Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: MIDI-synkka?

  1. #1
    axtelius
    axtelius är inte uppkopplad

    Avliden

    MIDI-synkka?

    Jaha, tänkte försöka mig på det här med MIDI och första försöket gick inget vidare

    Jag vill tajma lite saker till tempot från min Machinedrum.

    Midi ut från in i Doepfer A-190, A-190 Clock -> in i A-160 clockdivider.

    Play på MD, inget händer. Ok, i menyerna på MD, slå på Tempo Out. Nu börjar det hända saker.

    Två problem
    1: Det som klockas är fan inte i takt med det som spelas på MDn, det ändras inte heller om jag byter tempo på MDn.
    2: Det kommer klockor hela tiden, fast jag tycker stoppar MDn.

    Hilfe!

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hmm, det där låter lurigt tycker jag. Du har alltså både "tempo out" och "ctrl out" på? Från sidan 81/82 i manualen:


    1. Select the SYNC row in the GLOBAL EDIT menu. Then select CTRL OUT and press
    [ENTER/YES].
    ON will make the Machinedrum send out MIDI start, stop and continue messages. Use this
    setting if you want to control and external sequencer with the Machinedrum. Pressing the
    [PLAY] key on the Machinedrum will then start the external sequencer, pressing the
    [STOP] key will stop the external sequencer and so on.
    OFF means no MIDI start, stop and continue messages will be sent from the Machinedrum.

  3. #3
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om det inte går med CTRL OUT så vete fan, men då kan du lägga en GND-IM-maskin på ett spår och sedan routa det till en egen utgång. Fyll spåret med 16-delar. Tag sedan den outgången och skicka direkt till A-160.

  4. #4
    axtelius
    axtelius är inte uppkopplad

    Avliden
    Ah, precis, provat med både och påslagna men CTRL Out gör ingen skillnad. Gissar att den bara skickar Start/Stop och det skiter min A190 i. Men det känns som MDn skicka klocka hela tiden med det kanske är normalt?

    Nu verkar det som om tempot stämmer, eller iaf. ändras när jag ändrar på MDn. Nått är dock fortf. ur synk. Inte baktakt utan mer som den släpar några BPM efter.

    Fyll spåret med 16-delar. Tag sedan den outgången och skicka direkt till A-160.
    Japp, det är plan b.

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Midiklocka skall alltid skickas ut har jag för mig, oavsett om sequencern går eller inte. Annars kan ju inte andra synkade maskiner hänga med i tempobytena om man inte spelar något.

    När det gäller A-190 så är det det här som gäller angående start/stopp:
    A Reset Output provides control of the A-160 / 161
    Clock Divider / Sequencer or can produce MIDI-
    synchronised gates (for instance on an ADSR). MIDI
    START or CONTINUE messages make the voltage at
    the Reset output go low, and MIDI STOP messages
    make it go high.


    (från manualen)

    Så med andra ord, koppla "reset" från A-190 till "res in" på A-160.

  6. #6
    axtelius
    axtelius är inte uppkopplad

    Avliden
    Ah, med reset kopplad så "startar" och "stoppar" den dividern som jag vill, perfekt. Fortfarande ur synk

  7. #7
    axtelius
    axtelius är inte uppkopplad

    Avliden
    Klockan som divideras ner och sen triggar en envelope och ett enkelt ljud går exakt i trioler, beroende på hur mycket jag dividerar förstås.

  8. #8
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det är inte så att ditt pattern på MDn har en lite udda "scale setup", kanske med en "tempo multiplier" till något annat än 1x? Låter som att du redan har testat neddelningsparametern på A-190.

  9. #9
    axtelius
    axtelius är inte uppkopplad

    Avliden
    Ja jag har testat neddelaren i A190 och det händer saker men fortf. i trioler.

    Scale setup och tempo multiplier vet jag lika lite om som MIDI men jag läser på och kollar.

  10. #10
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Kör en rimshot in i en klockdivider istället. Du kommer bli mycket gladare...

  11. #11
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    midiclock går med 24ppq om jag inte missminner mig (96 pulser per takt), om du vill få ut sextondelspulser ur det så ska du dela med sex. sen måste du resetta delaren vid start/stop så att den ligger i rätt fas.

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 18:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •