Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 234

Ämne: Ralph Lundstens Andromeda-studio söker nytt hem!

  1. #1
    mountkili
    mountkili är inte uppkopplad
    mountkilis avatar
    Senior

    Ralph Lundstens Andromeda-studio söker nytt hem!

    Såg precis denna uppdatering på FB:

    "Det är måndag. Jag börjar plugga om två dagar på annan ort och jag har inte ens börjat packa. Jag har heller inte hunnit berätta för min vän Ralph att jag åker iväg för en tid. Jag blir påmind om det när jag ser två nya mail från honom i inkorgen. Jag har inte så mycket tid över längre och det gör mig less. Jag vill vara ekonomiskt oberoende och jobba med projekt som är viktiga. Andromeda bild- och elektronmusikstudion är viktig och nu behöver jag eran hjälp. Ralph Lundsten flyttar sin studio med min hjälp och jag ska få förvalta den i andromeda anda. Vi behöver all hjälp vi kan få så att inte studion skrotas.. Jag behöver en lokal för detta. Har ni tips så hör av er, elena@gonebeyondrecords.com el jazzarfarligt@gmail.com. Mvh en väldigt trött Elena"

    Det är alltså Elena Wolay (konsertarrangör, manager, m.m.) som har fingret med i mången spännande projekt som går av stapeln i Stockholms alternativa musikliv. Som jag förstår det skall alltså Ralph Lundstens Andromeda-studio omplaceras för att kunna drivas vidare genom en organisation eller förening (lite i stil med EMS kanske?). Om någon har tips så kontakta Elena!

    (Har alltså själv inget som helst med detta att göra men tänker att är det något forum i vars intresse detta ligger så borde det vara här, eh?)

  2. #2
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Undrar om Ralph skall gå över till mjukvara?

  3. #3
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar om Ralph skall gå över till mjukvara?
    Nej, det ska han inte. Han är snart 80 år och ska trappa ner lite.
    Kanske kommer han i fortsättningen skriva sina email med hjälp av mjukvara.

  4. #4
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Lite synd att flytta grejorna kan man tycka, för det känns ju som om själv kåken är en viktig del av helheten.

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Skulle inte EMS vara ett lämpligt hem?

  6. #6
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    eller abba museet

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    eller AVICII

    ...låter absolut som något för EMS/Statens Musikverk!

  8. #8
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle inte EMS vara ett lämpligt hem?
    Jepp - håller med, EMS känns som en naturlig förvaltare. Problemet är att de är rätt trångbodda som det är...

  9. #9

    Redaktör
    Cosmonova?

    Roth-Händle var ju adoptivförälder åt ABBA:s GX-1, men spontant gissar jag att han har trångt om plats.

  10. #10
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Dokumentera och skrota skiten.......

    som nån skrev ovan.. så skulle ju hela kåken k-märkas och göras till museum... annars........dokumentera väl och skrota skiten

  11. #11
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Fylkingen har ju fått större lokaler...?
    Senast redigerat av kroffe den 2013-08-19 klockan 20:01.

  12. #12
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dokumentera och skrota skiten.......

    som nån skrev ovan.. så skulle ju hela kåken k-märkas och göras till museum... annars........dokumentera väl och skrota skiten
    I bland är du bara för krass, rationell eller rent utav alldeles för förnuftig för ditt eget hjärta käre EMU

  13. #13
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Så det är inte själva studion utan utrustningen i studion det handlar om?

    Spontant undrar jag lite varför det måste ut ur huset. Har han fått plats tidigare att bo så får han väl plats nu?
    Men han kanske vill se att det hamnar i goda händer medan han fortfarande har ork att engagera sig.
    77 år är han.

    Vilka grejer är det som är riktigt unika i studion?

  14. #14
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Jag kan förvara de grejer som inte är helt unika. VP330, EMT och Synclavier...

  15. #15
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilka grejer är det som är riktigt unika i studion?
    Andromatic bl a...

    http://www.idg.se/2.1085/1.445306/an...a-andromedaren

  16. #16
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    - inte ens nacka kommun va intresserade av att driva hans kåk som museeum
    - ingen mer laser över skurusundet med andra ord
    - eller så e det bara lasern kvar
    - han har förvirrat många boende och passerande i båt med den

    UFO:t från berget


    arkeologen sa: "raffe, e du hemma eller?"
    själva uppstarten av andromeda va ett tältläger i början
    Senast redigerat av ~~~ den 2013-08-19 klockan 21:53. Anledning: han e bara för skön lixom !

  17. #17
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag glömmer aldrig när jag var där och vi höll i varsin "kärleksboll" i metall, och när vi sedan med den andra handen tog på varandras kroppar skapades olika ljud i högtalarna....

    Mest i ansiktet, näsan och så, ni ska inte inbilla er något annat.

  18. #18
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ~~~ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mixar på en tascam MM1 som låter bedrövligt tyvärr på rött
    Den är ju hur skön som helst på rött?!? Minst lika bra "röd"-sound som en BX16! Vrålar ofta en arg MS20 i 190 knyck genom den, distar hur bra som helst!

  19. #19
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Har ni sett nya Sound On Sound ????
    Riktigt intressant artikel om finnen Erkki Kurenniemi som byggde Ralph Lundstens synthar ,
    Andromatic , DIMI - S , DIMI - O !
    Han verkar definitivt passa in under beskrivningen egensinnigt geni.

  20. #20
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Japp, läste den artikeln med stor behållning, samt en stor nyfikenhet på hans digitala grejer från illtidigt.

  21. #21
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Kollas! Tack för tipset.
    Borde nog prenumerera på SOS...

  22. #22
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Ok, kan klargöra lite grejer här.

    Jag har varit med Elena och hälsat på Ralph innan sommaren för att uppskatta möjligheten att flytta studion "intakt" och jag bedömde det som rimligt.
    Ralph ska sälja huset, stycka av tomten och bygga ett mindre hus där, han har ingen konstnärslön eller liknande och hans hus/tomt är hans enda besparingar kan man säga.
    Grejen med det är att Ralph vill donera studion inkl. all utrustning om den drivs vidare så folk kan spela in i den. Problemen är alltså utrymme och en kontinuerlig driftbudget. Han vill inte ge den till EMS, det är en många decennier lång beef som jag inte orkar gå in på. Fylkingen kan inte heller ta ett sådant uppdrag och inte heller Statens Musikverk/Musik och teater-museet (som EMS hör till) då de inte har resurserna i dessa neddragningstider och Musik och teatermuseet driver inte saker utan mest har "döda" samlingar.

    Alla praktiska lösningar och idéer emottages med tacksamhet av Elena, Ralph och mig!

  23. #23
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Hur många kvadrat bedömer du behövs?

  24. #24
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Detta borde ju vara ett arv som nån av de svenska syntföretagen - Clavia, Propellerheads, Elektron eller Teenage Engineering - skulle ha ett intresse i? Eller tänker jag fel?

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Som jag har förstått det så bör grejerna stanna i Stockholm.

  26. #26
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Det kan väl röra sig om 10 kvm så det är inte stort, det är mest drift, underhåll och administration som kostar skulle jag tänka mig.

  27. #27
    Pallox
    Pallox är inte uppkopplad
    Palloxs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har 20kvm med snedtak i Solna (Hemma) för studio men ingen organisation eller koll på vad driften , underhållet eller administrationen innebär.. tyvärr!

  28. #28
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran

  29. #29
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Då är ju lokalkraven väldigt måttliga, drift & underhåll borde ju inte vara så betungande om det hamnar på ett ställe där man redan sysslar med drift & underhåll av liknande utrustning. Synd att EMS faller bort dock.
    Kanske ett gäng Stockholmsnördar kan bilda någon typ av förening kring detta?

  30. #30
    Pallox
    Pallox är inte uppkopplad
    Palloxs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Till vad önskas studion användas framöver? Enbart bevaras eller att inhysa olika artister? Klart man kan bilda ytterligare en förening och bygga in studion i det tomma rummet tills man gått samman och funnit en centralt belägen anpassad lokal i stockholm. Har flera bekanta som mer än gärna skulle driva en förening och Andromeda-studion vidare i tänkt anda...

  31. #31
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Det känns fint att få vara med bakom kulisserna på denna händelse, hoppas det går bra!

  32. #32
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Är inte 99-musik en förening med ljudnördar och underhållskunskaper?

    Ett annat tips skulle kunna vara någon folkhögskola med musikinriktning. Beror ju lite på vad Ralph har för politiska och religiösa preferenser. Folkhögskolor är ju inte helt "neutrala" i allmänhet.

  33. #33
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    En rosa friggebod på 15 kvadrat, byggd som en kopia av villa Frankenburg i anslutning till någon större studio eller liknande hade ju varit coolt.

  34. #34
    Volt
    Volt är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja alla 99-medlemmar lägger en slant och köper loss den.

  35. #35
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja alla 99-medlemmar lägger en slant och köper loss den.

    Skall väl bara bli betalande medlem först innan jag yttrar mig...

    ... Men det låter ju inte helt orealistiskt... eller ?

    Tänk att få vara med på ett litet hörn och äga, stödja denna fantastiska bit av svensk synthistoria....

    Spännande !!!!!!

    Hur skulle man kunna "lösa" en sådan sak ? Ägarandelar/Aktier/(Lundsten själv huvudägare?)

    eller tom... stiftelse? ... Fast coolast är förstås att faktiskt få vara med och äga en liten bit. Det skapar trots allt engagemang.
    Senast redigerat av Jeppe K den 2013-09-05 klockan 21:05.

  36. #36
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Går det att betala i år ännu?

  37. #37
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, kan klargöra lite grejer här.

    Jag har varit med Elena och hälsat på Ralph innan sommaren för att uppskatta möjligheten att flytta studion "intakt" och jag bedömde det som rimligt.
    Ralph ska sälja huset, stycka av tomten och bygga ett mindre hus där, han har ingen konstnärslön eller liknande och hans hus/tomt är hans enda besparingar kan man säga.
    Grejen med det är att Ralph vill donera studion inkl. all utrustning om den drivs vidare så folk kan spela in i den. Problemen är alltså utrymme och en kontinuerlig driftbudget. Han vill inte ge den till EMS, det är en många decennier lång beef som jag inte orkar gå in på. Fylkingen kan inte heller ta ett sådant uppdrag och inte heller Statens Musikverk/Musik och teater-museet (som EMS hör till) då de inte har resurserna i dessa neddragningstider och Musik och teatermuseet driver inte saker utan mest har "döda" samlingar.

    Alla praktiska lösningar och idéer emottages med tacksamhet av Elena, Ralph och mig!
    Fy vad trist när det handlar om en så begränsad mängd grejer. Det måste ju gå att lösa tycker man. Jag förstår det där med huset och tomten, men det känns ändå surt. Huset har bisarrfaktor såklart och även annat än studion kanske borde räddas. Men att behålla en mångmiljonkåk för behållandets skull är inte rimligt. Men studion... den får ju bara inte styckas. Annars får vi här inne rädda delarna åtminstone.
    Hur är det med Roth Händle? Finns den kvar? Där bodde ju Bennys GX-1 ett tag. Döda samlingar är inte särskilt sexigt. Vi har ju alla sett intrumentsamlingen på Musik- och teatermuseet och det är trist att den står och torkar bort.

    Citat Ursprungligen postat av Rotwang Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med tanke på Ralphs ursprung...
    Musikhögskolan i Piteå då? Det är bara ett par mil till Ersnäs och Lundsten-gården juh.
    Ledande ljudingenjörsutbildning på plats.
    Borde finnas nån jäkla fond att vittja på pengar, särskilt uppi glesbygderna.
    Tyckte jag lät som en rackarns bra förslag!

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som jag har förstått det så bör grejerna stanna i Stockholm.
    Har Ralph sagt det? Annars känns Rotwangs förslag som en vettigt. Trist att han och EMS kommit på kant. För så'nt här kan ju inte ställas varsomhelst. Även om det står tryggt i tio år innebär inte att det får stå tryggt därefter.

  38. #38
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har Ralph sagt det? Annars känns Rotwangs förslag som en vettigt. Trist att han och EMS kommit på kant. För så'nt här kan ju inte ställas varsomhelst. Även om det står tryggt i tio år innebär inte att det får stå tryggt därefter.
    Viktigt att det blir någon stiftelse eller liknande med lite ekonomi & kontinuitet. Enstaka eldsjälar är nog bra, men dom kan tröttna, bli sjuka eller överkörda av bussen. Då riskerar allt att hamna på tippen.

  39. #39
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Viktigt att det blir någon stiftelse eller liknande med lite ekonomi & kontinuitet. Enstaka eldsjälar är nog bra, men dom kan tröttna, bli sjuka eller överkörda av bussen. Då riskerar allt att hamna på tippen.
    Stiftelse som kontrolleras av musikhögskolan i Piteå? Stiftelse är ett aber att joxa med, men bra om man vill ha saker kvar.

    Jag tycker det är synd när klassiska setups styckas sönder. Ralphs är både klassisk och unik. Det finns ju mycket annat unikt godis som styckats och/eller slängts. Klassiska riggar, one-of-a-kind-instrument osv. Men hellre att den säljs i delar är dumpas på tippen liksom. Daniel Miller var ju ädel som räddade Kraftwerks gamla Autobahn-vocoder.

  40. #40
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Själva " studion " är väl egentligen bara de här EXTREMT ovanliga Erkki Kurenniemi syntharna , finns i ett eller max två exemplar.
    Resten är väl mainstream grejjer. Om det skall förvaltas i Ralph Lundstens "anda" dvs komponeras instrumental musik på dem kan jag anmäla mig...
    Men annars tycker jag nästan att syntharna skall tillbaka till Finland , där man redan på bra sätt tagit hand om Erkki Kurenniemi´s andra skapelser. Erkki själv drabbades av en stroke 2006 om jag minns SoundOnSound artikeln rätt och är typ förlamad.
    Senast redigerat av Firechild den 2013-09-06 klockan 10:04.

  41. #41
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Ärligt talat. Detta är skandal. En av Sveriges största kompositörer och nu ska allt förstöras.

    Bara för att Ralph inte skapat tradionell klassisk musik utan använt syntar så värderas inte hans verk.

    I en bättre värld hade kommunen elelr staten köpt upp villan och garanterat dess framtid. I dessa snåltider verkar detta inte vara ett alternativ.

    Andromeda studions magi beror mycket på läget och villan. Att flytta instrumenten någon annanstans blir inte samma sak. Jag förstår att Ralph inte har råd, enda sättet är att sälja tomten.

    Han har/hade en fanclub, andromeda fan society. Dessa borde kunnas utnyttjas.

    Jag är ingen expert, men en stiftelse borde antagligen vara bästa sättet. Det skapas, köper villan av Ralph och låter honom bo kvar. En stiftelse kan söka bidrag, sponsorer, ha donatorer, etc. Medlemsavgifter går dit. Villan behöver inte säljas till marknadspris som antagligen ligger på 10 mille eller mer. En del av tomten kanske kan styckas av för att dra in pengar, men villan kan bestå.

    På detta sätt lever villan och studio kvar även efter Ralph. Detta är hans livsverk. Jag undrar hur det känns om han skulle sälja den, se sitt livsverk jämnas med marken för att moderna bostäder byggs på platsen. Vilken förnedring.

  42. #42
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ärligt talat. Detta är skandal. En av Sveriges största kompositörer och nu ska allt förstöras.

    Bara för att Ralph inte skapat tradionell klassisk musik utan använt syntar så värderas inte hans verk.

    I en bättre värld hade kommunen elelr staten köpt upp villan och garanterat dess framtid. I dessa snåltider verkar detta inte vara ett alternativ.

    Andromeda studions magi beror mycket på läget och villan. Att flytta instrumenten någon annanstans blir inte samma sak. Jag förstår att Ralph inte har råd, enda sättet är att sälja tomten.

    Han har/hade en fanclub, andromeda fan society. Dessa borde kunnas utnyttjas.

    Jag är ingen expert, men en stiftelse borde antagligen vara bästa sättet. Det skapas, köper villan av Ralph och låter honom bo kvar. En stiftelse kan söka bidrag, sponsorer, ha donatorer, etc. Medlemsavgifter går dit. Villan behöver inte säljas till marknadspris som antagligen ligger på 10 mille eller mer. En del av tomten kanske kan styckas av för att dra in pengar, men villan kan bestå.

    På detta sätt lever villan och studio kvar även efter Ralph. Detta är hans livsverk. Jag undrar hur det känns om han skulle sälja den, se sitt livsverk jämnas med marken för att moderna bostäder byggs på platsen. Vilken förnedring.
    Håller med om veranda ord. Det känns helt klart att det inte bara är kvarlåtenskapen efter en av Sveriges originellaste personer som går i graven utan även minnet av hel tidsepok från en mindre kulturfientlig tid (kan diskuteras i en annan tråd om någon blev provocerad av den åsikten).

    Ralph har varit (är) en stor inspiration med sin attityd till universum. Tyvärr blev det aldrig av för mig att besöka studion, men det har aldrig känts primärt heller. Hade gärna knäckt en flarra dyrt vin (eller två!) tillsammans med Ralph på verandan dock!

    Tror det blir svårt att förvalta studion utanför villan så att det känns trovärdigt. I min värld var prylarna bara 10% av Andromeda.

    Fan, om alla nio miljoner svenskar kunde slanta upp en krona så skulle väl karln kunna bo kvar.

  43. #43
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Villan är redan såld till en granne. Ralph skall bygga i närheten, antar att han styckade sin egen tomt innan han sålde som dar303 skrev.

  44. #44
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Villan är redan såld till en granne. Ralph skall bygga i närheten, antar att han styckade sin egen tomt innan han sålde som dar303 skrev.
    Då är det försent. Tyvärr. Förhoppningvis är grannen vettig och styckar inte och säljer bort tomten och river villan. Men utan studion spelar det mindre roll.

    Kontakta ABBA Björn och fråga om han kan göra något. Men han lät ju Polarstudion raseras så kanske det är fel person.

    Ralph börjar bli gammal, han orkar väl inte längre. Han är ett original, världen blir fattigare utan personer som honom som vågar gå sin egen väg.

  45. #45
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    ABBA Björn är väl helt fel person att fråga med tanke på Polar som sagt. Det om något var ju ett kulturarv.

  46. #46
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Rimligen borde instrumenten finnas någonstans där A) några entusiaster kunde hålla dem i fungerande skick och där B) de kunde få användas av t ex barn - under pedagogisk översyn naturligtvis. Och musiker så klart, som ville nyttja dem, sampla av dem eller bara inspireras, spela in eller så. Jag tycker resonemanget känns logiskt så långt. Men jag fastnar på lösningen. Naturhistoriska? KTH? KMH?

  47. #47
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [...] Detta är hans livsverk. Jag undrar hur det känns om han skulle sälja den, se sitt livsverk jämnas med marken för att moderna bostäder byggs på platsen. Vilken förnedring.
    Inte alls för att vara dryg eller så, jag tycker också det är synd att studion förstörs men hans livsverk är väl ändå musiken han skapade? Inte prylarna han skapade den med?

  48. #48
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Här måste det bli. Forskning, utbildning, samverkan, seminarier - kan ju inte bli mer rätt.

    http://www.kmh.se

  49. #49
    farbror synt
    farbror synt är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    alltså all respekt till ralf och det han åstadkommit genom åren, men "driva studion vidare i ralfs anda"??,
    men ärligt, hur många idag mer än några gamla nördar skulle vara intresserad av att använda hans
    gamla junk utrustning?? nä det är bara att inse att att detta är slutet på en epok, fota hur studion såg ut
    så eftervärlden kan få se hur den såg ut en gång när den blomstrade, skicka kurenniemi´s syntar till
    finland och sälj resten av grejorna till högstbjudande, det kommer bara att bli ett gammalt dammigt
    museum annars, hur kul är det?

  50. #50
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Bygg upp rummet på musik och teatermuseet.
    http://statensmusikverk.se/musikochteatermuseet/

  51. #51
    gumse
    gumse är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte alls för att vara dryg eller så, jag tycker också det är synd att studion förstörs men hans livsverk är väl ändå musiken han skapade? Inte prylarna han skapade den med?
    Du tänker inte som en samlare.

  52. #52
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Är tomten och huset redan sålt är det inte mycket att diskutera om. Förhoppningsvis fick Ralph ordentligt betalt och blev inte utnyttjad av sin granne.

    Ralphs musik är självklart hans sanna arv, men hans studio är mer än bara en bunt maskiner. Huset, utsikten, rummet är en stor del av det unika. Bara att vandra igenom Villa Frankenburg sätter en i en viss stämning. Att se utsikten ger vissa intryck som ger avtryck i det som skapas i studion. Att tro att detta kan skapas genom att riva ner studion och bygga upp den i ett hörn någon annanstans, då har man inte fattat vad som är unikt med Ralph. Maskinerna är mindre viktiga. Ralph byggde inte ett museum utan en konstruktivt arbetsrum. Det hela är en enhet. Ralph var före sin tid, eller kanske snarare tidlös. Mycket av det kosmiska snack som Di Leva levererat är inspirerat av Ralph. Ralphs musik kommer leva vidare, synd bara att en del av hans skapelser, Villa Frankenburg försvinner snart.

    Kosmiska kramar.

  53. #53
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Tänk utanför ramarna.... engagera folk som vill vara duktiga och har cash.... typ Anders Bagge eller nån annan drutt.

    Personligen..som jag sa tidigare så är det väl helheten som är grejjen, hus och allt....atmosfär..... att driva vidare nåt någon annanstans blir ju något annat.. men hur många komponenter i studion är verkligen unika i dag 5-6 maskiner eller vad... han har väl dumpat och sålt av en del unka grejjer genom åren vill jag minnas....

    Upplevelsegrejjerna borde väl funka att installera på musikmuseet eller varför inte höra med tekniska museet..... men driva som studio...... är det verkligen intressant....eller önskvärt????

  54. #54
    ~~~
    ~~~ är inte uppkopplad

    Avliden
    en rosa friggebod med snickarglädje extriört i hans anda med hammok utanför
    INNE på nåt lokalt ARTYFARTY ställe med studion komplett som en låst konstellation typ på fotografiska eller så
    + han har säkert kvar några rullar tapetvåder kvar nån stans
    känns ju mer rätt än lidingövägen 12 med grejjerna uppskruvade i ett kalt tist rum, tråkigare oinspirerande lokaler har vi ju skådat men det känns malplace på nåt vis


    hellre köra andromeda i Stadsgårdshissen | Sofiahissen vore ju en dröm!
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Stadsg%C3%A5rdshissen

    krafstation och el finns i botten ut med stadsgårdleden ju haha
    Senast redigerat av ~~~ den 2013-09-07 klockan 23:46. Anledning: hoppas det löser sig till det bästa iaf !

  55. #55
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är tomten och huset redan sålt är det inte mycket att diskutera om. Förhoppningsvis fick Ralph ordentligt betalt och blev inte utnyttjad av sin granne.

    Ralphs musik är självklart hans sanna arv, men hans studio är mer än bara en bunt maskiner. Huset, utsikten, rummet är en stor del av det unika. Bara att vandra igenom Villa Frankenburg sätter en i en viss stämning. Att se utsikten ger vissa intryck som ger avtryck i det som skapas i studion. Att tro att detta kan skapas genom att riva ner studion och bygga upp den i ett hörn någon annanstans, då har man inte fattat vad som är unikt med Ralph. Maskinerna är mindre viktiga. Ralph byggde inte ett museum utan en konstruktivt arbetsrum. Det hela är en enhet. Ralph var före sin tid, eller kanske snarare tidlös. Mycket av det kosmiska snack som Di Leva levererat är inspirerat av Ralph. Ralphs musik kommer leva vidare, synd bara att en del av hans skapelser, Villa Frankenburg försvinner snart.
    Håller återigen med om vartenda ord.

    Ralph var före sin tid, eller kanske snarare tidlös.
    Förtjänar att upprepas.

  56. #56
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Är Andromedastudion nedmonterat och lagt på tippen/i en mörk källare nu? Finns det något kvar?

    Jag är lite nyfiken på hur det går med det där eftersom jag just blivit godkänd på en lägenhet några hundra meter därifrån...

  57. #57
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Allt finns kvar, två räddningsplaner finns långt framskridna så den överlever i en eller annan form!

  58. #58
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Det beskedet värmer hjärtat lite.

    Förstörelse i all ära men vissa saker förtjänar att icke gå under i brådaste rappet.

  59. #59
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt finns kvar, två räddningsplaner finns långt framskridna så den överlever i en eller annan form!
    Ah, skönt att höra! Men jag antar att det inte kommer finnas kvar något på Frankenburg då?

  60. #60
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Nej, Frankenburg kommer att tömmas och sakerna deponeras i museiregi tills vidare.

    Det lutar åt att jag kommer att leda nedplockandet av studion med i stort sett nollbudget (för själva nedplockandet, inte bevarandet) så om någon här har erfarenhet som t.ex servicetekniker eller installatör på SR, SVT, lokalradio eller motsvarande och vill arbeta en eller två dagar i slutet av maj med detta så maila mig på camp303 (at) gmail.com!

Liknande ämnen

  1. Dissekering av Ralph Lundstens Andromatic!
    Av dar303 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2024-03-27, 15:25
  2. Ralph Lundstens Ljudkrumelurer
    Av raoul flutter i forum Skivor & artister
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-11-30, 18:16
  3. Ett besök i Ralph Lundstens studio
    Av geminister i forum Allmänt om musik
    Svar: 72
    Senaste inlägg: 2012-10-12, 00:09
  4. Kärleksmaskinen - Ralph Lundstens DIMI-S
    Av Martin Pettersson i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 08:54
  5. Andromeda studio
    Av Mullvaden i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •