Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Nya Die Krupps och annan industrial/EBM

  1. #1
    Ralmroth74@gmail.com
    Ralmroth74@gmail.com är inte uppkopplad

    Senior

    Nya Die Krupps och annan industrial/EBM

    Jag lyssnade nyss på senaste Die Krupps och det låter riktigt bra(måste jag erkänna motvilligt).
    Detsamma gäller plattor de senaste åren från NEP, Revolting Cocks, Ministry, NIN, Skinny Puppy, Neubauten och nu senast The Klinik(som jag avskydde när det begav sig för 23 år sedan).
    Problemet är att de krossar alla nutida konkurrenter/efterföljare utan att ens anstränga sig.
    Är Industri/EB en död genre? Det enda nya som verkligen ger de gamma godingarna en match är tyska Schwebergefelbt, som är riktigt bra.

  2. #2
    Skeletor
    Skeletor är inte uppkopplad

    Senior
    Jag kan hålla med dig om att det är ganska klent med nyare grymma band, men visst finns dom.
    Ta Dead when I found her tex, svinbra I mitt tycke. Necro facilitys första två platter är ju rätt trevliga också.
    Twitchcraft har några trevliga spar på deras gamla myspace, även om dom verkar mer eller mindre arbeta I snigelfart
    med allt dom tar sig för. Finns säkert en hel del band där ute som är hur grymma som helst, men tyvärr så verkar folk
    hylla band som enbart later själlösa och plastiga, och dissa banden som verkligen försöker sig på, kanske inte något nytt,
    men nånting som dom nutida banden inte fiskar efter rent soundmässigt.

    Jag lirar själv I ett band som lirar väldigt industrial (läs skinny puppy) influerad musik, och det kommer bli minst sagt spännande
    att se vad folk kommer tycka om våran platta när den dyker upp på nätet nångång innan årets slut.
    Om du är sugen på att lyssna på ett omastrat spar ifrån plattan, så äre bara att söka på Cadaver zoo här på 99, så borde
    en tråd dyka upp

  3. #3
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    rnlvlzr är snart klara med nytt mtrl. vad jag hört sitter de i sitter i maskinrummet och knåpar på de sista detaljerna.
    Senast redigerat av Odd Bob den 2013-10-28 klockan 21:15.

  4. #4
    Ralmroth74@gmail.com
    Ralmroth74@gmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för tipsen. Det finns ett band som heter Spark! som gör något ganska eget och kul. När man lyssnar på nyare grejer är det väldigt mycket produktion och ganska lite annat. Tyvärr en del tranceinfluenser också. Lite tillspetsat drömmer jag om ett band som DAF fast på svenska utan machoattityd. Gärna med funk och detroit-technoinslag.

  5. #5
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Japp nya plattan med kruppsen är vrålgrym, höll på att ramla av stolen när jag hörde den första gången. Extremt roligt att det har åtegått till att vara ett rent EBM-band igen Volle kraft voraous fur alle!!

  6. #6
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Grym skiva! Gött att få bli positivt överraskad för en gångs skull. EBM-skolan är ju nästan totaldöd annars. Man kanske skulle putsa upp sin GettaGrips i helgen.

  7. #7
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Vanligt Folk är ju lite roliga apropå svensk EBM-ish. Fast egentligen är det väl mer DAF-style och det är inte riktigt EBM i min skalle.

  8. #8
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Min teori: När något har blivit en genre/subkultur, med en massa regler för hur det ska vara, så är det dött. De band som var tidigt ute, och kunde förhålla sig lite friare, är nästan alltid bäst.

    För mig personligen har det här visat sig stämma till nästan 100%, oavsett musikstil. YMMV...

  9. #9
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ralmroth74@gmail.com Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lyssnade nyss på senaste Die Krupps och det låter riktigt bra(måste jag erkänna motvilligt).
    Detsamma gäller plattor de senaste åren från NEP, Revolting Cocks, Ministry, NIN, Skinny Puppy, Neubauten och nu senast The Klinik(som jag avskydde när det begav sig för 23 år sedan).
    Problemet är att de krossar alla nutida konkurrenter/efterföljare utan att ens anstränga sig.
    Är Industri/EB en död genre? Det enda nya som verkligen ger de gamma godingarna en match är tyska Schwebergefelbt, som är riktigt bra.
    Jag har släppt några plattor som är lite åt det hållet med mitt projekt Thirteenth Exile. Kanske kan vara något?

    https://soundcloud.com/thirteenthexile/pain-receiver

    Skivorna finns på spottan:
    http://open.spotify.com/artist/30ne2dUCJ7pvpojCK9iC8i

  10. #10
    Ralmroth74@gmail.com
    Ralmroth74@gmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    Kul med alla tips. Det känns som om industrialgenren är så ute (och tråkig) att man skulle vilja skaka liv i den igen.

  11. #11
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Nu har jag äntligen lyssnat ordentligt på "nya" Die Krupps! Grymt kul att gamla hjältar fortfarande visar vart skåpet ska stå!
    Vissa låtar är så bra att jag tillochmed kan förlåta att de totalslaktar min gamla favvo "Neue Helden" som nåt sorts bonusspår...

  12. #12
    Ralmroth74@gmail.com
    Ralmroth74@gmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    "Problemet"(i andra sammanhang en fördel) är att Sverige är ett småmysigt land. Industriband/EBM har väldigt lite att tillföra. Några undantag finns ju som enskilda singlar (Scapa Flows God´s Creation). De svenska banden har aldrig haft något att säga, utan är mest småtrevliga gossar på NO-linjen som överväldigats av teknikens under. (Inom Death Metal är det en annan femma).Det är först med techno som det händer något.

  13. #13
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Woohoo! Större delen av Die Krupps discografi finns på Deezer! Typ 10-1 mot Spotify där.

  14. #14
    netra
    netra är inte uppkopplad
    netras avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Hur mår egentligen den svenska synthen?
    Det frågar sig Kristofer nedan. Jag skulle vilja säga att all gammal synt har de senaste åren begravts och är död.

    Jag håller med Ralmroth att de svenska synt-banden aldrig har haft nåt att säga. För att lyckas måste man då tillföra humor. Spock och Page hade humor, så även om de sjöng kasst och spelade halvbra så blev det ändå kul. MEN. Humor är färskvara. Det var kul för 10 år sedan. Idag är det inte lika kul = död.

    Några grabbar som dock fortfarande har lite humor (enligt mitt tycke då såklart) är Spark! och Wulfband från Sverige. Jag tycker även den nya Die Krupps är kul, som ni säger, även om alla låtar kanske inte håller riktigt.


    http://gaffa.se/recension/89399
    Senast redigerat av netra den 2015-03-15 klockan 15:15.

  15. #15
    Oberfunker
    Oberfunker är inte uppkopplad
    Oberfunkers avatar
    Veteran
    Härligt att Die Krupps är tillbaka och i toppform!

    Jag är lätt benägen att bli lite uttråkad på "synthscenen" (vilket kanske egentligen är ett bredare begrepp om det nu verkligen är ett riktigt begrepp eller inte) där det bara verkar vara ren nostalgi som dyrkas. Nästan alla ideal tycks hämtas från tidigt 80-tal, möjligen med inblandning av trancevibbar från tidigt 2000-tal. Nytänkande verkar inte vara grejen – men det är det kanske inte heller. EBM, som exempel, är väl just vad det bör vara. Utvecklingen finner man utanför dessa etablerade genrer.

    Kanske färgad av det bemötande som mitt eget band fått under sina verksamma tio år. Vi började inom tyngre elektroniskt, men har tagit oss vidare just för att kunna utvecklas. Men det är nog inte alltid vi kan räkna med att ha publiken med oss

    Tittar man i ett vidare spektrum, blomstrar den elektroniska musiken kanske mer än någonsin. Och då menar jag inte bara att man får höra lite mer sofistikerade synthinslag på melodifestivalen

  16. #16
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag har en skiva på g men ingen nappar och jag är ett stort frågetecken. Märkligt värre.

  17. #17
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Die Krupps nya coveralbum är ute nu.


    https://youtu.be/KEa6g1wbiho

    1. The Number One Song In Heaven (originally by Sparks)
    2. Chinese Black feat. Jyrki 69 (originally by The Neon Judgement)
    3. Whip It (originally by Devo)
    4. (Don’t Fear) The Reaper feat. James Williamson (originally by Blue Öyster Cult)
    5. To Hell With Poverty! feat. Big Paul Ferguson (originally by Gang Of Four)
    6. No More Heroes feat. Ross The Boss (originally by The Stranglers)
    7. Another One Bites The Dust (originally by Queen)
    8. Marilyn Dreams (originally by B-Movie)
    9. Collapsing New People (originally by Fad Gadget)
    10. New York (Version 9/11) (originally by MCL)

  18. #18
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Sist de släppte covers gjorde jag misstaget att lyssna. Nu får nå'n annan må dåligt istället.

  19. #19
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Kändes (nästan) lite nyskapande, för 30 år sen.. Distad röst och "häftig" EBM-cover av "kommersiell musik" (iofs var inte allt i listan superkommersiellt).

Liknande ämnen

  1. Svar: 44
    Senaste inlägg: 2011-04-29, 13:16
  2. Wroclaw Industrial
    Av Cable i forum Evenemang
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-06-25, 13:50
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 19:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •