Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 133

Ämne: Thomanns/HarleyBentons egna prylar...

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    Thomanns/HarleyBentons egna prylar...

    Tänkte det kunde vara bra med en tråd för att dokumentera bra/dåligt med de ack så lockande billiga instrumenten och tillbehören hos vår tyska stormarknad! Jag börjar...

    Banjon HBJ-25: Inget dålig alls på nåt sätt. Fantastiskt lättspelad, kraftigt fint ljud. Bästa köpet om man går i banjotankar.

    Den nylonsträngade gitarren CG200-BK: Urusel. Platt ljud, dåligt träval, kräver nästan ombygge för att spelas redigt på.

    HB gitarrstålsträngar: Asbra, och så billiga att det är sjukt.

    tenorsax TTS351 antique: Jättebra. Jag har dock inte spelat på nån annan så jag kan inte jämföra, men har inga anmärkningar alls på denna.

    Vilka billiga grejer har andra köpt då?

  2. #2
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag köpte en Harley Benton elfiol ~1200kr för ett år sedan - kom med stråke, harts, hörlurar, hela kittet! Lät bra, absolut inga klagomål. Oslagbart för priset.

  3. #3
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Någon som provat deras obcent billiga mandolin? Harley Benton HBMA-50 Mandoline

  4. #4
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Har köpt ett par HB-gtarrer och varit helnöjd. Förvånande bra ihopsatta för det priset.

    /Mein

  5. #5
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    HB junior power plant funkar finfint till pedalerna. Millenium 3000 gitarrstället var dock bara skräp, bytte till en Hercules för dubbla priset.

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Just det... Har ett millennium-micstativ också. Känns som att man måste vara lite för försiktig med. Inget för en liverigg direkt.

    Och "the t-bone sc-140" är en fantastisk småmembranskondensatormic för det priset.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2013-12-30 klockan 16:47.

  7. #7
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just det... Har ett millennium-micstativ också. Känns som att man måste vara lite för försiktig med. Inget för en liverigg direkt.
    Faktum var att jag köpte två stativ och de ville så att säga inte stå själva, innan jag ens hängt på en gitarr.... Men Thomann knorra inte utan jag passade på returnera en strömadapter som var trasig, 3 års garanti...

  8. #8
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Har mest köpt rena tillbehörsprylar (stativ, kablar osv), och inte haft något att anmärka på. Inte vågat mig på deras instrument, har fått för mig att det är svårare att göra vettiga så billigt? Men den hår tråden vittnar iofs om motsatsen så här långt...

  9. #9
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Faktum var att jag köpte två stativ och de ville så att säga inte stå själva, innan jag ens hängt på en gitarr.... Men Thomann knorra inte utan jag passade på returnera en strömadapter som var trasig, 3 års garanti...
    Jag ledsnade på priset på de bra och kvaliteten på de billiga så jag gjorde så här.

    Som strötips bara.

    /Mein

  10. #10
    nixpix
    nixpix är inte uppkopplad

    Senior
    Multikabel sssnake har varit mycket bra -samma som Adam Hall verkar det som, eftersom det stod det på dem. Mikstativen blir nog billigast att åka med till tippen direkt så slipper du köpa nya mikar i takt med att stativen leker domino. Harley Benton 12-strängad acke köpte jag en för 900 spänn. Helt ok för det priset, håller dock inte stämningen så bra, men det är väl en klassiker med 12-strängat. Harley Benton stämskruvar till elgitarr - helt ok!

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Massor av Sssnake här, korta som långa. Ingen har gett upp eller strulat.

  12. #12
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som provat deras obcent billiga mandolin? Harley Benton HBMA-50 Mandoline
    Halsen var så böjd att fingrarna började skrika. Inget bra köp alls. Men då köpte jag den med mikrofon, borde vara samma. Kanske fick ett dålig ex? Det blev en billig ibanez istället.

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Så illa alltså? Skönt att veta. Förmodligen samma träval som i den svarta nylonisen.

  14. #14
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Har en Harley benton NG-100 Noisegate.
    Kostade ingenting och passar mig alldeles utmärkt när det gäller att skruva bort knäppet/anslaget från gitarrsträngen när jag spelar gitarr med alldeles för uppstämda strängar.
    Ställbar attack. Fint som snus.

    http://www.thomann.de/se/harley_benton_ng100.htm

  15. #15
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    en tråd i en sssnake multikabel slutade funka. tragedi.

    har harley benton fender jazz bass kopian och spelar så lite och dåligt att jag ej har några klagomål. knorrar ju lite jazzbasaktigt och allt.

  16. #16
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    t-bone bandmicken är helskön. rörmicken oskön utan eq, eller kanske bara hade tråkig preamp, var så länge sen...

  17. #17
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    en tråd i en sssnake multikabel slutade funka. tragedi.
    Helt spontant eller efter ett gäng flyttar och kopplingar? Bra att veta!

  18. #18
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt spontant eller efter ett gäng flyttar och kopplingar? Bra att veta!
    säkert en lägenhetsflytt så det Kan va mitt fel, men jag e skeptisk...

    grejen e att dom me fyra trådar ser mycke stadigare ut än dom med åtta (den som paja hade åtta)

  19. #19
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Jag har bland annat den ovan nämnda t-bone rörmicken, SCT2000. Jag gillar den skarpt

  20. #20
    indigo
    indigo är uppkopplad nu
    indigos avatar
    Veteran
    Tjejen köpte en Harley Benton HBO850, en sån roundback stålsträngad. Byggkvalitén var så dålig att hon skickade tillbaka den. Sen var det 4-5 större skönhetsfläckar på den. Höll stämningen sådär.

    Jag köpte en sssnake DC5, sån split-kabel för ström till gitarrpedaler. Den var dead on arrival.

    Eurolite strobe. Första jag fick var spräckt på tre ställen. Den nya jag fick startade inte ens samt var jätterepig på glaset.

  21. #21
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det verkar ju som att man ska akta sig för deras billigaste gitarrer!

  22. #22
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Harley B powerplant har jag också, blir ett fasligt brus/surr med många grejer inkopplade i min fx-kedja dock, en polare har deras junior powerplant, inte alls samma problem där, beror väl vad förstår troligen på att junioren har isolerade ström ut. Båda funkar och har funkat ett bra tag nu

  23. #23
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Men pedaler är ju oftast ändå bara "helt" tysta när de går på batterier. Ett gäng uppladdningsbara är grejen tycker jag. Mindre trassel också.

  24. #24
    indigo
    indigo är uppkopplad nu
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men pedaler är ju oftast ändå bara "helt" tysta när de går på batterier. Ett gäng uppladdningsbara är grejen tycker jag. Mindre trassel också.
    Fast vissa pedaler drar slut på batteriet jättefort. Kommer ihåg att jag bara kunde köra min DD-3 ett par timmar innan den började låta illa.

  25. #25
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Så är det ju, men det förändrar inte det faktum att de ger ut allra minst missljud med batterier.

    Och har man ett gäng uppladdningsbara är det sällan ett problem.

  26. #26
    indigo
    indigo är uppkopplad nu
    indigos avatar
    Veteran
    Nej då jag säger inte emot bara menar att det är lite beroende på situation. Live kör jag hellre med strömadapter, väldigt frustrerande att felsöka och byta batterier osv mitt i en spelning bara för att man inte låtit dem ladda tillräckligt eller att man tagit fel batteri i all hast.

  27. #27
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte en Harley Benton elfiol ~1200kr för ett år sedan - kom med stråke, harts, hörlurar, hela kittet! Lät bra, absolut inga klagomål. Oslagbart för priset.
    Dendär var jag riktigt sugen på. Föll dock på att jag itne kan spela fiol. Men potentialen för drones!

  28. #28
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Jag har HB-kopian på fenders jazzbas. Absolut ett prisvärt instrument för hemmabruk och inspelning. På med bra strängar bara, dom som medföljer är skit.

  29. #29
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    H B Powerplant är inget vidare för moderna digitala pedaler och roland x0x, jag ska slakta min och bygga separata regulatorer så det blir lite ordning!

  30. #30
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    någon som testat thomanns egna congas?

  31. #31
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Billiga trummor kan ha mekanik i lättslitna metaller. Och eventuellt relativt kortlivade skinn, men det är ju en förbrukningsvara. Mekaniken är värre. Men vi vet inte förrän du har provat

  32. #32
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    ska byta bassträngar och gräva fram rörmicken å testa med focusrite mic pre. klart bra tråd!

  33. #33
    merics
    merics är inte uppkopplad

    Senior
    Hur är det nu med bandmickar, kräver de inte ganska hög ljudnivå? Vet att de används vid orkestersinpelningar. Vad är de annars bra på? En hygglig bandmick för 700 låter inte dumt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Hur är det nu med bandmickar, kräver de inte ganska hög ljudnivå? Vet att de används vid orkestersinpelningar. Vad är de annars bra på? En hygglig bandmick för 700 låter inte dumt.

  34. #34
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Tycker bandmickar låter grymt på elgitarr. Komplettera med en SM57, för "in your face"-komponenten, så är man hemma sen!

  35. #35
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Håller med om bra för elgura, men även på sång har jag använt min bandmic, ibland tillsammans med en annan mic på ett annat avstånd

  36. #36
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    De kräver inte nödvändigtvis hög ljudnivå men ifall nivån är låg krävs mer kräm i preampen, jag klarar mig dock oftast utan nåt annat än de preamps som finns i ljudkortet. Då använder jag en Golden Age Project R1 så lite OT inser jag. Ljudkortet är ett presonus firestudio project

  37. #37
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Moderna bandmickar är inget problem att köra på en "normal" pre-amp, det var gamla designer som behövde mer skjuts.

    Däremot ska inte ljudkällan vara alltför stark, då pajar micken.

  38. #38
    herr Vogel
    herr Vogel är inte uppkopplad
    herr Vogels avatar
    Senior
    Sen finns det ju också aktiva bandmickar, Golden Age Project har ju t ex en som fått bra recensioner

  39. #39
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Fippe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Halsen var så böjd
    Ursprunget till Benton härmed förklarat.

  40. #40
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Thomanns chalmeaux saxonett. Inget att anmärka på, förutom att själva instrumenttypen är lite tråkig i mitt tycke. Men välstämd och stabil konstruktion. Jag hade gillat större hål, men det verkar inte direkt finnas såna. Får bygga en egen

    Thomanns melodika! Förutom att jag fick en med ett ostämt D (de skickar en ny utan att jag ska skicka tillbaks den ostämda! ) så är den fanimig överlägsen andra melodikor på många sätt. Liksom, priset- 221 spänn! För en 37 tangenters! ljudet är fylligt och fint, den är lättspelad som ett rinnande vatten, och lagom lättblåst, med salivtömningsknapp. Roligt instrument alltså!
    ----------------
    edit... Köp den inte. Köp hellre en leksaksmelodika i en leksaksaffär.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2014-03-04 klockan 13:38.

  41. #41
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fortsätter min självpåtagna testkaninsodyssé

    Thomann chromatic 40-kromatiskt munspel. Inte jättevälstämt.

    Harley bentons diatoniska munspel. Köpte ett A och ett G. Inte jättevälstämda heller. Men så kostar de typ 33 spänn också.

    Vet inte om det är nån idé att klaga. Då bannar de väl mig för all framtid Kanske går direkt på modifieringsstadiet...

    Thomann Traumland ocarina-himla fin plastgrej som med rätt lufttryck är helt spelbar. Skön pryl att ha i fickan och smyga fram drömska toner ur.

  42. #42
    hooligansound
    hooligansound är inte uppkopplad
    hooligansounds avatar
    Senior
    Ocarina är typ en lergök va?
    __________________________________________________ _____

    Thomanns (ssssnake) midikablar rekommenderas. Billiga och funkar bra som dinsync-kabel också!

  43. #43
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Som en raffinerad "välstämd" hela skalan-lergök. Fint ljud som inte riktigt låter blockflöjt utan lite mera mystiskt instängt liksom. Zelda-instrumentet!

  44. #44
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Rackmuttrar, rackskruvar & rackskenor. Inget att klaga på alls. Mängder av Midikablar, billiga telekablar & patchkablar. Allt tipp-topp!

  45. #45
    hooligansound
    hooligansound är inte uppkopplad
    hooligansounds avatar
    Senior
    Just det - Zelda! Det är därifrån jag känner igen det. Spelet med den svenska titeln 'alla tiders lergök!'.

  46. #46
    palmeyouth
    palmeyouth är inte uppkopplad
    palmeyouths avatar
    Senior
    Jag gillar deras kablage, billigt och bra.

  47. #47
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Thomanns chalmeaux saxonett. Inget att anmärka på, förutom att själva instrumenttypen är lite tråkig i mitt tycke. Men välstämd och stabil konstruktion. Jag hade gillat större hål, men det verkar inte direkt finnas såna. Får bygga en egen .
    Kopte precis en och testade utanfor kontoret pa lunchen! Later ju valdigt mycket mer 'sax' an min xaphoon, och priset ar ju lojligt lagt!

  48. #48
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kopte precis en och testade utanfor kontoret pa lunchen! Later ju valdigt mycket mer 'sax' an min xaphoon, och priset ar ju lojligt lagt!
    Testa inne på kontoret också och se vad du får för feedback.

  49. #49
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Kablar i alla dess former och längder har jag köpt.
    Även en elbas, den är klockren till mina behov. Låter som en bas...
    Köpte även en halvakustisk gitarr till dottern som har en fin klang och är lättspelad.
    Så i mångt och mycket tycker jag att de leverera en bra standard.

  50. #50
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Har notställ, laptopställ, fyrbent ställ för tunga syntar, monitorställ från Thomann. Allt funkar som det skall. Funkar inte för en världsturné kanske, men nu när det står relativt still i studion så har jag inte märkt några problem.

  51. #51
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Kan rapportera totalhaveri för billigaste millennium-micstativet. Mitt i ett varsamt vanligt handhavande smällde det bara till i handen och hela leden låg i småbitar. Inspekterade plastkvallen och den är otroligt låg. Porös skitplast som smular sig om man ger sig på den lite. Blev ju i alla fall lite metall-micställhårdvara över som går att använda.

  52. #52
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Har baskagge, tom och golvpuka. På med bra skinn och lite dämpning så duger de bra för hemmabruk. Har också några av deras gitarr/basställ (GS-2001E) plus diverse cymbalställ och kablage, allt utan anmärkning.

  53. #53
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    SKönt att min egenstartade gamla tråd kunde gasa av mig från mandolinen HBMA-50. Allt pekar på skit i dens fall.

  54. #54
    Hultberg
    Hultberg är inte uppkopplad
    Hultbergs avatar
    Senior
    Jag gjorde misstaget att köpa en Harley Benton akustisk bas för några år sen, och det är nog den sämsta skit jag testat.
    Lacken var ganska usel.
    Vassa ändar på bandstavarna.
    Alla band var inte ordentligt nedpressade i greppbrädan.
    Det fanns en ordentlig puckel på greppbrädan vid 17:e bandet -> bandrassel from hell.
    Glappande elektronik.
    Hålen för strängstiften var både sneda och aningen för stora, så stiften hoppade ur när jag skulle byta strängar.

    Den åkte tillbaka omgående och det blir aldrig mer ett instrument från Harley Benton.

  55. #55
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Banjon de har är som sagt asbra. Allt annat i akustisk strängväg bör man hoppa över verkar det som.

  56. #56
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Köpte Thomanns billigaste tvärflöjt, och tycker den är lika bra som Pearlflöjten vi hyrde på musikskolan som har ett fyrdubbelt inköpspris. Bra mekanik, behöver dock spelas in för att mjukna. Tonen är som vanligt mest beroende på din embouchure. Möjligtvis är den lite klen i nedersta registret (E-C) men det borde vara en justeringsfråga.

  57. #57
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Tror också att Thomann/Harley Benton, generellt, är lika bra som många betydligt dyrare instrument. Det som verkar skilja mest är risken för måndagsexemplar, men har man lite tålamod så är det bara skicka tillbaka och prova ett nytt. Returerna är ju gratis de första två veckorna.

  58. #58

  59. #59
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Moderna bandmickar är inget problem att köra på en "normal" pre-amp, det var gamla designer som behövde mer skjuts.

    Däremot ska inte ljudkällan vara alltför stark, då pajar micken.
    Nja - stämmer inte riktigt. Bandmickar kan utan problem användas framför en gitarrstärkare på fullt blås. Vad bandmickarna inte tål, är kraftiga luftstötar, så att placera dem i baskaggen eller att sjunga i dem utan puffskydd, är helt förkastligt.
    Luftstötar kan sträcka ut bandet oåterkalleligt och kan till och med få bandet att gå av.

  60. #60
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja - stämmer inte riktigt. Bandmickar kan utan problem användas framför en gitarrstärkare på fullt blås. Vad bandmickarna inte tål, är kraftiga luftstötar, så att placera dem i baskaggen eller att sjunga i dem utan puffskydd, är helt förkastligt.
    Luftstötar kan sträcka ut bandet oåterkalleligt och kan till och med få bandet att gå av.
    Jo, stämmer, men transienter från en ren gitarr kan vara rätt stygga också. Har jag iaf blivit varnad för. Kanske inte stämmer alls.

Liknande ämnen

  1. Hur får jag in egna vågformer i min XT?
    Av Clase i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-22, 12:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •