Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Börja DJ:a?

  1. #1
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior

    Börja DJ:a?

    Jag är ute efter ett enkelt program att lära sig DJ:a i. Tanken är att hjälpligt kunna spela och beatmatcha lite dansmusik för att kunna underhålla ett mindre dansgolv okräsna fulla puckon vid behov. Behöver något enkelt att börja med, kanske kommer komplettera med någon form av hårdvarukontroller såsmåningom om jag tycker det är riktigt kul. Kostar det pengar får det gärna inte vara tokdyrt, och funkar det på Linux är det riktiga pluspoäng i kanten. Får gärna ha någon form av enklare libraryfunktion för musikfilerna och automatiskt hitta rätt BPM på låtarna osv.

    Har ni några tips, eller är kraven för höga?

  2. #2
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Om du redan har live, så är det ett utmärkt program för DJande.
    om inte, är det kanske lite dyrt...

  3. #3
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    om du har en surfplatta så finns både pacemaker och traktor för surfplatta.

    Om du inte trivs med att dj'a i live så är traktor populärt. båda programmen blir betydligt roligare med lämpliga controllers eller en djmixer. kan rekomendera faderfox, prisvärt och genomtänkt. nyare modeller är nog bra så att det finns midipresets till dem som är kompatibla med ditt dj-program. halva poängen med att köpa en dedikerad dj-controller är att få den färdigroutad. annars så kan du köpa en novation nocturn för ingenting och göra ditt eget midi-preset till den. du behöver också 2x stereo ut (eller en stereo ut och en separat hörursutgång) för förlyssning.

  4. #4
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Ja Live blir lite väl dyrt inköp. Känner till Traktor men tänkte att det kanske finns något som är lite mer basic. Har ingen direkt förståelse egentligen men känns lite som att det gör en massa mer än vad jag kräver? Ska kika lite närmare på det iaf så tack för förslaget. Mottager gärna också tips på bra instruktionsvideos om några har någon favorit som täcker the basics!

  5. #5
    Wilhelms avatar
    Senior
    Jag använder djay på ipad.
    har man ett ljudkort till sin ipad så kan man skicka utljudet genom det och cue lyssna i hörlurar via ipads hörlursuttag, mycket smidigt.

  6. #6
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Tack för tipset men är inget större fan av pekskärmar.

  7. #7
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    har för mig att dsc på 99musik säljer en faderfox controller. har du redan ett ljudkort med separat hörlursutgång?

  8. #8
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Nope, inte dedikerat till det här projektet. Har tänk införskaffa något mindre ljudinterface för att köra till laptopen för detta.

  9. #9
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Traktor och Numark omnicontrol (som har inbyggt ljudkort) kör jag. Funkar super.

  10. #10
    splump
    splump är inte uppkopplad
    splumps avatar
    Senior
    Är det enkelt att komma in i rent tekniskt? Nu pratar jag alltså inte om att bli en grym dj, känna av dansgolv eller hålla ett bra 'flow'. Mer det praktiska, hur klurigt är det? Jag kommer börja titta på det själv men tänkte känna av lite vad ni själva har haft för upplevelser, mycket motstånd rent tekniskt?

  11. #11
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Traktor är inte jättelätt att komma in till en början men ge det en timme så behärskar du det.
    Provat VirtualDJ men det kändes mer amatörmässigt och passade inte mitt arbetssätt.
    Jag var helt novis när jag köpte en DJ-mixer och körde igång programmen och är även idag en glad amatör.
    Den tekniska biten har varit mest plug n play problemen som varit är jordbrum när du kopplar upp dig på andra ställen än hemma med flertalet apparater, halvkassa kablar, USB kontakter osv. Förbered dig i god tid.

    Men otroligt kul har det varit de gånger jag kört, speciellt de gånger man vågar på sig mer avancerade beat-mixar och får till det.
    Ett tips är att sortera låtar efter genre, tid på dygnet de ska spelas (ju fullare människor desto mer dunk och ös vill de ha), tema, bpm osv i förrväg samt ha en extra "önskekatalog" som du kör ifrån i mån av tid.

  12. #12

  13. #13
    krixa
    krixa är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Säger som flera andra, lär dig Traktor så har du goda möjligheter att bygga vidare sen med kontrollers eller t.om tidskodade cds eller vinyler fast till samma mjukvara.

Liknande ämnen

  1. Börja på riktigt
    Av Caouro i forum Allmänt om musik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-11-02, 23:20
  2. Börja med ableton
    Av ntg i forum Ableton
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 18:05
  3. Vad skall jag börja med?
    Av ntg i forum Allmänt om musik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •