Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Serato / Traktor switchbox DIY

  1. #1
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran

    Serato / Traktor switchbox DIY

    Tänkte göra en switchbox för att snabbt kunna växla mellan Serato och Traktor när man kör kontrollvinyler. Det är alltså signalen från skivspelarna som skall växlas in till Traktor/serato ljudkorten. Läget thru ska gå direkt till Phono ingångarna på mixern. Ljud ut från ljudkorten ska gå direkt till mixern som vanligt.

    Det jag funderar på är hur jag ska göra med jordkablarna, vill undvika någon som helst störning av signalerna. Jag har ritat in en trepolig vridomkopplare men det kanske är onödigt? Kan man koppla ihop alla jord utan att de går genom vridomkopplarna?
    Jag har ritat ingångarna på framsidan horisontellt ( två stereo) och utgångarna bak vertikalt (6 stereo) om det ser konstigt ut.

    Jag har fått det att funka en gång med en y-kabel från skivspelarna men senaste vi provade så funkade det inte alls bra, känsligt med phono signalerna och det är inte rekommenderat att splitta signalerna så tyvärr. Kablar går såklart att flytta men jag vill att man ska kunna spela back to back utan att behöva koppla om eller vara nervös att det inte fungerar med y-kablar när det behövs.

    Jag har skaffat rca-kontakter som är isolerade med nylonbrickor från lådan om det har någon betydelse? Tänkte köra aluminiumlåda.

    Nybörjare på DIY, har bara lött några sladdar här och där så jag tyckte detta verkar enkelt att träna på.


    Senast redigerat av timothy den 2013-11-12 klockan 14:18.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag har slöjdat liknande grejer genom att slakta gamla skrivar/skärm-switchar. Brukar finnas i soprum etc. Bara ett tips. Om du inte har jordstrul idag bör du inte få det framöver. Jorda på...

  3. #3
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Jag tolkar det som att jag inte klantat till det med jorden?

    Jag är ingen hejare på elektronik.

  4. #4
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Hur tjocka kablar bör jag ha? Eller rättare sagt hur tunna får de inte vara? Finns det någon tumregel?

  5. #5
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Ju tjockare kablar, desto lättare rör sig strömmen i dem - kör på något normaltjockt vetja - nästan viktigare med god insulering i såna här audioboxar så om något, se till att det är reko sköldat.

  6. #6
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Isolerar man genom att ha isolerade rca kontakter typ?

  7. #7
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    (Med risk för att få smäll på fingrarna...)

    Du behöver inte köra jorden genom switcharna. Koppla ihop all jord permanent istället! Att bryta jorden till och från känns vanskligare.

  8. #8
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Det var detta jag funderade lite på goab. Jag tänkte att man kanske kan få konstigheter om man kopplar ihop serato jorden med traktorjorden. Å andra sidan ska ju skivspelarna vara kopplade till jord på mixern i vilket fall. Blir inte riktigt klok...

  9. #9
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Ingen som vet om det är dumt att koppla ihop jord på de båda stereoingångarna med dom 6 stereo utgångarna?

  10. #10
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Bygget är igång så jag fortsätter monologen.

    Gårdagens lärdom, pilla inte isär vridströmställaren, det är omöjligt att få ihop skiten igen
    Det är inte så lätt att borra 10mm hål i aluminium med borrmaskin även om man gör ett litet hål först, de blir inte jätterunda men det syns inte när det är klart.

    Det verkar som att det är delade meningar om man bör koppla ihop jord på sånna här boxar. I de flesta fall slipper man nog problem att köra gemensam jord. Anledningen verkar främst vara att det är mindre jobb och för att slippa smällar när man switchar. Anledningen till att switcha jorden är som jag förstått är att slippa jordloopar. Jag ska switcha svaga phono signaler så jag kommer switcha jord också för säkerhets skull, vet aldrig hur elektroniken ser ut på stället man ska spela på. Hittade en helt sjukt detaljerad beskrivning på en annan switchbox,15 sidor :O http://www.tronola.com/Building_a_Li...io_Systems.pdf
    Han kopplar ihop jord men sätter motstånd på istället.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Eftersom det är synd om dig att du måste prata med dig själv säger jag: Jag har gjort liknande, men mest med styrsignaler. Då spelar isoleringen mindre roll, men referensjord för spänningen är ju såklart viktigt.

    Jag har slaktat skrivarswitchar och kört så det ryker. En låda switchar styrning mellan mina Waspar och Gnatar (midikonverterare eller Caterpillar polykeyboard). Då sitter jorden på egen tråd per maskin och ingenting konstrar. Nu är detta digitala signaler så man bör inte switcha medan en sekvens snurrar för då kan det bli kackalorum.

    Men en "multiswitch" av en sådan typ slipper du två rattar. Då kan du switcha allt på ett bräde. Visst _bör_ man använda god isolering, men då avstånden inte är längre än de är inuti en förstärkare etc så är jag benägen att tro att det nog kvittar. Speciellt om du kör metallhölje. När två trådar (vänster och höger) är "live" är ju resten tyst. Alltså är det inte så mycket som kan störa.

    Om man tillåts håna audiofiler i tråden så jagar dessa isolering överallt. Men glömmer sedan hur högtalarna är byggda mellan anslutning och membran och förstärkaren mellan kort och utgångsjack etc.

    Letade bilder här från jobbet men hittar inget vettigt. Hoppas det blev begripligt ändå.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Och... det finns färdiga på t ex ClasOhlson om man nu inte vill kunna ställa en kanal i taget eller envist ska DIY:a.

    http://www.clasohlson.com/se/RCA-v%C3%A4xel/32-7857

  13. #13
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Tack machinepop för att jag inte behöver prata med mig själv. Jag är för dålig på elektronik för att veta vad jag pysslar med så jag är säkert för petig. Ljudkvaliten har egentligen ingen större betydelse och lite brum skulle jag kunna leva med. Men eftersom det handlar om svaga phono-signaler från tidskodade vinyler som ska omvandlas digitalt så det är rätt känsligt att det inte är något som stör, då blir det jobbigt att vara dj. Trodde jag hade löst problemet med att splitta phono med vanliga y-kablar men det är tydligen för känsligt så det funkar bara ibland och är inget som rekommenderas.

    Det jag är rädd för är en jordloop men jag knappt vet knappt vad det är så jag tänkte göra det ordentligt från början, blir bara några fler lödningar. Hittade en sådan RCA switch typ från CO i källaren bland elskroten men det räcker tyvärr inte med en.

    Vill göra det så enkelt som möjligt när man står i mörkret kl 1 på natten och fipplar med alla jävla kablar Kommer bilder snart.

    Edit: Anledningen till att ha två rattar är för att man ska kunna köra Serato på ena skivspelaren och Traktor på den andra.
    Senast redigerat av timothy den 2013-11-20 klockan 13:34.

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ah, jag tänkte bara stereo... ser ju att det är två jack nu.

    Men löd och testa, greppar helt tanken med smidig burk för sådan ändamål.

  15. #15
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Pilligt att löda men det gick nog bra! Har inte testat med både trakor och serato än men är nöjd med resultatet. Det verkar otroligt nog som jag har kopplat allt rätt tillslut. Lödde i lite fel ordning så det blev onödigt jobbigt att löda.















    Har lånat lite av iden av layouten från Stokyos The Selector
    http://www.stokyoworld.com/product_p...lector-001.htm
    Senast redigerat av timothy den 2013-11-23 klockan 11:52.

  16. #16
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Snyggt! Hur har du gjort panelen?

  17. #17
    timothy
    timothy är inte uppkopplad
    timothys avatar
    Veteran
    Skrivit ut på en etikettskrivare med typ 37mm remsor

  18. #18
    Skillybob
    Skillybob är inte uppkopplad
    Skillybobs avatar
    Senior
    Riktigt snygg!!

Liknande ämnen

  1. Ableton + Serato = ?
    Av false messiah i forum Ableton
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2024-04-23, 10:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •