Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Korg MS10 - knaster i pulse width

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    Korg MS10 - knaster i pulse width

    Det har uppståt ett problem i min Korg MS10:a som jag tror är nytt, jag har i alla fall inte reagerat på det tidigare. När synthen är ställd i pulse width-mode och särskilt när lågpassfiltret ställs bortanför 7 på skalan så uppstår ett knaster i tonen. Det är inte det vanliga bruset från filtret utan mer av ett elektriskt slumpmässigt knaster som ligger permanent och "klickar".

    Någon som har en idé om vad det kan vara. Intensiteten ökar (oftast) också ju mer PW/PWM ratten tweekas åt höger.

    Amonhoteph

  2. #2
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Är du långt ut medurs på ratten? Då beror det på att pulsen är yttepyttesmal och alla pulser går inte igenom.
    Försvinner det när du vrider den lite moturs?

  3. #3
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är du långt ut medurs på ratten? Då beror det på att pulsen är yttepyttesmal och alla pulser går inte igenom.
    Försvinner det när du vrider den lite moturs?
    Svar ja på båda frågorna!

    M

  4. #4
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Frisk MS = <3. Och älska eget liv i dem.

    Fan nu saknar jag mina gamla MS-burkar. Satan. Får väl bota saknaden med lite vin eller nåt. Ngnh.

  5. #5
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    PINGAR! Jag skulle verkligen uppskatta all input på vad felet är här - och hur det eventuellt kan åtgärdas?!

    vänligen,
    Amonhoteph

  6. #6
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Spela in så att vi kan höra! Det du beskriver låter som normalt beteende - just när vågen är på väg att släckas upp uppstår allsköns knaster och klick. Jag älskar det! Särskilt i riktigt lågt register.

    edit: fast nu när jag testar (har inte haft igång 10an på ett tag) uppstår knastret i ett väldigt begränsat område. Inte som det du beskriver. mp3: https://dl.dropboxusercontent.com/u/6167146/ms10pw.mp3
    Senast redigerat av GOAB den 2013-11-12 klockan 11:07.

  7. #7
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av GOAB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spela in så att vi kan höra! Det du beskriver låter som normalt beteende - just när vågen är på väg att släckas upp uppstår allsköns knaster och klick. Jag älskar det! Särskilt i riktigt lågt register.

    edit: fast nu när jag testar (har inte haft igång 10an på ett tag) uppstår knastret i ett väldigt begränsat område. Inte som det du beskriver. mp3: https://dl.dropboxusercontent.com/u/6167146/ms10pw.mp3
    Det är inte detta knastret. Jag får göra en inspelning. Återkommer i frågan ikväll eller dyl.

  8. #8
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    isf.

  9. #9
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    https://soundcloud.com/a-million-orange-dolphins/ms10test

    Här kommer exemplet! Jag funderar på om det kan vara så enkelt att PWN-poten behöver rengöras? I mitt öra låter det dock som om det är fel på någon krets.

  10. #10
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    haha ja det kanske sitter lite oxid lite var stans på dom där pottarna
    - manöveröva som fan innan du tokar till det med de-oxit sprayer lixom!
    Senast redigerat av ~~~ den 2013-11-12 klockan 19:21. Anledning: tycker det där löddret låter charmigt faktiskt - typ som en lowBITrate'ad ogg-file! <3

  11. #11
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av ~~~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    haha ja det kanske sitter lite oxid lite var stans på dom där pottarna
    - manöveröva som fan innan du tokar till det med de-oxit sprayer lixom!
    Nej alltså det är bara i PWM-modet som det knastrar. Filter och resonans funkar bra med andra vågformer. Så är det fel någon stans är det i PWM-potten eller dess krets. Det som oroar är att knastret försvinner något när man "stänger" (dvs vrider moturs) på filtret - vilket får mig att tro att det är själva kretsen?

  12. #12
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    lyssna efter om gnittret ändras efter att du har tokvevat som en dåre på PWMkranen
    - tex nu har du en inspelning
    - veva på utav bara den och spela in igen med samma inställningar
    - a\b lyssna
    - skiljer det sig så e det oxid (annars e det vellan nån konding som har surnat kanske - vi pratar sent 1970-tal)

Liknande ämnen

  1. Korg MS10
    Av KungKrille i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2013-09-30, 15:30
  2. Hjälp med patchande på Korg MS10?
    Av Gurra G i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-04-05, 19:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •