Sidan 6 av 10 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SistaSista
Resultat 301 till 360 av 574

Ämne: Senast köpta pluginen till datorn + virtuella instrument

  1. #301
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av brynolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske inte rätt tråd för tips, men Eventide Blackhole är på tokrea just nu, för att fira den nya NKS-kompatibiliteten: https://www.eventideaudio.com/produc...verb/blackhole

    Den verkade poppis här i tråden...
    http://www.99musik.se/showthread.php...-och-kampanjer


  2. #302
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Jag köpte just Blackhole själv så nu är det ingen felpost längre.

    (Tack. Letade faktiskt efter just den där tråden, men failade hårt i det åtagandet)

  3. #303

    Veteran
    Nej nu blev det till att uppgradera Addictive drums. 2an plus Indietrummor. En hint om vad jag håller på med....


    https://youtu.be/Xz1B2qQDLnw

  4. #304
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    drloop vilket projekt ! Så kul...

    har själv alltid velat samla på gamla mickar efter att jag lekt med farfars gamla i grå plast.

  5. #305
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Köpte precis Korg M1 pluggen för halva priset. Så här bra lät aldrig min M1?

  6. #306

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte precis Korg M1 pluggen för halva priset. Så här bra lät aldrig min M1?
    Jodå.

  7. #307
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Waves J37.

  8. #308
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Uppgraderade min Komplete 9 till 11. Jösses, Reaktor 6 alltså. Satt med Blocks i säkert fem timmar första dagen och snickrade på en självgående mastodont-patch med ett tjugotal moduler - djupt inne i vad Nick Batt kallar "modular time". Säkert inte lika kul som en riktig fysisk modulär, men jag kan åtminstone hånskratta djävulskt medan jag recallar patchen med ett musklick.

  9. #309
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppgraderade min Komplete 9 till 11. Jösses, Reaktor 6 alltså. Satt med Blocks i säkert fem timmar första dagen och snickrade på en självgående mastodont-patch med ett tjugotal moduler - djupt inne i vad Nick Batt kallar "modular time". Säkert inte lika kul som en riktig fysisk modulär, men jag kan åtminstone hånskratta djävulskt medan jag recallar patchen med ett musklick.
    Klart du skrattar jävulskt, total recall är Antikrist. Patcha från början varje gång är däremot som munkar som skriver av Johannesevangeliet för 114:e gången med ständigt vackrare anfanger och mer fulländad kalligrafi.

    Närå, virtuell modular har varit the shit sedan Nord Modular kom ut. Otroligt lärorikt dessutom.

  10. #310
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Testade även Softube Modular (20-dagars demo) när jag ändå höll på. Den fungerar i cirka fem minuter innan den kraschar. Alltså kraschar hela Windows 10. Och då menar jag TVÄRKRASCHAR så att skärmen blir svart och jag får använda strömknappen för att starta om datorn. Därefter behöver jag installera on ljudkortets drivrutin (Steinberg UR-824) för att få ljud i datorn alls. Jag har testat sex-sju gånger, med samma resultat varje gång. Synd, för den ser rätt cool ut, men det håller liksom inte.

  11. #311
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade även Softube Modular (20-dagars demo) när jag ändå höll på. Den fungerar i cirka fem minuter innan den kraschar. Alltså kraschar hela Windows 10. Och då menar jag TVÄRKRASCHAR så att skärmen blir svart och jag får använda strömknappen för att starta om datorn. Därefter behöver jag installera on ljudkortets drivrutin (Steinberg UR-824) för att få ljud i datorn alls. Jag har testat sex-sju gånger, med samma resultat varje gång. Synd, för den ser rätt cool ut, men det håller liksom inte.
    Definitivt inte den erfarenhet jag har av den. Maila Softube-support, det där låter väldigt udda. (Nu kör jag i o f s OSX, men oavsett...)

  12. #312
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Vacuum Pro från AIR Music Technology.

  13. #313

  14. #314
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    köpte tsar-1R som rack-extension, kostade 30€ nu. Vet inte om det var värt. Jag A/B-ade lite med rv7000 och var inte jätteimpad.

  15. #315
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Passade på att uppgradera Ableton från 9 till 10 Suite nu under rean. Wavetable, nya features i push 2 samt lite workflow var väl det jag betalade för. Bus-verktyg/transient designer/dist hade jag så jag klarade mig med redan innan. Oklart om jag tycker det var värt pengarna, men nu är det gjort iaf. Skönt att kunna släppa och gå vidare

  16. #316
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    ROLI Equator (uppgraderat från Player).

  17. #317
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Passade på att uppgradera Ableton från 9 till 10 Suite nu under rean. Wavetable, nya features i push 2 samt lite workflow var väl det jag betalade för. Bus-verktyg/transient designer/dist hade jag så jag klarade mig med redan innan. Oklart om jag tycker det var värt pengarna, men nu är det gjort iaf. Skönt att kunna släppa och gå vidare
    Bara att kunna visa/redigera midi från flera spår samtidigt är värt kostnaden för uppgraderingen tycker jag. En av de där funktionerna Cubase haft ”förevigt” som jag verkligen saknat...

  18. #318
    Max S
    Max S är inte uppkopplad
    Max Ss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Kloo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Passade på att uppgradera Ableton från 9 till 10 Suite nu under rean. Wavetable, nya features i push 2 samt lite workflow var väl det jag betalade för. Bus-verktyg/transient designer/dist hade jag så jag klarade mig med redan innan. Oklart om jag tycker det var värt pengarna, men nu är det gjort iaf. Skönt att kunna släppa och gå vidare
    Vad blev notan för uppgraderingen ?

  19. #319

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara att kunna visa/redigera midi från flera spår samtidigt är värt kostnaden för uppgraderingen tycker jag. En av de där funktionerna Cubase haft ”förevigt” som jag verkligen saknat...
    Kommer äntligen till Reason.

  20. #320
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Max S Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad blev notan för uppgraderingen ?
    187euro. Men jag tänker att 10an kommer att hålla ett tag. Och med Ableton + push 2 som ett centralt nav för all min hw etc så vill jag hänga på. Grupper i grupper är efterlängtat för min del!

  21. #321
    Max S
    Max S är inte uppkopplad
    Max Ss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Kloo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    187euro. Men jag tänker att 10an kommer att hålla ett tag. Och med Ableton + push 2 som ett centralt nav för all min hw etc så vill jag hänga på. Grupper i grupper är efterlängtat för min del!
    Tack

    !!!! Grupper i grupper.... är ENDA anledningen jag överväger uppgradering!

  22. #322
    Aireyez
    Aireyez är inte uppkopplad
    Aireyezs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Aalto från Madrona Labs på summer sale för 69 € – förskräckligt bra västkustmodulär för pengarna! Nu kan jag vara syntmunk resten av året tror jag

  23. #323
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Ozone Elements, gratis från pluginboutique... vet inte hur pass bra elements är egentligen...
    Men gratis är gott och jag är smålänning!

  24. #324
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Man kan inte ha för många wavetablepluggar. Med stöd av detta faktum har jag nu köpt Fxpansion Cypher2.


    https://youtu.be/r5_gXiCPPjI

  25. #325
    Scorphion
    Scorphion är inte uppkopplad
    Scorphions avatar
    Senior
    Event elevate bundle

  26. #326
    koppeti
    koppeti är inte uppkopplad
    koppetis avatar
    Senior
    Köpte precis Slate Digital VerbSuite Classic från plugindiscounts.com. Sale: $169

  27. #327
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Unfiltered Audio: Fault och SpecOps.

  28. #328
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Unfiltered Audio: Fault och SpecOps.
    De verkar så sjukt najs. Har lyckats hålla mig borta hittils, men alltså...

  29. #329
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Hmmm... nästan samtidigt släpper Eventide, SSL, UVI och Kush nya reverb... Är det något patent som gått ut månde?

  30. #330
    eangelin
    eangelin är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Köpte nyligen ett beggat kawai vpc 1 och i samband med det Pianoteq. Fy fan vad bra det är! Mina fördomar av hur bra ett digitalpiano kan låta har verkligen kommit på skam. Kan inte ha riktigt piano i 60-tals betonghus, men det här är fullgott substitut.

  31. #331
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Blev tydligen också med mer plugg.

    Quadrant från Glitchmachines.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	kvadrant.jpg 
Visningar:	20 
Storlek:	98,9 KB 
Id:	84186


    https://glitchmachines.com/products/quadrant/

  32. #332
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De verkar så sjukt najs. Har lyckats hålla mig borta hittils, men alltså...
    Har passat på när det varit rea så jag har fått dem till bra priser. Men de är faktiskt värda att betala fullpris för om man känner behovet.

  33. #333
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Två reaköp via jrr och don't crack:

    XilsLab PolyM - polymoog-emulering på stereoider

    UVI Plate - plåtreverb

  34. #334
    orchidee
    orchidee är inte uppkopplad
    orchidees avatar
    Senior
    Kollar också på Uvi plate men Kush släpper Goldplate den 31 så det blir att vänta tills dess innan jag bestämmer mig

  35. #335
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av orchidee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kollar också på Uvi plate men Kush släpper Goldplate den 31 så det blir att vänta tills dess innan jag bestämmer mig
    Även SSL har släppt ett uppdaterat reverb för ca 200 USD - spm jag skrev tidgare i tråden är plåtreverb-pluggar hett nu...

  36. #336
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Jag slog till och köpte Vults betalmoduler till VCV Rack för någon vecka sedan.

  37. #337
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag hade egentligen bestämt mig för att enbart köra de pluggar som följer med i Cubase för att slippa problem, men nu när man fick iZotope Neutron Elements för ett pund kunde jag inte låta bli att slå till.
    Vi får se hur den kommer funka i Cubase 10.

  38. #338
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    iZotope Mix & Master bundle (Ozone & Neutron)

    Tror att jag behöver detta nu när jag ska göra musik på riktigt igen.

  39. #339
    HAL9000
    HAL9000 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Fabfilter Pro-Q 3

    Eller uppdatering för halva priset.

  40. #340
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Just ja, köpte Ozone 8 basic förra veckan. Klart användbart för en tusenlapp!

  41. #341
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    MAAG EQ2 Plugin Alliance
    Fungerar trevligt, ger den där lilla extra färgen på hi-mids och highsen. trevligt när man vill organisera ordentligt när det händer mycket där uppe. Även mycket användbar när det gäller perc grejer att få lite extra kontroll.

  42. #342
    MagicC
    MagicC är inte uppkopplad
    MagicCs avatar
    Senior
    Hade tänkt köpa TC Electronics fantastiska VSS3 reverb plugin under Black Friday, men aktiveringen av demo licens med hemska iLok fungerade inte vilket jag framförde till deras support. TC lyckades inte fixa sin hemsida, men de lyckades till slut aktivera licensen manuellt så att jag kunde installera och testa demot av VSS3, men väl då var deras deal redan slut. Lång näsa fick jag och TC gick miste om 109 dollar.

  43. #343
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av MagicC Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade tänkt köpa TC Electronics fantastiska VSS3 reverb plugin under Black Friday, men aktiveringen av demo licens med hemska iLok fungerade inte vilket jag framförde till deras support. TC lyckades inte fixa sin hemsida, men de lyckades till slut aktivera licensen manuellt så att jag kunde installera och testa demot av VSS3, men väl då var deras deal redan slut. Lång näsa fick jag och TC gick miste om 109 dollar.
    Har du frågat dem om du kan få köpa den för det priset nu istället iom att deras sida strulade för dig då? Många företag brukar ta hänsyn till sånt.

  44. #344
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Slog till med Arturia Pigments... Märkligaste namet sedan u-he Bazille, men en grym wavetable-synth. Det var väldigt lätt att ratta fram typiska Blofeld-pads med denna. Snygg och ren design och kul med fönstrena som visar parametrarna i grafisk form! 69 Euro blev det i intropris, helt klar värt det.

  45. #345
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Maag EQ2 Plugin Alliance 2 bands EQ,
    (funkar fett på trummor när man både vill ha till botten och topp, framhäva ett instrument eller lägga på ngt Bus-reverb)

    Wider (Gratis stereo plugin)

    Xfer LfO Tool (pallar inte Sidechaina mer alltid ngt strul med compressions-sidechain i arret)

  46. #346
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Köpte även den gamla Waldorf Largo nu när det är halva priset. Har jämfört lite med min vita Blofeld och även om det är små skillnader ljudmässigt, så är det inte mycket att hänga upp sig på. Och såååå mycket lättare att integrera. Hmm, börjar trilla dit på mjukvara helt.

  47. #347
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Sonarworks Reference Headphone Edition. Fick det gratis i och med att jag är med i Focusrite Plugin Collective (rekommenderar att man går med där om man har något från Focusrite).

  48. #348
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Poison 202 till ipad, låter rätt bra. Instant-Prodigy.

    Samplr, också till ipad. Denna kan inte spela in, händer nada, den begär inte ens åtkomst till mic och går inte att ställa in.. får tyvärr intrycket att många grejer till ipad som är väldigt bra överges av utvecklaren efter några år, det är lite konstigt och synd.

    Samma var det med Impaktor som har en massa problem (att ens kunna spara det man gjort) men som också, i övrigt, är ett helt fantastiskt och unikt instrument.

  49. #349
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Ha ha, rev igenom lite gamla mail och upptäckte att jag köpte Hans Zimmer professional Percussion från Spitfire för 2 år sedan men glömt att ladda ner den ho ho

    Ganska fet rackare, 131 gig, men nu är den snart hemma



    Så nu blir det lite "cinematisk percussion" till kvällspasset i studion lol.

  50. #350

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Poison 202 till ipad, låter rätt bra. Instant-Prodigy.

    Samplr, också till ipad. Denna kan inte spela in, händer nada, den begär inte ens åtkomst till mic och går inte att ställa in.. får tyvärr intrycket att många grejer till ipad som är väldigt bra överges av utvecklaren efter några år, det är lite konstigt och synd.

    Samma var det med Impaktor som har en massa problem (att ens kunna spara det man gjort) men som också, i övrigt, är ett helt fantastiskt och unikt instrument.
    Samplr, översta recordknappen ställer man in om man vill spela in från mic eller en mix. Hoppas det hjälper dig.

  51. #351
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    När jag köpte Steinberg ljudkort nyligen fick jag med Yamahas reverb REV-X.
    Och det är nog det bästa reverbet jag har nu tycker jag, slår Cubase egna.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så nu blir det lite "cinematisk percussion" till kvällspasset i studion lol.
    Härligt!

  52. #352
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samplr, översta recordknappen ställer man in om man vill spela in från mic eller en mix. Hoppas det hjälper dig.
    Tack, fast det spelar ingen roll blir inget inspelat. Tror det beror på att programmet aldrig frågat om åtkomst till micen, det brukar annars vara standard.

  53. #353

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, fast det spelar ingen roll blir inget inspelat. Tror det beror på att programmet aldrig frågat om åtkomst till micen, det brukar annars vara standard.
    Under inställningar i IOS, Integritetskydd välj mikrofon.

  54. #354
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Under inställningar i IOS, Integritetskydd välj mikrofon.
    Jag har kollat där Det enda som finns där är Audioshare.

    Jag googlade, tydligen är det ett känt problem, vare sig samplr eller borderlands (som jag också har) fungerar inte längre. https://forum.audiob.us/discussion/2...-ipad-pro-12-9

    ibland kan det vara bra att ha äldre ipads som har utdaterade operativsystem.. synd att de som gör apparna verkar ointresserade av att ge någon fortsatt support.

  55. #355

    Veteran
    Jag kör samplr på senaste IOS inga problem. Tråkigt att höra att den inte funkar för dig för det är en rejält rolig app.
    Jag importerar mest ljudfiler till Samplr istället för att spela in.

  56. #356
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör samplr på senaste IOS inga problem. Tråkigt att höra att den inte funkar för dig för det är en rejält rolig app.
    Jag importerar mest ljudfiler till Samplr istället för att spela in.
    Skumt. Ja, det fungerar ju att importera också, får göra så!

  57. #357
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    synd att de som gör apparna verkar ointresserade av att ge någon fortsatt support.
    Det är något av ett problem i iOS-världen att det inte går att ta betalt för uppgraderingar (i alla fall gjorde det inte det när vi höll på...) iOS och även API:er och Swift (programmeringsspråket) är i ständig och ganska kraftig rörelse, så det är inte säkert att det är ett litet jobb att få appen att fungera igen efter en OS-uppdatering. Säljer då appen inte så bra längre, och den enda möjliga inkomsten är från nyförsäljning, är jag inte så förvånad att supporten ryker efter en tid. Tyvärr. Jobba massor gratis är inte ett hållbart alternativ i de flesta fall, i alla fall inte som företag.

  58. #358
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha ha, rev igenom lite gamla mail och upptäckte att jag köpte Hans Zimmer professional Percussion från Spitfire för 2 år sedan men glömt att ladda ner den ho ho

    Ganska fet rackare, 131 gig, men nu är den snart hemma



    Så nu blir det lite "cinematisk percussion" till kvällspasset i studion lol.
    haha, 131 gig? Shit, jag hänger inte med i ljudbiblioteksvängen märker jag. Antar att du har ett gäng externa hårddiskar i studion

  59. #359
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    haha, 131 gig? Shit, jag hänger inte med i ljudbiblioteksvängen märker jag. Antar att du har ett gäng externa hårddiskar i studion
    Hans Zimmer Piano är väl 480GB eller nått sånt. För en flygel... =)

  60. #360
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha ha, rev igenom lite gamla mail och upptäckte att jag köpte Hans Zimmer professional Percussion från Spitfire för 2 år sedan men glömt att ladda ner den ho ho
    Den är ju nästan gratis med, så lätt att glömma sånna småbibliotek.

Liknande ämnen

  1. Senast köpta övriga instrumentet - del 1
    Av Dalleponken i forum Övriga instrument
    Svar: 186
    Senaste inlägg: 2022-10-27, 18:46
  2. Senast köpta studioprylen
    Av reverbsvansen i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-10, 01:21
  3. Liten smidig skärm till datan...
    Av enapa i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-08-09, 11:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •