stabilt. Tog jag bort 150k motståndet helt var den stabil. Min bänkpsu är ganska enkel men endå inte dålig. Torid+lm317/lm337 lösning.

    Läser man muffs tror jag det är någon av serge byggarna som tjatar om att man ska ha awg16 kabel matning av dusg kortet och 3A stabil psu. Det tycker jag låter overkill och går inte alls i euro. Något annat måste ändras.

  39. #1599
    Lucka
    Lucka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Sync funkar lite bättre om jag triggar från end på dusg, åtminstone vid lite högre frekvenser, händer lite mer från puls på andra vcon men ändå inte riktigt lika bra trots att dom i skopet ser relativt snarlika ut, testade att köra via dual processor också med lite dx offset men kodningen verkar eliminera det

    Angående vco svajet så märker jag inte att dusgen påverkar, testade att ta bort ledarna på lfo men det gjorde ingen större skillnad

    Jonachi, vart fick du tag på det där stabiliseringskorten? har du schema för dom?

  40. #1600
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Fan, jag far med osanning. Jag har ju kört de där stabiliseringskorten oxå. Även om LED-förkopplingen gjorde skillnad för mig.

    https://www.muffwiggler.com/forum/vi...ad992f87a7a78e

    Dessa tror jag att det är. Skall kolla lite mer noga när jag är hemma sen.

  41. #1601
    Lucka
    Lucka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det känns som att det bara är de absoluta topparna som skär upp över 5v på Sync på pinne 3 på lm311 och min dusg har nog lite högre output än min vco. Man kanske kan slänga in en buffer mellan jack och Sync in å gaina upp signalen lite? Typ till 6-7 V eller nått...

  42. #1602
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Ja, det går säkert att få till syncen, står ju en hel del om olika experiment i best of cgs tråden på muffs. Frågan är om det är värt det. =) Det här är absolut inte den stadigaste och bästa oscillator jag byggt. Min sine t.ex. hörs knapp.

    Svajet däremot måste bort, jag ska testa med att dra separat jord oc funkar inte det så löder jag ihop korten och slänger in. Hängslen och svångrem.

  43. #1603
    iopop
    iopop är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Fick en halvtimma över och kunde debugga modulo magic. Den verkar fungera. Skum modul. allt slutade med att jag lödde på små kodningar 33pF-47pf direkt på TL072orna och då blev det bättre. Inte snyggaste lösningen men fungerade. V2 av kortet har 47pf kodningar mellan -ingången och ut för att motverka själv oscillering.

    Nu kan jag äntligen köra full fokus på min sista BOG.

  44. #1604
    Lucka
    Lucka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag fick till min sine nivå genom att köra den genom 1 av buffrarna som finns på vcfkortet, bara att anpassa motståndet till lagom nivå :-)

  45. #1605
    iopop
    iopop är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Lucka, kollade snabbt på schemat. Ett alternativt kunde varit att byta 20k/10k mot 22k/8,2k istället då får man ner sync nivån under 5volt.

    Eller tänker jag fel här?

  46. #1606
    Lucka
    Lucka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    5V nivån agerar ju referens för komparatorn även när man inte använder sync om jag har förstått rätt?... så eventuellt kanske det påverkar oscillatorn på nått sätt?... men skulle vara intressant att test om man kan ta ner den ett uns bara och se vad som händer... 22k/8,2k borde ge 4,07V referens så det är nästan 1V ner, om man sätter 22k/10k och bara ändrar den ena borde det bli typ 4,68V... kanske slänga in en trimpot och testa lite för skojs skull :-)

  47. #1607
    iopop
    iopop är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    hmm, ja det har du rätt i. Den ligger där och matar 5v oavsett vad man trycker in själv. Skyller på att det var innan morgonkaffet.

    Innan jag bygger mina vco'er tänkte jag glo igenom http://pugix.com/synth/cgs-vco-project/ Så kanske man slipper förstärka signalen efteråt.

  48. #1608
    iopop
    iopop är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nu är jag äntligen färdig med min MARSH. Jag tror det i vilket fall. Den är verkligen bisarr. Svårt att greppa vissa moduler och veta om man gjort rätt. Men nu säger jag färdig. Dags att börja på allvar med BOG.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3264.jpg 
Visningar:	40 
Storlek:	146,7 KB 
Id:	72349

  49. #1609
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Snyggt! Önskade att det fanns fler serge paneler att bygga alltså.

  50. #1610
    Lucka
    Lucka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Stiligt! Håller med om att det är svårt att veta om den funkar precis så som det är tänkt, jag har typ landat i nått resonemang att "det händer nått med alla jacks och pottar så då funkar det nog" :-)

  51. #1611
    Lucka
    Lucka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Här är föresten mitt färdigställda bocgs :-)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0789.jpg 
Visningar:	69 
Storlek:	316,7 KB 
Id:	72366

  52. #1612
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Snyggt!

  53. #1613
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Kan nån ge mig en bra patch idé på Gate sequencer? Jag har förtstått att den är mäktig och att man inte kan leva utan den. Jag fattar dock inte hur man ska få in den annat än som klock dividerare (vilket jag redan har två av).

  54. #1614
    iopop
    iopop är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Sambon bortrest och den lille hos mormor och morfar. Helt plötsligt hade jag 4h över till bara mig själv. Resultatet blev att alla motstånd på 2xVCA, VCF, DUSG och Wave multipliers är nu lödda. Ska färdigställa dessa sen dags för kabeldragning. Det hade varit otroligt skönt att få klart BOGen i q1 men det får vi se hur det blir..

  55. #1615
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Aldrig riktigt kommit överens med min BOG helt och fullt. Den har för mycket grejor som jag aldrig använder + att LFO känns för oortodoxt i en Serge . Funderar på att sälja bort den och göra nåt eget framöver. Kanske en variant av Soup kitchen 2, ta bort RING och +NComp och hiva in en Dual Transient Generator istället. Eller bort med RING +Ncomp och Fader och full DUSG. Inte svinpeppad på bandwith filtret, så 1973 eller VCFQ ska in där i så fall. Skulle bli en fin panel.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	panel_soup2_150dpi.jpg 
Visningar:	44 
Storlek:	216,8 KB 
Id:	72515

  56. #1616
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Ser ju först nu att Zthees ena panel i two panel sample system är förvånadsvärt lik det jag just beskrev. hahaha, man tror man kommit på nåt eget och så har nån redan tänkt. Nåväl, undrar vad det är för status på det projektet? Skulle ju vara perfekt att byta ut BOG mot den. 1OSC skulle dock vara bättre än 2 för egen del.
    Senast redigerat av jonachi den 2017-01-23 klockan 14:38.

  57. #1617
    Lucka
    Lucka är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av jonachi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    undrar vad det är för status på det projektet?
    +1 på den!

  58. #1618
    iopop
    iopop är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Någon till panel hade varit trevligt. Funderar lite på att gräva ner mig i Random*Source träsket. Men tycker helt ärligt att de är lite för överprisade. Hade varit trevligt att göra något av LoudestWarnings paneler dock.

    På hemmafronten har jag lött färdigt alla kort till BOG förutom VCO. Har skissat på vad som måste ändras baserat på Pugix +/-15v design. Vilket bara verkar vara 590k/200k i op-ampen innan SAW utgången. Övriga fixar verkar vara hur respons på cv ska vara och initialinställningar. Han har även andra värden på square utgången. Pulse och staircase utgången finns inte utdragen på BOG panelen så den delen kan man skippa att löda.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	schem_cgs48_vco-iopop.gif 
Visningar:	22 
Storlek:	37,3 KB 
Id:	72604

    Ni andra som byggt VCOerna, vad hade ni för värden på ingångarna för fine, cv osv ?

  59. #1619
    iopop
    iopop är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Spenderade tågresan till jobbet med att stryka över komponenter som inte behövs populeras till VCOn.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	pcb_cgs48_v1_vco.gif 
Visningar:	39 
Storlek:	98,7 KB 
Id:	72643

    Får se om jag vågar ta med mig motstånd och populera någon dag.

  60. #1620
    deleted user
    Random Source euro jämfört med bananvarianten... är det exakt samma moduler förutom formatet eller skiljer det något mer?

Liknande ämnen

  1. Phutney [Byggtråd]
    Av zthee i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 807
    Senaste inlägg: 2024-04-15, 11:39
  2. Dual digital oscillator [Byggtråd]
    Av lazerkind i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 266
    Senaste inlägg: 2022-11-12, 22:29
  3. x0xb0x: Min byggtråd
    Av johey i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2016-06-19, 22:30
  4. Thomas White LPG - Byggtråd
    Av jonachi i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2014-08-08, 12:45
  5. Clavia Modular G2 byggtråd
    Av Odd Bob i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 02:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •