Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Koll på Radiorör? (Preamp/Comp)

  1. #1
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran

    Koll på Radiorör? (Preamp/Comp)

    Lustigt det inte finns nån tråd bara om radiorör, eller jag kanske inte kan hitta den, skitsamma...

    Nu har jag stött på grund.

    Tänker skaffa en stereokompressor som använder sig av två Vactrol®-kopplade 12AT7-rör från Ruby. Enligt många forum så har dessa rör inte så bra gain och kvaddar toppen en del.

    Vad man byter till beror då både på vad man vill ha för ljud och hur stor plånbok man har.

    Då ovan nämnda kompressor använder sig av 'starved plate'-teknologi på ca 50-60V så är det bara vissa rör som är lämpliga för snyggt drivet ljud. Åsikterna om vilka man ska välja driver isär en hel del - och det är här jag är lost in space...

    Finns här någon som kan guida mig rätt i rördjunglen? Jag siktar på ca 200:-/rör och kommer huvudsakligen köra sång och elektroniskt igenom dom.
    Senast redigerat av charliecrash den 2013-08-24 klockan 01:15.

  2. #2
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Har nördat in lite på rör grejer på siståne och försökt hitta nått att spela in digitala hårdvarusynthar med. Var inne på culture vulture o allt det där men körde en budget variant o köpte en gitarr pedal ämnad åt rören.

    http://www.ehx.com/products/lpb-2ube/

    Återstår o se om det blir nån skillnad.... Men har sett att folk byter ut rören på denna oxå så jag har gått i liknande tankar som du. Men jag undrar egentligen hur mycket, och på vilket sätt, det skiljer sig mellan olika rör egentligen?

  3. #3
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Varför testar du inte kompressorn som den är först? Du kanske gillar soundet! Dessutom skall du inte lita på allt du läser på forum

  4. #4
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Den är påväg!

    Tänkte mer att d kan va kul att byta bara för att få variation ibland

  5. #5
    Gaugin
    Gaugin är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Möjligen kan GMF hjälpa dig. www.gmf.se

  6. #6
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Ok fick pedalen idag och har testat lite. Drog man på den fick man ett rätt skön "saturation" som det heter. Men jag tyckte inte ljudet överlag ändrades så mycket om man inte krankade upp det.

    Nån som har koll på rör som "låter" "färgar" ljudet väldigt mycket?

    Dom som sitter i nu är 12AX7WB. kan tänka mig att dom kanske är nån billig budget variant?

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Starved plate får inte samma dynamik som TheRealDeal eftersom de klipper fortare och därmed har mindre sweet spot. Kan nog skilja en hel del från rör till rör - även med samma fabrikat.

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför testar du inte kompressorn som den är först? Du kanske gillar soundet! Dessutom skall du inte lita på allt du läser på forum
    +1, minst...

  9. #9
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Nu har jag lyssnat en del på de kinarör som satt i stereokompressorn - och mja, där finns en del att önska, men dom låter inte dåligt alls. (har aldrig hört rör jobba på stereomaterial förr - det är rätt gött! )

    Jag har testat att köra in samma monokälla i bägge kanaler, men fasvänt den ene och lyssnat på returen i mono. Justerar man lite så det blir så tyst som möjligt så hör man endast rörens olika artifakter i var sida. Där låg precis dom frekvenser jag störde mig lite på vid lyssning utan en massa trix.

    Fick ett tips av en kille på audiotubes.com att jag troligen skulle bli glad för ett 'parat' par Blackplate RCA från 50talet. Skulle gå på en 500ing med frakt eller så.

    Verkar det vettigt? Hör jag skillnad? Hör ni skillnad på sånt?

  10. #10
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Starved plate får inte samma dynamik som TheRealDeal eftersom de klipper fortare och därmed har mindre sweet spot. Kan nog skilja en hel del från rör till rör - även med samma fabrikat.
    har du nå tips på några riktiga tube/rör grejer som inte är Starved plate? hur vet man om nånting är starved plate eller inte?

Liknande ämnen

  1. comp. sidechains etc..
    Av xjunkie i forum Effekter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-04, 22:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •