Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 133 av 133

Ämne: Thomanns/HarleyBentons egna prylar...

  1. #121
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har någon provat Harley Bentons gitarrlådor med V30´s i? Bra pris på iofs Kinatillverkade V30s.
    Japp. Jag bytte iofs högtalarna ganska omgående, ville ha V30 i en annan låda, men tyckte dom lät sjysst. Känns som helt OK bygge för pengarna också.

  2. #122
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack Ambulansen (den kanalen är lite jobbig med skrikandet men bra innehåll) och PeterH. Då får det bli de lådorna. Är inne på att köpa en gammal Mesa Rectifier och enligt många så låter de bäst med V30´s. Även oftast de IR´s jag brukar fastna för i mjukvarupluggar. I alla fall för lite tyngre gitarrer.

  3. #123
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack Ambulansen (den kanalen är lite jobbig med skrikandet men bra innehåll) och PeterH. Då får det bli de lådorna. Är inne på att köpa en gammal Mesa Rectifier och enligt många så låter de bäst med V30´s. Även oftast de IR´s jag brukar fastna för i mjukvarupluggar. I alla fall för lite tyngre gitarrer.
    Alla på internet tjatar om V30s, lyssna inte på det skulle jag säga. Kolla in Zilla Cabs, de har massvis med videor där man kan lyssna på högtalare och jämföra. V30 går absolut att använda men jag tycker det finns bättre alternativ som inte är så skräniga. Särskilt parat med Rectifier kan det bli lite tårta på tårta tycker jag.

  4. #124
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Sitter V30 i min iofs legendariska Orange AD15, som egentligen är en variant av Fender Bassman med annan tonstack.
    Likriktarrör. Varma tunga cleans och underbar growl. Har funderat på att byta till Alnico Blue eller liknande man kan aldrig komma över hur bra den låter som den är. Så det är inget fel på V30
    Rectifier hade nog blivit lite vasst dock.

  5. #125
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu blir jag faktiskt intresserad på riktigt angående högtalare / V30 och tex Mesa Rectifier. Först på senare tid jag själv upptäckt hur mkt av soundet som sitter i högtalare/låda. Å andra sidan kan en EQ pedal lösa en del redan på pedalbordet. Utan EQ lätt min förra rig hemma fruktansvärt (Marshall origin 20top med kompakt Marshall 212 ) Har funderat en del på lådor med blandade element, någon som testat det?

  6. #126
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Ja, dom v30 jag hade i HB-lådan satte jag i en 4x12 som bara hade två element. Blev aldrig helt nöjd med ljudet iden dock, men kan ha berott främst på de Kustom-element som satt i sen tidigare. Men jag gillade tanken på att blanda element, satte även kopplingspanelen så man kunde skifta mellan elementen, men blev aldrig så mycket experimenterande. Kom över en billig Orange PPC412 istället, nöjd så. Apropå V30...

  7. #127
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitter V30 i min iofs legendariska Orange AD15, som egentligen är en variant av Fender Bassman med annan tonstack.
    Likriktarrör. Varma tunga cleans och underbar growl. Har funderat på att byta till Alnico Blue eller liknande man kan aldrig komma över hur bra den låter som den är. Så det är inget fel på V30
    Rectifier hade nog blivit lite vasst dock.
    Inget fel på dem. Bara att internet har fått dille på dem.

  8. #128
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu blir jag faktiskt intresserad på riktigt angående högtalare / V30 och tex Mesa Rectifier. Först på senare tid jag själv upptäckt hur mkt av soundet som sitter i högtalare/låda. Å andra sidan kan en EQ pedal lösa en del redan på pedalbordet. Utan EQ lätt min förra rig hemma fruktansvärt (Marshall origin 20top med kompakt Marshall 212 ) Har funderat en del på lådor med blandade element, någon som testat det?
    Jag har blandat i min fyrtolva, men har inte hunnit spela in eller lyssna jättenoga, bara repat. Men jag tycker jag får typ bra ljud.

    har en Jensen C12N (tror jag) och celestion g12t75, classic lead 80 och en a-type.

    Funderar på stt stoppa jensenen i min 2x12 ihop med något annat lite mer fullspektrum och stoppa i typ en g12h65, eller vad den heter. Annars vore det skönt med neodymium-högtalare i tvåtolvan så man kan transportera den lite lättare…

  9. #129
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Är det någon som har egen erfarenhet av deras Tube 5-förstärkare för hemmabruk? Eller om det rent av är värt att ta 15 W-versionen, jag planerar inte att släpa runt den.

    Jag har en TE-52 och deras billigaste gitarrställ för 3 gitarrer väntandes på posten, får återkomma med dessa.

  10. #130
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av foliekatt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som har egen erfarenhet av deras Tube 5-förstärkare för hemmabruk? Eller om det rent av är värt att ta 15 W-versionen, jag planerar inte att släpa runt den.

    Jag har en TE-52 och deras billigaste gitarrställ för 3 gitarrer väntandes på posten, får återkomma med dessa.
    Är det bara watten som skiljer, ta 5w. Ja förutom om det är samma pris, ta 15 då. Man vet aldrig vad man gör i framtiden så 15 kanske är kul ändå. Och kanske fler funktioner. 5w är högt men inte svinhögt.

    Har repat med en (gick inte), vet inte hur många w drt var. Men vi repar högt (för högt).

  11. #131
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

  12. #132
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det bara watten som skiljer, ta 5w. Ja förutom om det är samma pris, ta 15 då. Man vet aldrig vad man gör i framtiden så 15 kanske är kul ändå. Och kanske fler funktioner. 5w är högt men inte svinhögt.

    Har repat med en (gick inte), vet inte hur många w drt var. Men vi repar högt (för högt).
    Du får fjäderreverb, treratt-EQ, och effektloop på köpet med 15 W:aren. För ca 1100 mer. Så egentligen är det väl givet. Men jag dras lite mot enkelheten i den lilla, och funderar på om man inte kan modda in en loop.

    Thomanns gitarrställ för tre gitarrer: Billigt, färdigmonterat. Står dock på tre av fyra ben och väger. Hemma i vardagsrummet gör det sitt jobb i alla fall.

    Harley Benton TE-52:
    Fin finish, väldigt len och skön hals som är matt.
    Kändes rimligt inställd rakt ur lådan. Skön höjd, inget skrammel
    Kroppen är i tre lika stora delar på detta ex. Jag tror att vissa är i två.
    Enda bandet jag kan känna av är första vid låga E, pyttelite skav på sidan men inget som stör.
    Elektroniken känns helt okej, allt går fint och sitter bra
    Funkade bra att stämma, inga knäpp eller hopp
    DC-resistans på pickups är 6,6 Kohm på bridge och 5,8 Kohm på neck.
    4,27 kilo. Känns balanserad i sittande

    För priset är jag mer än nöjd. Ingen stor erfarenhet av teles men jämförde med Squiers i affär. Deras bullet tele i samma prisklass känns ju betydligt mindre färdig, denna känns som en Affinity.

  13. #133
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av foliekatt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får fjäderreverb, treratt-EQ, och effektloop på köpet med 15 W:aren. För ca 1100 mer. Så egentligen är det väl givet. Men jag dras lite mot enkelheten i den lilla, och funderar på om man inte kan modda in en loop.
    Låter 100% värt tycker jag.

    Modda loop går väl förvisso, men det är en del jobb. Bra kontakter och så skruva och löda, mäta, kolla, testa. För 1100 spänn har jag hellre det jobbet gjort, och får riktig eq och reverb och 10w till.

Liknande ämnen

  1. Hur får jag in egna vågformer i min XT?
    Av Clase i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-22, 12:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •