Sidan 4 av 34 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 6 7 8 14 ... SistaSista
Resultat 181 till 240 av 1987

Ämne: nytt analogt från Roland på riktigt denna gång?

  1. #181
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Hoppas inte för mkt nu....

  2. #182
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Hoppas på en treoktavig D50

  3. #183
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    En D50,, minikeys,, och MONOFON! Shittttt,,,

  4. #184
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Så vad tror ni.. Cosm eller analogt?

  5. #185
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    De har ju redan släppt massa retroflirtande grejer med VA-teknologi, så ger dig sig alls in i nyanalogtrenden, så är det nog med nåt analogt.

    DCO eller VCO är en annan femma, liksom hybrid eller helanalogt. De har ju varit tråkförnuftiga i bra många år nu, så jag gissar på DCO + digitala enveloper och LFO:er. Antagligen byggt på ett customchip, som de kan återanvända i flera modeller. De har ju en lång tradition av customchips, så de vet hur man gör sånt.

    Frågan är om de tycker det är värt att ge sig in i samma instegsnisch som så många andra redan finns inom. I så fall kan man nog gissa på en modern SH-101:a, den var ju en storsäljare på sin tid och poppis på vintagemarknaden idag. Kanske med en sequencer av 303-typ, så slår de två flugor i en smäll.

    Men det vore ju roligare om de identifierat en nisch som det inte redan är så trångt inom. Typ en polyfon. Där finns ju bara DSI att slåss med idag.

  6. #186
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Pfft..! Polyfon .. monofon..!!

    Nej, nej, det är VIKTigare med en som är GRAMofon!

    Ok, nog med lustigheter, hjärnan har fått kortslutning .. upp om fyra timmar oj oj oj


  7. #187
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Gick och fantiserade med polaren igår om 909 och 808. Började med att vi borde investera i en analog trummis, men att vi tenderade att vara lite besvikna på de som redan fanns. Funderingarna gick vidare om vi var kulturellt skadade för att sedan sluta med att det bästa vore nog om Roland ändå släppte en 909 och en 808 på nytt.

  8. #188
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    (MFB Tanzbär som modern analog trummis?)

  9. #189
    CAP
    CAP är inte uppkopplad
    CAPs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tycker lätt att Roland borde släppa någon trummis baserad på deras klassiker.
    Tycker dock inte att de ska göra som Korg med MS-20 mini. Alltså en, i stort sätt, 1:1 reissue funktionsmässigt. Vore roligare om de bakar ihop typ 606, 808 och 909 i en och samma maskin eller släpper t ex en 909 med mer kontroll över ljudsyntesen. Som en Drumazon fast hårdvara.

  10. #190
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Gör de kloner på x0x serien blir jag glad. Gör de en Jupiter-4 klon så kis*ar jag ner mig

  11. #191
    JonHolstein
    JonHolstein är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag är rädd för att den blir någon serie liknande volca... något med Groove i namnet kanske, möjligtivs x0x.
    Ok, dom grejerna låter stundtals bättre än man kan tro på utseendet att döma, men dom känns som leksaker... man må få mycket för priset, men precis som leksaker så tycker man dom är roliga i början sen glömmer man bort dom på någon hylla, även om det inte alltid betyder att det inte finns mer lek att hämta ur dom.

    Jag hoppas på analog poly, det finns ju inte mycket nytt att välja på... Och om det är flera produkter, så kanske det handlar om två, en med klaviatur och en i modulformat, och sen polychain för att kunna öka röstantalet.

  12. #192
    CAP
    CAP är inte uppkopplad
    CAPs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av JonHolstein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är rädd för att den blir någon serie liknande volca...
    Ok, dom grejerna låter stundtals bättre än man kan tro på utseendet att döma, men dom känns som leksaker... man må få mycket för priset, men precis som leksaker så tycker man dom är roliga i början sen glömmer man bort dom på någon hylla.
    Håller med!
    Eller jag är inte rädd för det men det vore tråkigt.

  13. #193
    JonHolstein
    JonHolstein är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av CAP Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med!
    Eller jag är inte rädd för det men det vore tråkigt.
    Va!?
    Jag trodde alla drömde mardrömmar om att bli jagade av Volcaner, Monotronar, Stylophonar
    =)
    Nämen visst, en mini TB-303, med nästan identiskt ljud (och helt annalog), skulle ju älskas av många även om det känns som att dom som vill ha en TB-303 redan har något som emulerar en sådan tillfredsställande.

    Ok, skulle dom göra en mini SH-101 med midi in och någon typ av utgång för Poly-chain, för ett svenskt pris under 1500, så är det klart man skulle köpa en bunt och bygga sig en poly, även om den använde någon skum koppling för poly som inte använder midi för att styra parametrar så att den inte går att styra via någon daw/sequencer. Det behöver ju inte ens vara en SH-101a, bara det är en helt ok analog osc med ett trevligt filter, som inte låter precis som DSI (inte för att det är fel på DSI, utan för att omväxling förnöjer).

  14. #194
    synthcollector
    synthcollector är inte uppkopplad
    synthcollectors avatar
    Senior
    Varför måste allt va mini nuförtiden ;-)

  15. #195
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av synthcollector Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför måste allt va mini nuförtiden ;-)
    Ingen aning, det är sjukt störigt. Vad som behövs är något analogt med 5 fullskaliga oktaver och polyfoni - billigt.

  16. #196
    JonHolstein
    JonHolstein är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av synthcollector Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför måste allt va mini nuförtiden ;-)
    Mini+Midi+88 tangenter = Maxi

    Men nej, inget måste ju vara mini, men det är så dom gör saker, verkar det som... och då får man finna sig i det...
    Hellre i och för sig mini, än full size och ingen modulversion

  17. #197
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Hellre många rattar än minsta möjliga låda.

  18. #198
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Det är ju Roland - vi kan i alla fall räkna med att den bli skitful

  19. #199
    JonHolstein
    JonHolstein är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju Roland - vi kan i alla fall räkna med att den bli skitful
    Samma gäller väl dom flesta synttillverkarna om man ska vara ärlig...

  20. #200
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av synthcollector Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför måste allt va mini nuförtiden ;-)
    Därför att det var precis det jag önskade i en tråd här på 99Musik för länge sedan

  21. #201
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran

  22. #202
    kifåne
    kifåne är inte uppkopplad
    kifånes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av JonHolstein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma gäller väl dom flesta synttillverkarna om man ska vara ärlig...
    Medhåll. Förutom JD 800. Fyfan va snygg maskin.

  23. #203
    JonHolstein
    JonHolstein är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kifåne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Medhåll. Förutom JD 800. Fyfan va snygg maskin.
    Njä, inte snygg i min mening, men den har det som lockar oss tekniknördar... som att ha en kontrollbrygga för någon rymdskepp framför sig. Sen att det var ovanligt med så mycket realtidskontroller på den tiden gör det ju häftigare. Lite som en Lamborghini Countach

  24. #204
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    Andromedan är snygg ...........

    Den måste väl heta något som låter eller ser ut som deras gamla burkar .. Hette inte en Juno-G1 så det ser ut som 61? >.<

    Vore det inte apkul om det var en nyutgåva av TR-707/727?

  25. #205
    JonHolstein
    JonHolstein är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Andromedan är snygg ...........

    Den måste väl heta något som låter eller ser ut som deras gamla burkar .. Hette inte en Juno-G1 så det ser ut som 61? >.<

    Vore det inte apkul om det var en nyutgåva av TR-707/727?
    Andromedan som i Alesis?

    Åsikterna går väl isär kring de flesta syntar, i och för sig.

    Men syntar har liksom ingen annan designinriktning än tekniktillfredsställare.
    Det finns vackra pianon och orglar (kan stå hemma som en möbel, även hos dom som inte ens spelar).
    Syntar är nästan alltid teknikgrunkor till utseendet... Moog kan man i alla fall få i ädelträ.

    Cello, fioler, osv kan vara vackra pjäser.
    Gitarrer finns också vackra varianter av.
    Thereminer kan vara rätt vackra.

    Man vill ju ha instrument som man kan lämna framme och inte behöva skämmas över.

  26. #206
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag vill hellre ha synthar (och modularer) som ser ut som vetenskapsutrusning från 50-talet. Det är snyggt, det!

  27. #207
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill hellre ha synthar (och modularer) som ser ut som vetenskapsutrusning från 50-talet. Det är snyggt, det!
    Håller med. Man får inte glömma estetiken

    Men för att återgå till ämnet citerar jag mig själv:


    Citat Ursprungligen postat av underminer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Oliver Bondzio from Hardfloor has stated that Roland are visiting them from Tokyo to present their new Hardware prototypes."

    Trådstartaren på elektronauts-forumet refererar till en Facebook-post som Oliver Bondzio ska ha skrivit den 30 oktober på facebook. Men kollar man på hans facebook-sida, eller på hardfloors för den delen, finns inte någon post skriven det datumet. Antingen är det hittepå, eller så har han fått ta bort den posten...

    Alltså, det enda konkreta, som finns kvar (eftersom källan inte finns kvar från hardfloors) är bilden och texten med A Guy Called Gerald och Yukawa. Tyvärr inte mycket att gå på än så länge i så fall...

    After Long discussion with mr yukawa roland corporation's president and takami. big tingz

  28. #208
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    håller med om att man inte ska trivialisera utséendet på instrument - ett snyggt väldesignat instrument inspererar mer än ngt fult. vad som är snyggt/fult är o andra sidan är ytterst subjektivt, but still ..

  29. #209
    wbjm
    wbjm är inte uppkopplad

    Senior
    En på insidan likadan Juno-6a fast med någon eller två oktaver avskalade så att man faktiskt skulle orka kånka runt på den. Det skulle ju bli succé!

  30. #210
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Nog för att A Guy Called Gerald har varit tongivande (bokstavligen talat) när det gäller hårdvara från Roland
    men sedan flera år tillbaka pysslar han väl bara i Reason? Är han fortfarande världsförankrad när det gäller hårdvara?

    Roland borde tagit dit Outshape istället!

  31. #211
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Phat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland borde tagit dit Outshape istället!
    A M E N!

  32. #212
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Phat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nog för att A Guy Called Gerald har varit tongivande (bokstavligen talat) när det gäller hårdvara från Roland
    men sedan flera år tillbaka pysslar han väl bara i Reason? Är han fortfarande världsförankrad när det gäller hårdvara?

    Roland borde tagit dit Outshape istället!
    I'll drink to that!

  33. #213
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Läste nån intervju för 100 år sen där aphex twin gnällde över att han inte hade fått chansen att utveckla "en maskin" hos någon större tillverkare, att han skulle kunna göra "theee shit". Och pja, varför inte?

  34. #214
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läste nån intervju för 100 år sen där aphex twin gnällde över att han inte hade fått chansen att utveckla "en maskin" hos någon större tillverkare, att han skulle kunna göra "theee shit". Och pja, varför inte?
    Känns som om man skulle vara tvungen att ha 8 hjärnor, 3,14 armar, tre testiklar (eller motsvarande) samt minst två utomjordiska föräldrar för att ratta en maskin designad av Herr RDJ men gärna!

  35. #215
    JonHolstein
    JonHolstein är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill hellre ha synthar (och modularer) som ser ut som vetenskapsutrusning från 50-talet. Det är snyggt, det!
    Jo, visst, det har sin charm...
    Men det är ju inget som passar in i dom flesta finrum... Det finns liksom inga syntar man kan ha framme, utan att framstå som någon vetenskapsnörd =)
    Träsidor har också sin charm och lyfter mycket, i förhållande...

  36. #216
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Om de varit hemma hos hardfloor blir det väl en ny 303a vad annars? en 909 då möjligtvis.

  37. #217
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...skrev inte Rick Wakeman något liknande i sin blogg...?

  38. #218
    JonHolstein
    JonHolstein är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Harry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om de varit hemma hos hardfloor blir det väl en ny 303a vad annars? en 909 då möjligtvis.
    Jo, men frågan är om det bli minivarianter.
    Monotron och Monotribe fanns ju ute tillräckligt långt innan för att Roland skulle kunna inspireras av dom... Men i så fall så kom nog Volca lite som en chock...
    Vi får hoppas något kommer i alla fall, så det inte bara är ett tomt rykte

  39. #219
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Roland kunde väl chocka alla och släppa oscillatorer, filter och VCA från Jupiter 8 som Eurorackmoduler. Jag skulle köpa även om de var lite dyra

  40. #220
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JonHolstein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, visst, det har sin charm...
    Men det är ju inget som passar in i dom flesta finrum... Det finns liksom inga syntar man kan ha framme, utan att framstå som någon vetenskapsnörd =)
    Träsidor har också sin charm och lyfter mycket, i förhållande...
    Jag har då inga problem med att framstå som vetenskapsnörd. Du får det att låta som något dåligt?

  41. #221
    JonHolstein
    JonHolstein är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har då inga problem med att framstå som vetenskapsnörd. Du får det att låta som något dåligt?
    Kanske inte den image alla syntnördar vill ha, även om vissa vill =)

  42. #222
    synthcollector
    synthcollector är inte uppkopplad
    synthcollectors avatar
    Senior
    Inget vore tråkigare än reissue på 303 tycker jag. Räcker det inte med alla kloner och Xoxar...

  43. #223
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Nörd som nörd.
    Jag är en nörd på många plan, och har alltid skyltat med det.

    Sen gillar jag tanken på Juppe-8 i €urorack!

  44. #224
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Allt som inte är en Juno-g, Juno-di eller Jupiter-80 skulle väl vara kul.

    e: En Juno-60-reissue skulle jag inte tacka nej till även om det kanske inte är så "kul".
    Senast redigerat av 834 den 2013-11-08 klockan 12:22.

  45. #225
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    fast en rompler med rattar o skit och analoga filter .. skulle inte jag banga

    jag gillar välgjorda romplers också

  46. #226
    JonHolstein
    JonHolstein är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    fast en rompler med rattar o skit och analoga filter .. skulle inte jag banga

    jag gillar välgjorda romplers också
    Får det inte riktigt att gå ihop.
    Rompler, fast med ananloga filter.
    1. analoga filter kostar ju lite, så denna rompler skulle ju ha väldigt få röster i förhållande till andra... Eller bli paraphonisk, då flera röster skickas genom samma filter.
    2. det är ju inte direkt längre en rompler om man kan skicka ljudet genom ett analogt filter, dom är ju rätt bra på att förändra karaktären.

    eller är det den klassiska 99musik åsikten att allt som använder samplingar som vågformer är romplers som spökar?

  47. #227
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    hehe, fattar vad du menar, men ja ESQ-1 är väl i gränslandet där, en av mina favosyntar (arbetshäst typ)

  48. #228
    JonHolstein
    JonHolstein är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hehe, fattar vad du menar, men ja ESQ-1 är väl i gränslandet där, en av mina favosyntar (arbetshäst typ)
    alla olika typer av syntar har sina användningsområden och sina styrkor...
    Romplers är ju typ klassiska GM-moduler, eller liknande... praktiskt för att få massa vanligt förekommande ljud, men inget att leka med ljuden intern på.
    Sen finns det syntar som har massa samplingar, men som sedan kan manipulera dessa bland annat genom att använda filter, så att det där pianoljudet man startade med knappt längre låter piano... den typen av syntar (S&S) kan kan ofta användas på samma sätt som en rompler, just för att ge en ljudbank med vanliga ljud, men så fort man börjar mecka med ljudet så släpper man lös dess riktiga kapacitet.
    Sen finns det "VA"-syntar som avnänder samplingar som grund, Venom exempelvis (misstänker att min SH-32 gör det också, men hittar ingen info om detta), istället för matematiska formler, men som bara använder en snapshot och därför öppnar för att använda den samplingen i stort sett på samma sätt som vågformen från en analog oscillator.


    Men en ny V-synth, fast även med inbyggda analoga filter, vore nått... Men GT var ju oerhört dyr redan som det var, ska dom dessutom slänga in extra D/A och A/D och några filterboards så seglar ju priset iväg.

  49. #229
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    va står väl för virtual analog vad jag vet, dvs matematiska modeller står för vågformerna, inte samples, så den har du fått lite fel info om


    1080/2080, proteus, etc, anses väl vara romplers, trots att man kan göra mycket med de, filtrera, etc


    s&s låter kinky

  50. #230
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ny silverbox från Roland, har vi hört det förut - och vad får vi?


  51. #231
    JonHolstein
    JonHolstein är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    va står väl för virtual analog vad jag vet, dvs matematiska modeller står för vågformerna, inte samples, så den har du fått lite fel info om


    1080/2080, proteus, etc, anses väl vara romplers, trots att man kan göra mycket med de, filtrera, etc


    s&s låter kinky
    Nej, infon stämmer, vissa "VA" använder samplingar. Sen om det är korrekt att kalla dom för VA i så fall är ju en diskussion. Men jag skrev också "VA". Dom med matematiska formler kallas ju även ibland Physical Modelling (vanligtvis kan just dessa även modellera andra instrument än just syntar), eller Analog Modelling, finns även andra namn.

  52. #232
    JonHolstein
    JonHolstein är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ny silverbox från Roland, har vi hört det förut - och vad får vi?

    Pumpande basgångar?

  53. #233
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JonHolstein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, infon stämmer, vissa "VA" använder samplingar. Sen om det är korrekt att kalla dom för VA i så fall är ju en diskussion. Men jag skrev också "VA". Dom med matematiska formler kallas ju även ibland Physical Modelling (vanligtvis kan just dessa även modellera andra instrument än just syntar), eller Analog Modelling, finns även andra namn.

    sorry, tror du fått lite fel info där - physical modeling och analog modeling är helt olika saker

    physical modeling är modeling av fysiska egenskaper hos ett instrument, tex storleken på lådan i en gitarr, hur tjocka strängar, etc. analog modeling är emulering av analoga kretsar, tex emulering av en analogsynt

    (wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Physica...ling_synthesis )

    Such a model consists of (possibly simplified) laws of physics that govern the sound production, and will typically have several parameters, some of which are constants that describe the physical materials and dimensions of the instrument, while others are time-dependent functions that describe the player's interaction with it, such as plucking a string, or covering toneholes.
    en VA-synt = virtuell analog = analog modeling synt

    (wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Analog_...ng_synthesizer )

    ... using DSP components and software algorithms to simulate the behaviour of the original electric and electronic circuitry, in order to obtain the sound in a more precise manner from the simulated inner working of the circuitry
    Senast redigerat av Nihad den 2013-11-08 klockan 16:05.

  54. #234
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Poängen i mitt inlägg är att jag inte skulle banga en synt med samples eller wavetables, same analoga filter, så länge formatet är coolt och den låter bra =)

  55. #235
    JonHolstein
    JonHolstein är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    sorry, tror du fått lite fel info där - physical modeling och analog modeling är helt olika saker

    physical modeling är modeling av fysiska egenskaper hos ett instrument, tex storleken på lådan i en gitarr, hur tjocka strängar, etc. analog modeling är emulering av analoga kretsar, tex emulering av en analogsynt

    (wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Physica...ling_synthesis )

    en VA-synt = virtuell analog = analog modeling synt

    (wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Analog_...ng_synthesizer )
    ""It's called a physical model because you're building a computed replica of what actually generates the sound -- the Synth-Kit layout for a Hammond Organ model looks pretty much like a simplified Hammond circuit diagram! The model is just a representation of the real thing, and while the nature of some acoustic instruments is a bit hard to explain, especially if you try to account for everything that's going on, you can take all the physical characteristics of the instrument and try to duplicate them in the model."
    Phill Macdonald, ingenjör på Korg

    http://www.soundonsound.com/sos/1995...gprophecy.html

    En fysisk förlaga kan alltså vara en uppsättning kretsar.



    "Thanks to a completely new M-Audio synth engine, Venom merges analog flavor with digital power—providing a unique sonic signature that stands apart from the glossy sheen of other virtual analog synths. You get 41 oscillator waves and 53 drum sounds sampled from the most awesome vintage keyboards of the past four decades—complete with DSP-induced oscillator drift for a retro vibe. Each of the 12 simultaneous virtual analog voices features three oscillators, giving you tons of flexibility for octaves, intervals, and fat, detuned offsets. Venom even offers FM, sync, and dynamic wave-shaping on all waveforms for unique hybrid sounds."

    http://www.m-audio.com/products/en_us/Venom.html

    "Venom - 12-Voice Virtual Analog Synthesizer"

  56. #236
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av JonHolstein Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "the Synth-Kit layout for a Hammond Organ model looks pretty much like a simplified Hammond circuit"
    En fysisk förlaga kan alltså vara en uppsättning kretsar.
    Alltså - läs på om Hammond, det är inte bara "en uppsättning kretsar"

    http://www.modularsynthesis.com/hammond/m3/m3.htm

  57. #237
    sleepydog
    sleepydog är inte uppkopplad
    sleepydogs avatar
    Veteran
    And in the meantime ....

    http://static.elektron.se/newsletter...-08/index.html


    Set your alarms. Saturday Nov 23 we'll throw a big party at Humboldthain Club in Berlin. Why? We have a new machine to show you. Welcome!

  58. #238
    JonHolstein
    JonHolstein är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det var korgs ingenjör som sa det om hammondorgeln

    Men om ni inte nöjer er med det exemplet här har du en bild på en an200
    http://zkcd.net/_gfx/matos/dyn/large/yamaha-an200.jpg

    Läs vad Yamaha kallar syntesen.
    Samma sak gäller AN1x, men orkar inte hitta någon bild på den där man kan utläsa vad det står.


    Det är egentligen totalt irrelevant, eftersom allt bara är hittepåord.

    Man skulle kunna bygga en physical modelling synt som är baserad på en digitalsynt, om man vill... Om det finns någon felaktighet i den synten som skapar ett ljud man är ute efter.. Det kan vara en D/A som inte låter som den borde, eller något annat. Det finns alltså en fysisk förlaga till modellen man skapar. Sen betyder orden egentligen ingenting, dom specificerar inte vad det fysiska är, överhuvudtaget. Och modelling betyder inte att man använt ett specifikt sätt att skapa modellen. I teorin skulle man kunna bygga en FM synt, sätta en stor pekskärm på den som sedan kan visa frontpanelen på en DX7 och hävda att man fysiskt modellerar DX7an.

    Virtual Analog betyder inget specifikt heller.


    SH-32 var väldigt tidigt ute med att ge hög polyfoni. Och det finns ingen förklaring att hitta om hur syntesen fungerar... det antogs ofta att den väl var baserad på samma på JP-8000 och JP-8080, men Roland använde en ny benämning för den.


    Venom vet jag använder samplingar
    "Until one day I realized that using new algorithms, we could get the DSP to play back samples of classic analog waveforms with Pulse Width Modulation/Waveshaping, FM, and Oscillator Sync."
    Taiho, produktdesigner för Venom
    http://community.avid.com/blogs/avid...er-part-1.aspx


    Rompler däremot är en sammansättning och förkortning av Read-Only-Memory-Player, som i att allt den kan göra är att spela upp det som finns på minnet.
    Rompler används ofta felaktigt på syntforum. Antingen för att folk inte vet vad det betyder, eller för att dom inte vet vad synten är kapabel till. Eller för att dom vill "förnedra" en produkt, antingen för att dom har något mot den (att den faktiskt är dålig på något vis, eller på tok för dyr för dess funktioner), eller för att dom är avundsjuka. Rompler har sitt syfte, det kan vara ett väldigt praktiskt sätt att få tillgång till massa instrument. Att slänga in filter eller andra möjligheter att förändra karaktären på ljudet motverkar i stort sett bara syftet med just en Rompler, då dessa nya ljud man får ut, låter mindre naturliga än grundljudet (oavsett hur naturligt eller onaturligt det än må ha låtit). Vissa romplers kan kretsmodifieras, eller om man vill så kan man ju skicka dom genom någon form av ljudprocessor för att bryta sönder ljudet, men då har man frångått syftet med Romplern. Därmed inte sagt att dessa sätt att frångå Romplerns syfte är fel på något vis.

    S&S eller S+S, som står för Sample & Synthesis har inget kinky över sig... S&M är en annan förkortning, men den har inte alltid något med sex att göra. Ibland står den för Symphonic Orchestra & Metallica (eller hur dom nu tänkte sig ), men kan ju stå för första bokstaven på två efternamn och vara en del av ett företagsnamn. Eller så kanske två personer skriver under med S&M för att det är första bokstäverna i deras namn.
    Återigen en benämning som betyder väldigt lite.
    Ofta tar man dock avstamp från samplingar. Inte ovanligt att synten även innehåller samplingar av samma art som romplern. Men dessa syntar har möjligheter att modifiera ljudet. Effekten varierar beroende på vilken sampling man valt eller hur aggressiv modifiering den modellen erbjuder.


    Helst vill ja se en helanalog poly, för det är alltid trevligt.
    En hybrid hur den än fungerar är ju spännande också.
    Eller en riktigt bra VA.
    Eller något semimodulärt.
    Eller ett modulsystem.
    Även något volcaliknande skulle vara kul.... men då skulle jag hellre se något som påminner om microbruten (dock i en prisklass som inte lika lätt kan spontanköpas, men...)
    Eller bara en annan analog monofon...
    Sen om roland har någon väldigt unik tvist eller om dom bara för ytterligare en i mängden, så tycker jag syntinriktade syntar är intressanta.

  59. #239
    JonHolstein
    JonHolstein är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av sleepydog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    najs... alltid kul att se nyheter... även om man inte har minsta aning om det kommer vara något intressant

  60. #240
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran

Liknande ämnen

  1. Nytt på gång från Depeche Mode
    Av Odd Bob i forum Skivor & artister
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2020-01-02, 12:43
  2. Nytt på gång från WMD
    Av DanielW i forum Modularer & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •