Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Synk - Hjälp mig att tänka/spåna. Sneela!

  1. #1
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage

    Synk - Hjälp mig att tänka/spåna. Sneela!

    Såhär:

    Jag vill köra med Octatrack som master. Synka mina 303or och 606.
    Allt funkar fint MEN här kommer problemet.

    Jag kör ofta med patterns i 303orna som inte går jämt upp. En kanske spelar ett mönster/pattern som är sju steg, en annan 303 spelar ett pattern som är tolv steg och den tredje spelar ett pattern som är tre steg långt.
    (Detta för att skapa polyrytmik.)

    Hur kan jag gå vidare från detta? Säg att jag vill att nästa låt är helt "rak" där alla patterns är sexton steg.
    Om pattern innan spelar sju steg om och om igen så kommer nästa pattern inte börja på ettan.

    Jag har löst det idag genom att helt enkelt stanna sequencern och trycka igång den igen. Det är inte så kul live...

    Finns det möjlighet att helt enkelt sluta sända MIDI-synk ut från Octatrack vid ett specifikt tillfälle men ändå låta Octatrack spela de interna spåren/ljuden?

    Om jag skulle ha något emellan Octatrack och min synkbox kanske? Går det t ex att få Nordmodular att ta emot ett cc-nummer om att den inte ska acceptera midi-synk och sedan ett annat som ger den synk igen? Inte till Nordmodulars sequencer alltså utan till mina 303/606.

    Annat förslag? Finns det kanske någon "billig" synkbox som kan ta emot start/stop-meddelanden?

    Tacksam för hjälp med detta huvudbry. Har plågat mig hela året...

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hmm. Dinsynk har ju en pinne hög när det spelas, och noll när det inte spelas. Så det går ju att stoppa alla synkmaskiner rätt lätt med en brytare, tycker jag. Det svåra är att få dem att starta synkade igen.

  3. #3
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    a Start/Stop button gives you the possibility to stop the device whenever you want and restart it perfectly synced on the next beat.
    http://www.frequencyresponse.ch/?p=shufflebox

    Nån sån här lösning skulle du ju ha?

  4. #4
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.frequencyresponse.ch/?p=shufflebox

    Nån sån här lösning skulle du ju ha?
    Det är ju exakt en sån jag skulle ha! Synd att den är DIY. Själva lödningen verkar enkel, men sedan måste man ju ha en låda till den också.

    Jag beställde Mutable Instruments MIDIpal som också ha möjligheten att starta/stoppa synk utan att stänga av masterklockan.
    Den är dock flera gånger dyrare (men ändå rätt billig). Den fanns som ihopbyggd också.

    Den du länkar till har ju även inbyggd midi to sync24 och det vore ju fint. Får kanske beställa mig en sådan framöver!

    Ni som DIY:ar - var hittar man lämpliga boxar?

    Tack!

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.frequencyresponse.ch/?p=shufflebox

    Nån sån här lösning skulle du ju ha?
    Sådan där vill jag ha! Hmm.

  6. #6
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    "This feature, inspired by the Mungo Sync allows a slave device to be synchronized and started/stopped in sync with a master device playing a loop.

    Consider the following situation: you have a drum machine playing a steady 2-bar loop, in 4/4, and generating a clock signal for a slave MIDI sequencer. You need to reload a pattern on the sequencer. You stop the sequencer, load the pattern, and then you need to hit the play button on the sequencer at the exact right moment so that it starts spot on the first beat of the 2-bar drum loop. Tricky isn’t it? This is where the MIDIpal can be used. Insert it between the drum machine and the sequencer. Configure the duration/time signature of the loop (Here: 8 quarter notes). The MIDIpal will keep counting beats. When you press the MIDIpal encoder, it’ll wait for the beginning of the loop and then send a start message to the MIDI slave. When you press again the MIDIpal encoder, it’ll wait for the end of the loop and then send a stop message to the MIDI slave."

Liknande ämnen

  1. Hjälp mig tänka synth. Sh2 eller inte?
    Av andy74 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-09-04, 08:57
  2. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-03-18, 22:44
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-01-15, 21:15
  4. Hjälp mig tänka om
    Av ntg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-10-28, 16:37
  5. Något att tänka på med PA?
    Av Butterfly i forum Allmänt om musik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 14:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •