Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Singel eller bara album?

  1. #1
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior

    Singel eller bara album?

    Är det dumt att inte släppa singlar? Har hållt mig till endast album, dels för att musiken inte är sk. hitmusik och dels för att jag inte har gjort videos. Jag vet inte hur viktigt just videos är längre förvisso(?)
    Senast redigerat av From den 2013-11-23 klockan 12:11.

  2. #2
    Den Lata Geckon
    Den Lata Geckon är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Menar du online eller fysiska släpp? Om det är online tycker jag album är ett förlegat koncept som man lika gärna kan skita i om man nu inte vill göra ett konceptalbum eller nåt. Då slipper man ju sånt som filler tracks och kan fokusera på de låtar man verkligen bryr sig om.

  3. #3
    bergshantering
    bergshantering är inte uppkopplad

    Senior
    Skulle säga att videos är rätt viktigt. Det känns som att folk konsumerar musik väldigt mycket genom youtube nuförtiden. Behöver inte vara något avancerat.

  4. #4
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Först och främst, vilka sköna namn ni har båda två...

    Min tanke är lite av konceptalbum samt att hålla nere antalet låtar för att förhindra utfyllnadslåtar som ändå ingen vill höra. Jag menar nog både och men DD mer än fysiska skivor.

    Jag har knappt funderat över Youtube, har lagt upp lite men inget märkvärdigt. Det händer inte så mycket där. Vet inte hur viktig kvaliteten på själva videoinspelningen är.

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag svarade på fb istället.

  6. #6
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Nähe..jag ville veta om det är någon ide att släppa singlar...

  7. #7
    bergshantering
    bergshantering är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av From Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Jag har knappt funderat över Youtube, har lagt upp lite men inget märkvärdigt. Det händer inte så mycket där. Vet inte hur viktig kvaliteten på själva videoinspelningen är.
    Tror det har att göra med att det är så enkelt att dela vidare en youtube-länk på sociala medier. Vuxna är ju bara barn med pengar, som W Allen sa, de behöver också något som flimrar och blinkar och låter.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av From Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Först och främst, vilka sköna namn ni har båda två...
    Danke!

  8. #8
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Den Lata Geckon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menar du online eller fysiska släpp? Om det är online tycker jag album är ett förlegat koncept som man lika gärna kan skita i om man nu inte vill göra ett konceptalbum eller nåt. Då slipper man ju sånt som filler tracks och kan fokusera på de låtar man verkligen bryr sig om.
    Har du aldrig njutit av att en skiva är en hel komposition i sig, även fast den inte är konceptuell? Om man heter skrillex eller swedish house mafia så kanske det inte är nån idé med album, men i många fall så lyfter albumformatet fram musiken något oerhört för mig, även på spotifysläpp osv.

  9. #9
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    jo även jag ivrar för album-formatet, det ger en mer helhet och man får ta del av ett helt koncept istället för ett lösryckt fragment som en enskild låt blir. det tycker jag även ingår i den mentaliteten som råder numera att allt skall bara vara lättsmält, lättuggat och lättfattligt. jag är nog mer tvärtom att jag gillar saker som är helheter och tar kanske även ibland tid att ta sig in i och greppa. men så räknas man väl som medelålders som stofil numera också hä! hä! men ja mina 2 ören iaf i frågan :-D

  10. #10
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Nästan alll musik jag gillar kommer i form av ett album som är fantastiskt. "Reign in blood", "Ride the lightning", "Abominations of desolation", "It takes a nation of millions to hold us back", "36 chambers", "Defenders of the faith", "Senderos de traicion", "4P", "Man Machine", "Computer world", "Transilvanian hunger". Summan blir större än delarna.

  11. #11
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Men ska man strunta i singlar?

    Det kanske gör detsamma när man gör machine-pop(vilket numer är min musikstil courtesy of.....Machine-pop )

  12. #12
    Den Lata Geckon
    Den Lata Geckon är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du aldrig njutit av att en skiva är en hel komposition i sig, även fast den inte är konceptuell? Om man heter skrillex eller swedish house mafia så kanske det inte är nån idé med album, men i många fall så lyfter albumformatet fram musiken något oerhört för mig, även på spotifysläpp osv.
    Väldigt, väldigt sällan. Slutar alltid i att jag bara sorterar ut favoriterna och håller mig till dem.

  13. #13
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av From Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men ska man strunta i singlar?

    Det kanske gör detsamma när man gör machine-pop(vilket numer är min musikstil courtesy of.....Machine-pop )
    *haha* Se till att skaffa singlarna för mer inspiration!

  14. #14
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    *haha* Se till att skaffa singlarna för mer inspiration!
    Ja, absolut, Itunes?

  15. #15
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    eller vad när hur...?

  16. #16

  17. #17
    From
    From är inte uppkopplad
    Froms avatar
    Senior
    Möjlighet att köpa mjukvara? Givit bort eller kastat alla mina cd skivor så ljudfiler mot pengar på kontot tack

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag, som inte på något sätt är representativ för musikkonsumenter idag , lyssnar hellre på ett helt album än en lösryckt låt.

  19. #19
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Singlar är viktiga eftersom det ger dig fler tillfällen att kommunicera och dina fans fler distinkta enheter att sprida. Det kan bygga förväntan inför ett album så att folk är beredda när det släpps. Det funkar nästan lika bra med remixer eller youtube-videor. Huvudsaken är att du har något nytt som folk kan klicka liek på var åttonde vecka.

  20. #20
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av From Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Möjlighet att köpa mjukvara? Givit bort eller kastat alla mina cd skivor så ljudfiler mot pengar på kontot tack
    Jag har väl tänkt lite i de banorna också, men inte kommit dit än. CD-singeln har jag bara några få kvar av så när de är helt slut får jag väl titta på en så'n lösning. EPn får nog leva vidare som vinyl-only ett tag till.

    Citat Ursprungligen postat av GOAB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Singlar är viktiga eftersom det ger dig fler tillfällen att kommunicera och dina fans fler distinkta enheter att sprida. Det kan bygga förväntan inför ett album så att folk är beredda när det släpps. Det funkar nästan lika bra med remixer eller youtube-videor. Huvudsaken är att du har något nytt som folk kan klicka liek på var åttonde vecka.
    Men är det så egentligen? För en 70-talist som jag är det såklart så, men yngre konsumenter? Nu tänker jag inte på ost-ost-disco utan smalare musik. Jag tuggar hellre i mig hela konceptplattor än enstaka låtar. Men kanske har du rätt...

    Jag står i begrepp att äntligen släppa ett album med mitt ena band (inte Machinepop då) och har 40-50 minuter klara. Frågan är om jag "borde" stycka upp den i singlar och släppa låtarna två och två parallellt med pressning av skiva. Digitalpöbeln kanske föredrar en så'n lösning? Jag får väl läsa lite aggregatortrådar igen... *hmmm*

    Men fysisk blir det oavsett. Om inte annat så för egots skull.

  21. #21
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    CD-singlar är tokdöda. Jag syftar bara på digitala släpp.

  22. #22
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ja, såklart, även om jag älskar 7" vinylformat (tror jag äger sisådär 1500 sådana). Jag menade "singlar" som digitala. Album däremot ser jag helst i hårdvara med booklet osv. Nu lutar det åt digitala släpp av singlar och om det sedan finns intresse kan jag egopressa plattor med samtliga digitalsläpp + nå'n godbit som bonus för de som kultur kvar i kroppen.

  23. #23
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Ny undersökning: Många unga har aldrig hört ett helt album.

    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7319792

  24. #24
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny undersökning: Många unga har aldrig hört ett helt album.

    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7319792
    Innan man drar för stora växlar på att "unga" gör det så bör man kanske reflektera hur ofta man själv gör det - utan att göra något annat under tiden, surfa, laga mat, osv.

  25. #25
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Japp kan vart på 90talet senast jag lyssnade på en hel skiva blivit sämre och sämre med åren, nu lyssnar jag knappt på en hel låt, och endast på youtube.

  26. #26
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Men är inte albumets död lite överdriven..? Album har väl alltid varit irrelevant för en viss typ av artist, och funkat för andra. Många förr gjorde väl mest album för att kunna ta ordentligt betalt för sin hitlåt. Nu är de ekonomiska incitamenten för popartister omvända, och de tjänar väl mer på att göra små släpp ofta. I andra genrer så funkar det annorlunda. Jag vill höra ett nytt album av Visible Cloaks, inte en ny låt bara.

  27. #27
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har aldrig betalat för en enskild låt. Singlar har jag köpt förstås, men där är det ju minst två låtar.

    Album för mig är viktigt. Det är så jag lyssnar på inspelad musik. Stör mig när andra spelar låtar i fel ordning eller hoppar över spår.

    Sätter mig gärna ensam i soffan och lyssnar igenom en 33-varvare. Extra bonus om texthäfte medföljer, men att bara sitta och studera detaljerna i konvolutet funkar också.

  28. #28
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny undersökning: Många unga har aldrig hört ett helt album.

    https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7319792
    Man måste möta ungdomarna halvvägs, jag har löst det genom genom att göra ett 40mins spår per album.

Liknande ämnen

  1. Bowie - nytt album - ny singel
    Av olivetti i forum Skivor & artister
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 15:43
  2. [ALBUM] Silencio Stampa - The Red Album
    Av deleted user i forum Skivor & artister
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 10:12
  3. Brittans nya singel: Värdelöst eller ball?
    Av pledge i forum Skivor & artister
    Svar: 164
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 09:49
  4. Tips på bra album (minst 5 bra låtar/album) ?
    Av Haplo i forum Skivor & artister
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-02-09, 16:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •