Sidan 2 av 31 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 12 ... SistaSista
Resultat 61 till 120 av 1801

Ämne: Serge Byggtråd

  1. #61
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Menar du TKBn eller det kit som Ken har?

  2. #62
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    TKB, eller trodde nog att de var samma. Svårt att hitta info.

  3. #63
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Nej, det är olika. Den Ken har är en utveckling av det som Serge (Under pseudonumen Arpad Benares) publicerade i tidningen Synapse '77. TKBn kom lite senare och är en helt annan krets.

  4. #64
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage

  5. #65
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    ok, vilken av dom är lämpligast att köra, har bara sett panelerna och utgick ifrån att CGS var det som gällde (eftersom jag inte vet om någon annan pcb). Finns det andra pcb att köpa eller funkar det lika bra med CGS till denna panel:

    http://digitalvoices.files.wordpress...kb_150dpi2.jpg

  6. #66
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Nej, den funkar det inte med CGS till. Men det går väl att göra något liknande med det Ken erbjuder.

    Schemat finns dock här - http://machines.hyperreal.org/manufa...ics/index.html (Saknas gör dock "Pressure" och "KP"). I övrigt funkar det. Jag gjorde några kort för något år sedan.

  7. #67
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Gjorde du? Kanske dags för en ny run? Jag kan hjälpa till i så fall.

  8. #68
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Det borde jag göra. Men jag måste få fram paneler och grejs isf. När jag är klar med TTSH-projektet så kan jag fixa det hela.

  9. #69
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Kanon, hjälper gärna till på alla sätt jag kan.

  10. #70
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Trodde verkligen att mina PCB's från Ken hade kommit idag, stegade de 2 kilometerna direkt efter posten i -10 och snålblåst, bara för att upptäcka att det var en LP skiva.

    Hade ju varit så grymt med lödningingsfest i helgen. Nåväl, blir till att skruva på pottar och jack på panel istället. Ken som brukar vara så snabb!

  11. #71
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Jo, känner igen det där Har alla komponenter till swamp + första två COA-panelerna hemma, tänkte mig en långkörare imorn. Nej förresten, saknar 470pf kondingar till programmer/ sequencern. Men det går nog att lösa..

    Skulle också vara intresserad av tkb om det blev aktuellt, bidrar gärna på något sätt om det behövs.

  12. #72
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    TKB! Jatack!

  13. #73
    axtelius
    axtelius är inte uppkopplad

    Avliden
    TKB!

  14. #74
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Pottar och jack på plats, lyckades hålla mig från att repa, bara en mini på ett ställe.

    EDIT: Fattar inte hur man bifogar bilder. Har försökt i tusen år, men det går bara inte... argghh.
    Senast redigerat av jonachi den 2014-01-12 klockan 16:33.

  15. #75
    christoffer
    christoffer är inte uppkopplad
    christoffers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hade nog tänkt börja skissa på en eller två paperfacepanel(er) under våren, funderar just nu över vilka delar jag skall ta med och ej. Finns det något bra ställe med bilder/symboler i något vektorformat att använda sig utan, eller är det de länkar som finns tidigare i den här tråden?

    Och finns några av korten tillgängliga för etsning själv eller är det Ken Stone som är svaret på allt?

  16. #76
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Umeå Allmänna Serge-förening hade första möte igår. Vi spikade en stand alone panel som vi ska trycka och diskuterade ytterligare en. Nå återstår lite design etc. Mest troligt presenteras resultatet här om det är någon mer som vill vara med och beställa eller hat feedback på design etc.

    I övrigt hade inte Ken skickat mina kort ännu (!) så jag blev lite depp, har allt hemma utom just korten. Han skulle skicka dom idag så jag har dom nog först nästa vecka. Känns väl sådär, men då har man ju nåt att se fram emot.

  17. #77
    axtelius
    axtelius är inte uppkopplad

    Avliden
    Vad blev det för godis i panelen då? Bild?

  18. #78
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Vi jobbar på det och återkommer! Vi skissade bara på papper och jag minns knappt vad vi sa! Som sagt vi återkommer när designarbetet har påbörjats!

  19. #79
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Jag blir alltid lika förvirrad när jag försöker surfa runt och få mer info om hur jag kan få tag i kompletta kit till Serge.. Är det så att jag får jaga rätt på en panel från 1 ställe (var?) sedan PCB´s från ken och typ resten från Elby?

    Tänkte börja med en BOG som så många andra.

    Zthee din design ser helgrym ut är helt klart med på en beställning om du bestämmer dig för att göra den...

    Ledsen för mina enkla kanske självklara frågor

  20. #80
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Några frågor till vana resenärer:
    1. Buchla och Serge är ju svindyrt. Det vet ju alla. Men från DIY-perpektivet borde det väl kvitta lika (ur ekonomiskt perspektiv) om man går på Serge eller Euro, eller? Är fina bananer svindyra? Jag kan också tänka mig att det finns fler billiga kit till Euro och så om man går den vägen. Men annars?
    2a. Finns det banankontakter för vertikal PCB-montering. Sladdar suger!
    2b. Om svaret på 2a är ja så skulle man ju vilja göra egna PCB:er. Så då är frågan: Är Serge-scheman som florerar på nätet fria att använda privat? Kommersiellt? Licens? Om man skulle cad:a lite så vill man ju gärna dela med sig ...

  21. #81
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det så att jag får jaga rätt på en panel från 1 ställe (var?) sedan PCB´s från ken och typ resten från Elby?
    Paneler får du nog leta efter på andrahandsmarknaden. Då det inte görs några längre (Iaf inte vad jag vet). Och sen ja, PCB från Ken och komponenter från valfritt ställe.

  22. #82
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Några frågor till vana resenärer:
    1. Buchla och Serge är ju svindyrt. Det vet ju alla. Men från DIY-perpektivet borde det väl kvitta lika (ur ekonomiskt perspektiv) om man går på Serge eller Euro, eller? Är fina bananer svindyra? Jag kan också tänka mig att det finns fler billiga kit till Euro och så om man går den vägen. Men annars?
    2a. Finns det banankontakter för vertikal PCB-montering. Sladdar suger!
    2b. Om svaret på 2a är ja så skulle man ju vilja göra egna PCB:er. Så då är frågan: Är Serge-scheman som florerar på nätet fria att använda privat? Kommersiellt? Licens? Om man skulle cad:a lite så vill man ju gärna dela med sig ...
    1, Bygger du själv så är det väl samma pris oavsett vad du bygger (Möjligtvis att korten är lite dyrare för CGS/Serge). Skillnanden är väl att du får göra mer saker själv - Mycket Euro finns det ju färdiga kit till, med panel och allt. Medan Serge är det svårare att hitta färdiga paneler till t.ex.

    2a, Ja, det ska det göra Buggbrand hade det i sina moduler. Vet inte modell/märke, men den som source:ar han finner!
    2b, Om de inte finns några patent så kan du göra vad du vill med kretsarna, förutsatt att du ritat korten själv. Det enda skydds om finns är ett mönsterskydd över designen på själva kortet (Alltså på hur banorna går och var komponenterna ligger), så det får du inte kopiera. Detsamma gäller då även panelgrafiken. Sedan finns det ju moraliska aspekter av det hela, t.ex. kan det vara så att folk som blir sura och ledsna på internet och säger ajabaja.

  23. #83
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Flikar in att paneler görs ju mest hela tiden, just nu ligger flera ute på muffwiggler som trycks inom kort, dock inga Best of CGS utan nya designer. Länkar:

    http://www.muffwiggler.com/forum/vie...=79069&start=0
    och
    http://www.muffwiggler.com/forum/vie...=93884&start=0

    Sen kan man ju designa egna, göra groupbuys antingen här eller på muffwiggrel (eller båda). Eller varför inte göra paperface paneler själv? Det med fina med "folkets synth" är ju just detta, kör bara!

    Kits för komponenter och även hårdvara (pottar, jack etc) till CGS-kort finns ju att köpa hos Elby och även Bridechaimber (dock ej panel som sagt). Jag köpte några till osc. och filter där jag tyckte det var bökigt att hitta allt på ett ställe annars.

    Jag har precis tagit steget från Euro DIY till Serge och kostnaderna verkar vara de samma (beroende på vad man väljer för komponenter och banankablar, de senare kan verkligen vara svindyra om man vill ha finlir), å andra sidan är ju inte 1000:- för en panel så dyrt om man tänker att det motsvarar 8-9 euro paneler för att vara likvärdigt (de kostar ju ofta 150-300 stycket).

    Det blir ju fler stora beställningar av komponenter (för mig ialla fall) då man sourcar till en hel panel istället för modul till modul (som jag gjorde tidigare), vilket borde dra ner snittpriset på komponenterna om man köper dom från samma ställe, och även frakt såklart (mouser har fraktfritt över 650:-). Det bränner dock till i plånboken vid en sån order, men då vet man att man har allt för en hel panel sen.

    Det som skiljer sig mest är ju strömmen som för mig som n00b har varit krångligt och komplicerat att sätta sig in i. Jag har köpt färdiga lådor från doepfer tidigare, och aldrig behövt bry mig. Tror jag har hittat en bra och hållbar lösning nu som inte kostar alltför mycket (Tack zthee!) så då är förhoppningsvis det problemet ur världen. Aliminiumlådorna var ju sjukt snygga (och billiga) och de vill man ju inte borra sönder alltför mycket.
    Senast redigerat av jonachi den 2014-01-15 klockan 15:19. Anledning: La till länkar

  24. #84
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Just ja, glömde Dimitri!

    Jag tycker papperspanel är en bra grej. Borde skaffa några borrade paneler och bara slänga på klisterlappar på dem.

  25. #85
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Börjar lite lugnt med att bygga CGS MSU och West Coast mini Synth i Eurorack... Får se hur det går och känns efter det och någon gång när jag är mitt i felsökandet på de modulerna så sätter väl hele TTSH projeket igång på allvar!

  26. #86
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Första kortet färdiglött cgs29, fick det med när jag köpte BOG-panel av joks. Ken ska nu ha skickat mina övriga kort till panelen, och det brukar ju gå ruskigt fort. Hoppas på början av nästa vecka.

  27. #87
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    nån som testat att klippa och vika till en båt till serge/buchla? förslag till plåttjocklek? (kör väl med alu antar jag)

    jula och biltema har vikverktyg...

  28. #88
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Tror en sergepanel bruckar vara 2mm tjock(?)

  29. #89
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag har kört på 2mm på mina. Tycker det funkar bra.

  30. #90
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    ok tack - shit fartygstjocklek(!), hade nästan gissat att det skulle räcka med 1.5mm men det blir kanske för pappigt. har nån provat detta med att vika till en egen båt lr är det för svårt att göra med precision? Verkar bara så kul att göra allt själv. Plus att en plåtvik skulle man ju ha nytta av i alla möjliga sammanhang.

    blir inte klok på mouser, fattar inte vilken sort man skall välja.. letar just nu efter 4 och 5 modulers ´böckling´båtar.

  31. #91
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    1.5 kan säker fungera, men det blir nog lite sladdrigt. Ev. Att det funkar bra om du har skruvhål mitt på panelen också som STS har nu (=fult). Låda på Mouser är Bud ac-423 har jag för mig.

  32. #92
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag har en MARSH-panel om någon vill köpa :-)

  33. #93
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    jasså, hehe 25€ på mouser... då känns det inte lika lockande att vika själva trodde det var dyrare. tack!

  34. #94
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Skippa BUD, nu är det Hammond som gäller. Ännu billigare och med mindre kant (fläns) så du slipper fila, klippa, såga lika mycket i lådan för att allt ska få plats. Går även under Mousers gratis frakt policy (gratis över 65EUR) vilket inte BUD gör (konstigt nog).

    http://se.mouser.com/Search/ProductD...y546-1444-1773

  35. #95
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Det jag gillar med BUD är att de har en 2.5" båt. Fint att hammond är med gratis frakt. Men nu ska jag bygga eget kabinett utan båtar.

  36. #96
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    av trä då antar jag?

  37. #97
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Punktsvetsat!

  38. #98
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    ojdå, det låter spännande. 10mm vattenskuren cortenplåt till sidostycken? jonachi o zthee tack för tips! skall lägga en beställning.

  39. #99
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Haha! Så tung att den inte går att lyfta. Nej det lär bli 1.5mm av någon sorts metal och sedan pulverlackerat.

  40. #100
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    RAL... oki blir intressant att höra vad du hittar på. själv är jag verkligen inne i en lackat-träkabinettpsykos. funderar på något vikbart buchla fast på nått nytt sätt hoppas jag. eller betongsidor, vad ska jag kunna flytta den för? (sorry drar iväg, OT)

    Sergen skall också få träkabinett nån dag. Men det ständiga problemet: hur stort/litet?

  41. #101
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage


    Stort ska det vara!

  42. #102
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Snyggt, jag siktar ju på 6 lådor, undrar hur man ska ha dom i slutändan.

  43. #103
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Ja, det är alltid ett problem det där med lådor.

    Jag ska städa lite i kretskortslådan i veckan tänkte jag. Har nog ett gäng färdigbyggda och obyggda kort som jag kommer vilja bli av med. Typ DSG, VCM och lite annat bjäffs.

  44. #104
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Damn vad coolt! Så du skall vinkla dem inåt! Tänkte tanken då jag byggde min rackstudio men hade inte riktigt plats/mod.. Kommandobrygga!

  45. #105
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Gött med laptop-plats i mitten! (eller är det plats till en trummis?)

  46. #106
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Damn vad coolt! Så du skall vinkla dem inåt!
    Ja, det är en lätt vinkling mot mitten. Det är svårt att få helt perfekt vinkel dock, men Tror det är ganska bra nu. Kan posta lite fler bilder på grejen från olika håll så kanske det går att se bättre.

    Ett problem är dock att det blir så satans stort. Så om jag meckade ihop något sådant där så skulle det inte få plats hemma. Och det är ju lite illa..

  47. #107
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Mm. Portabelt vs snyggt. Vill egentligen ha klassiska träsidor, men samtidigt kunde det vara smidigt med ett typ thon 12U mixer case eller nåt + extern psu. Fast jag gillar inte racköron. Rent estetiskt då...

    Gillar även den bohemiska "massa lådor på golvet"-approachen, särskilt vad gäller Serge..

  48. #108
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gött med laptop-plats i mitten!
    aa håller med, d e fasen viktigt, plötsligt en dag vill man ha burken nära och då e d jobbigt om den inte går att integrera pga platsbrist (talar av egen erfarenhet hehe)

    Citat Ursprungligen postat av Kloo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "massa lådor på golvet"-approachen
    +1

  49. #109
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Det finns träsidor till de hammondboxarna jag kör med, men har inte hittat dom på mouser.

  50. #110
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    såg dom igår men kanske råkade gå in på hammonds egna sida då... hm ska bygga nått träigt själv!

  51. #111
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage

  52. #112
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Änterligen kom kretskorten!

  53. #113
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Hurra!

  54. #114
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Fick tag i alla 3 BOG panelerna så nu ger jag mig in i serge på allvar... Har inte fått panelerna ännu men skulle hammond lådorna som länkades tidigare fungera till dem?

    Vad har ni för bra tips på ström? Psu? Har inte riktigt förstått vad man skall ha..

  55. #115
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Hammond lådan, tillsammans med CGS91 (som rails och strömdistro till samtliga kort) ska passa som en smäck (eventuellt utan att behöva fila, såga eller kapa nångting). Fick alla grejorna igår så jag ska prova ikväll,då kan jag bekräfta detta.
    Senast redigerat av jonachi den 2014-01-22 klockan 15:44.

  56. #116
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Sitter och bygger CGS48 (osc) just nu med Elby's kit. Lite frågetecken som verkar skumt.

    Det var 2 100k motstånd för mycket, antar att de är till för moddarna som Ken beskriver på sin sida.
    1 styck 330k för mycket (ingen aning vad den är till)
    En påse med ett styck 42R2.0.1%.0.25W.15ppm.Resistor som jag inte heller hittar mycket om. Men det står tempco på påsen (en vanlig tempco finns också och den förstår jag mig på).

    Några idéer?

    Edit: hittade en pdf från Elby som säger att den vanliga tempcon behöver 42r2 motståndet seriekopplat. Ken skriver dock inget om det så jag tror jag skippar det.
    Senast redigerat av jonachi den 2014-01-22 klockan 21:46.

  57. #117
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonachi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hammond lådan, tillsammans med CGS91 (som rails och strömdistro till samtliga kort) ska passa som en smäck (eventuellt utan att behöva fila, såga eller kapa nångting). Fick alla grejorna igår så jag ska prova ikväll,då kan jag bekräfta detta.
    Monterade CGS91 på BOG panel igår och den verkar passa perfekt med Hammond lådan, ingen moddning av lådan behövs för att det ska få plats.

  58. #118
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran



  59. #119
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Fin!

    Hur fixar ni Random Source?

  60. #120
    jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    internal patching?

Liknande ämnen

  1. Phutney [Byggtråd]
    Av zthee i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 807
    Senaste inlägg: 2024-04-15, 11:39
  2. Dual digital oscillator [Byggtråd]
    Av lazerkind i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 266
    Senaste inlägg: 2022-11-12, 22:29
  3. x0xb0x: Min byggtråd
    Av johey i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 82
    Senaste inlägg: 2016-06-19, 22:30
  4. Thomas White LPG - Byggtråd
    Av jonachi i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2014-08-08, 12:45
  5. Clavia Modular G2 byggtråd
    Av Odd Bob i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 02:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •