Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Focal Solo 6 Be - någon som har erfarenhet?

  1. #1
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

    Focal Solo 6 Be - någon som har erfarenhet?

    ...funderat på Adam A7X, men kanske ska man sikta lite högre... Har fått upp ögonen (änu inte öronen) för Focal Solo 6 Be, som verkar snäppet "bättre" än 8050 för en "detalj- och perspektiv-freak" som mig... Någon som har/testat/lyssnat?

  2. #2

    Veteran
    Me like Solo 6.
    But me like this EVEn more
    http://www.eve-audio.com/index.php?page=SC307

    Jag blev ruggigt impad av EVE, du MÅSTE lyssna på Eve ovan.

  3. #3

    Veteran
    Jag får förtydliga, jag har faktiskt A/B lyssnat just Solo 6 och Eve lådorna, Eve lät fantastiskt.

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...me like DSP men det "verkar" som Eve är lite mer HiFi och lite luddigare - vad är det du går i gång på om dem?

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...även SC207 ser intressanta ut, i A7X-prisklass...

  6. #6

    Veteran
    Chockerande skillnad på stereoupplösning mellan Solo 6 och SC307. Jag skojar inte, CHOCKERANDE!
    Focal lät instängd och hade smal stereobild jämfört med Eve. En fantastisk låda på min ära. Fast man vet ju aldrig, man måste jobba lådorna en stund för bilda sig en riktig uppfattning.
    Innan jag lyssnade på Eve så var Solo6 på min köplista, jag har Adam A3X och är inte helt nöjd.

  7. #7

    Veteran
    Till Solo 6´s försvar så lät allt annat rätt tråkigt efter Eve.

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...307orna får jag nog inte plats med Undrar om 207 kan tävla med 307 (och Focal)..?

  9. #9

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...307orna får jag nog inte plats med Undrar om 207 kan tävla med 307 (och Focal)..?
    Mmm, jag har inte heller plats för 307. Finns en anledning till att jag köpte A3X

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...207 och kanske Solo får jag plats med. Mina nuvarande (EMES Cobalt, 5") är 27cm höga...

  11. #11
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag är väldigt tveksam till liggande lådor som närfältslyssning, eftersom stereobilden blir skev med sådana. Hörseln är känsligare i horisontalled än i vertikalled, så det kan lätt kännas lite splittrat när mellanregister och diskant inte finns på samma ställe i horisontalled, om man sitter för nära monitorerna. På längre avstånd hinner ljudet spridas bättre, så då funkar det fint, men då har man lämnat det som kallas närfält...
    Detta är också den främsta anledningen till att jag valde ADAM S3X-V istället för S3X-H.

    Hade varit intressant att testa Eve - för det är ju avhoppare från ADAM som startade Eve...

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    ...men du har ju också hyllade Focus Twin som ligger... Något har de gjort åt problemet eftersom de har en switch för liggande resp stående placering.

  13. #13

    Veteran
    SC307 är halvnärfältare kanske?

  14. #14
    Dodac
    Dodac är inte uppkopplad
    Dodacs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kan inte låta bli att meddela att jag nu kört SC307 i åtta månader som närfältsmonitorer och är så vansinnigt nöjd. Jag gick från NS-10 till A7X till SC307 och kan mixa på både stark, "normal" samt mycket svag volym under låååång tid utan att bli trött vilket inte har gått med tidigare monitorer. Jag lyssnar tom på musik i dom
    Ett av mina bästa köp verkligen! Supernöjd!

  15. #15
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Men det där med DSP...det är ju extremt läskigt med en DSP i en högtalare , visst , det är high-end precis när de kommer på idén men 5 år senare när AD-DA konverterarna låter 1 miljard gånger bättre är det bara att slänga hela högtalaren i sjön ?
    Eller jag skulle faktiskt säga en DSP i en högtalare...nej tack...nästa !

  16. #16
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om det låter bra idag så låter det bra om fem år också.

Liknande ämnen

  1. Spela i ryssland - någon som har erfarenhet?
    Av compute i forum På scen
    Svar: 79
    Senaste inlägg: 2017-01-04, 22:00
  2. patchbays med D-sub: någon som har erfarenhet?
    Av bakKbone i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 11:19
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 20:10
  4. SM Pro Audio, någon erfarenhet?
    Av SFB i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 13:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •