Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 111

Ämne: MFB Tanzbär tips och tricks

  1. #1
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran

    MFB Tanzbär tips och tricks

    Startar denna lilla björnklubb.

  2. #2
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Mix
    Smaksak men jag tyckte det blev bäst när man mixade ljuden ganska svagt och vred upp mastern.
    Lite mer oljud men mindre dist på starka kickar med lång decay...

    Sync
    Midi 2 är till för sync.
    Så sequencern kommer inte att rulla om du syncar externt i Midi 1.

    Preset-ljud
    Om du triggar trummaskinen externt med vill ha ljud preset-ljud skapa en pattern som triggar alla ljud 1 gång och lås önskade preset-ljud till det triggade steget. Innan du triggar maskinen externt, spela pattern en gång och maskinen är inställd på din preset.

    Accenter
    Programmera accenterna sist. Om du har programmerat accenter och sedan vill gå tillbaks och göra parameterlåsningar för olika steg kommer det aktiva accentvärdet ersätta det du tidigare programmerat. Har mailat om detta...

    Patten AB

    När du stoppar sequencern kommer maskinen starta i samma läge du stoppade i. Stoppar du i B så startar den i B.

    Store Pattern
    Glöm inte att spara dina patterns när du avslutar [shift] + [Step4] -> önskad pattern -> [Select].
    Och glöm inte att steglåsa instrumentens inställningar...


    Editering

    Det finns tre lägen för ljudens värden. Ett som antar pottarnas aktuella position (Grön diod), Ett som antar parameterlåsta värden och bibehåller det nya värdet tills du byter pattern (orange) och ett som antar parameterlåsta värden och bibehåller det nya värdet tills du trycker på [Pattern] två gånger...

    Ställs via [Shift] + [Step 15] /manual/Step

  3. #3
    Out in the blue
    Out in the blue är inte uppkopplad
    Out in the blues avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för infon!

    Jag är sugen på denna maskin helt klart, får dock bli ev. köp senare i höst.

  4. #4
    sallad
    sallad är inte uppkopplad
    sallads avatar
    Senior
    Är den prisvärd? Kostar ju 7500, inte peanuts direkt. Jag skulle nöjt mig med 502 ljudkrets i tnzbr skal för en 3500 cirkus.

  5. #5
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tycker att den är värd 6000 ungefär .
    Fantastisk maskin faktiskt känns som en kombo mellan MFB och Jomox, bästa av båda världarna.
    Skulle dock lätt välja denna framför jomox 888 eller 999... eller Acidlabs Miami för den delen...

    Senaste jam:et
    http://soundcloud.com/haraldbjork/b-...ep-tanzb-r-jam

  6. #6
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Men MFB-522 och Jomox Airbase99 är enligt mig klart de mest prisvärda apparaterna på marknaden.

  7. #7
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mix

    Accenter
    Programmera accenterna sist. Om du har programmerat accenter och sedan vill gå tillbaks och göra parameterlåsningar för olika steg kommer det aktiva accentvärdet ersätta det du tidigare programmerat. Har mailat om detta...

    Denna bugg är nu bekräftad och är åtgärdad i kommande OS.
    Dock måste maskinen uppdateras på service-ställe :S.
    Jobbigt...

  8. #8
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Hoppas på att Jam kan bli ett serviceställe . Kom igen Johan, vart skulle det annars vara?

  9. #9
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Tack för ljudexemplen HZA! Fladdermuspartiet är nöjt.

  10. #10
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Hur programmerar man bass och melody egentligen?

    Hur programmerar man parameterförändringar?

  11. #11

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppas på att Jam kan bli ett serviceställe . Kom igen Johan, vart skulle det annars vara?
    Haha, har bränt iväg ditt bekymmer till dom på mail men inte fått svar än....

  12. #12
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    man aktiverar steg för steg [shift] + de steg man vill ändra (läs plural om en så vill) och så rattar man på rattar och trycker på knappar för det man vill ska ändras i steget tonhöjd/decay/mm... simple as that... sjukt kreativ. Men mitt OS måste uppdateras, analogt... sux.

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur programmerar man bass och melody egentligen?

    Hur programmerar man parameterförändringar?

  13. #13
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    man aktiverar steg för steg [shift] + de steg man vill ändra (läs plural om en så vill) och så rattar man på rattar och trycker på knappar för det man vill ska ändras i steget tonhöjd/decay/mm... simple as that... sjukt kreativ. Men mitt OS måste uppdateras, analogt... sux.
    Rätt svar!
    Intresset ökade ett step.

  14. #14
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Hur ändrar man "sound-parametern" i de ljuden som har det? Alltså det som ska kommas åt när man trycker på sound-knappen. Jag lyckas inte få det att funka. Clap:en ska t.ex. ha olika attack-transienter att välja mellan.

  15. #15
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Om du ska ändra parametern i ett steg så selectar du steget... shift + steg så det blinkar, sedan trycker du sound och ändrar på stegen eller snurrar på data ratt...

    För att lyssna eller i manual mode så måste du välja ljudet genom att spela det... och sedan trycka sound och fixa... Om du har andra ljud programmerade så väljs dock de när de triggas... lite flummigt, ska rapportera till MFB...

    När det gäller klappen, tänk på att attack transieten är ställbar stegbart med attack ratten så för att du ska höra de olika transienterna maxa attack-ratten...


    Kolla vilket OS du har om du har programmerat in olika accenter och sedan väljer max accent för det sista steget. När du selectar steps [shift] + steg ställs accenten då automatiskt till max?


    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ändrar man "sound-parametern" i de ljuden som har det? Alltså det som ska kommas åt när man trycker på sound-knappen. Jag lyckas inte få det att funka. Clap:en ska t.ex. ha olika attack-transienter att välja mellan.

  16. #16
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Hm... Ingenting händer när jag trycker eller håller in sound-knappen. Det står ju att det ska blinka eller lysa lampor näran gjort det.
    Jag vill ändra hela ljudet, inte bara i ett steg i sequencern.
    Om vi säger, från att jag sätter på maskinen, vilka knapptryck ska jag göra för att komma till "sound-menyn"?

    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du ska ändra parametern i ett steg så selectar du steget... shift + steg så det blinkar, sedan trycker du sound och ändrar på stegen eller snurrar på data ratt...

    För att lyssna eller i manual mode så måste du välja ljudet genom att spela det... och sedan trycka sound och fixa... Om du har andra ljud programmerade så väljs dock de när de triggas... lite flummigt, ska rapportera till MFB...

    När det gäller klappen, tänk på att attack transieten är ställbar stegbart med attack ratten så för att du ska höra de olika transienterna maxa attack-ratten...


    Kolla vilket OS du har om du har programmerat in olika accenter och sedan väljer max accent för det sista steget. När du selectar steps [shift] + steg ställs accenten då automatiskt till max?

  17. #17
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Och angående os har jag inte gett mig in i sequencern än. Har bara annvänt den via midi. Jag är lite för lat och har lite för dåligt med tid för att ge mig in på för djupa vatten.
    Hur skiljer sig de olika os'en? Är det bara sequensern som påverkas eller är det även ljudskruvarmöjligheter?

  18. #18
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Änsålänge kommer det endast vara sequencer updates.

    1) there was a bug in JAM mode which turns on all steps on a selected track, if you push Accent
    2)on some conditions it was possible that Tanzbär was 20ms to early as MIDI clock slave
    3)Now the Toms are selected after boot
    4) because Logic audio is a little special regarding MIDI Clock sync, I implemented Song Position Pointer(receiving)
    5) If you reselect Steps the Accent values remain until you press Accent(like all other parameters also) Thank you for the hint

    Men... Sequecern e ju halva grejen med denna ju .
    Swing per instrument, individuella spårlängder, parameterlås per steg, 3 nivåer av accent. Och superenkel layout. Det måste du dyka in i. Det enda som e lite störigt är att man måste spara när man editerat...

  19. #19
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Har du svar på första frågan?

    Men... Sequecern e ju halva grejen med denna ju .
    Swing per instrument, individuella spårlängder, parameterlås per steg, 3 nivåer av accent. Och superenkel layout. Det måste du dyka in i. Det enda som e lite störigt är att man måste spara när man editerat...
    Allt det har jag redan i Logic

    Har blivit väldigt bekväm med att sequence:a allt i datorn. Gillar bara inte att ratta ljud i datorn och vill inte heller använda ljud inifrån datorn då (i princip) alla andra hiphopproducenter i Sverige gör det, så för mig är själva ljuden och tweakmöjligheter allt och sequencer är som en rolig bonus ifall jag någon gång vill "go old school" för inspiration typ. Trummar också in alla ljud manuellt och brukar sätta quantization strenght på ca 50% för att få det tight men mänskligt och någon sådan funktion finns så vitt jag vet inte i någon hårdvarusequencer.

  20. #20
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Änsålänge kommer det endast vara sequencer updates. var svaret på första .

    Fick igenom ytterligare en sequencer update.
    Uppmärksammade att sequencern selectar spår för det instrument som triggas externt. Vilket blir ett problem när man använder maskinens interna sequencer paralellt med trig från extern. När man sitter och programmerar grejer internt så spelas den externa midin in på respektive triggade instrument eftersom rec är aktiverat... Så kommer det inte vara i nya OS:et. Där är spelas endast värden för det instrument som är valt på den interna sequencern in på den interna sequencern...

    MPC1000 har Strength kvantisering ställbart i %.

    Styr du parametrarna via midi då för att spara ljud? eller kör du från scratch varje gång?
    En grej du kan göra annars är att låsa ljudet du vill spara till ett steg på den interna sequencern och köra igenom en gång för att få maskinen att anta ljuden du sparat...

    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du svar på första frågan?



    Allt det har jag redan i Logic

    Har blivit väldigt bekväm med att sequence:a allt i datorn. Gillar bara inte att ratta ljud i datorn och vill inte heller använda ljud inifrån datorn då (i princip) alla andra hiphopproducenter i Sverige gör det, så för mig är själva ljuden och tweakmöjligheter allt och sequencer är som en rolig bonus ifall jag någon gång vill "go old school" för inspiration typ. Trummar också in alla ljud manuellt och brukar sätta quantization strenght på ca 50% för att få det tight men mänskligt och någon sådan funktion finns så vitt jag vet inte i någon hårdvarusequencer.

  21. #21
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Det här var första frågan:
    Hm... Ingenting händer när jag trycker eller håller in sound-knappen. Det står ju att det ska blinka eller lysa lampor när man gjort det.
    Jag vill ändra hela ljudet, inte bara i ett steg i sequencern.
    Om vi säger, från att jag sätter på maskinen, vilka knapptryck ska jag göra för att komma till "sound-menyn"?

    Jag visste INTE att MPC 1000 hade den funktionen. Kan man ställa quantiseringsstyrkan OCH förskjuta hela tracket (funktionen som kallas Earlier/Later i MPC 2000XL i quantiseringsmenyn om jag inte minns fel) ?

    Eftersom jag än så länge bara lyckats ställa in de "analoga" parametrarna, alltså det som syns på panelen, så antar jag att maskinen låter precis så som rattarna står när man sätter på maskinen eller?
    Jag brukar oftast också spela in spåren i datorn ganska tidigt ändå för mix och arr och spara MIDI-spåren till senare ifall jag skulle vilja ändra ljuden så det är egentligen inte så viktigt.

  22. #22
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Är på jobbet så har inte maskinen framför mig...

    Ställ maskinen i manual mode.
    [shift] + ett steg som heter typ Step/man/jam eller något.

    För att ställa soundparametern för ett ljud selecta ljudet genom att spela det [rec] så du hamnar i spelläge och kan trigga manuellt via stegen... spela det... Tryck sedan [Sound] tryck på det steg som anger det värde du önskar...

    Tror det ska funka så, annars får du väll köra steg eller jam mode och låsa det önskade ljudet till ett steg för att det ska antas...

    Earlier/Later har jag ingen koll på riktigt...


    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här var första frågan:
    Hm... Ingenting händer när jag trycker eller håller in sound-knappen. Det står ju att det ska blinka eller lysa lampor när man gjort det.
    Jag vill ändra hela ljudet, inte bara i ett steg i sequencern.
    Om vi säger, från att jag sätter på maskinen, vilka knapptryck ska jag göra för att komma till "sound-menyn"?

    Jag visste INTE att MPC 1000 hade den funktionen. Kan man ställa quantiseringsstyrkan OCH förskjuta hela tracket (funktionen som kallas Earlier/Later i MPC 2000XL i quantiseringsmenyn om jag inte minns fel) ?

    Eftersom jag än så länge bara lyckats ställa in de "analoga" parametrarna, alltså det som syns på panelen, så antar jag att maskinen låter precis så som rattarna står när man sätter på maskinen eller?
    Jag brukar oftast också spela in spåren i datorn ganska tidigt ändå för mix och arr och spara MIDI-spåren till senare ifall jag skulle vilja ändra ljuden så det är egentligen inte så viktigt.

  23. #23
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    [shift] + ett steg som heter typ Step/man/jam eller något.
    Aaaah! Tack! Det är det där steget jag missat. Ska bli spännande att höra hur man kan få ljuden att låta!
    Imorgon ska jag göra min/a första produktion/er med den! Har bara hunnit lägga till clap, cymbal och hh i en låt än så länge.

    Att clap'en är i stereo är så jävla fett. Inget mer sample delay/låtsasstereo här inte!

  24. #24
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Men apropå sequencer'n, eftersom du ändå är president av Björnklubben kanske du kan göra en inspirerande tutorial-video med hur man använder den

  25. #25
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja absolut det kan jag göra vid tillfälle .
    Ska bara skaffa ett stativ till kameran. Och uppdatera OS...
    Ska få grejer så jag kan göra det denna vecka.



    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men apropå sequencer'n, eftersom du ändå är president av Björnklubben kanske du kan göra en inspirerande tutorial-video med hur man använder den

  26. #26
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Hur bra är sequencern? Funderade på att köpa en Doepfer Dark time sequencer men sedan såg jag denna Tanzbär...
    behöver ju även en bra trummaskin och analog sequencer till mina gamla synthar ( SCI Pro One, Korg MS20, Micro Moog..). Har någon provat att köra den med CV gate mot en äldre synth?

  27. #27
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Kan testa med MS-20 och SH-101a imorgon.

    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur bra är sequencern? Funderade på att köpa en Doepfer Dark time sequencer men sedan såg jag denna Tanzbär...
    behöver ju även en bra trummaskin och analog sequencer till mina gamla synthar ( SCI Pro One, Korg MS20, Micro Moog..). Har någon provat att köra den med CV gate mot en äldre synth?

  28. #28
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Super - tack skall du ha. Såg att jag skrev fel om ms20 jag har en ms20 mini... men jag antar att de fungerar på samma sätt.

    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan testa med MS-20 och SH-101a imorgon.

  29. #29
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag kan fortfarande inte ändra sound-parametern.

    Jag vill bara ändra på själva ljudet som det låter i grundläge oavsett vilket step man är på, jag använder ju inte interna sequencern.
    Så här står det i manualen:
    "Furthermore, additional sound parameters are available for certain instruments and can be reached via the step buttons. In case such parameters are available for a specific instrument, this is indicated by the Sound LED flashing after having selected Rec/ManTrg. Press and hold Sounds leads to one or more LEDs flashing on top of some step buttons. Select the step buttons to change corresponding values; press Sound again to leave the menu."

    Lampan över Sound-knappen flashar inte.

  30. #30
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Min Tanzbär startar automatiskt i det läget där man kan trumma manuellt så att säga. Ljuden triggas när man trycker på knapparna. Trycker jag på Rec/ManTrg-knappen triggas inte ljuden längre. Samma sak med Man/Step-knappen.

  31. #31
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Trycker du på Rec/ManTrg knappen går du in i mute läget.
    Där du kan mute:a de olika spåren genom att trycka på ljudets knapp. Tryck igen så hoppar du tillbaks i trigg-läge...


    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min Tanzbär startar automatiskt i det läget där man kan trumma manuellt så att säga. Ljuden triggas när man trycker på knapparna. Trycker jag på Rec/ManTrg-knappen triggas inte ljuden längre. Samma sak med Man/Step-knappen.

  32. #32
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Du måste trycka Rec/ManTrg + det önskade ljudets knapp

    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan fortfarande inte ändra sound-parametern.

    Jag vill bara ändra på själva ljudet som det låter i grundläge oavsett vilket step man är på, jag använder ju inte interna sequencern.
    Så här står det i manualen:
    "Furthermore, additional sound parameters are available for certain instruments and can be reached via the step buttons. In case such parameters are available for a specific instrument, this is indicated by the Sound LED flashing after having selected Rec/ManTrg. Press and hold Sounds leads to one or more LEDs flashing on top of some step buttons. Select the step buttons to change corresponding values; press Sound again to leave the menu."

    Lampan över Sound-knappen flashar inte.

  33. #33
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Ok, nu funkar det. Typ. Jag får blinkande sound-led. Trycker på den och väljer något vilket gör att en röd lampa tänds under den gröna. Trycker på sound igen och Rec/Mantrg ett par ggr för att komma tillbaka till trig-mode. Hör ingen skillnad. Provade på både clap'en och tomsen men hör verkligen ingen skillnad. Det ska ju vara en "noise component" på tomsen. Jag kan inte höra något alls. Har försökt höja med data-ratten.
    Du får gärna göra en video som demonstrerar den här funnktionen också

  34. #34
    RFedsOlderCuzins avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Vore gyllene godis om den med ett uppdaterat OS kunde berätta mer om hur det gått till! Väldigt, väldigt fin men försöker vänta med att slå till dess att jag antingen vet att bugz är fixade eller kan fixas lokalt.

  35. #35
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    En till konstig grej. Jag kan inte trigga maracasen via MIDI. Vet du någonting om det?

  36. #36
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Ska käka nu. Terrar sedan.


    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En till konstig grej. Jag kan inte trigga maracasen via MIDI. Vet du någonting om det?

  37. #37
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Fastnade i matlagningen...

    CV/Gate sequencern är inte superkul i mitt tycket.
    Eller så har jag blivit lat iomed Analog4 .

    Man programmerar genom att stega sig fram och bak från 1-16 med < (Pattern) och (shift) >
    För att ange not har man step 1-13 som är noterna c -> c 14,15,16 anger oktav.
    Om man vill ha tysta steg får man ange en "rest" med knappen [A/B] om man vill att tonen ska hålla ut "hold" så trycker man [select]. Som alla andra spår har man en A och en B pattern som kan länkas till 32 steg. Det finns även shuffel.
    Senast redigerat av HZA den 2013-08-28 klockan 08:14.

  38. #38
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Testade nu, du måste skriva in en trigg på den interna sequensern och ange "sound" värdet för den triggen. Då antar maskinen det värdet... sedan kan du ta bort triggen...

    Skriv in ett steg, medan det blinkar, tryck sound, ange önskat sound eller data värde tryck select, spela triggen, klicka ur.

    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, nu funkar det. Typ. Jag får blinkande sound-led. Trycker på den och väljer något vilket gör att en röd lampa tänds under den gröna. Trycker på sound igen och Rec/Mantrg ett par ggr för att komma tillbaka till trig-mode. Hör ingen skillnad. Provade på både clap'en och tomsen men hör verkligen ingen skillnad. Det ska ju vara en "noise component" på tomsen. Jag kan inte höra något alls. Har försökt höja med data-ratten.
    Du får gärna göra en video som demonstrerar den här funnktionen också
    - - - Uppdaterad - - -

    Blir en slags USB uppdatering, får info nu i veckan.

    Citat Ursprungligen postat av RFedsOlderCuzin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vore gyllene godis om den med ett uppdaterat OS kunde berätta mer om hur det gått till! Väldigt, väldigt fin men försöker vänta med att slå till dess att jag antingen vet att bugz är fixade eller kan fixas lokalt.

  39. #39
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Skumt, min triggar, jag har dock angett själv vilka instrument som ska triggas av vilka CC-noter då jag ville att Tanzbärens instrument skulle triggas av samma cc som min 522:a.

    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En till konstig grej. Jag kan inte trigga maracasen via MIDI. Vet du någonting om det?

  40. #40
    RFedsOlderCuzins avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för svar på det här. Grym musik också, Harald.

    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    - - - Uppdaterad - - -

    Blir en slags USB uppdatering, får info nu i veckan.

  41. #41
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Testade nu, du måste skriva in en trigg på den interna sequensern och ange "sound" värdet för den triggen. Då antar maskinen det värdet... sedan kan du ta bort triggen...

    Skriv in ett steg, medan det blinkar, tryck sound, ange önskat sound eller data värde tryck select, spela triggen, klicka ur.
    Det där låter fruktansvärt komplicerat. Hur stor skillnad gör det? Alltså, låter clap'en t.ex. avsevärt annorlunda med de olika transienterna?

    Skumt, min triggar, jag har dock angett själv vilka instrument som ska triggas av vilka CC-noter då jag ville att Tanzbärens instrument skulle triggas av samma cc som min 522:a.
    Fan, det där med cc alltså... Är varje tangent på klaviaturet ett cc-meddelande också? I så fall, hur ställer man in det i tanzbären?
    Alla ljud finns med automatiskt, ganska fint på rad utom maracasen, och syntljuden som är på två andra MIDI-kanaler.

  42. #42
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där låter fruktansvärt komplicerat. Hur stor skillnad gör det? Alltså, låter clap'en t.ex. avsevärt annorlunda med de olika transienterna?
    2 extra moment .
    Yes det är avsevärt!
    Kan klappen att låta multisamplad, lite dubbelklappig och så.



    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan, det där med cc alltså... Är varje tangent på klaviaturet ett cc-meddelande också? I så fall, hur ställer man in det i tanzbären?
    Alla ljud finns med automatiskt, ganska fint på rad utom maracasen, och syntljuden som är på två andra MIDI-kanaler.
    Shift
    +
    Step14
    Gate
    : This function sets the gate priority for both gat
    e-tracks. With the
    respective red LED being lit, the output is inverte
    d.
    Shift
    +
    Step15
    Man/Step
    : This menu allows selecting the modes for the soun
    d settings.
    With LED 15 being lit green, Tanzbär works in manua
    l mode, meaning that
    the sound for all programmed steps equals the curre
    nt knob positions.
    With LED 15 being lit red, Tanzbär works in step mo
    de. Here, every step can
    be programmed to use individual sound settings.
    With LED 15 being lit orange, Tanzbär works in jam
    mode. This allows
    "jamming" in record mode by changing sound paramete
    rs.
    Shift
    +
    Step16
    Setup
    : This menu collects different submenus. Flashing s
    tep LEDs indicate at
    which positions submenus are available. Press the r
    espective step button to
    call up the respective submenu.
    Step button 1
    : MIDI trigger learn: This function allows the inst
    ruments to be
    controlled by an external keyboard or sequencer by
    receiving MIDI notes.
    All instruments' LED flash to display that MIDI not
    es can be received,
    starting from step 3 (
    BD1
    ).
    The first MIDI note received is assigned to the fir
    st instrument. The next
    instrument is automatically selected while waiting
    for the next MIDI note.
    With all instruments having received MIDI notes, th
    e
    Select
    LED will flash
    .
    Press
    Select
    to confirm the assignment and save the setting. Pr
    ess
    Shift
    to
    cancel without saving the assignment. However, the
    MIDI assignment will
    be valid until the unit is switched off.

    http://mfberlin.de/Manual/Manual_e/Tb_be.pdf

  43. #43
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Midilearn; [shift] + [step 16] -> [step 1] spela på tangenter för samtliga Tanzbärljud i ordning BD1 först -> [Select].

  44. #44
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Då är det bara till att lära sig då...
    Märkte nu att koklockan inte heller triggas så får försöka mig på det där nu...

  45. #45
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack! Fan vad bra! Nu kunde man ju lägga ut tom och congas på olika ställen också.
    Nu blir det till att lära mig det där andra men det här var guld värt!

    Sparas det här eller måste man typ spara det som en pattern för att det ska stanna kvar?

  46. #46
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Så. Nu hajar jag det och det gjorde automatiskt att jag hajade hur sequencern funkar också så det är ju bra om jag vill ta med den på tåget eller något
    Men jag testade alla 16 olika variationer av clap'en och jag tycker det låter som att den gör exakt samma sak som när man vrider på data-ratten. Alltså, den varierar i mängd och hur tight/lös den är i transienterna men inte själva ljudet i sig.

  47. #47
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran

  48. #48
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    La upp på youtube med lite noteringar...
    http://t.co/T6wFLwwCvb

    bl.a. A/B pattern link som går att växla fram och tillbaks när en pattern spelar och funktionen att återställa preset ljud i en spelande pattern i jam-mode läget där man tweakat ljuden... Fin feature!

  49. #49
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    hemsk första loop på octan, det gick inte att få den mer falsk? kalasvideo annars, grejerna låter mysigt!

  50. #50
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Haha.
    Vadå saxfågeln kraxar kalasfint ju .
    Pianostämmarens mardröm.

    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hemsk första loop på octan, det gick inte att få den mer falsk? kalasvideo annars, grejerna låter mysigt!

  51. #51
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Har sjuk gas på det här aset. Finns det någon som kan göra en jam eller något med basen i fokus? Tycker jag har hört allt jag behöver höra av dom andra ljuden. Basen skulle (eller melodi kanske den kallas) va schysst å höra separat och med trummor och med olika inställningar.
    Kan man spara presets? Eller laddas dom av patterns? Eller är den helt utan sådant minne?

  52. #52
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Tjena bas och melodi är ju mest tänkt som referens för att programera cv1 och 2. Ljud sparas i steglåsningar.
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har sjuk gas på det här aset. Finns det någon som kan göra en jam eller något med basen i fokus? Tycker jag har hört allt jag behöver höra av dom andra ljuden. Basen skulle (eller melodi kanske den kallas) va schysst å höra separat och med trummor och med olika inställningar. Kan man spara presets? Eller laddas dom av patterns? Eller är den helt utan sådant minne?

  53. #53
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Oki..Så det sparas i ett pattern om jag gör steglåsning? Om jag vill att pattern ett ska ha en preset och pattern 2 en annan preset så är det möjligt?
    Finns det någon begränsning i hur många "p-locks" man kan göra per part?

  54. #54
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Bara att låsa första steget för respektive ljud i en pattern till en ny inställning så antar de det värdet....
    Vad jag vet så finns det inga begränsningar.
    En rät kul feature är att om du kör jam-mode så överskrivs dina parameterlåsta värden när du vrider på pottarna... Men om du går in i patternväljaren och väljer pattern du reda spelar igen så återgår värdena till dina steglåsningar!

    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oki..Så det sparas i ett pattern om jag gör steglåsning? Om jag vill att pattern ett ska ha en preset och pattern 2 en annan preset så är det möjligt?
    Finns det någon begränsning i hur många "p-locks" man kan göra per part?
    - - - Uppdaterad - - -

    Typ re-set scene.

  55. #55
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Tack! Nu blev det ännu jobbigare.. ; )

  56. #56
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Får kablar och software för firmware update skickade imorn... Satt ingen usb för firmware-updates i från början så de har gjort en workarround med någon custombyggd kabel. Känns rätt coolt ändå . Så snart kan man dunka i nya OS, bättre synk, ingen overwrite av Accent vid select av steg och en feature som jag fått ändrad att midispår i recläge inte autoväljs när man triggar maskinen externt utan att man väljer vilket spår man ska spela in på på Tanzbären... Hade problemet förut att när jag triggade maskinen externt men även ville spela in vissa slag på den interna sequencern fick alla noter inspelade på olika spår... Blir kul, kan nog komma en del OS-updates i framtiden. Och även nya maskiner! Deras OS-snubbe sa nämligen att i alla kommande instrument skulle det finnas bootloader från början .

  57. #57
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Lyckades inte uppdatera os på egenhand. Fick en kabel men mfb sa att det kanske krävdes en fastlödning av usb-sladden gör att få lontakten helt tight. Skickade till Berlin idag. Blir nice med en OS update. Nu finns även microtiming möjlighet!

  58. #58
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ni som haft den ett tag nu, har intrycket utveckalts något? Mer tips och tricks!

  59. #59
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Bra livemaskin. Progammera i flygande stund, mutea, tweaka, reseta genom att välja samma pattern igen. Hittade patternchain funktion, lite kul.
    Bra sväng/shuffle i, kul men olika sväng för olika instrument .

    Minus:
    kick2 är inte riktigt lika basig i frekvensen som mfb523. Cowbellen låter digital.
    Fattar inte hur man kopierar patterns mellan banker. Finns ju ABC och varje bank har 3 sektioner med 16 patterns i varje.
    Lite lurigt att komma ihåg i vilket steg man låst parametrar och om man inte låst parametrar i vissa patterns så antar ljuden värden från andra patterns man låst värden i.
    Störigt att man inte kan kopiera steg.

    Min uppfattning är att MFBn låter mer gammal analog trummaskin, den har karaktär... men att Elektron har hightech sequencers och funktioner men kanske inte sticker ut så mycket ljudmässigt.

    Gillar hur man mutear av och på ljud genom att trycka på stegen. Blir rätt musikaliskt och dynamiskt.
    Den är väldigt lätt. Väger typ inget.

  60. #60
    brainbow
    brainbow är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

Liknande ämnen

  1. Wogglebug - tips och tricks?
    Av jgb i forum Modularer & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-10-13, 17:24
  2. Önskar tips och tricks
    Av TNDR_1 i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 11:37
  3. Malmö Ikväll!! Tricks/Tricks/Tricks Live: Beast
    Av reverbsvansen i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 22:40
  4. MC-202 Tips & tricks
    Av HZA i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-04-21, 14:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •