Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 105 av 105

Ämne: Jag gör flöjter!

  1. #61
    corelli
    corelli är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Är det nån som vet var man kan köpa en bambu tvärflöjt? Vet inte vad de heter men jag tror att det nåt liknande dem som de har i Kina.

  2. #62
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Den "vanligaste" bambutvärflöten är indisk bansuri. Utanför Indien är det svårt att få tag på, men de mest välrenommerade flöjtmakarna skeppar till hela världen. Subhash Thakur är bäst tycker många. http://www.flute.in/

    Lite allmän bra läsning innan http://www.bansuriflute.co.uk/p/wher...y-bansuri.html

    Läs NOGA innan du beställer så du får rätt tonart. Akta dig också för billiga lite för färgglada varianter då risken är stor att de har låg precision och fel tonarter.

    Som sagt, de stora fina finns egentligen bara i Indien då den speciella utvalda bambun inte sprids över världen. Vill du däremot testa en mindre först (typ omkring 30cm i C, D eller E eller så) så får du gärna dra iväg ett PM till mig så kan vi snacka. Jag har fint pitch-öra

  3. #63
    corelli
    corelli är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det låter intressant. Vad skulle du ta för en flöjt? Fast då blir den väl inte i bambu utan i gran😉

  4. #64
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    jag är intresserad av en säljflöjt med, om du kan göra det?

  5. #65
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Sälgflöjt är mest av allt kortlivade leksaker. De görs av färskträ och spricker när de torkar, hur spelbara de än är från början. Granflöjter finns som folkmusikinstrument och kallas spilåpipa, men jag har aldrig försökt mig på att göra en. För mycket jobb

    Jag gör flöjter av bambu (och av plaströr). Har en hög liggandes, och ska köpa mer bambu snart. Nu är det ju egentligen inte meningen att detta ska vara min försäljningstråd men om nån är intresserad av en prima bambutvärflöjt så får man gärna säga till i ett PM. De är lätta att skicka. Vad de ska kosta har jag svårt att säga. Det är ju ett precisionshantverk och tar några timmar så ett par hundra ellernåt kanske? (ska jag starta en säljestråd rentav?)

  6. #66
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    låter bra. jo jag hade tänkt i något mer hålbart material men just att ha en flöjt där jag böjer tonerna med hur hårt jag blåser + ett hål för fingret.

  7. #67
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Om du vill böja med blåstryck så ska du skaffa en ocarina. De funkar verkligen så och är sköna att ha att göra med! Annars på alla flöjter (utom de med klaffar) böjer man dels med fingrarna genom att smyga av hålen, och dels småglid med blåsvinkeln.

  8. #68
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    va sweet, så både fingerhållning och blåstryck påverkar på en ocarina? hur många toner kan man börja med bara blåset på dem?

  9. #69
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det varierar med formen på kammaren men den jag har bänder en liten ters på lägsta tonen (alltså alla hål täckta).

  10. #70
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av corelli Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det nån som vet var man kan köpa en bambu tvärflöjt? Vet inte vad de heter men jag tror att det nåt liknande dem som de har i Kina.
    Har i London sa finns Bansuri och Dizi-flojter (bambu) i de flesta välsorterade musikaffarer och kostar mellan 7 och 20 pund beroende pa storlek. Jag har ett tjugotal olika flojter som jag spelar emellanåt och maste saga att de flesta later otroligt bra med tanke pa vad de kostar. En av mina favvoaffarer har en site: www.hobgoblin.com kan vara vart att kolla in

  11. #71
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fint! Och de är välstämda hoppas jag. GB har ju närmre koppling till Indien också, så det hjälper kanske till med kvaliteten. Ser fram emot att kolla runt där nån gång.

    SÅ har jag skaffat ny bambu! En eloge till personalen på Plantagen som låter mig bunta om och välja pinne för pinne.

  12. #72
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Bara måste säga att jag blir väldigt glad när jag ser den här trådens rubrik

  13. #73
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Härligt! Det var precis så det kändes när jag kom igång. Och fortfarande

  14. #74
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Gott, fortsätt med det

  15. #75
    Varkyar
    Varkyar är uppkopplad nu
    Varkyars avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [...] SÅ har jag skaffat ny bambu! [...]
    Och jag tycker det här låter lovande!

  16. #76
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hälp! Jag skulle behöva lite ambulalssupport nu!

    Jag har lite blandade pvc-rör pga lite andra oljudsexperiment och ville göra mig en enkel flöjt efter att ha kollat lite på Nicolas Bras och sen den här.. https://www.flutopedia.com/index.htm

    Den senare har en flutomat som räknat ut hålens placering och storlek efter allt möjligt så jag begriper inte alla variabler men man ska kunna skriva in innerdiameter, materialtjocklek och få resten serverat. Sagt och gjort. 32mm rör, 2mm tjockt så alltså 28 mm innerdiameter. Föreslog ett C4 och då spottar den ut detta: https://www.flutopedia.com/naflutoma...0.737+hd=0.762

    Nu gjorde jag inte en autentisk "native american" utan ett munstycke typ blockflöjt mer men principen bör väl vara detsamma(!?) om man mäter från pluggen till slutet på röret, det är ju det som är själva resonanskroppen. Annars tycke jag den skalan med sex hål är en bra kompromiss osv.. en antingen är det det som är problemet eller ås är det någon parameter jag inte fattar.

    Det som händer är att jag istället för C4 får ett perfekt D#4 med den föreslagna längden (51.598 cm). Går jag från andra hållet och kapar ner ett rör tills det landar på C så blir det exakt 60 cm. För övrigt låter dom skitfint i tonen, justerade hålet och spalten(?) osv så det går lätt att hoppa mellan två oktaver med styrka bara.

    ..så frågan är nu, vågar jag fortsätta att borra från de måtten bara det att hela skiten är tre halvtoner fel eller kommer det inte att stämma alls, och i så fall hur räknar man ut hålen rätt?
    Senast redigerat av kotten den 2020-10-02 klockan 19:24.

  17. #77
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gör flöjter!
    Ja (och det är asgrymt!) men jag måste ändå tillstå att utropet du formulerade där, i den allmänna samhällsdebatten, jag menar samplerrabatten, jag menar samplingmedvatten, på min ära, var så himla skönt "tidningen Mad", tänk att stega in på ikeas toalett eller vid omklädningsrummet på åhléns höra nån utbrista dessa ord i exakt det tonfallet, haha. Även very Roy Anderssonskt detta. Epic random flute comment. Först på 99musik, som vanligt.

    Ville bara säga det
    Ja! Det var just så!

  18. #78
    deleted user
    Wow, så jäkla inspirerad jag blir.

    En timma senare:

    Det här är den bästa youtubevideon jag hittade:


    https://youtu.be/LWMFcLiURHQ

    EDIT: PF, var är din nordstjärna egentligen?

  19. #79
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ÉDITH PIAF! var är din nordstjärna egentligen?

    https://youtu.be/Q3Kvu6Kgp88

  20. #80
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wow, så jäkla inspirerad jag blir.

    En timma senare:

    Det här är den bästa youtubevideon jag hittade:

    https://youtu.be/LWMFcLiURHQ
    Jag måste ju fortsätta och nämna Nicolas Bras då, blir mer inspirerad av billig plast än vackra träslag av nån anledning. Här är en bra snabbgenomgång på olika typer av blåsinstrument, allt demonstrerat ur en hög avloppsrör. =)


    https://youtu.be/R35N43h8M5U

  21. #81
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Plaströr är ju egentligen idealiska för den "bästa" runda surriga sinustonen. De rundaste rakaste bamburören blir de dyraste Bansuri liksom. Rätt lätt att skära i också. Inga fibrer!

    '
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hälp! Jag skulle behöva lite ambulalssupport nu!

    Jag har lite blandade pvc-rör pga lite andra oljudsexperiment och ville göra mig en enkel flöjt efter att ha kollat lite på Nicolas Bras och sen den här.. https://www.flutopedia.com/index.htm

    Den senare har en flutomat som räknat ut hålens placering och storlek efter allt möjligt så jag begriper inte alla variabler men man ska kunna skriva in innerdiameter, materialtjocklek och få resten serverat. Sagt och gjort. 32mm rör, 2mm tjockt så alltså 28 mm innerdiameter. Föreslog ett C4 och då spottar den ut detta: https://www.flutopedia.com/naflutoma...0.737+hd=0.762

    Nu gjorde jag inte en autentisk "native american" utan ett munstycke typ blockflöjt mer men principen bör väl vara detsamma(!?) om man mäter från pluggen till slutet på röret, det är ju det som är själva resonanskroppen. Annars tycke jag den skalan med sex hål är en bra kompromiss osv.. en antingen är det det som är problemet eller ås är det någon parameter jag inte fattar.

    Det som händer är att jag istället för C4 får ett perfekt D#4 med den föreslagna längden (51.598 cm). Går jag från andra hållet och kapar ner ett rör tills det landar på C så blir det exakt 60 cm. För övrigt låter dom skitfint i tonen, justerade hålet och spalten(?) osv så det går lätt att hoppa mellan två oktaver med styrka bara.

    ..så frågan är nu, vågar jag fortsätta att borra från de måtten bara det att hela skiten är tre halvtoner fel eller kommer det inte att stämma alls, och i så fall hur räknar man ut hålen rätt?
    Låter som att du lyckats med det väsentliga. Angående måttet, så är det från HÅLET man mäter, så med blockflöjt blir det från hålet vid "blocket". Hålets nederkant till fingerhålet. Men den exakta tonen stäms ju av hur stort man gör hålet, så måtten får sägas vara exakta men "hypotetiska". Det jag inte finner i din beskrivning är betydelsen av rörets grovlek. Ett grövre rör med samma längd får tonerna på rätt ställe, men en lägre ton (och vice versa...). Jag brukar göra blåshålet först så jag kan med bågfilen stämma rörets heltäckta ton. Sen rita ut hålpositionerna, sen göra ett hål i taget nedifrån och stämma det så perfekt som möjligt. Tar tid men blir bra (om röret inte spricker )

    Hoppas jag kastade lite ljus i frågan! Askul att fler håller på.

  22. #82
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som att du lyckats med det väsentliga. Angående måttet, så är det från HÅLET man mäter, så med blockflöjt blir det från hålet vid "blocket". Hålets nederkant till fingerhålet. Men den exakta tonen stäms ju av hur stort man gör hålet, så måtten får sägas vara exakta men "hypotetiska". Det jag inte finner i din beskrivning är betydelsen av rörets grovlek. Ett grövre rör med samma längd får tonerna på rätt ställe, men en lägre ton (och vice versa...). Jag brukar göra blåshålet först så jag kan med bågfilen stämma rörets heltäckta ton. Sen rita ut hålpositionerna, sen göra ett hål i taget nedifrån och stämma det så perfekt som möjligt. Tar tid men blir bra (om röret inte spricker )

    Hoppas jag kastade lite ljus i frågan! Askul att fler håller på.
    Tack! Nja, alltså.. jag märker ju att hålet påverkar lite men inte, men ja det är ju en ledtråd det du säger om diametern (tänker att det du kallar grovlek kallar jag innerdiameter) att om jag fattar rätt, två rör med samma längd men olika diameter kan ha hålen identiskt och funka, bara med olika grundton - check!

    Och ja, hålet för mig är ju på samma ställe som där röret börjar så att säga så det stämmer ju, men nånting gör att modellen slår över en dm fel är ju, märker att om jag hackar runt i "TSH Parameters"-sektionen så kan jag få "rätt" resultat gällande totala längden så jag måste nog läsa på hur dom ska fyllas i. hajar att jag ändå lär behöva finjustera varje hål men vore ju skönt att ha nåt rimligt att utgå ifrån först.

  23. #83
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Testa min formel rakt av vettja! Vore kul att få en oberoende granskning

    (Kollade den där flöjtmätarlänken. Wow alltså. Den har ju alla mått man kan behöva, så det borde ju funka. Jag fortsätter på mitt sätt dock )

  24. #84
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hittade nånting som verkade funka, det första som händer är att den inte låter alls lika bra så fort jag borrat första hålet, hahaha. Min improviserade pipa funkar bäst utan hål.. ganska vindigt och definitivt ingfen andra oktav. ..blir ny design på den nån dag, men nu har jag nåt at öva på. Ganska smärtsamma avstånd mellan hålen men det går! Tejpade genast över ett par också, pentatoniskt får räcka till en början. =)

  25. #85
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa min formel rakt av vettja! Vore kul att få en oberoende granskning

    (Kollade den där flöjtmätarlänken. Wow alltså. Den har ju alla mått man kan behöva, så det borde ju funka. Jag fortsätter på mitt sätt dock )
    Javisstja du hade en, ser ut att vara brett nmellan de två första hålen, gissar att herrn slänger sig med dur!? Det går inte.. hur räknar man om det?

  26. #86
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag är inte helt med på vad du menar. 6 håls grundkonfiguration = durskala. Varför skulle du vilja begränsa det? Jag spelar bansuri-stil, och man täcker hela eller halva hål och spelar alltså alla skalor. Ett durtershål kan alltså spela molltersen men inte tvärtom. (En bansuri utgår för övrigt från fjärde hålet, så grundskalan är den lydiska men nu talar jag för enkelhetens skull från första och grundskalan är då den joniska).

    Men om du vill göra en mollflöjt så placera andra hålet 1/18 från det första istället för mot det tredje. Och börja litet, så du kan stämma in det ordentligt. Borde bli bra.

  27. #87
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ah! Jag inser rimligheten i allt du säger.. du pratar med en som kämpar med att över huvud taget täppa igen hålen så det kommer! =)

  28. #88
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ett generellt tips för bra hålgrepp på "folkflöjter" är att sänka tummarna. Man hamnar lätt för långt upp, men det blir definitivt lättare om man låter tummen glida ner till ungefär mitt förde andra fingrarna. Ett till är att använda fingrarna "platt" istället för fingertopparna. Man kan då hitta ett läge där handen vilar helt avslappnad med hålen täckta.

  29. #89
    deleted user
    Någon som med framgång lyckats göra ett klassiskt blockflöjtsmunstycke? Mitt andra försök ligger i vedhögen..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	flöjt4.jpg 
Visningar:	17 
Storlek:	61,7 KB 
Id:	97590

    Just nu försöker jag förstå var luftströmmen ska gå. A, B eller C?

    Här är förresten en dokumentation ifall någon är intresserad:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	flöjt1.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	3,16 MB 
Id:	97591

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	flöjt sida2.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	3,28 MB 
Id:	97592

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	flöjt3.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	2,59 MB 
Id:	97593

    Tror den bästa ordningen är såhär:

    * Borra ur ämnet
    * Göra centrumplugg
    * svarva utsidan - samt fogen till munstycket.
    * Göra en stav som går längs hela insidan för att undvika utbryt när fingerhål borras
    * borra fingerhål
    * göra munstycke + blocket
    Senast redigerat av deleted user den 2020-10-28 klockan 16:50.

  30. #90
    deleted user
    Namn:  flöjt10.jpg
Visningar: 185
Storlek:  16,5 KB

    Och här är svaret. 1/10 mm under det som kallas labium.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	flöjt blåsis.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	4,4 KB 
Id:	97594  
    Senast redigerat av deleted user den 2020-10-28 klockan 16:40.

  31. #91
    deleted user
    Kampen går vidare. Hur får man bort blåsljuden? Dagens tredje flöjt blev såhär:

    https://www.dropbox.com/s/a5j7un1qjt...tljud.mp3?dl=0

  32. #92
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just nu försöker jag förstå var luftströmmen ska gå. A, B eller C?
    Jag har för mig att tonen bildas av turbulensen när luften växelvis går över och under blocket.

  33. #93
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kampen går vidare. Hur får man bort blåsljuden? Dagens tredje flöjt blev såhär:

    https://www.dropbox.com/s/a5j7un1qjt...tljud.mp3?dl=0
    När jag fulade till ett munstycke på känn fick jag en jättefin grundton, men med hål öppna så var det också sådär luftigt

  34. #94
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Yi-haa! Äntligen kommit igång igen! Vettifan varför jag inte gjort det på så länge. Bra att veta att jag har en tråd här med min referensformel så att jag inte KAN glömma den även om jag gör det

    Ännu en hög fin välstämd A/E på högen. Fattas bara att starta företag och tjäna pengar på´t.

  35. #95
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    SÅ jävla igång nu! Gör minst en om dagen. Ska nog spara de flesta till Medeltidsveckan dock. Kul att gå runt utklädd och ha nåt att sälja i sammanhanget

  36. #96
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    Borde berätta för en granne ( bor 3 km bort men räknas som granne här )
    han är flöjtfantast och spelar just på sådana saker som du gör, dom har ett spännande band som spelar
    nått skumt, typ Medival deathmetal där han spelar flöjter.
    Han kanske har nytta av dina.
    kul band förövrigt

  37. #97
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Alltså, jag har köpt ett par stycken bambuflöjter från Erik The Flutemaker med SVINDYR frakt från US! Frakten kostade mer än flöjterna! Men jag älskar min arabiska flöjt, skalan är magisk och allt låter som Lawerence of Arabia. Tyvär inte riktigt stämd. Berätta vad du har för storlekar/material/stämningar?
    Senast redigerat av Dalleponken den 2022-06-28 klockan 12:11. Anledning: stavfel

  38. #98
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag gör flöjter i modern skala, s.a.s. Är framförallt inspirerad av indisk bansuri-style av spel, där man utifrån en flöjt med den "vanliga" durskalan och på den spelar vilken skala man vill. För mitt spel så innebär specifikt stämd flöjt bara begränsningar. Men det ÄR roligt att spela på skalstämd flöjt. Borde kanske göra några. Pentaflöjt är ju jävligt kul! Min fokus ligger hursomhelst nästan helt på att få till "perfekt" stämda instrument. Det går asbra

    Väldigt intressant att se hur en flöjttillverkarsida ser ut. Jag blir definitivt mer sugen på att starta nån slags företag. Hittills gör jag helt enkelt de längder som bambun jag får tag på har. Skulle jag starta företag skulle jag söka lite djupare bambugrossister (trädgårdsbutiker hittills ) så jag kunde göra basigare flöjter.

    Har gjort nån i pvcrör och det blir jättebra så det kanske jag ska göra lite mer.

  39. #99

    Redaktör
    Kanske något för Ambulansen?


    https://youtu.be/xcFga2aCQcg

    Finns att förbeställa här: https://www.glissonic.com
    Senast redigerat av Ambulansen den 2023-08-19 klockan 12:09.

  40. #100
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Förresten har jag otroligt länge fascineras av bambu och tänkt mig sätta i gång lite men kommer vara bortrest mycket så jag sätter inte i gång nu men det vore otroligt coolt med någon form av samarbete

  41. #101
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag är tillgänglig med det jag lärt mig Jag är också allmänt fascinerad av bambu. Har alltid en del hemma i olika grovlekar. Mycket man kan göra/laga/förbättra med lite bambu. T.ex. är det ett supermaterial för stall och bryggor och såna detaljer på stränginstrument.

  42. #102
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske något för Ambulansen?


    https://youtu.be/xcFga2aCQcg

    Finns att förbeställa här: https://www.glissonic.com
    Jävligt cool grej! Steglösa blåsinstrument är vi ju inte bortskämda med, och denna verkar ju funka hur bra som helst. Skulle gärna närstudera hur den magnetiska remsan funkar så jävla bra som den gör.

    (Förlåt, jag råkade trycka redigera istället för svara. Ett problem för oss som kallar oss mods )

  43. #103
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Blir det inte som med fiol att man får öva desto mer på rätt intonation med fingerpositioner?
    Snarare än att skaffa mig en sån där glissofon skulle jag gärna ha tillgång till ett gäng musiker som kunde spela på den.

  44. #104
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det är väldigt likt en sträng, fast man spelar direkt på luften liksom. Och SÅ himla svårt är det inte att spela lite fiol eller kontra

    Skulle väldigt gärna vilja testa en.

  45. #105
    Elgogglo
    Elgogglo är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av corelli Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det nån som vet var man kan köpa en bambu tvärflöjt? Vet inte vad de heter men jag tror att det nåt liknande dem som de har i Kina.
    Du tänker på en Dizi-flute?

Liknande ämnen

  1. Flöjter är ju också blåsinstrument!
    Av Ambulansen i forum Blåsinstrument
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2010-03-31, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •