Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: RME FF800 lampan för "SIG" på ch1 indikerar att det är signal, men det är det INTE!

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    RME FF800 lampan för "SIG" på ch1 indikerar att det är signal, men det är det INTE!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	FF800.jpg 
Visningar:	38 
Storlek:	95,6 KB 
Id:	50080

    Lampan som indikerar inkommande signal, på CH1, är konstant tänd. Det är tydligt brus på just den kanalen om jag väljer "Front" eller "Front and Rear".

    Har uppdaterat FW, som redan innan hade v2.77
    Har bootat om
    Har kopplat bort ALLT,,
    Uppdaterat drivisar,


    Lampan är alltid tänd, med eller utan anslutningar till dator och kringutrustning, och det brusar rejält!

    Väljer jag enbart "Rear" försvinner i vilket fall bruset, men lampan indikerar att det finns signal.

    Det låter som om signalen är kraftigt förstärkt från början, "pre-gain". Men jag kan inte hitta varken möjlighet att justera eller kontrollera detta. Allt ser normalt ut. Jag har laddat med factory default 1.

    Tips på åtgärd?



    (bilden verkade hamna på sidan,, men tror den fyller sin funktion ändå)

  2. #2
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Om jag ansluter t.ex. en gitarr till framsidans "Instr./Line" så får jag ljud, men det blir väldigt mycket dist och överstyrning.

    Funktionen "Speaker emulation" och "Drive" är ej markerade, endast "Limiter".

  3. #3
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    IN 1:
    Jag har inte jättebra koll på Cubase nuförtiden. Däremot är det skumt att den hela tiden visar SIG, det ska den inte. Den ska bara lysa när den får signal. Kan vara fysiskt fel. har du testat att bara köra den fram, resp bara bak? Den här kanalen är speciellt eftersom den har Speaker Emulation, drive och limiter. Stäng av allt sånt till att börja med. Rear är lika "obesudlad" som de andra ingångarna. Preamp finns bara på 1, 7, 8, 9, 10. Kanske är preampen kass på 1?

    UT:
    Om du inte är i Cubase, utan spelar en låt i Spotify, får du inget ljud ut då heller? Jag har bifogat två bilder, dels hur det ser ut i Matrixen, dels hur det ser ut i Mixern. AN1-AN8 är alltså analoga ut och alla spelar upp ljud från Spotify. Udda kanaler tar vänster jämna höger (du ser på decibeltalen att varannan kanal har samma volym).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2013-10-09 kl. 13.55.21.jpg 
Visningar:	36 
Storlek:	104,3 KB 
Id:	50110
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ff800-explained.png 
Visningar:	35 
Storlek:	64,0 KB 
Id:	50111

  4. #4
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack!

    Har fått kontakt med RME, verkar som om mitt kort behöver lite omtanke på annan ort....


    Testade utan en enda signalkabel ansluten,, SIG lyser i alla fall, jag får brus till hörlurarna. (Om jag valt att inkludera 1 front.
    Senast redigerat av Light Head den 2013-10-09 klockan 19:21.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •