Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 70

Ämne: Spela in sång - hur gör man som amatör idag?

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    Spela in sång - hur gör man som amatör idag?

    Tjena,

    Det har blivit dags att ge sig i kast med det här att spela in sång - en depeche-cover står för dörren. Jag har dock noll erfarenhet av detta.

    Hur går man lämpligast tillväga idag? Normalt sett arbetar jag i Cubase med syntharna. Är det ett lämpligt inspelningsverktyg även för sången? Hur riggar man? Någon sångburk innan datorn eller vill man fixa till det via någon vst-lösning? Osv.

    Alla tips mottages högst tacksamt.

    Amonhoteph

  2. #2
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Mick -> Preamp ->Ljudkort och sen i Cubase.
    Lägg gärna på en VST kanalstrip som tex Voxformer som är mycket prisvärd och har presets som får det att låta "färdigt" sas

    Angående mickar så är ju kondensatormickar mest mångsidiga, finns studioprojects B1 som kan fås billigt och låter mycket bra för det priset (samt bättre än en hel del som är dyrare)
    Preampen är extremt viktigt, tom en enkel preamp som Studio projects VTB-1 ger MYCKET bättre resultat än att köra in micken rätt i ljudkortet. Själv kör jag med en SPL Channel One

    Som mik kör jag faktiskt ofta med en vanlig billig dynamisk Shure SM58, den ger en kompression när man tar i, som funkar bra på min röst, och jag sjunger lite åt Gahan hållet ibland.

    Man får testa sig fram helt enkelt

    Glöm inte puffskydd också.

    Själv kör jag inte med sångbås etc, men har å andra sidan ett rum med 4m i tak och många mjuka ytor.
    Har man inte det så kan man fixa ett sånghörn med bättre akustik, googlar man så hittar man mer info runt detta

  3. #3
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Cubase är ypperligt att spela in i. Inbyggda pluggarna ger helt ok resultat. Spela inte in med någon processor/effekt, speciellt inte om det är första gången du jobbar med sång. Se till att ha bra lyssning, helst utan latency, timing kan bli knepigt annars.
    Senast redigerat av PeterH den 2013-10-22 klockan 11:45.

  4. #4
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Toppen. Stort tack för input! Ser ut som om jag får skramla till en preamp också i julklapp då (vid sidan av wavedrums, samplepads och ackordorglar) och sedan leka runt med Cubase helt enkelt. Jag satt och letade mickar igår, och där ser det ju ut att kunna finnas tillräckligt bra utan att man behöver lägga en förmögenhet på dem.

    Amon

  5. #5
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jepp, som Peter säger, börja enkelt.
    Om du har någon VST effekt på sångkanalen eller slutmixen, stäng av denna när du spelar in.
    Se till att bra nivå på lyssningen. Är egentligen det viktigaste
    Så att det känns som att du står "mitt i musiken"

  6. #6
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Fråga: Hur viktigt är det med preamp? Jag kör bara micken rätt in i ljudkortet liksom, fungerar skitbra hittils iaf - har det några objektiva fördelar att köra en dedikerad preamp?

  7. #7
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Toppen. Stort tack för input! Ser ut som om jag får skramla till en preamp också i julklapp då (vid sidan av wavedrums, samplepads och ackordorglar) och sedan leka runt med Cubase helt enkelt. Jag satt och letade mickar igår, och där ser det ju ut att kunna finnas tillräckligt bra utan att man behöver lägga en förmögenhet på dem.

    Amon

    Du kommer väldigt långt med en Studioprojects VTB-1 och en B1, finns bra paketpris också

  8. #8
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fråga: Hur viktigt är det med preamp? Jag kör bara micken rätt in i ljudkortet liksom, fungerar skitbra hittils iaf - har det några objektiva fördelar att köra en dedikerad preamp?
    Mina erfarenheter (oavsett hur bra ljudkort du har) är att det är en MYCKET stor skillnad.
    Hade aldrig kommit på iden att tex använda en vanlig SM58 innan jag testade den med en enkel VTB-1, enorm skillnad.
    Med min SPL Channel One låter den gamla 58:an helt fantasiskt tom

  9. #9
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fråga: Hur viktigt är det med preamp? Jag kör bara micken rätt in i ljudkortet liksom, fungerar skitbra hittils iaf - har det några objektiva fördelar att köra en dedikerad preamp?
    Jag tar till mig detta

  10. #10
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    De flesta ljudkorts preamps håller nog måttet idag, jag har iaf aldrig stött på något som varit oanvändbart. Man får ha ganska bra mickar, och ännu bättre inspelningsmiljö, om det ska vara värt att köpa en dedikerad. Tycker jag då. Det är verkligen marginaleffekt jämfört med lite bättre mick. Mickande öht är så mycket hantverk också, att jag tror majoriteten hemstudioinspelare (mig själv inkluderad såklart) vinner mer på att lära sig och experimentera än köpa esoteriska prylar...

  11. #11
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Allting handlar om vad du vill att det ska vara. Preamp är bra men den ska också ställas in och vilken skit som helst funkar inte. Då går det lika bra utan. Sm58 kan man använda om man inte har ett rum för den tar inte upp ljud lika mycket som en kondensatormikrofon. Personligen använder jag bara kondensatormick. Då slipper jag "kyssa" sm58an, vilket man helst ska göra.
    Använder även en dbx micpreamp med compressor som lägger en lätt, lätt kompression för att ta bort värsta topparna. Annars är det vettigt att komprimera i efterhand. Grym sångplugg är annars izotope nectar som "proffsar" till saker med bra presets om man inte kan allt från blrjan och vill ha schysst resultat ändå.
    Det här är högst personliga inställningar och åsikter så ta det för vad det är. Tror som vanligt man får testa sig fram till det man tycker är najs.

  12. #12
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tycker inte heller att vilken separat pre-amp som helst är bättre än vilket ljudkorts inbyggda som helst.
    Det finns en del riktigt bra inbyggda pre-ampar (i t.ex. åtminstone en del ljudkort från Focusrite, Apogee och RME). Många billiga separata pre-ampar färgar dessutom ljudet (t.ex. VTB-1) och det är ju inte säkert att man gillar den färgningen, eller att den passar med ens röst eller mick.

    Som Keiowas skriver, så får man testa sig fram. Och det skulle jag påstå gäller extra mycket inom budgetsegmentet. Men även proffsen sitter ju och testar diverse olika mickar och pre-ampar för att hitta det som passar just sångare x. Det finns inga genvägar, bla bla...

    Samtidigt så är det nog andra saker som är viktigare i början, sånt som sångteknik, inspelnings- och mixteknik och inte minst rumsakustiken. Keiowas kommentar om SM58 och dåliga rum är bra. Dynamiska mickar, som SM58:an, har sällan lika naturlig och detaljerad respons som ens billiga kondensatormickar, men tar upp mycket mindre rumsljud och kan därför i slutänden låta bättre ändå, om man har jobbiga resonanser i rummet. Dynamiska mickar kan också passa bättre om man är en högljudd rockare, eftersom de klarar höga ljudtryck. SM57 och SM58 är inte alls ovanliga för metalsångare t.ex.

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har inte heller nån extern preamp. Har inte känt behovet heller. Men en asfet dyr mic med rörpre låter ju helt klart mer fantastiskt än BMC2 rakt in som jag oftast kör. Men jag gillar ändå mitt sätt Sen handlar det så mycket om hur man sjunger, stämbandens dagsform, störningar från omgivningen och hur man mixar ihop sitt spår med låten.

  14. #14
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Alla har vi olika erfarenheter, jag spelar ibland in med fin rörmik för ett sound och SM58 för ett annat.
    Har ett Yamaha ljudkort för 8000:- med två mikpreampar som låter riktigt bra.
    Tycker ändå att en separat preamp gör skillnad, om det är en bra preamp.

    Men som sagt, skaffa en mik bara och spela in något, börja enkelt
    Senast redigerat av theVOID den 2013-10-22 klockan 12:50.

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Precis. Se inte preampen som ett hinder i vägen för att spela in sång liksom!

  16. #16

    Redaktör
    Krona för krona gör akustiken mycket mer för ljudet än preamp, dito är micken betydligt viktigare än preamp. Du kan lyssna på Sound on sounds preamp-shootout för att få en uppfattning om hur stora skillnaderna är:

    Pick A Preamp
    Pick A Preamp | Media
    (Nu testade de iofs inga mickförstärkare i ljudkort, men det är ju ingen magisk skillnad bara för att kretsarna sitter i en separat låda.)

    sliraks kommentarer om sångteknik är också klockren – det gör mycket större skillnad än all teknik i världen. Lägg mer fokus på att få bra sångtagningar snarare än att gräva ner sig i mickar och mickförstärkare.

    Sen ska man inte underskatta bra dynamiska mikrofoner, SM57/58 kan låta jättebra med rätt sångare och sångstil som redan nämnts.

  17. #17
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Ok. Jag förstår naturligtvis vinsterna med bättre utrustning, varför det finns argument både för och emot pre-amps osv. Rumsakustiken är väl mer eller mindre ickeexisterande i min lägenhet tyvärr. Återigen - stort tack för input alla! Å andra sidan siktar jag inte heller på att producera kommersiellt utan enbart för en högst begränsad högst ointresserad publik på soundcloud och 99an

    M

  18. #18
    Jim Profit
    Jim Profit är inte uppkopplad
    Jim Profits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Å andra sidan siktar jag inte heller på att producera kommersiellt utan enbart för en högst begränsad högst ointresserad publik på soundcloud och 99an
    M
    That's the spirit!
    Men försök i alla fall att dämpa runt sångupptagningen så gott det går. Oönskat rum i inspelningen är inte kul!

  19. #19

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok. Jag förstår naturligtvis vinsterna med bättre utrustning, varför det finns argument både för och emot pre-amps osv. Rumsakustiken är väl mer eller mindre ickeexisterande i min lägenhet tyvärr. Återigen - stort tack för input alla!
    Lägg preamppengarna på att köpa ett extra täcke och ett stativ att kroka upp det i?

  20. #20
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Sångteknik och framför allt, att......VÅGA sjunga, den emotionella aspekten är den viktigaste faktorn, i alla fall i min sångarkarriär.
    Innan du ens börjar spela in, öva på att våga sjunga ut, man känner sig ganska avklädd...
    Försök hålla toner stabilt och lär dig kontrollera bröströsten och inte bara sjunga med huvudrösten sas.
    Finns mycket om detta på nätet. Blev stor skillnad för mig när jag vågade sjunga ut och hitta min egna röst.
    Jag upptäckte att jag faktiskt kan sjunga och har ett faktiskt omfång på tre oktaver när man har rätt tonart.
    Så börja där


    Skall klä av mig lite för er....


    Henrik 2005....
    https://www.dropbox.com/s/q7svvuqtuuzsaps/Fear%20me.wav

    Henrik 2013:
    https://soundcloud.com/henrikstolpe/enter-the-sun
    Senast redigerat av theVOID den 2013-10-22 klockan 13:39.

  21. #21
    taraxacum
    taraxacum är inte uppkopplad
    taraxacums avatar
    Senior
    Billigaste studion jag jobbat i (för radioproduktion) är att ställa upp två garderobsdörrar och hänga täcken på sidorna och kanske över och eventuellt bakom om du får problem med att ljudet studsar. Ta den fullaste garderoben du har. Skaffa en lång miksladd så du slipper brummet från datorer och så...

    Det trista med improviserade studios är att det är svårt att få proffsfeelingen att infinna sig :P men - den studion fick faktiskt mer beröm av ljudteknikerna på SR än mer seriösa studioförsök när jag skaffade kontor

  22. #22
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sångteknik och framför allt, att......VÅGA sjunga, den emotionella aspekten är den viktigaste faktorn, i alla fall i min sångarkarriär.
    Innan du ens börjar spela in, öva på att våga sjunga ut, man känner sig ganska avklädd...
    Försök hålla toner stabilt och lär dig kontrollera bröströsten och inte bara sjunga med huvudrösten sas.
    Finns mycket om detta på nätet. Blev stor skillnad för mig när jag vågade sjunga ut och hitta min egna röst.
    Jag upptäckte att jag faktiskt kan sjunga och har ett faktiskt omfång på tre oktaver när man har rätt tonart.
    Så börja där
    Just det praktiska sjungandet är inget problem (gammal medeltids- renässanskörsångare bla), det är mer den tekniska sidan som jag behöver fila lite på.

  23. #23
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av taraxacum Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Billigaste studion jag jobbat i (för radioproduktion) är att ställa upp två garderobsdörrar och hänga täcken på sidorna och kanske över och eventuellt bakom om du får problem med att ljudet studsar. Ta den fullaste garderoben du har. Skaffa en lång miksladd så du slipper brummet från datorer och så...

    Det trista med improviserade studios är att det är svårt att få proffsfeelingen att infinna sig :P men - den studion fick faktiskt mer beröm av ljudteknikerna på SR än mer seriösa studioförsök när jag skaffade kontor
    Jo, det lär få bli min klädkammare, den är typ 1.5 * 1.5 meter. Måste utrymma världskriget som pågår på dess golv bara.

  24. #24
    taraxacum
    taraxacum är inte uppkopplad
    taraxacums avatar
    Senior
    Jag tror världskrig är bra absorbenter =)

  25. #25
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av taraxacum Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror världskrig är bra absorbenter =)
    Svårt att stå stabilt på bara

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mitt bästa tips är att dubba. Dubba dubba dubba. Om man har lite taskigt självförtroende och tycker rösten inte levererar. Dubba den. Dubba igen. Lägg på sjuttio lager med dig själv. Eller tio. Panorera ut. Processa. Du kommer växa tio meter mentalt.

  27. #27
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jo fast....det kan låta rätt konstruerat tycker jag.
    Visst jag dubbar jag med ibland "for effect" men det finns väldigt mycket musik där det inte funkar alls tycker jag.
    Men visst är det ett verktyg!

  28. #28
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Dubba är läckert! Men bara när det är den effekten man vill ha såklart.

  29. #29
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    My point exactly

  30. #30
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Dessutom är det rätt svårt att dubba om man inte är så duktig på att sjunga, helt plötsligt hör man hur mycket man slirar på toner och hur otight man sätter konsonanterna. Men idag kan man ju sitta och pilla och fixa det mesta i efterhand så...

    Men jag håller också med om att det är effektivt att dubba en röst - det kan verkligen låta stort!

  31. #31
    Jim Profit
    Jim Profit är inte uppkopplad
    Jim Profits avatar
    Senior
    Jag tycker dubbning gör mycket för bredare, "tjockare" röster. Så länge dubbningarna mixas subtilt. Fuskdubbningar med tidsförskjutningar funkar också bra, men som sagt: försiktigt inmixade med leadsången, lagom så ingen ful chorus-effekt uppstår.

  32. #32
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag brukar dra till med det på slutrefränger etc ibland.
    Men för känsliga verser där man vill ha en naturlig sång så låter det för konstlat och producerat (enligt mig)

  33. #33
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tre oscillatorer syntbas låter trevligare än en; samma sak gäller sång tycker jag.

  34. #34
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Men det kan låta artificiellt.

  35. #35
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...spela in röster "rätt" är svårt... Är det en bra grundklang (och teknik) som bara ska fångas på "band" är det lätt, men vill man låta overklig (och de vill de flesta - särskilt producenter ) t ex för att tvingas in i en mix, så blir det att ta till knep och knåp. Närmast (el)gitarr är röster sådant som tweakas/pressas/distas mest i studion

    Som redan nämnts, idén med hyfsat enkla och raka "grejer" i kombination med hyfsade VST-channelstrippar är den effektiva vägen om man inte är detaljpetig med resultatet. Det finns oftast ett antal presets att utgå ifrån och OM du vill peta mer i detalj så vet du från VST-övningarna vad det är just du kom närmast med... För försök inte att planka rakt av någons "dyr-lösning" utan att testa om den råkar passa även dig precis! Finns t ex en hel del som gillar t ex SM57 med helt knasiga impedansanpassningar (från mic-pre eller mixer) som ger "rätt" kurva för dem, men låter kanadagås för andra
    Senast redigerat av hasse_fx den 2013-10-22 klockan 16:28.

  36. #36
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

  37. #37
    DrArthurKrause
    DrArthurKrause är inte uppkopplad
    DrArthurKrauses avatar
    Senior
    En sak värd att tänka på är att det oftast kan vara idé att skära bort allt under 80-100hz redan vid inspelningstillfället med hjälp av ett högpassfilter för att få ett mer lätthanterligt och lättmixat ljud in i datorn. Finns vanligtvis högpass (low cut) på de flesta preamps.

  38. #38
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    +1 på det

  39. #39
    rili
    rili är inte uppkopplad
    rilis avatar
    Senior
    Jag dubbar oftast när jag spelar in sång (andras sång vill säga), det behöver inte bli konstlat utan bara bättre även i "känsliga verser". Man måste göra det bra och det tar tid om man inte vill sitta och klippa i evighet.
    Tycker sällan fuskdubbningar blir lika bra.

  40. #40
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Öva, öva, öva på att spela in tills du hittar ett arbetssätt som ger det resultat du vill ha. Testa alla varianter tills du är nöjd.

    Jag kör så här:
    - ADK S51 stormembransmick - billig och bra, med lo-cut
    - ingen preamp
    - alltid pop-filter
    - stående
    - sjunger in i ett hörn av rummet
    - delay på medhörningen (aldrig torrt sångljud i lurarna)
    - ett öra utanför hörlurarna för att höra rätt ton - viktigt!

  41. #41
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    +1 på all input här ovan. Jag tror inte att dubningar kommer att bli aktuellt - inte just nu iaf. Det är snarare troligt att jag lägger ett telefonfilter ála Jeff Lynne på alltihopa

  42. #42
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Känns ju väldigt tunt. Dubba först det du ska sjunga sex gånger. Panorera allt jämnt och fint, exempelvis -50 / +50 - -20 / +20 - -5 / + 5. Skicka sedan allt till en stereobuss där du kör på med filter & fx.

  43. #43
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    (Jeff Lynne, sa du förresten... han brukade nog dubba sången minst 40-50 gånger)

  44. #44
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Asså.. Det finns ingen som inte dubbar på proffsnivå. Tanken är ju att det inte ska höras men vara hur fett som helst. Det kan man tycka vad man vill om men det är så det går till. Det är dock ingen ide att göra det enligt mig om du inte är snortajt. Och om du nu inte ska göra hits som ska upp på energy så är det inte lika viktigt.

    Edit: gubbfråga 1a: Finns ens energy längre?

  45. #45

    Veteran
    Jag tycker inte garderob är någon bra idé, brukar låta riktigt dåligt och man har ingen bra arbetsmiljö. Bättre att flytta runt micken i rummet/rummen där man bor.

    Jag hade satsat på en stormembransmick framför en SM57. Dessa kräver inte lika mycket av preampen och låter ofta riktigt bra för nästan inga pengar alls. Då kan man köra med ljudkortets preamp utan problem.
    På den här låten kör jag en Art tubeMP och en MXL mick, paketprisnytt när det begav sig 1100 spänn.
    Spola fram till 2.00 för att höra när rösten ligger lite mer för sig själv. Är riktigt nöjd med inspelningen, att mixen är gjord av Charlie Storm gör inte att det låter sämre direkt. Kanske till och med än mer avgörande än mitt fippel.
    http://soundcloud.com/thinkingmachine/lies-3


    Personligen gillar jag testen som SOS gjort och som länkades till tidigare i tråden. Preampar är finsnickeri, innan man fått allt annat på plats kan man luta sig tillbaka och lägga pengar på nåt annat ballt än en preamp
    Senast redigerat av drloop den 2013-10-23 klockan 16:01.

  46. #46
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Hur mycket "måste" man processa sången efteråt? Jag tycker alltid det slutar med att jag höjer mellanregister och diskant en massa och skär i basen och lägre mellanregistret för att få en snygg och proffsig ljudbild. Tycker alltid det låter för dovt och otydligt annars.

    Och då har jag ändå spelat in med bra mickar, dynamiska och småmembrans konding, och skaplig preamp. Är det normalt?
    Jag har iofs spelat in nära micken, men på livspelningar så har ju sångaren nästan alltid micken typ i munnen, hur mycket måste man eq:a där?

  47. #47
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Asså.. Det finns ingen som inte dubbar på proffsnivå.
    exakt

  48. #48
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Finns ju en hel del alternativ rock och indie och liknande musik där man inte dubbar...
    Vet inte vad "proffsnivå" är, om det finns med på MTV?

    Dubbing kan vara grymt som sagt, men vänder mig mot att det skall vara "standard"
    Har man en tillräckligt intressant röst med mycket skit och rasp och känsla i så KAN man inte dubba, då dessa rasp etc inte sker på samma ställe varje gång...

  49. #49

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur mycket "måste" man processa sången efteråt? Jag tycker alltid det slutar med att jag höjer mellanregister och diskant en massa och skär i basen och lägre mellanregistret för att få en snygg och proffsig ljudbild. Tycker alltid det låter för dovt och otydligt annars.

    Och då har jag ändå spelat in med bra mickar, dynamiska och småmembrans konding, och skaplig preamp. Är det normalt?
    Jag har iofs spelat in nära micken, men på livspelningar så har ju sångaren nästan alltid micken typ i munnen, hur mycket måste man eq:a där?
    Kan bero på arret i låten också. Många grejer som krockar med sången. Jag skär ofta i botten, annars är det nästan klart.
    Skär man mycket runt 250hz kan det bero på rummet, ganska vanlig problemfrekvens för hemmapulare. 250 kan förstärkas både i lyssningen och i micken. Om du är riktigt nära micken borde det vara massa diskant om det är en hygglig mick. Sjunger du på rätt sida av micken?

  50. #50
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns ju en hel del alternativ rock och indie och liknande musik där man inte dubbar...
    Vet inte vad "proffsnivå" är, om det finns med på MTV?

    Dubbing kan vara grymt som sagt, men vänder mig mot att det skall vara "standard"
    Har man en tillräckligt intressant röst med mycket skit och rasp och känsla i så KAN man inte dubba, då dessa rasp etc inte sker på samma ställe varje gång...
    Min teori är att det är väl så att man dubbar för mer "kropp" i sången, raspet EQ:as upp till hörbarhet på en av tagningarna. Själv dubbar jag dock helst inte...

  51. #51
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Det ger ju ett särskilt ljud, älskar dubbing på tex Ceasars Palace, Beatles, Queen etc, och det funkar bra på det mesta.
    Men ett typexempel är ju Nirvanas Nevermind. Kurt vägrade ju först dubba men blev övertalad.
    Låtarna är svinbra men skivan är alldeles för putsad för mig avseende ljudbild, även avseende sången på vissa låtar.

    På andra skivor låter de mycket råare.

    Hmm, jag dubbar väl sången på 50% av mina egna låtar ungefär Delvis iaf.
    Mindre dubbing det senaste dock, det låter "för bra"

  52. #52
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jag är på Void's linje, slentriandubbning tycker jag kan bli slickt och tråkigt. Och är det inte extremt tight så tappar man i detaljer och närvaro tycker jag.

    Ibland är det rätt, ibland inte.

    Det har varit lite av en käpphäst för mig några år, att den kommersiella musiken har haft lager på lager av sång. Blir bara en smet av alltihop. Nu kommer det väl inte motreaktioner på samma sätt längre, allt finns ju samtidigt, men lyssnar jag på radio en hel dag föder det en längtan efter helt nakna röster...

  53. #53
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Det är som gitarrerna på en modern metal-skiva - dubbade tills alla nyanser och all definition är borta. Tacka vet jag Judas Priest och Scorpions på 70-talet!

  54. #54
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Proffsnivå schmoffsnivå...

  55. #55
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Man får skylla lite på Phil Spector och hans "wall of sound" teknik.
    Där man skall höra de fantastiska lagren stråkar istället för låten
    Nej nu retas jag lite men....till viss mån är det ju sant.
    Jag föredrar bluesstuket och livetagningar själv.

  56. #56
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag är lite besviken över att ni inte flame:ar än men det kommer väl

  57. #57
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns ju en hel del alternativ rock och indie och liknande musik där man inte dubbar...
    Vet inte vad "proffsnivå" är, om det finns med på MTV?

    Dubbing kan vara grymt som sagt, men vänder mig mot att det skall vara "standard"
    Har man en tillräckligt intressant röst med mycket skit och rasp och känsla i så KAN man inte dubba, då dessa rasp etc inte sker på samma ställe varje gång...
    Det handlar väl inte om tillräckligt "intressant" röst om man ska dubba eller inte?
    Fel ordval kanske med proffsnivå men säg modern produktion då istället. Vad man än tycker om det så är det så det går till. Sen tycker jag som jag sa personligen att det är skönt med avskalat och inte arton lager men det är utifrån vad låten behöver och inte så mycket om sångaren är bra eller inte.
    Har själv aldrig varit med om att någon inte velat att man ska dubba i studiosammanhang (inte hemma i garaget). Både kända och mindre kända mixergubbar.
    Men det är klart att det är olika i olika musikstilar.

    Edit: En annan intressant grej är väl om det låter för bra med dubb vad ska vi då göra med gitarrdubbar, synthpålägg, effekter, melodyne och annat som "förställer" ljudet?
    Jäkigt off-topic men en intressant diskussion. Är det inte fusk alltihop om man inte bara ställer upp en mick per hen och kör en tagning rakt in utan något som helst jox?
    Tur för min del att det inte tänkts så genom historien för då hade många av mästerverken som jag gillar aldrig funnits. Baklängesgitarrer och annat gött. : )
    Senast redigerat av Keiowas den 2013-10-23 klockan 20:48.

  58. #58
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag fick inte höra det när jag varit i studio men det är säkert som du säger.
    Dubbar ju en del själv som sagt men tycker att det kan både lyfta och paja en låt.
    Samt få en sångare att få en "artificiell" röst

  59. #59

    Veteran
    Gör man pop som Katy Perry dubbar man niåog en hel del, men Melissa Horn och Daniel Lanois dubbar nog inte så värst mycket. Beror på stil och låt.

  60. #60
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Då är vi överens

Liknande ämnen

  1. Spela in sång
    Av LowFiAction i forum Inspelning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-04-04, 00:02
  2. Spela in stark sång?
    Av Regenholz i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 01:07
  3. Spela in sång hemma...?!
    Av Gnutten i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-07, 00:27
  4. Spela in sång
    Av Stelfan i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-05, 17:05
  5. Spela in sång
    Av Victor i forum Inspelning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-01-04, 13:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •