Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 105

Ämne: Jag gör flöjter!

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    Jag gör flöjter!

    Har varit på gång länge, men nu är jag flöjtmakare! Skriker ut det till världen! Det är otroligt kul. Ganska avancerad matematik för uträkning av hålens placeringar, hög precision på stämbarheten. De blir mycket bättre än det mesta jag provat i självaste Indien. Vem vet, jag kanske börjar sälja de när högen börjar bli stor.

    Titta vad fina de blir!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF6242.jpg 
Visningar:	662 
Storlek:	94,6 KB 
Id:	50358

    Ville bara säga det

  2. #2
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Coolt. Sjukt kul!

  3. #3
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ah coolt...

    Vad kör du i för material? Ser ut som en del bambu.... Jag gör i bland på våren av trän ute i svensk natur. men då ganska ovetenskapligt... Några hål bara på måfå och sen blir det fulflöjt! barn bukar tycka att det är väldigt kul.

  4. #4
    kirre777
    kirre777 är uppkopplad nu
    kirre777s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah coolt...

    Vad kör du i för material? Ser ut som en del bambu.... Jag gör i bland på våren av trän ute i svensk natur. men då ganska ovetenskapligt... Några hål bara på måfå och sen blir det fulflöjt! barn bukar tycka att det är väldigt kul.
    Dagens ord: fulflöjt

  5. #5
    henning
    henning är inte uppkopplad
    hennings avatar
    Veteran
    Wow! Riktigt fina!

  6. #6
    TNDR_1
    TNDR_1 är inte uppkopplad
    TNDR_1s avatar
    Senior
    Wow!!!

    Jag vill också!

  7. #7
    Glitzerstrahl
    Glitzerstrahl är inte uppkopplad
    Glitzerstrahls avatar
    Senior
    Kul! Lite bandeko på det där också!

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Nice!

  9. #9
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Vad härligt! Men hur låter de?

  10. #10
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Om du lär dig att göra sägjflöjtar så skulle jag gärna köpa några i en annan skala än den jag redan har.

  11. #11
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dagens ord: fulflöjt
    Uj, vad det ordet kan missuppfattas!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har varit på gång länge, men nu är jag flöjtmakare! Skriker ut det till världen! Det är otroligt kul. Ganska avancerad matematik för uträkning av hålens placeringar, hög precision på stämbarheten. De blir mycket bättre än det mesta jag provat i självaste Indien. Vem vet, jag kanske börjar sälja de när högen börjar bli stor.

    Titta vad fina de blir!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF6242.jpg 
Visningar:	662 
Storlek:	94,6 KB 
Id:	50358

    Ville bara säga det
    Attans koolt! Lite ljudexempel kanske?

  12. #12
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Snyggt!

    Mm, flöjter av Björk på våren när barken är seg.... Det är najs

    Vill också ha ljudexempel!

  13. #13
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Sååå... du flöjtar alltså?

    *ragada-bosh*

  14. #14
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Snyggt! Skulle vara skoj med en bildserie av processen från råvara till flöjt.

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag använder helst bambu. Jag älskar bambu, och är ständigt på jakt efter bra exemplar. Man får noga gå igenom alla pinnar på varje trädgårdsaffär man passerar. Men alla rör är av intresse, dock gillar jag inte så veka material som bark eller vass eller så. Sälg har också verkat lite osäkert. Gillar inte instrument man måste vara jätteförsiktig med. Svårt att röja med dem då liksom PVC-rör är jättebra. Och regntåliga! Framförallt handlar det om en bestående precision man vill åt. Bambu är perfekt, och varje flöjt får en egen röst då det är ett (nyss) levande material med sina små skillnader i jämnhet och rundhet. Ska ta bilder på nästa projekt. Postas i DIY kanske rentav

    Får väl göra en egenflöjt-only-låt också!

  16. #16
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Riktigt läckert, gillart!

  17. #17
    zeblar
    zeblar är inte uppkopplad
    zeblars avatar
    Veteran
    Kan du inte sampla lite och lägga upp på soundcloud? Skulle gärna vilja ha lite coola flöjtljud.

  18. #18
    Wiktorion
    Wiktorion är uppkopplad nu
    Wiktorions avatar
    Veteran
    jag älskar flöjt! Kul grej! Min gamla blockflöjt får vara med på många låtar.

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    En processbild i serie!
    Först väljer man bambu. Vad för pitch man vill ha beror på hur lång nodfri bit man har, och hur tjock den är. I detta fall är bambun väldigt tunn och då kan man inte få lägre ton än typ ett högt C. Man vill ju ha en gnisselfri och lättspelad flöjt med kraftig och jämn ton. Materialet bestämmer.

    Sen gör man blåshålet. Ett runt, omkring en cm i diameter, ibland större. För stort=det är kört. Lite för litet kan vara bra då det gör att man kan "stämma sig" nästan en halvton med blåsvinkeln. Det gör dock instrumentet mer svårspelat rent objektivt. Jaja. Så blåser man, lyssnar och stämmer in röret genom att bit för bit korta av det. I detta fall till ett högt D.

    Så blir det matematik! Man mäter från mitten av blåshålet till mynningen och får sträcka A. Sen räknar man ut 1/2A, 1/6A, 1/12A, 1/18A. För att jävlas med mig själv brukar jag göra det i huvet. Känner jag mig osedvanligt puckad nån dag så kollar jag efteråt att måtten stämmer. Sen markerar man dem på flöjtämnet. Hur det går till exakt är svårt att förklara utan att rita. NU har jag ritat! Kolla!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	flöjtreceptet.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	52,4 KB 
Id:	50648


    Så börjar man ta upp hål. Nerifrån. Man gör bäst i att centrera sitt hål mellan 5 och 10mm under markeringen då man aldrig kan veta säkert hur röret ska bete sig. Först ett litet, så blåser man och lyssnar och täljer och blåser och lyssnar (det är här man driver omgivningen till vansinne). Som synes på bilden används ett högprecisionsinstrument för ändamålet SÅ varför inte stämapparat? Jo för att tonen svänger med tryck och position, så man blåser lätt bort sig. Jag använder först örat, sen leksakspianot (som faktiskt är stämsäkert!) för att se hur tonen beter sig över ackord och harmonier, och kollar ibland i sista hand med stämapparat.

    Och till slut är den färdig! Har man gjort för stort hål nånstans så är det kört. Bara att slänga skiten. Eller stämma upp resten. Det kan bli fint internt men tråkigt för att den inte stämmer med alla andras instrument. I´m down with the 440hz
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	flöjtprocess.jpg 
Visningar:	197 
Storlek:	91,4 KB 
Id:	50397

    Så går det till. Det riktiga hantverket är att välja rör och att göra runda fina flisfria hål i bambu. Det får man lära sig den hårda vägen.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2013-11-22 klockan 12:11. Anledning: Lade till det hemliga receptet! Justerade lite...

  20. #20
    deadbeats avatar
    Veteran
    Jäklar vad grymt. Hur uppkom det här intresset?

  21. #21
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Respekt!

  22. #22
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag började fundera på saken för mer än 10 år sen. Men den där formeln måste fortfarande varit rätt så hemlig, för inte nånstans kunde jag hitta den. Så rann väl tanken ut i sand, tills nu i somras. Jag fick en gammal proggig bok för barn om att bygga instrument, och där stod det. Sen dess har jag gjort en mängd flöjter, och lärt mig sjukt mycket. Flöjt har också de senaste åren blivit ett av mina huvudinstrument, och då framförallt indisk Bansuri. Det har blivit en del köpta i Indien, men ärligt talat är det lite gambling om man får en bra eller inte. Dessutom ligger deras grundskala ett halvt tonsteg över vår, och dessutom är den inbördes skalan inte helt "pianotempererad", så att hitta fina flöjter som är spelbara här i "väst" är svårt (dock inte omöjligt). Nu däremot behövs inga indienresor för flöjternas skull längre. För småflöjter hittar man fin bambu här, och för större finns PVC i alla möjliga dimensioner! Så nu har jag snart hela skalan av vältempererade flöjter att gå loss på.

  23. #23
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag vill höra en piccolodrill!

  24. #24
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Häftigt! Jag vill lära mig spela flöjt, genom delay!

  25. #25
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja det har ju hänt att man larvat bort lite timmar med lurar, mic och delay! Blir lätt gammalt dock om man spelar in. Man får välja sina tillfällen med omsorg.

  26. #26
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    Gör en säckflöjt vettja..som en säckpipa typ..

  27. #27
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Bengt Alsterlind gjorde det där på 80talet i hajk!

    Men det funkar faktiskt inte (som vettigt musikinstrument). Trycket blir för hårt, kontrollen försvinner. Det svåra med blockflöjt är ju liksom att blåsa löst och jämt nog. En riktig säckpipa har hårda rörbladsmunstycken i sig som tål och ska ha högt tryck.

    Tjipp

  28. #28
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Nay eller Ney?


  29. #29
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ney Jag hoppas på att min bandkompis i Istanbul ska ha med sig en till mig nästa gång han kommer upp. Jag har aldrig hållt i en så jag är inte helt säker på hur de funkar.

  30. #30
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bengt Alsterlind gjorde det där på 80talet i hajk!

    Men det funkar faktiskt inte (som vettigt musikinstrument). Trycket blir för hårt, kontrollen försvinner. Det svåra med blockflöjt är ju liksom att blåsa löst och jämt nog. En riktig säckpipa har hårda rörbladsmunstycken i sig som tål och ska ha högt tryck.

    Tjipp
    I know..jag har ju en typ 100 år gammal Henderson pipa..som skulle behöva rör....

  31. #31
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fett! Hur är säcken? Fortfarande mjuk?

  32. #32
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fett! Hur är säcken? Fortfarande mjuk?
    Utbytt mot en nyare..gjordes innan jag köpte den..och syntetrör i den..men dessa är lite felstämda för denna pipa..så måste byta ut dom..iallafall de till dronesen..

  33. #33
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Underbart fina, Ambulansen! Och något att förgylla hoppet om framtiden med <3

    Även jag är en förespråkare för flöjter om än mycket dålig brukare av olika skäl, möjligheterna till hybrider är också något som jag ägnat en hel del tanke åt, vad är dina/era egna erfarenheter eller upplevelser av det? Just möjligheten till hybridisering är något jag ofta saknat i vad som ofta kommer fram i gängse media rent allmänt.

  34. #34
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    I rockbandet jag spelade fiol i förut (en fela med gratulationskortspiezo genom marshall jmp!) hade gitarristen som också spelade tvärflöjt en minitelehona i toppen på den. Inbyggd mic alltså, som Florian, och som jag har letat efter en sån. Inte ens flöjtfolk verkar veta vad jag snackar om, inget på Thomann eller Windcorp. Undrar vad det kan ha varit för en mikrofon alltså. Nån form av känsligt specialpiezomembran kanske.

  35. #35
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Vad kul! Jag samlar pa flojter, har en 30+ stycken fran hela världen och har lange funderat pa att prova bygga en sjalv! Har du inte funderat pa att använda ett oboe ror istället for ett blåshål?

  36. #36
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Oboerör måste man ju köpa Hursomhelst är reed-lösningen mer komplicerad när det kommer till hur man ska mäta fram hålen, och än mer hur det funkar med oktaven. Det finns ju xaphoon tex, och de verkar funka bra. Så jag halkar nog in på det med snart! Annars så är tvärflöjtshålgrejen min favorit när det kommer till flöjter. Så totalt kontrollerbart och uttrycksfullt liksom. Fast jag har en superproffsig irländsk tinwhistle också som är helt fantastisk.

  37. #37
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Fortsätter ni fresta med flöter kommer jag ju snart trilla dit. Det får inte hända. Jag har redan för många instrument jag inte behärskar.

    Jag tycker vi ska förbjuda flöjttrådar.

  38. #38
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Coolt! Älskar kombinationen flöjt / synt i musik - Björn J:son Lindh har alltid varit en hemlig idol.

  39. #39
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fortsätter ni fresta med flöter kommer jag ju snart trilla dit. Det får inte hända. Jag har redan för många instrument jag inte behärskar.

    Jag tycker vi ska förbjuda flöjttrådar.
    Förbjud såna där attidyder mot flöjter tycker jag (som tar allt sånt personligt) Nu är det du som skaffar dig en tvärflöjt med C-fot. Helt klart ett av de lättaste instrumenten att spela. Och man tränar lungorna!

  40. #40
    Leafchief
    Leafchief är inte uppkopplad
    Leafchiefs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Grymma flöjter, hade vart kul och höra hur de låter. Bambu är ju förövrigt en riktigt cool och användbar växt. Jag har funderat på att odla en liten bambuskog i trädgården.

  41. #41
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Tyvärr går det inte att odla "riktig" bambu på våra breddgrader. Det finns sorter som går att odla, den vanliga kallas trädgårdsbambu, men de rören blir aldrig såpass hårda som behövs för att göra riktiga instrument. Mera som lite grövre vass liksom. Jag har dock funderat på att försöka med ett specialbyggt växthus nån gång, om man kan få tag på frön. Sen är det ju väldigt specifika bitar man är ute efter. Tillräckligt långa nodfria bitar i proportionerlig grovlek osv. Så det är inte ens säkert att man får nåt man kan använda.

    Jag har för övrigt också använt bambu till allt möjligt i många år. Det lager jag hade samlat på mig försvann dock snabbt när jag började med flöjterna!

  42. #42
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Det är självklart att du ska ha din egen flöjtodling på baksidan!

  43. #43
    Leafchief
    Leafchief är inte uppkopplad
    Leafchiefs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyvärr går det inte att odla "riktig" bambu på våra breddgrader. Det finns sorter som går att odla, den vanliga kallas trädgårdsbambu, men de rören blir aldrig såpass hårda som behövs för att göra riktiga instrument. Mera som lite grövre vass liksom. Jag har dock funderat på att försöka med ett specialbyggt växthus nån gång, om man kan få tag på frön. Sen är det ju väldigt specifika bitar man är ute efter. Tillräckligt långa nodfria bitar i proportionerlig grovlek osv. Så det är inte ens säkert att man får nåt man kan använda.
    Jasså det är såpass. Jo jag har funderat lite kring om huruvida man kan odla bambu som nyttoväxt i Sverige... Växthus kan ju funka om det är tillräckligt stort. Byggde ett växthus av gamla fönster i somras, fast där måste få plats med chili o tomat

  44. #44
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ingen chiefleaf då ?

    Ska man bygga ett bambuväxthus så får det nog bli smalt och högt. Men man kan ju testa inomhus om man får tag på frön. Undrar hur det går till... Ska kolla upp det där... Tänk om man kunde göra sina flöjter av ekologisk klimatneutral bambu liksom!

  45. #45
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja jävlar alltså http://snowpalm.dyndns.org/bamboo.html vill man engagera sig så går det nog!

  46. #46
    merics
    merics är inte uppkopplad

    Senior
    Jag behöver en liten kvist till en dan bau.

  47. #47
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Som stämplugg eller som kropp eller nåt? Tunna finns ju hursomhelst att få tag på. Trädgårdsbutiken i Horndal har lite att välja på (kul när man kan vara specifik ). Grov bambu är lite special, men det finns på Plantagen. Vad är det för en dan bau? Lägg ut bild i ny tråd vettja. Typiskt stränginstrument ju!

  48. #48
    Leafchief
    Leafchief är inte uppkopplad
    Leafchiefs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trädgårdsbutiken i Horndal
    Men hallå, pratar vi Horndal i Kinna nu?

  49. #49
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Horndal utanför Avesta, södra Dalarna Hoppas Kinnas Horndal är trevligare.

  50. #50
    Leafchief
    Leafchief är inte uppkopplad
    Leafchiefs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Horndal utanför Avesta, södra Dalarna Hoppas Kinnas Horndal är trevligare.
    Haha ok!

  51. #51
    Leafchief
    Leafchief är inte uppkopplad
    Leafchiefs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja jävlar alltså http://snowpalm.dyndns.org/bamboo.html vill man engagera sig så går det nog!
    Intressant förresten. Bokmärker denna!

  52. #52
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Grymt häftigt!

  53. #53
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Vad kan uppenbaras allting synes fjärmat det är så långt borta men det är endast illusion.

    En benbit torr men inte sprucken.

    Och stenen borrar den skrapar och slipar. Så skedde något och den kom att ligga i marken i lång tid. Dess musik kan ingen höra mer. Så gick ännu en tid och ännu en, åldrades. Blev till saga, glömdes bort av alla.

    Tills den tiden fick komma, då



    Något nytt fick komma fram

    Nya tankar nya, hmm... ja, nya annorlunda, FRÄMMANDE.
    Från ingenstans, från mindre än INGENTING.


    Och det var vackert.
    Främmande, obekant, lite skrämmande... men vackert.

    KOMMER FRAM SNART.

    Kan känna det. Det ÄR REDAN HÄR



    Fruktansvärt. Det kan stjälpa allt på ända, förändra allt. Finns det hopp? Ja. Den sista dagen.

    Sjuii sjuii nu ljuder den, en sång som aldrig hörts på Jorden. Sjuii sjuii nu lyssnar du... kan du höra det? Det är avlägset, svårt att särskilja, men det finns där. Och snart HÄR.

    Snart HÄR.

  54. #54
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja ben ja! Jag kan nästan höra ditt ben i vinden!

    Måste ut i skogen till där de svartslaktade djuren vilar... Man vet var de finns om man är en lätt morbid mystisk vegetarian...
    Senast redigerat av Ambulansen den 2013-10-30 klockan 23:39.

  55. #55
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Uppdaterat med bild på hålborrar-recept! Se i gamla hederliga post 19!

  56. #56
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppdaterat med bild på hålborrar-recept! Se i gamla hederliga post 19!
    Direktlänk för enkel klickservice.

    PS. Kanontråd. <3. DS.

  57. #57
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Så här kan fyra olika flöjter låta tillsammans. Med en es1

    https://soundcloud.com/mikaelmix/fyrfl-jtsfanfaren

  58. #58
    guda
    guda är inte uppkopplad

    Senior
    Det där var nog det sjukaste jag hört på länge...underbart!

  59. #59
    Mullvaden
    Mullvaden är inte uppkopplad
    Mullvadens avatar
    Senior
    den oboeliknande flöjten var ju fantastiskt fin.

  60. #60
    Rink
    Rink är inte uppkopplad
    Rinks avatar
    Senior
    Jag ska ta fram min tajta, gröna dräkt och springa in i skogen nu.

Liknande ämnen

  1. Flöjter är ju också blåsinstrument!
    Av Ambulansen i forum Blåsinstrument
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •