Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: ubuntu på 2008 macbook

  1. #1
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran

    ubuntu på 2008 macbook

    får strax en ny data, så tänkte köra ubuntu på min nuvarande.
    det är en macbook 13" från tidigt 2008.
    2.2GHz intel core 2 duo
    4gb 667 MHz DDR2 SDRAM

    vilken variant av ubuntu kan jag köra?

  2. #2
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    jaaa!!! super spec på den macbooken!! du kommer undra varför du hadde osx på den i alla åren!
    det är mest jobbigt om man har powerPC..

    jag hadde testat med ubuntustudio direkt! http://ubuntustudio.org/
    Long Term Support (aka 12.04) är nog smartast.

    funkar det inte som det ska (vilket jag har svårt att tänka med mig med dina specs) kan du ju mata in en xubuntu, och lägga till audio-ware via synaptic package manager på ungefär 3 klick

  3. #3
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    tack för hjälpen.
    jag har faktiskt velat ha ubuntu på den sen flera år tillbaks.
    men det finns inget ableton live till ubuntu. och även om nu bitwig kommer,
    så lär det ju dröja ett tag innan VST's hinner ikapp.
    på nydatan (en beggad macbook pro) så kommer jag fortsätta med osx och ableton
    Senast redigerat av miaz den 2013-10-14 klockan 15:29.

  4. #4
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Renoise funkar på linux. Den kan köra VST Men det funkar inte precis som live, utan som en tracker. Ifs en sjuuuukt mäktig sådan.

  5. #5
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    bra att veta med renoise: demo versionen är gratis. men den kan inte exportera låtar. Dock kan du rerouta den med jack till tex audacity eller ardour, och spela in det som renoise spottar ut

    annars kostar det ~50 lätt värda dollars lol <3

  6. #6
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    +1 på renoise, det är brutalt fläskigt. visst går det att lägga in i en wrapper också? Vill minnas att jag kört den som plugin i Logic förut.

  7. #7
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    ingen aning kära wiktorion. jag vet inte hur man stavar till logic och har glömmt hur man skriver OSX eller utalar windows
    men jag har svårt att tänka mig att man inte skulle kunna. Om man inte kan så är det nog för att makincash eller microflop inte tycker att man ska kunna styra audio-flödet som man vill i sin egen dator <3

  8. #8
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Upgraderade precis till ubuntustudio 13.10, det är ifs pre-release så det kan vara värt att vänta till slutet av oktober (ubuntu släpper alltid i april och oktober, varav x.04 och x.10. det är alltså inte vanliga version nummer utan typ datum)

    MEN DUDE!!! ardour3, pre-installed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Det är fan grejjer alltså!!! Länge fick man använda 3:e parts program för midi seqvence, det var inget större problem i sig. Men nu är det inkluderat i ardour! Det är liksom 70% mindre bekymmer när man sparar! Och när du ser utsträckningen på tillgängliga plug-ins kommer du gråta och undra hur fan det är möjligt att någon bara vill ge bort allt det där helt gratis och lagligt gratis desutom!!! Kanske du till och med skriver till abelton och kräver pengarna tillbaka

    eller inte

    det är iaf sjukt bra nyheter för linux audio användare som inte vill lära sig att kompilera källkod!
    Senast redigerat av reSet den 2013-10-15 klockan 00:32.

  9. #9
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    dreamstudio för i helvete
    - det finns repositories för ubuntu studio metapack till skiten även → så man får med det om man vill via debs eller via synaptic paketinstalleraren (dock e det GNOME 3 desktop default)


    http://dreamstudio.dickmacinnis.com/ atomagist med realtime kernel etc .. kan testas med ISO IMAGE från en sticka på USB med unetbootin tex


    kör samma fast KX-studio på en toshiba R630 13'3 intel M480 i5 8gig ram med dubbla externa ips skärmar utan problem


    OS drar ~300 meg ram som bäst


    så hej HALLÅ till era älskade APPLE o MICROSOFT pros med ineffektiva fulkoder med arslen som skrivt in PYJAMAS mellan varje tecken!

    Senast redigerat av ~~~ den 2013-10-15 klockan 01:12. Anledning: KDE desktop går lite tyngre än XFCE..

  10. #10
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    Just fan! Det har du tipsat mig om förut! har itne hunnit testa ännu. Men jag fattar att du kör KDE! För det ser ut som att den kommer med unity, inte med gnome3 på iconmenyn till vänster (KDE, Unity, XFCE, gnome är olika desktop "skin" med olika tekniska finnesser, för den som undrar)

    Unity är inget kul tycker jag. Jag ogillar skarpt hur dom lite små smygigt matat in amazone i den lokala sökmotorn. Jäkligt märkligt (och kontroverserat) beslut! men men...

    ubutstu har inte realtime kernel. Det är faktiskt ett stort plus ++++++ plus till dreamstudio. Ubustu har lowlatency kernel. jag har 7ms på min skrutt laptop.

    Med en realtime kernel skulle jag ha 0.1ms latency typ... beat that Logical AbleStein HAHAHA!!!!

  11. #11
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    http://lifehacker.com/5853099/linux-...s-ubuntu-unity tycker interfacet suger röv dock ·· då gnome 2 eller XFCE e mer olschoolanvändar vänligt

    (KDE är för tröga idioter som en själv - men funkar bra då det finns fler parametrar att squeeza eget på genom att peka o klicka o dra i reglar)

    jo grejen e att det heter egentligen UNITYSTUDIO men det e segt att få igenom → det e twekat och inte default ubuntu! )

    → jag har EXAKT samma ppa.launchpad.net på KX som "unitystudio" har i repositories så det krockar F1 ha-hah

    jag kör KDE då den desktopen har skönare stöd (enklare) för att dubbla → trippla skärmarna med min lilla toshiba R630 13'3 maskinens skärm inkluderad då det e den enda aktiva datan jag har i nuläget med TYST fläcktsurr

    → e det jag tjabbar om → http://kxstudio.sourceforge.net/


    ska jag se på tv - med ett capturecard och körandes 12.2 OpenSuse linux med just gnome 2'an på en intel P3 med 1 Gb ram hittade nya minnen i el-grooven -- men det lirar på 256 - 512Mb RAM jättefint med motv fast rapporterar inte detta till radiotjänt i kiruna vaara då det e brf. hakkat digital comhem som ingår i våran avgift till lyan lixom - vare sig vi kan ta emot signalerna eller inte - att betala dubbelt finnes inte på mitt bord för tradig skrämselpropaganda SVT dyvlar ut iförda kletiga jänkarbraxer mest - då topKjolen kan dra åt helvete som VD med förlegade ideal med att köra flasharslet kognitivt retoriskt :]


    Senast redigerat av ~~~ den 2013-10-15 klockan 06:58. Anledning: dekstopmiljöer för OLIKA SAKER! jag har ubuntustudio metapaket istallerat → bara att bocka i ju!

  12. #12
    reSet
    reSet är inte uppkopplad
    reSets avatar
    Avstängt konto på användarens begäran
    "VD med förlegade ideal med att köra flasharslet kognitivt retoriskt :]"

    aaaaaaaaaaaahahahahahahahahahahahhahahahahahhahaha hahahahahhahahahahahahahaahahahahahahahahahahahaha hahahaaaaaa
    wwwwaaaaaaaaHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

    jag kan inte tänka mig en bättre start på dagen!!!!!!!!!!!!!!

Liknande ämnen

  1. Att installera Ubuntu
    Av PF i forum Övrig mjukvara
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2020-02-27, 06:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •