Sidan 3 av 47 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SistaSista
Resultat 121 till 180 av 2815

Ämne: Elektron Analog Rytm

  1. #121
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har nyårsafton varit förresten? Nån som har koll?
    Är inte riktigt säker men den borde vara nångång i Februari.
    Elektron försöker styra upp någon superhajp antagligen men det känns mest uttjatat med hemlighetsmakeri, presentera produkt eller inte, blinkande lampor bakom glas utan någon info som ska komma senare som inte kommer, nä Elektron slutamed sånt här, ni gör grymma produkter som marknadsför sig själva.

  2. #122
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte riktigt säker men den borde vara nångång i Februari.
    Elektron försöker styra upp någon superhajp antagligen men det känns mest uttjatat med hemlighetsmakeri, presentera produkt eller inte, blinkande lampor bakom glas utan någon info som ska komma senare som inte kommer, nä Elektron slutamed sånt här, ni gör grymma produkter som marknadsför sig själva.
    What he said.

    Hela jippot kring Keys var pinsamt.

  3. #123
    kvinna
    kvinna är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Vierphoria Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Hela jippot kring Keys var pinsamt.
    Nej.

  4. #124
    ekofest
    ekofest är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Vierphoria Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    What he said.

    Hela jippot kring Keys var pinsamt.
    nu tog du väl i?

  5. #125
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Kan de inte bara släppa det så folk får köpångest och börjar sälja sina gamla prylar.

  6. #126
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Vierphoria Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    What he said.

    Hela jippot kring Keys var pinsamt.
    Håller med pinsamheten, följt Elektron sen deras första prototyp av Sidstation. Då var dom unika på marknaden med nytillverkade fräscha bra maskiner för elektronisk musik. Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess och idag är dom knappast ensamma längre att göra nya analoger, trummisar osv. Så det där med hyperhajpning o förväntan var något som mest kändes passande när det inte fanns mkt annat än vintageprylar som lämpade sig för elektronisk musik.

    Visst marknadsföring idag är viktigare än någonsin men hemlighetsmakeri runt blinkade lampor når knappast längre ut än redan befintliga kunder. Efter ha tagit tålamod från kunderna iom sega långlivade reklamkampanjer så som Octatrack och dess OS som tog oändligt lång tid. A4 med dess färgsläpp är ännu en grej som tärt på kunder. De förlorade nog en hel del kunder då de frångick studioupplägget på MD o MnM genom att minska antal utgångar o live-orientera sig, det är att smalna av kundkretsen. A4Key var ett mkt välkommet tillskott och jag hoppas de inte bara nöjer sig med den utan även uppdaterar sitt uttjatade hajptrams med mer gedigen seriös marknadsföring.

  7. #127
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... även uppdaterar sitt uttjatade hajptrams med mer gedigen seriös marknadsföring.
    Vilket företag inom samma bransch tycker du gör seriös marknadsföring?

    Själv ser jag inte någon som inte försöker bygga hype på ett eller annat sätt. Yamaha kanske, men dom gör väl bara workstations nu...

  8. #128
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilket företag inom samma bransch tycker du gör seriös marknadsföring?
    Precis, Elektron var väldigt tidiga och hade marknadsföring då som skilde sig från de andra tillverkarna. Idag gör alla likadant, Elektron borde kliva ut ur normen.

  9. #129
    kvinna
    kvinna är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det finns inget som påminner om Octatrack. Den produkten är helt unik.
    Vad skulle alternativet till Octatrack vara? Och säg inte laptop nu.

    Och nej, det var inget "jippo". Cenk från Elektron demade och pratade om Analog Keys.
    Det gjordes intervjuer med Elektron. Det spelades bra musik.

    Att de hade nästkommande produkt i en låda däremot, det var inte så spännande.
    Men bortse från det så var det väl ändå inget jippo?

  10. #130
    deleted user
    Du missförstår, det är inget fel på octatrackens koncept, däremot föregicks den av en väldigt lång period av hajp och när de väl släppte den så var OS:et under all kritik och framförallt hade dom tagit steget bort från studiomaskin till live/dj inriktning iom avsaknaden av utgångar, det tog dessutom väldigt lång tid för dess OS att komma ikapp. Som jag sa tidigare, deras maskiner är så bra att dom nästan säljer sig själv.

  11. #131
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tycker Elektron gör grymma produkter, fast min bild är att "hemligheter" måste uppdateras hela tiden eller släppas ganska snabbt innan peppen som kan komma avtar till besvikelse. T. ex D16 har konsekvent väntat för länge med saker som de lovat och sedan har det fallit ganska platt när det väl kommit och då blir jag och många andra som väntat besvikna och negativa till företaget. Speciellt idag då uppmärksamheten hos konsumenter är låg. Elektrons produkter är så bra att de sålt sig till mig åtminstone, och då även borde kunna sälja andra.

    Jag ska inte lära Elektrons marknadsföringsavdelning hur de ska göra sitt jobb, de är grymma <3. Jag gillade greppet med storytelling genom Hector och produktdemos i allmänhet. Sådant får mig att köpa. Videos på A4:an, MnM, Octatrack i handling får mig att vilja donera mina organ för att kunna lägga mina smutsiga händer på produkten i fråga.

    Kvinna - det känns som att du jobbar för Elektron, om så tycker jag det är bättre att du är rak med det än att vara kort och tvär i dina svar till de som opponerar sig detta marknadsföringsgrepp. Jobbar du inte för Elektron så tycker jag att det är läge att anamma den trevliga ton som oftast är typisk för 99 (kanske med undantag från offtopic-delen där det kan hetta till :P ...) <3

    I övrigt måste 99musik vara ett av världens mest Elektronkära forum och frågan "vilken Elektronutrustning använder du" kommer ofta före "vad tycker din partner om att du har GAS?".

    Så utan att tala för någon annan så är jag bara otålig och skulle gärna vilja veta vad som gömmer sig bakom det frostade glaset, eller få reda på hur mycket det kostar så jag köpa det när det kommer .) "I buy everything that´s new and shiny"

    Gällande hajp:

    https://youtu.be/ix62PttEfhU

  12. #132
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Klart dom ska profilera sig på ett eller annat sätt. Snacket om att dom tappat försäljning är som jag fattat det snarare tvärtom. Oavsett färgsläpp..
    Det var ju trist i sig men det var inga som helst konstigheter å få det fixat.
    Nu bor jag iofs i Göteborg och kunde traska in på deras kontor men ändå.
    Tycker att Elektron faktiskt är ett företag som verkar bry sig om sina kunder.
    Och deras produkter är fantastiska men nog fasen måste man bygga lite hajp kring sina släpp.
    Tycker det är ångest som fasen men det är mest för att jag gillar deras grejer och är sugen på något spännande nytt.

    Hade varit fantastiskt om det var någon slags mixer 8inout med sequencer all in.
    Eller en mongomaskin som gör allt som deras andra maskiner gör fast i en burk.

  13. #133
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kvinna Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns inget som påminner om Octatrack. Den produkten är helt unik.
    Vad skulle alternativet till Octatrack vara? Och säg inte laptop nu.

    Och nej, det var inget "jippo". Cenk från Elektron demade och pratade om Analog Keys.
    Det gjordes intervjuer med Elektron. Det spelades bra musik.

    Att de hade nästkommande produkt i en låda däremot, det var inte så spännande.
    Men bortse från det så var det väl ändå inget jippo?
    Först en teaser om att någonting kommer hända. "Vi har en fet fest med en ny maskin!" Alla (läs: Elektronauts) får dille och tror att världshistorien kommer att skrivas om.

    Sen visar sig den nya maskinen vara... tja... en uppdaterad A4 med polyfoni (inte en sekund försent) och (äntligen) ett spelbart klaviatur. I mina (och många andras) ögon en A4 done right. Eller just det... Vill du ha en kompetent midisequencer så får du fortfarande köpa en OT.

    Hade Keys å andra sidan utannonserats rakt upp och ner hade det hela känts lite mer jordnära. Bam! Här är den, in stores tomorrow (eller i alla fall i slutet av veckan)! Men nej, dom var dessutom tvungna att spä ytterligare på hypen genom att ha ÄNNU EN HELT NY MASKIN OMG WTF

    För att sen ha mage till att: "Hehe. Vi väntar med den." Antiklimax utan dess like. Elektron gör sjukt omtyckta grejer, så förstår inte varför dom behöver bygga en hypemaskin.

    Och just vad det gäller jippofieringen av det hela så har jag personligen väldigt svårt för att ett företag (och då menar jag vilket företag som helst egentligen) förlitar sig på dragplåster för att skapa intresse. Det är slugt och jävligt cyniskt, hur lockande dragplåstren än är. Jag hade älskat att se TM404 och The Field, men jag tycker inte det hör hemma i samband med avtäckandet av en produkt. Därav min kritik att kalla eventet för ett pinsamt jippo.

  14. #134
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Fast samtidigt, Elektron har säkerligen en rätt begränsad marknadsföringsbudget. Hype innebär att deras pressreleaser och budskap delas oftare och därmed når fler potentiella köpare. Det handlar nog rätt lite om att göra oss nöjda och rätt mycket om att kunna få företaget att gå runt och ha råd med ny utveckling.

    Hur skulle man annars driva företag av den här storleken?

    Citat Ursprungligen postat av Vierphoria Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Först en teaser om att någonting kommer hända. "Vi har en fet fest med en ny maskin!" Alla (läs: Elektronauts) får dille och tror att världshistorien kommer att skrivas om.

    Sen visar sig den nya maskinen vara... tja... en uppdaterad A4 med polyfoni (inte en sekund försent) och (äntligen) ett spelbart klaviatur. I mina (och många andras) ögon en A4 done right. Eller just det... Vill du ha en kompetent midisequencer så får du fortfarande köpa en OT.

    Hade Keys å andra sidan utannonserats rakt upp och ner hade det hela känts lite mer jordnära. Bam! Här är den, in stores tomorrow (eller i alla fall i slutet av veckan)! Men nej, dom var dessutom tvungna att spä ytterligare på hypen genom att ha ÄNNU EN HELT NY MASKIN OMG WTF

    För att sen ha mage till att: "Hehe. Vi väntar med den." Antiklimax utan dess like. Elektron gör sjukt omtyckta grejer, så förstår inte varför dom behöver bygga en hypemaskin.

    Och just vad det gäller jippofieringen av det hela så har jag personligen väldigt svårt för att ett företag (och då menar jag vilket företag som helst egentligen) förlitar sig på dragplåster för att skapa intresse. Det är slugt och jävligt cyniskt, hur lockande dragplåstren än är. Jag hade älskat att se TM404 och The Field, men jag tycker inte det hör hemma i samband med avtäckandet av en produkt. Därav min kritik att kalla eventet för ett pinsamt jippo.

  15. #135
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Men precis.. Som ovan.. Det är väl ingen välgörenhetskarneval.

  16. #136
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast samtidigt, Elektron har säkerligen en rätt begränsad marknadsföringsbudget. Hype innebär att deras pressreleaser och budskap delas oftare och därmed når fler potentiella köpare. Det handlar nog rätt lite om att göra oss nöjda och rätt mycket om att kunna få företaget att gå runt och ha råd med ny utveckling.

    Hur skulle man annars driva företag av den här storleken?
    Naturligtvis är den här typen av marknadsföring både billig och genererar mer buzz än en uppdatering av hemsidan med en ny produkt färdig att beställa. Men jag tycker likväl att det är ett cyniskt sätt att bygga intresse och bli behandlad som potentiell konsument. Dessutom rimmar det illa med den utbredda idén om att Elektrons produkter säljer sig själva. För det gör dom ju. Eller?

    Sen har jag ingen aning om vad välgörenhet har med min kritik att göra...

  17. #137
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Cyniskt? Hur tror du att marknadsföring fungerar? Få produkter säljer sig själva. Jag kan hålla med om att det kan kännas som en tråkig del av det hela, men det är inte så mycket att göra åt det.

  18. #138
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Nu handlar ju den här "hypen" lika mycket om att få återförsäljarna att beställa hem många ex av den nya maskinen också på lanseringstillfället. En maskin ingen snackat om är man mindre villig att lagerföra, en som fått hype känns som ett säkrare kort. Om nu elektrons maskiner hade sålt sig själva hade de fortsatt att bara sälja dem själv med hög marginal, istället för att dra av minst 30% av intjäningen per maskin och låta andra sälja dem... Men nu är det så att en relativt liten del av Elektrons slutkunder köper maskiner utan att testat dem, så för att slutkunderna ska kunna testa dem innan köp behövs återförsäljare. Och så är vi tillbaks vid vikten att de har just Elektrons maskiner i lager så att inte slutkunden köper något annat istället...

    Så cynism... Knappast. Snarare ett krav för överlevnad!

  19. #139
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Låt mig omformulera. Jag tycker inte att marknadsföringen är en tråkig del, tvärtom så är marknadsföringen en mycket viktig del att skapa trogna kunder. Elektron får förstås hajpa friskt om de så önskar, fast jag tror det vore positivt att ha ett kortare tidsfönster mellan när nyheten släpps, när nya pusselbitar släpps och när produkten släpps än vad som skett nu. Jag tror personligen utifrån mina erfarenheter att greppet med storytelling genom Hector är mer effektivt och ger fler spridningar och säkrar leverantörer på sikt, än vad jag tror den typen av gerilla/sensationsmarknadsföring som används nu gör. Oavsett om det är så eller ej så är min åsikt att det kommit för lite information. Skulle kunder och potentiella kunder engageras så hade t. ex olika pussel, rebus, ledtrådar som planterats och läckt ut med en jämnare frekvens än vad som skett bidragit till att hålla spekulationer och engagemang vid liv.

    Sedan förstår jag att det finns pepp hos företaget när något nytt är utvecklat, som säkert likt övriga produkter från Elektron kommer hjälpa den som använder produkten att utvecklas med sin musik. Jag förstår också att en kampanj där saker planteras eller släpps kontinuerligt tar väldigt mycket planering, tid som säkert allokeras på produktutvecklingen.

    I vilket fall blir det intressant att se vad de släpper.

  20. #140
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Förvånar mig att allt alltid anses vara genomtänkt och planerat. Verkligheten ser sällan ut så.

  21. #141
    klonqs avatar
    Veteran
    exakt, tryck på "rec" nångång.

  22. #142
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Foliehatt?

  23. #143
    deleted user
    Alla får tycka vad dom vill, Elektron finns ju pga oss betalande kunder, ibland känns det som no-name kunder glöms bort lite o tas för givet, som kund tycker man som man vill o ställer krav helt enkelt annars går man någon annanstans.

  24. #144
    klonqs avatar
    Veteran
    skulle vara intressant å se lite försäljnings-statestik...om diskussioner som denna har någon verklighetsförankring eller om verkligheten utifrån elektrons perspektiv bara är bling-bling, mera rullar in.


    (kanske lite svårt å urskilja vad jag menar igentligen, men jag menade diskussion angående halvfärdiga produkter)
    Senast redigerat av klonq den 2014-01-06 klockan 09:50.

  25. #145
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Kom igen, spekulationer om vad det är för nåt istället! Ni inser att ni sitter och argumenterar om marknadsförning nu va.... Själv fick jag nog av det när jag plugga ekonomi på gymnasiet
    Men.. om ni nu gärna vill stanna på ämnet, bli lite kreativa och berätta hur ni tycker de skulle ha gjort istället (och utgå från att det kanske blev någon kraftig försening i sista minuten på den nya burken)

  26. #146
    klonqs avatar
    Veteran
    jag tillhör tråkmånsarna som anser att allt annat än en analog maskintrumma med 8ut är ett komplett fiasko.

  27. #147
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Förstår inte varför vissa inte klarar av att ett företags praktik kritiseras. Är känslan och upplevelsen jag fick av Night of the Machines ogiltig för att jag inte blev golvad eller positivt överraskad? Det är min högst subjektiva åsikt och jag har bara försökt förklara varför jag tycker och tänker som jag gör.

    Och ja, i grund och botten är i princip all marknadsföring cynisk eftersom det handlar om att skapa ett artificiellt behov.

    Till spekulationerna: Jag tror tyvärr att det lutar åt en mixer men skulle helst vilja se någonting som ingen har tänkt på. Eller en lite-version av alla Elektrons maskiner i ett. Typ en masking som har ett (eller kanske två) spår för varje nuvarande maskin.

  28. #148
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Du får väl utnyttja din konsumentmakt Vierphoria och låta bli att köpa Elektron-grejer till det att de slutar med sin marknadsföring.

    På 99musik finns flera Elektronanställda och vänner till Elektronanställda, för att inte snacka om alla fans, så det är klart att man kommer att få mothugg om man hugger på Elektron här. Samtidigt tycker jag att många ovan har en poäng när de försöker förklara att det inte finns många andra möjligheter för ett litet bolag att nå ut. Många här, inklusive jag själv, föredrar att Elektron ägnar sig åt cynisk marknadsföring (om det nu är det de gör) framför att de går omkull och som följd slutar att förse oss med några av marknadens bästa/roligaste musikgrunkor.

  29. #149
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får väl utnyttja din konsumentmakt Vierphoria och låta bli att köpa Elektron-grejer till det att de slutar med sin marknadsföring.

    På 99musik finns flera Elektronanställda och vänner till Elektronanställda, för att inte snacka om alla fans, så det är klart att man kommer att få mothugg om man hugger på Elektron här. Samtidigt tycker jag att många ovan har en poäng när de försöker förklara att det inte finns många andra möjligheter för ett litet bolag att nå ut. Många här, inklusive jag själv, föredrar att Elektron ägnar sig åt cynisk marknadsföring (om det nu är det de gör) framför att de går omkull och som följd slutar att förse oss med några av marknadens bästa/roligaste musikgrunkor.
    Men tanken om att Elektronprodukter säljer sig själva och försvarsställning angående att minsta kritik riktas mot deras marknadsföring... ja, det rimmar illa.

    Förövrigt är jag är alldeles för nere med att skaffa en Machinedrum UW för att låta bli att äga Elektron i framtiden.

    Men Keys är liksom A4 fortfarande långt ifrån en fullträff i mina ögon.

  30. #150
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förvånar mig att allt alltid anses vara genomtänkt och planerat. Verkligheten ser sällan ut så.
    Jgb: Det stämmer förstås och något annat som stämmer är att det är en stor fördel om släppet är välplanerat eftersom den första försäljningen är så viktig. Jag jobbar inte på Elektron eller med deras marknadsföring så mitt behov att kommentera den tar slut i detta inlägg. Jag vill dem bara gott eftersom jag äger alla produkter utom Octatrack (ännu) och använder dem så gott som dagligen. Jag tycker likt Axxe att företag existerar tack vare konsumenter och att det finns en poäng att tankar utrycks i t. ex den här typen av samtal så att Elektron i det här fallet kan samla in olika åsikter och förhålla sig till dem som de önskar, istället för att människor slutar köpa deras produkter.

    Sleepy: Jag kan tänka mig att Elektron känner att de har trogna fans, och är trygga att hålla på information av den anledningen. Fast hur jag tycker de skulle gjort, bra fråga. Release som de gjorde, sedan mer filmer med Hector eller andra karaktärer och att de fortsätter att arbeta med det snygga formatet som följde med de filmerna, och bygger vidare på den framtidsbild de målade upp. Sedan släppa olika ledtrådar, bilder, rebusar, osv. som är som ett pussel som ger mer och mer info om produkten på olika forum där Elektron har många användare med t. ex en veckas mellanrum, eller för den delen på elektronauts för att locka användare dit så att intresserade fans kan "lista ut" vad som kommer och få fart på en kontinuerlig spekulation tills produkten släppt. De skulle även kunna arbeta med spelifiering på olika sätt för att motivera alla fanboys/girls att sprida nyheterna vidare och engagera sig eller plantera saker i det verkliga livet. Vet inte, finns många bra sätt. Det viktigaste tror jag hade varit att kontinuerligt släppa nya ledtrådar så att det inte kommer en nyhet och ett löfte som sedan inte införlivas.

    Keiowas - vi tycker inte lika jämt och det är okej, ingen anledning att vara otrevlig. Din verklighet är rätt i din värld och min verklighet i min, ingen vinner det här samtalet. Jag beundrar dig för ditt engagemang för Elektron, jag delar det också.

    Gällande produkten:
    Tror också att det skulle kunna vara en mixer, fast hoppas på en som är übergenomtänkt i vanlig Elektronanda, som kommer med massa funktioner som jag inte visste att jag behövde. Fast jag hoppas såklart också på någon effekt eller en analog trummaskin likt Problemer.

    Ha en fin dag alla <3

  31. #151
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det jag blir trött på är väl mer deras "hej jag är 40 wanna be tonåring" profil,,, och sedan att utveckling/produkt synkar taskigt med propagandaministeriet... Men hela grejjen med Elektron är ju en designfilosofi, ett helhetskoncept där designen och imagen är lika viktig som funktionaliteten. De var nog bland de första företag att verkligen hårt marknadsföra sig så... T.E OP-1 var väl nästa steg.. klart att det alltid förekommit, men här handlar det om att sälja ett koncept på ett helt nytt sätt.

    Det mesta av hårdvaruinstrument i dag handlar om identitet och image.....

  32. #152
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Haha Elektron borde sälja aktieandelar till sina fans, och att ledtrådar till nya produkter kom på årsstämmorna. Jag skulle ge en njure för att vara med att äga Elektron i framtiden .)

    Vierphoria: Av vilken anledning tycker du att a4 och speciellt inte keys är en fullträff? Och vad hade krävts för att du skulle tycka att en produkt varit en fullträff? Jag tycker keys verkar klockren, känns bara lite ovärt att sälja min a4:a tabletop och köpa en key.

    Sedan uppdateringen av os så blev a4:an riktigt rolig och åtgärdade många av de synpunkter som funnits. Jag tycker den är prisvärd och väldigt trevlig att arbeta med.

  33. #153
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Gazt.. Nu vet inte jag när jag varit otrevlig eller försökt vinna några samtal. Och olika kan man tycka. Inga konstigheter med det. : )
    40 bast som vill vara tonåring.. Det är ju jag det. Elektron är coola och det vill jag med vara. Haha. Går på hela grejen.
    En mixer hade väl varit svinkul.
    A4 är för övrigt svinbra.

  34. #154
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Jag vet inte vem som sagt att deras grejer säljer sig själva men det rimmar väl lite dålig med all ledande teori kring marknadsföring.

    Jag kan väga upp all Elektronhyllning lite genom att säga att jag inte riktigt gillar min A4. Det känns som ett försök att göra en riktigt kompetent analogsynt. Vilket väl borde vara fantastiskt? Nej, inte i mina ögon. Vill jag ha en kompetent analogsynt så köper jag någon med en massa rattar. Enkelheten har varit en av Eletrons styrkor, tycker jag (ska sägas att jag inte testat OT). Monomachine älskar jag. Den har variationen i flera olika maskiner och varje maskin är enkel nog för att snabbt som fan få till precis vad jag vill. A4 har så många fler parametrar att den blir lite bökig för mig. Jag tycker inte alls att det är lika smidigt/kul att bygga trasiga slingor med parameterlås på A4 som på Monomachine. Samtidigt har A4 förstås andra kvaliteter som att kunna parameterlåsa ett ljud per steg etc, men hittills har kärleken inte uppstått.

    Det nya de har på gång har jag ingen aning om vad det kan vara. En analog trummis känns ju logiskt men jag är inte säker på hur den skulle kunna stå ut mot andra tillverkares analoga trummaskiner med parameterlås. Det känns som en ganska mättad marknad. Vad skulle Elektron kunna tillföra?
    Senast redigerat av sisältää den 2014-01-06 klockan 13:44.

  35. #155
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Keiowas: Trodde foliehatt-kommentaren var riktad till mig, ingen fara Jag instämmer...40-årig tonårig låter som en beskrivning av mig.

    Sisältää: jag har inte heller bekantat mig med maskinen, vi sover fortfarande i olika rum :P Fast jag ser ju potentialen, och framförallt hör jag vad andra som lärt sig den åstadkommer och tycker att det är grymt. Fast visst har du en poäng med själva arbetsflödet, har bara min i studion och där står tiden still så det är okej om det inte är lika lättjobbat som mnm Fast den är ju å andra sidan helt fantastisk att arbeta med!

  36. #156
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    A4 har bara ett fel i mina ögon/öron, den har inte separata utgångar... och när jag sen får den önskan uppfylld så får jag ett stort jävla klav på köpet och en stor otymplig sak,,,dessutom får jag betala en massa extra för det som jag inte vill ha...... så jag är fast mellan MC-303 versionen och Steinway versionen...... lite frustrerande måste jag säga då jag faktiskt gillar den i övrigt.... så jag passar och ser vad framtiden har att erbjuda.

    Men gör de en ny trummis med bara stereo ut... så kan de dra åt helvete....

  37. #157
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Keiowas: Trodde foliehatt-kommentaren var riktad till mig, ingen fara Jag instämmer...40-årig tonårig låter som en beskrivning av mig.

    Sisältää: jag har inte heller bekantat mig med maskinen, vi sover fortfarande i olika rum :P Fast jag ser ju potentialen, och framförallt hör jag vad andra som lärt sig den åstadkommer och tycker att det är grymt. Fast visst har du en poäng med själva arbetsflödet, har bara min i studion och där står tiden still så det är okej om det inte är lika lättjobbat som mnm Fast den är ju å andra sidan helt fantastisk att arbeta med!
    Det var mest en kommentsar till jgb kommentar om att man tror att allt är planerat i alla lägen.. Kanske har han rätt om att det mest är spekulation och det är väl det Elektron vill åt.

  38. #158
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vierphoria Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår inte varför vissa inte klarar av att ett företags praktik kritiseras. Är känslan och upplevelsen jag fick av Night of the Machines ogiltig för att jag inte blev golvad eller positivt överraskad? Det är min högst subjektiva åsikt och jag har bara försökt förklara varför jag tycker och tänker som jag gör.

    Och ja, i grund och botten är i princip all marknadsföring cynisk eftersom det handlar om att skapa ett artificiellt behov.

    Till spekulationerna: Jag tror tyvärr att det lutar åt en mixer men skulle helst vilja se någonting som ingen har tänkt på. Eller en lite-version av alla Elektrons maskiner i ett. Typ en masking som har ett (eller kanske två) spår för varje nuvarande maskin.
    Jag är trött på den sortens snack eftersom jag jobbar på ett företag som håller på med marknadsföring och har hyfsad inblick i hur det fungerar. Det du pratar om har väldigt lite förankring i verkligheten. Som någon annan så fint sa här, om du inte gillar det så köp inte deras produkter. Annars föreslår jag att du försöker driva ett företag av den här sorten. Du skulle nog förstå varför de gör som de gör.

  39. #159
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha Elektron borde sälja aktieandelar till sina fans, och att ledtrådar till nya produkter kom på årsstämmorna. Jag skulle ge en njure för att vara med att äga Elektron i framtiden .)

    Vierphoria: Av vilken anledning tycker du att a4 och speciellt inte keys är en fullträff? Och vad hade krävts för att du skulle tycka att en produkt varit en fullträff? Jag tycker keys verkar klockren, känns bara lite ovärt att sälja min a4:a tabletop och köpa en key.

    Sedan uppdateringen av os så blev a4:an riktigt rolig och åtgärdade många av de synpunkter som funnits. Jag tycker den är prisvärd och väldigt trevlig att arbeta med.
    Menydyk är det första problemet. Det andra är fyra röster. Det tredje är MIDI-funktionaliteten. Eller ja, bristen på den. Det fjärde är storleken på klaviaturen. Tre oktaver är för en klaviaturspelare i det minsta laget (vilket går hand i hand med fyra röster).

    Men sen är det naturligtvis möjligt för den som vill att vända på det: MEN GAH DÅ ÄR JU INTE KEYS FÖR DIG, LOL, MAN SKA JU SEQUENCA OCH PARAMETERLÅSA SÖNDER ALLT. (Vilket inte intresserar mig för fem öre...)

    Så ja, Keys och A4 kanske inte är för mig, men jag är inte för dom heller.

  40. #160
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är trött på den sortens snack eftersom jag jobbar på ett företag som håller på med marknadsföring och har hyfsad inblick i hur det fungerar. Det du pratar om har väldigt lite förankring i verkligheten. Som någon annan så fint sa här, om du inte gillar det så köp inte deras produkter. Annars föreslår jag att du försöker driva ett företag av den här sorten. Du skulle nog förstå varför de gör som de gör.
    School me. Vad handlar marknadsföring om, om inte att skapa ett behov?

  41. #161
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men nu är det så att en relativt liten del av Elektrons slutkunder köper maskiner utan att testat dem, så för att slutkunderna ska kunna testa dem innan köp behövs återförsäljare. Och så är vi tillbaks vid vikten att de har just Elektrons maskiner i lager så att inte slutkunden köper något annat istället...
    Förlåt för OT, men är det verkligen så, och vart åker majoriteten för att kunna testa? Nu är Malmö ingen storstad, men det har väl varit minst fyra generella musikaffärer här de senaste tio åren, och jag har aldrig själv sett en enda Elektronburk i någon av dem, trots att jag brukar ta mig en titt då och då. Är det noll personer i Malmö som har köpt Elektronburkar, måntro?

  42. #162
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Det är en mixer/effektsequencer med 8 spår och parameterlås. Individuella in och ut per spår och bland annat analogt delay, saturation osv. Ni kommer gilla den.

  43. #163
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ett samarbete med Clavia och Teenage Engineering, en monstermaskin med klaviatur och AM-radio!

  44. #164
    inget
    inget är uppkopplad nu
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en mixer/effektsequencer med 8 spår och parameterlås. Individuella in och ut per spår och bland annat analogt delay, saturation osv. Ni kommer gilla den.
    Take my money!

  45. #165
    tut
    tut är inte uppkopplad
    tuts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Antimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förlåt för OT, men är det verkligen så, och vart åker majoriteten för att kunna testa? Nu är Malmö ingen storstad, men det har väl varit minst fyra generella musikaffärer här de senaste tio åren, och jag har aldrig själv sett en enda Elektronburk i någon av dem, trots att jag brukar ta mig en titt då och då. Är det noll personer i Malmö som har köpt Elektronburkar, måntro?
    Helt oväntat har det kommit in både A4 och OT på en av våra musikaffärer. Båda ger habegär efter redan några minuter.
    Välkommen upp till Umeå!

  46. #166
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av tut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt oväntat har det kommit in både A4 och OT på en av våra musikaffärer. Båda ger habegär efter redan några minuter.
    Välkommen upp till Umeå!
    Coolt! Avundsjuk!

  47. #167
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    finns det ett releasedatum?

  48. #168
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    gazt, jag håller helt och hållet med om att de borde fortsätta med hector och allt det där. Det är ju så ballt när han står och demonstrerar MDUW och samplar vinyl

    Skulle en mpc-aktig burk med analoga trummor konkurera med det som finns? Som MDUW-A4-OT-ägare tycker jag inte det. Om man enkelt kunde sampla så skulle det nästan räcka med en analog trummodul ... såvida det skulle gå att multisampla ett trumljud ett antal gånger så man får med den sköna analoga variationen som gör ljuden levande ... #drömma

  49. #169
    EzRollers
    EzRollers är inte uppkopplad
    EzRollerss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Malmös musikaffärer borde verkligen öppna öronen...
    Har aldrig haft så kul med ngt eller några andra maskiner som med Elektrons stuffer...ogillar datorer så detta är verkligen "The shit"
    Längtar som en tosing efter nästa awesome maskin...Sid:n såldes pga bruset men alla andra har jag varmt om hjärtat..

  50. #170
    klonqs avatar
    Veteran
    Jag tycker för övrigt inte att en analog trummis med 8ut skulle konkurera med någon av de redan existerande produkterna,

  51. #171
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av EzRollers Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Malmös musikaffärer borde verkligen öppna öronen...
    Har aldrig haft så kul med ngt eller några andra maskiner som med Elektrons stuffer...ogillar datorer så detta är verkligen "The shit"
    Längtar som en tosing efter nästa awesome maskin...Sid:n såldes pga bruset men alla andra har jag varmt om hjärtat..
    Minns hur det var på 80talet nere vid triangeln - Long live Roland Camps musikaffär!!! (han hette Roland på riktigt)

  52. #172
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Night of the maschines Part 2 den 25 januari. Antar att glaslådan öppnas då.
    Låt spekulationerna brisera..

  53. #173
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Night of the maschines Part 2 den 25 januari. Antar att glaslådan öppnas då.
    Låt spekulationerna brisera..
    Det visar sig att det under glaslådan döljer sig... en Analog 4 med fullständig MIDI-implementation. Alla går bananas över nytänket. Release i slutet av 2014. Färgsläpp included.

    Något mer seriöst: en Elektron-kombo, Elektron1Combo (uttalas "electronic combo") med, som jag skrev någonstans här ovan, två spår per nuvarande maskin. Två spår OT, två spår MD, två spår MnM, två spår A4. (Kommer såklart aldrig hända, men vore coolt för mig som lekman.)

    Ännu mer seriöst: Det blir den där mixern som alla pratar om.

  54. #174
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Vierphoria Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det visar sig att det under glaslådan döljer sig... en Analog 4 med fullständig MIDI-implementation. Alla går bananas över nytänket. Release i slutet av 2014. Färgsläpp included.

    Något mer seriöst: en Elektron-kombo, Elektron1Combo (uttalas "electronic combo") med, som jag skrev någonstans här ovan, två spår per nuvarande maskin. Två spår OT, två spår MD, två spår MnM, två spår A4. (Kommer såklart aldrig hända, men vore coolt för mig som lekman.)

    Ännu mer seriöst: Det blir den där mixern som alla pratar om.
    Om det blir mixer (vilket inte alls är säkert) så blir jag glad. Åtta in åtta ut. Ljudkort inbakat? Porta? Men då får den ta mig fasen ha megasequencer också med alla möjliga varianter. Pianoroll, stor skärm, ladda midifiler m.m. Men det är väl för mycket begärt att det blir så basala saker som ingår.. : D

  55. #175
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det blir mixer (vilket inte alls är säkert) så blir jag glad. Åtta in åtta ut. Ljudkort inbakat? Porta? Men då får den ta mig fasen ha megasequencer också med alla möjliga varianter. Pianoroll, stor skärm, ladda midifiler m.m. Men det är väl för mycket begärt att det blir så basala saker som ingår.. : D
    Känns faktiskt inte alls som att det är så omöjligt, det där. Tror också det är något som efterfrågas av dom som äger fler en en Elektorn-maskin. Det var ju någon ovan som skrev att det vore kul med analog delay i mixern, och bara där, tänk liksom parameterlåst analog delay, blir det förmodligen en insta-seller.

  56. #176
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Det är i alla fall inget som gjort tidigare och inget som konkurrerar med deras nuvarande produkter. Åh.. En grym hårdvarusequencer, grym skärm med standalone inspelningsmöjlighet på Sd-kort eller liknande. Jag beställer idag..

  57. #177
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är i alla fall inget som gjort tidigare och inget som konkurrerar med deras nuvarande produkter. Åh.. En grym hårdvarusequencer, grym skärm med standalone inspelningsmöjlighet på Sd-kort eller liknande. Jag beställer idag..
    Inspelningsmöjligheter skulle vara superintressanta och väldigt nytänkande.

  58. #178
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är i alla fall inget som gjort tidigare och inget som konkurrerar med deras nuvarande produkter. Åh.. En grym hårdvarusequencer, grym skärm med standalone inspelningsmöjlighet på Sd-kort eller liknande. Jag beställer idag..
    Skönt att inte bara jag tänker så!! Fasiken att jag köpte två ataris precis då

  59. #179
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Elektron är duktiga! Det är ett litet företag som spelar roll på musikmarknaden! De gör saker som får andra aktörer att tänka och bli lite stressade! De gör saker som skapar både artister och forum!

    Men såklart att det är jobbigt att vänta på en release, det är det väl alltid!?!? Så fort man är intresserad blir det jobbigt att vänta...

    Jag upplever Elektron som härligt personliga och engagerade.

  60. #180
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Men åhh vilken hjärtrusning jag fick ... tyckte det stod i mailet (om att det kommit ett nytt meddelande här) "Ni är duktiga" och jag trodde det var från Elektron som skulle säga att vi lyckats lista ut rätt ... så att det skulle vara något vi nämnt i tråden..!



    Men visst, Elektron är duktiga

Liknande ämnen

  1. Nytt från Elektron?
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1025
    Senaste inlägg: 2016-09-21, 12:24
  2. Machinedrum + nytt från Elektron?
    Av AlSono i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-04-13, 21:17
  3. Nya grejor från elektron!
    Av amenbrother i forum Nyheter
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-01-06, 18:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •