Sidan 39 av 39 FörstaFörsta ... 29 35 36 37 38 39
Resultat 2 281 till 2 317 av 2317

Ämne: Elektron Analog Rytm

sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Senior
    2xVCO fiinns på BD, SD och RS/CP. RS och CP delar samma röst så tre totalt.

MDn har ett väldigt karaktäristiskt ljud som hakar sig fast på något sätt. Ljuden kan vara lite svåra i mix, i alla fall bastrummorna. De känns lite svåra att tämja och skulle säkerligen må väldigt bra av overdriven från AR!
    AR pallar med det mesta. MD är lite mer som den där speciella kryddan. Jag sålde min MD för växelpengar men jag tror den och AR hade fungerar väldigt bra ihop. T ex clap från båda samtidigt för en superclap
    Senast redigerat av sleepydog den 2018-07-09 klockan 15:40.

M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hehe. Det uppenbara duger gott för mig Helt ärligt tänkte jag inte på det. Och jag kan nog eg ta MDn långt mkt längre än vad jag låter den göra just nu. Jag sitter sällan och skruvar ljud utan hittar nåt som känns bra och sen kör vidare. Typ en preset i en synth eller MD machine och tweakar lite. Har då det ljudet funkat så ligger det kvar t nästa grej. Jag får ju mer musik gjort men underutnyttjar nog mina grejer väldigt mycket ur det perspektivet.

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Kollade igenom det kit som jag har gjort som default-läge och där är åtta(!) av 13 ljud E12 (alltså samplingar) Bara virvel kick och en hi-hat som är syntes. Skäms lite nu.

Kanske jag helt enkelt får ta mig i kragen och skruva mer trummor och pressa MDn ordentligt genom Heaten om jag tycker den låter för clean

geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    Exakt så! Största problemet är väl att jag börjar sukta efter att byta ut min Analog Four (eller prel. Analog Keys) mot en MkII. FAAAN!
    Där tycker jag skillnaden är ännu större. A4 MKII låter precis så asgött som MKI inte gör

oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    Aftertouch to Osc Cfg
    Det här vill jag höra.

Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    Tycker inte TRX (VA:n i Machinedrum) går att jämföra med Rytm - den är mycket mer mångsidig (Rytmen alltså)

Största skillnaden tycker jag är att Rytmen har ett så jävla bra grundljud. Machinedrums syntesmotorer är ganska naiva på både gott och ont - känd för att kunna göra väldigt speciella, space-iga ljud men svår att få ur riktigt solida trummor ur. Rytmen kan man ta med sig med tomma patterns till godtycklig klubb och Jeff Millsa skiten ur PA:t, spränga hål i väggen osv.

(Förutom hihatsen, de behöver en hel del kärlek för att komma till sin rätt. Brukar maxa disten och filtrera därefter)
    Helt med dig! Brukar ofta använda noise-motorn till hihats. Tillsammans med dist är den klockren.
    Överlag är disten i Rytm så sjukt tajt.

Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Tror det kommer bli en mkii.
    Jag tycker den känns så rätt. Efter vad jag sett på videos då.. Inte testat den ännu själv ska försöka göra det snarast. Trummaskiner är relativt nytt för mig, haft en electribe (hatade den, gick verkligen inte att få in i mitt workflow) och en Roland TR-626 och den var rätt mysig men kunde inte hålla tempot ordentligt vilket förstörde endel glädje.

Men jag undrar, speciellt ni som har en eller bara bra koll eller för den delen ni som är precis som mig: vad bör jag kolla och checka av när jag testar den? Finns det några specifika saker som kan övertyga mig eller avskräcka mig? Tänker väl framförallt på sådant som sticker ut men även liksom vad som helst.

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Testa den i nån butik (eller hos vän/bekant) när du kan få vara med den ostört i minst en halvtimme. Stäng av mobilen och bara ge dig i kast med den. Läs gärna lite i manualen innan, iaf Quick start. Ha gärna en uppfattning eller idé om vad du vill testa. Hur låter de olika ljuden t ex eller hur gör jag ett schysst beat med den. Lek loss. Har du roligt med den och gillar hur den låter så är det ju en första indikation på att det kan vara nåt för dig.

Jag har ingen AR men har och haft de flesta av de andra Elektron-burkarna. Och jag klickar bra med hur de funkar. Dock verkar det vara en del som inte alls gör det så ett stort steg på vägen är nog just om du känner att du trivs med att jobba med den. Och såklart att du gillar det du hör
    Senast redigerat av M i Gbg den 2018-07-10 klockan 12:15.

Paratriplel

Idag har jag testat analog rytm.
    Den var riktigt kul och kändes inte så svår även om jag just då var ganska stressad och det gick lite sådär att navigera runt och testa allt. Man är ju inte heller så kreativ när man står där 20 min innan stängning osv.

edit:efterkommande text är troligtvis missförstånd som fixats.
    Senast redigerat av Paratriplel den 2018-07-10 klockan 20:53.

Paratriplel

Läste faktiskt igenom Quick start två gånger innan testet men blev ändå inte helt säker på vad jag läst när jag stod där, bra tips! Men det gick bra ändå tillslut även om lite förvirring uppstod i början.

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Kul! Köper själv en beg MkI på söndag. Tror jag behåller MDn också så får de rulla parallellt ett tag. Märker jag sen att nån av dom inte använda så får den gå. Men först ska jag känna på hur de kan komplettera varandra. Kör en del trumsamplingar i Octan så vore skönt att få ett par spår fria där till annat.

Paratriplel

Den verkar spännande och jag hoppas kunna lära mig den riktigt bra, ska ge det ett gediget försök, askvideos har en liten tutorial för den (mkii, men säkert mki också). Perfekt för oss som inte riktigt pallar läsa manualer mer än enstaka sida och helst använde den för att kolla upp enstaka grejer.

HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Fråga: kan man styra snabbheten i retriggern med tryckkänsligheten i padsen?

Och ytterligare: är det ofantligt stor skillnad i padsen mellan mk1 och mk2? Mk2 mkt brättre/känsligare eller?

59min
    59min är inte uppkopplad

Senior
    Ny VCO är intressent men jag får inte den "spelbar", dvs svårt o få mina basgångar i rätt ton, kanske får lite lite mer på mina öron o inte jämföra med A4ans basgångar ...

Skaffade en faderfox MX12 o det är mitt verkliga lyft för den gamla Rytmen (ver 1). En trummaskin skall ha reglar o en rattar per kanal. gör Rytmen till ett riktigt live instrument, slipper hålla reda på vilket Track jag är på. Skall bara lära mig o programmera den, kommer säkert sluta med ratt-versionen oxå ...

sleepydog
    sleepydogs avatar
    Senior
    Har ni märkt att Function->Global (Track) tar en till ladda projekt istället för till menyn? Om jag tar Function och sedan någon av de på raden högst upp (Kit, Sound, Track) och sedan Global så kommer jag till rätt meny där man kan spara/ladda projekt, samplingar mm

sleepydog
    sleepydogs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av 59min Visa inlägg
    Ny VCO är intressent men jag får inte den "spelbar", dvs svårt o få mina basgångar i rätt ton, kanske får lite lite mer på mina öron o inte jämföra med A4ans basgångar ...

-
    Hmm.. är den väldigt off i ton? Jag tycker min håller sig till tonerna när jag spelar på padsen. Använder du någon av configarna med FM eller RM så kan det bli lite off förstås.
    Kanske beror det på lite hur känsliga ens öron är. För mig är AR en trummaskin där 2VCO är ett fusk så min tolerans är rätt hög. Jag är bara så jäkla glad över att jag kan göra melodier och basar utan att behöva använda one-shots eller fler maskiner ihopkopplade!

59min
    59min är inte uppkopplad

Senior
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    Hmm.. är den väldigt off i ton? Jag tycker min håller sig till tonerna när jag spelar på padsen. Använder du någon av configarna med FM eller RM så kan det bli lite off förstås.
    Kanske beror det på lite hur känsliga ens öron är. För mig är AR en trummaskin där 2VCO är ett fusk så min tolerans är rätt hög. Jag är bara så jäkla glad över att jag kan göra melodier och basar utan att behöva använda one-shots eller fler maskiner ihopkopplade!
    tycker det stor skillnad mellan de olika Osc config, med kortare Decay så kan jag ratta in "bättre" ton. Tycker jag får bäst resultat med de första (1-4) Osc config, men jag har mycket o lära (finns säkert redan bra tutorials). Kul med ny röst, filtret är ju även en stor del i tonalitetet. Nu kan jag få en acid-basgång (Env depth) på "köpet". Stor risk det blir en faderfox pc12.

Paratriplel

Jag har en fråga.

Vad har ni placerat era Analog rytm's? Jag vet ju att ergonomin ofta får lida men jag pallar inte, jag bryter typ ihop ifall jag behöver stå så allt för länge känner jag.

Min sambo gick en sväng på stan idag och gick förbi ett försäkringskassan kontor idag och såg att dem alla hade små höj och sänkbara skrivbord, det låter ganska fantastiskt för vad jag tänker mig vore optimalt, hon noterade det speciellt för hon själv letat efter det tills hon nöjde sig utan höj och sänkbara funktionen.

Men jag vill gärna ha tips på vad ni kör, det bord jag släpade in och som ska säljas / skänkas var för lågt (75 cm något?) och jag behöver nog minst 20-25, kanske 30 cm högre än det. Typ 1 meter då och gärna möjlighet till att vinkla det lite lite..

Sjukt nyfiken på alla 99ors egna Ikea konstruktioner och funderar själv på att ge mig ann något sådant men kan även tänka mig vanlig Ikea men osäker på var jag ska leta, det finns ju så mycket, svårt när man har så mycket preferenser och sedan ska det ju helst vara snyggt också.

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jag har allt på stativ-höjd och uppåt. Stativ i två våningar, hylla och rack på vägg. Står alltid.

altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Velocity till flera parametrar som balance och decay I 2vcokonfigs med intermodulation + vel/aftertouch till lfo multiplier till lfo som FM:är pitch eller filterfreq = gött mos.

Paratriplel

Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    Jag har allt på stativ-höjd och uppåt. Stativ i två våningar, hylla och rack på vägg. Står alltid.
    Du upplever inte det blir lite ostabilt? Jag testade igår och allting satt väldigt bra både direkt på stativet ochmed en skiva under men jag upplevde det blir lite för instabilt och det har jag en känsla av kan dubbeltrigga vissa grejer.

Jag har länge undrat över en sak som jag hoppas jag kan fråga om här, det är relaterat till ämnet.

Men vad kallas, eller ens finns det någonting som är som ett smalt (Får gärna vara både liten bred eller något längre på bredden men inte så mycket djup) bord med hög höjd, som fungerar bra för att ställa exempelvis en trummaskin på?

Jag harletat efter sådant flera gånger hittat enstaka möbel som fungerar som ett liknande men de har inte riktigt varit rätt eller ens nära. förstår ni vad jag menar? Stabilt, gärna stilrent och som sagt rätt höjd.
    Har väl någon slags design i huvudet men svårt att uttrycka i ord. Vad kallas en sådan möbel, eller vad kallas den möbel som stämmer in på beskrivningen?

Jag vill alltså ställa min analog rytm på den möbeln .

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Så här har jag mina grejer. Octatracken ligger på en plywood-skiva som är fäst i stativet. Voyager och OB6 håller stativet stadigt ståendes.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	50632817-544C-4413-87AB-46CDA4A15D5D.jpeg 
Visningar:	31 
Storlek:	856,6 KB 
Id:	82144

Paratriplel

Så här har jag mina grejer. Octatracken ligger på en plywood-skiva som är fäst i stativet. Voyager och OB6 håller stativet stadigt ståendes.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	50632817-544C-4413-87AB-46CDA4A15D5D.jpeg 
Visningar:	31 
Storlek:	856,6 KB 
Id:	82144
    Vet inte om jag ser rätt men det ser lite läskigt ut att "spela på"? Äe plywood så stabilt? Jag fick någon konstig idé om att försöka få upp den över en synth iaf, fick otroligt inte i nacken eget mindre än en timmes spel, måste lösa det.

Mer oroande är nog att den hade lite konstiga saker för sig, värt att påpeka detta är min andra enhet (den första hade också lite konstiga saker för sig men hoppades det skulle bero på min okunnighet och konstiga inställningar), jag bytte ut den första för att jag råkade få med mig en B-stock och hade inte köpt en sådan, ville verkligen ha en se modell och serienummer men kanske ändå är drabbad men jag är rätt så säker på det handlar om antingen att den blir varm och inte klarar av det eller att man spelar för hårt (det innebär dock att man måste slå lösare än 70% om man vill vara runt 95% säker på den inte ska trigga mer än enstaka gång per 15nde minut, okej jag drog det ur luften men ni förstår säkert) man så den triggar massor annat konstigt (Hittar på egna patterns, mutear tracks, fryser och hänger hela enheten medan den spelar någon slags retrigg på diverse och visar en ruta där den vet en konfigurera LFOn fast man inte ens rört den knappen) kontinuerligt.

Låter sjukt brs så jag vill ju inte ge upp den utan gärna inbilla mig det fortfarande är mig det är fel på. Vad tror ni? Kommer elektron få ordninFå på detta genom mjukvara eller är det ett hårdvarufel? Jag kan ju inte åka och byta enheter i oändlighet och känner inte alls för att ännu en gång kontakta musikaffäreren för att byta ut min enhet inte heller spendera den tid det tar att åka. Fine on har visste allting skulle lösa sig i och med bytet men jag har svårt att tro det gör det.

geminister
    geministers avatar
    Veteran
    Det låter verkligen som hårdvara, tyvärr. Möjligtvis kan det vara nätadaptern men annars är det nog reparation av maskinen som gäller.

Paratriplel

Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    Det låter verkligen som hårdvara, tyvärr. Möjligtvis kan det vara nätadaptern men annars är det nog reparation av maskinen som gäller.
    Men vad håller isåfall elektron på med? Jag menar. Jag har läst om folk som bytt ut sin maskin 3 gånger och fortfarande har samma problem?

Klart man bara hör om de som har problem men ärligt talat om det är svårare att få tag på en fungerande enhet än en "trasig" så måste väl ändå företaget först hur idiotiskt det är att bara fortsätta pumpa ut maskiner utan att lösa problemet?
    Jag menar vad kommer detta göra för intryck i deras anseende hos folk?

geminister
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Paratriplel Visa inlägg
    Men vad håller isåfall elektron på med? Jag menar. Jag har läst om folk som bytt ut sin maskin 3 gånger och fortfarande har samma problem?

Klart man bara hör om de som har problem men ärligt talat om det är svårare att få tag på en fungerande enhet än en "trasig" så måste väl ändå företaget först hur idiotiskt det är att bara fortsätta pumpa ut maskiner utan att lösa problemet?
    Jag menar vad kommer detta göra för intryck i deras anseende hos folk?
    Hm vänta lite, är det här en MK2? Om det är det, har du testat OS version 1.40D eller nyare? Finns lösningar på en del saker där.

Det är inte svårare att få tag på en fungerande enhet än en trasig, jag har ingen aning om vad som får dig att tro det eller vad som får dig att tro att företaget inte hade stoppat försäljningen om det var så. Det är ett helt befängt påstående, ärligt talat.

Att det dessutom är tre års garanti och att man inte ger sig förrän kunden har en fungerande maskin gör det ännu mer konstigt för mig.

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Paratriplel Visa inlägg
    Vet inte om jag ser rätt men det ser lite läskigt ut att "spela på"? Äe plywood så stabilt? Jag fick någon konstig idé om att försöka få upp den över en synth iaf, fick otroligt inte i nacken eget mindre än en timmes spel, måste lösa det.
    Stabilt. Satt en liten ”bjälke” under som löper längs med den från sida till sida. Byggt på träslöjden och målat svart. Sitter med spännband i stativet på undersidan av Voyagern. Gungar lite om man trycker till hårt men ingen risk o inget störande. Allt måste ju inte köpas!

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Köper en beg MkI på söndag. Nåt jag ska kolla extra? Har ingen anledning att misstro säljaren, en 99a, men det kan ju vara saker som hen inte upptäckt.

sleepydog
    sleepydogs avatar
    Senior
    En liten varning gällande att bygga saker själv.............

Det är jäkligt kul och plötsligt är dina snickarutgifter större än för dina syntar du skulle bygga saken till! Att bygga med precision kostar. Det är som med syntar. Visst, en pocket operator kan fungera som trummaskin men ska det bli seriöst behöver du en rytm...
    Jag vet ärligt talat inte vilket som är roligast att hålla på med!
    En Festool Kapex ger mig nog mer än en Digitakt. Hur gick detta till? Identitetskris!

Så en liten varning för DIY

Vierphoria
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Köper en beg MkI på söndag. Nåt jag ska kolla extra? Har ingen anledning att misstro säljaren, en 99a, men det kan ju vara saker som hen inte upptäckt.
    Om encoders inte hoppar i värde. Starta i testläget och snurra.

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Testläget?

outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Testläget?
    Håll nere function när du startar instrumentet.

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Ah. Aldrig tänkt på att nåt sånt finns. Får läsa manualer noggrannare

jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    fjomp
    Kolla att pads funkar som de ska över hela anslagskänslighetsområdet.

Vierphoria
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Som outshape säger, Func när du startar, sen andra stepknappen.

M i Gbg
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Sådär. Glad Rytm-ägare. Ska se till att läsa igenom manualen ordentligt innan jag slår på den. Så jag inte missar nåt i min iver att bara köra igång med den.

Epilepsimon
    Epilepsimon är uppkopplad nu
    Epilepsimons avatar
    Veteran
    Jag blev jättepepp på mkII

Liknande ämnen

1. Nytt från Elektron?
    Av spanky i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1028
    Senaste inlägg: 2016-09-21, 12:24
  2. Machinedrum + nytt från Elektron?
    Av AlSono i forum Syntar, samplers & sånt