Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Sidechain kompression på separata spår eller bus?

  1. #1
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior

    Sidechain kompression på separata spår eller bus?

    Hej! Jag vill lägga sidechain kompression av kicken på 4 st monokanaler. När jag körde ihop alla i en mono buskanal och skicka till kompressorn så upplevde jag att vissa spår försvann efter ihopslagningen. Alltså inte försvann helt men att tex. en synth med mkt bas som peakar tog över helt men när jag skippar att sidechaina så låter det mkt bättre trots att dem slås ihop på masterbusen. Varför är det så eller är det bara så att det är i mitt huvud jag upplever det?
    Använder Xenyx 1832 mixer och 3630 kompressor.

    Hur gör ni. Sidechainar ni varje spår för sig eller genom en bus?

  2. #2
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Ja sidechainar separata spår och bussar...beroende på så klart.
    .
    Olika element kan kräva olika mycket kompression så de kanske inte passar att skicka allt till en buss och sen sc'a allt.

    Så det varierar som sagt

  3. #3
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Det kan inte vara så att du råkar få fasutsläckning i summeringen till mono?
    Skicka ut sidechainsignalerna till lyssningen och lyssna på vad som försvinner.

  4. #4
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Jo det är nog inte själva kompressorn utan det händer förmodligen i ihopslagningen av spåren.

    En annan fråga då. Alla spårär mono. Ska jag sätta sc kompression på em stereo bus eller eller mono. Det ska väl inte spela någon roll eller?

  5. #5
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag är inte säker på att jag förstår dig rätt. Du skriver att du vill ha "sidechain kompression av kicken på 4 st monokanaler".

    Menar du att din kick ligger på fyra monokanaler och att du vill komprimera dem med sidechainstyrning från en femte kanal? Eller menar du att du har fyra monokanaler med olika ljud, som du vill komprimera, med sidechainstyrning från kickens kanal?

    Jag antar att du menar det sistnämnda, men när du skriver "sidechain kompression av kicken", så låter det ju som att det är kicken som ska komprimeras?

  6. #6
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Om vi utgår från att det är det sistnämnda du menar, hur låter de fyra ljuden vars komprimering ska pumpa i takt med kicken?

    Pads, snabba slingor, mycket attack, lite attack, basiga, diskantiga?

    EDIT
    -------
    Öh, sistnämnda... För att undvika missförstånd, så ändrar jag min första mening till: "om vi utgår från att du har fyra ljud, vars komprimering ska pumpa i takt med kicken, hur låter de ljuden".
    Senast redigerat av slirak den 2013-10-18 klockan 01:52.

  7. #7
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Och en sista fråga: vad har du för inställningar på kompressorn? Threshold, Ratio, Attack, Release?

  8. #8
    pitir
    pitir är inte uppkopplad
    pitirs avatar
    Senior
    Ja det sistnämnda hehe
    Inställningarna är olika från gång till gång, men jag upplever alltid samma sak. Jag utgår oftast från en sampling och sen lägga på trummor, synthbas och lite pads, andra smplingar och kanske någon gitarr etc. Det är väldigt varierande och försöker sprida ut alla olika ljud över frekvensomfånget så gott jag kan.
    Jag har aldrig sidechainat alla spår separat då jag inte har så många kompressorer. Det är ganska ny effekt för mig. Det låter riktigt soft med pump i boom-bapig triphop så vill gärna få det att funka på ett smidigt sätt utan att köpa 100 kompressorer

    Men är det ett big no no att göra ihop alla ljud till en monosignal som side chain komprimeras eller ska jag försöka göra det på en "pre-master bus" i stereo?

    Jag förstår att det kan uppfattas som en korkad fråga. Jag kan inte så mycket. Har hållt allting väldigt avskalat. Har knappt behövt en mixer tidigare då jag samplat av allting i mpc'n och mixat i den
    Senast redigerat av pitir den 2013-10-18 klockan 03:08.

  9. #9
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Korkad fråga är det inte, jag tror kompressorer är de minst förstådda effektenheterna, trots väldigt få parametrar.

    Jag tror det viktigaste skälet till det är att de flesta parametrarna hos en kompressor inte ställer in vad den ska göra med ljudmaterialet man kör genom den, utan när. Och detta "när" interagerar med ljudmaterialet man kör genom kompressorn.

    Threshold säger vid vilken nivå på ljudmaterialet som kompressorn ska börja jobba, attack hur snabbt den ska börja jobba (när väl threshold-nivån är uppnådd), release hur snabbt den ska sluta. Knee kan man väl närmast beskriva som en sorts fade in/fade ut-kurva för kompressionsgraden, när kompressorn väl börjat komprimera. Peak- och RMS-detektering handlar om hur kompressorn avgör när threshold-värdet har nåtts. Alla de här parametrarna handlar alltså om när kompressorn ska arbeta.

    Det innebär att en kompressor med en viss inställning kommer att bete sig olika beroende på vad det är för nåt man kör genom den. Inte sällan väldigt olika. Och det misstänker jag är orsaken till att du upplever att en del material försvinner när du kör flera olika ljud samtidigt, genom samma kompressor.

    Sånt gör man vanligen inte när man vill få fram drastiska effekter som sidechain-pumpande, utan mera om man lite mer subtilt vill "limma ihop" ljudet, t.ex. på en stereomix av trummorna, eller på hela mixen. Då brukar man sätta threshold så pass högt att bara de allra högsta nivåerna påverkas av kompressorn.

    Ofta vill man nog dessutom inte att allt ska sidechain-pumpas i samma takt. I dansmusik är det vanligt att man skapar extra spår (med t.ex. en bastrumma), som aldrig hörs i mixen, men som man bara använder för att sidechaina en kompressor. På så sätt kan man t.ex. få en helt annan rytm på paddens pumpande än på basens. Eller vad det nu är för ljudspår man har. Då krävs förstås också en kompressor per spår.

    Så ska du få ordentlig kontroll över ditt sidechainpumpande, så får du nog skaffa flera kompressorer helt enkelt. Men du lär ju inte behöva hundra! Om vi nu snackar fyra monospår, så räcker det med t.ex. två stycken 3630 (en 3630 kan ju agera två monokompressorer).

    Det finns en annan sak du kan testa dock och det är parallell komprimering. Jag vet inte om din mixer har flera bussar? Den har kanske åtminstone sendar och returer? Vid parallell komprimering så kör man inte kompressorn som en inserteffekt (vilket ju påverkar hela signalen man kör genom den), utan man lägger den på en separat bus och sen så skickar man ljuden man vill parallellkomprimera till den bussen, men även som vanligt till masterbussen. Resultatet blir alltså att man hör både ljuden okomprimerade och komprimerade samtidigt. Poängen med det är att man då kan kräma på med ganska extrema inställningar på kompressorn, utan att ljudet blir grötigt. Detta är väldigt vanligt att man gör med trummor, för att få mer drag i dem.

    Jag vet inte om min förklaring av parallellkomprimering blev begriplig, men om du söker på parallell compression på Google eller Youtube, så kommer du att hitta mängder av tutorials.

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-11-11, 10:52
  2. Remixa jätten - Jomoxhouse - separata spår
    Av Jätten i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-29, 13:29
  3. Remix jätten - Jomoxhouse - separata spår
    Av Jätten i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-29, 10:25
  4. Battery 2 - Separata spår för effekter (Cubase)
    Av Rusty i forum Övrig mjukvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 12:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •