Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Starfield Simulation, konsertserie i Malmö på 2000-talet

Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden

Starfield Simulation, konsertserie i Malmö på 2000-talet

Lite tråd utan tydlig mening det här, jag kom bara att tänka på Starfield Simulation-konserterna som höll på i Malmö under första halvan av 2000-talet. Jag gjorde en sökning här och hittade några trådar - verkar som att Electroboy var inblandad på något sätt?

Jag gick i alla fall in på en sådan konsert någon gång cirka 2001, 2002 på Rooseum, och det var första gången jag såg något liknande: 2-4 uppträdanden som vardera bestod av en person med laptop (alltid Mac med äpplet upp och ner) som stod framför några rejäla, schyssta högtalare och producerade öronbedövande dån, klick och tjut. Publiken satt ner med varsin Hof och applåderade civiliserat efter varje framträdande och verk. Jag hade mest gått på popkonserter tidigare och var helt fascinerad av detta nya. Tror jag gick på 5-6 kvällar på Rooseum, och sedan någon enstaka på sommaren i Scaniaparken.

Deras gamla hemsida finns fortfarande kvar: http://www.komplott.com/starfield_simulation.html - kanske kan vara ett tips för vidare sökning på Spotify för de som är intresserade? Det enda namn jag hade på minnet var Son of Clay, som finns på Spotify och även gjorde en skiva med Tomas Öberg tror jag. Jag minns att det var ett par norrmän som spelade, oftast pratade inte artisten något så det är svårt att avgöra hur mycket lokalt det var.

Något jag undrar är om det finns något liknande, med samma inriktning, här i Malmötrakten men även på annat håll? Kanske någon som var med i de som drev projektet finns här och kan berätta någon rolig historia. Kanske några tips på alias, namn som artisterna har bytt till och som kan hittas på Spottan, eller hemsidor?

Jag tror att det kördes en 7-8 konserter om året ett tag, vilket känns som en rätt häftig grej i Malmö så här i efterhand.

Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Vintage
    Jag minns att jag läste om de där grejerna o önskade att jag bodde i Malmö. Jag tror en kompis till mig var på en del av dem men mer än så minns jag inte.

tmcnvs
    tmcnvs är uppkopplad nu
    tmcnvss avatar
    Senior
    åh grymt! Jag kan inte ens föreställa mig hur min musikaliska utveckling hade sett ut utan Starfield Simulation-arrangemangen. Gick på så många jag kunde och spelade på ett par. Det var en hel drös helt geniala spelningar där! Ankersmit/Niblock i Brösarp, varje Ronnie Sundin-gig, samma sak med son of clay. Good times, good times!

outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag spelade på ett och mastrade LPn som de släppte.

Svinbra musik! Precis som din musik då och nu, tmcnvs.

tmcnvs
    tmcnvs är uppkopplad nu
    tmcnvss avatar
    Senior
    Den är grym den skivan! Måste rota fram den igen och ta en lyssning!

Tack detsamma outshape! Kul grej att jag i två helt olika sammanhang tipsat vänner om din Clip-hop-skiva de senaste veckorna! Kört den, din "ljud" skiva och gamla aphex twin-album en hel del i bilen på sistonde faktiskt!

jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Det här projektet är en av anledningarna att jag håller på med elektronisk musik. Har också skivan hemma någonstans. Måste lyssna igen snart.

Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här projektet är en av anledningarna att jag håller på med elektronisk musik.
    Det är lite så jag känner också - eller man hade sett på musik lite annorlunda annars i alla fall. Går den där skivan att få tag på någonstans?

- - - Uppdaterad - - -

Roligt att få gensvar direkt på den här tråden - kändes som att det var rätt ställe att fråga.

jonasgun
    jonasguns avatar
    Veteran
    Den verkar vara slutsåld på Komplott i alla fall.

http://www.komplott.com/catalogue/st...rooseum+010324

ZebraPares
    ZebraPares är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Skakar liv i den här tråden med ett fantastiskt konsertminne från Starfield Simulation: Francisco López. Helt mörkt i rummet och publiken satt i en ring med ryggen mot artisten. Minns att han hade inspelningar av humlor som lät fantastiskt på öronbedövande volym.

Ronsun
    Ronsun är inte uppkopplad

Bumpelibump!

I år är det 20 år sedan Starfield drog igång och samtidigt 10 år sedan sista arrangemanget hölls.

Det finns planer på att ge ut en bok om kalaset. Om det finns någon därute som fortfarande minns vad som hände så får ni gärna
    dela med er av det i denna tråden... Det är lite ovisst när boken kommer att ges ut men jag tror att det kommer ske under sommaren!

https://scaniaparkproject.blogspot.com/

--

vapourmind
    vapourmind är inte uppkopplad
    vapourminds avatar
    Påminner mig lite om Koloni i Göteborg! Det finns ännu hopp för alternativ elektronisk musik! Önskar bara att spelningarna kan få börja igen...

kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Så det här är tråden man hamnar i en bok om man skriver i?

jonasgun
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så det här är tråden man hamnar i en bok om man skriver i?
    Haha! Ja, tydligen det. Skall man behöva stå till svars för åtta år gamla hyllningar nu också, va?

Liknande ämnen

1. Starfield Simulation #28
    Av Electroboy i forum Evenemang
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-01, 22:41
  2. Amp & Speaker simulation plug-in
    Av psyjazz i forum Effekter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-10-09, 03:04
  3. Starfield-gitarr
    Av imported_Skadast i forum Stränginstrument
    Svar: 2