Sidan 1 av 5 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 247

Ämne: DIY Vocoder - Uppvärmning inför hösten?

  1. #1
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage

    DIY Vocoder - Uppvärmning inför hösten?

    Funderar på om vi skulle köra någon uppvärmnings-DIY inför höstens alla grejer som ska komma. Håller på att filar på ett "enklare" projekt, som jag tänkte kunde vara bra. Lite med fokus på oss som samlas på EMS varje månad (Ni utsocknes får ju gärna vara med, men det blir ju inte lika handson vid felsökning osv), men vill hålla nere distribution osv, har tyvärr inte tid att springa till posten med alla grejer. Så om någon i Götet/Skaune/Ankeborg t.ex. vill fungera som hubb/studiecirkel etc. så kan vi ju lösa det på så vis.

    Hursomhelst - På förslaget är en vocoder. Syntovox 222, eller Dynacord SRV66 som den också heter. Schema finns här - http://www.dutchsynth.nl/Syntovox222.html
    Det är en 10 bands vocoder som inte är allt för komplicerad och innehåller inte några delar som är direkt svåra att få tag i (Det sitter en 5837 som brusgenerator, men den får antingen bytas ut eller så får man köra med PIC varianten. Vi får se).

    Jag har lite kvar i själva caddningen, ingång / utgång + summering, men resten är klart.

    Det här blir dock inte lika seriöst som TTSH, utan man får köpa korten otestade, så får vi gemensamt felsöka dem och försöka få allt att fungera. Nåväl.

    Korten mäter 10" x 4.5" och priset blir någonstans runt 500:- styck skulle jag tro. Alla jack och potar är PCB-monterade, och målet är att det ska gå in i en 1U rackenhet.

    Några intresserade?
    Senast redigerat av zthee den 2013-07-23 klockan 17:56.

  2. #2
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Det är kanske dags att lära sig detta "på riktigt" - jag är absolut intresserad, även om jag bor utsocknes.

  3. #3
    Jojjelito
    Jojjelito är inte uppkopplad
    Jojjelitos avatar
    Veteran
    Bra idé!
    Kan man inte bara peta dit en brustransistor istället för den där onda tuff-tufftågkretsen? Jag har iofs en MAM VF-11 fast flera vocoders är ju alltid skoj

  4. #4
    volante
    volante är uppkopplad nu
    volantes avatar
    Veteran
    men va kuul! jag är med på detta, en 1-racks vocoder vore perfekt! julafton hela året här ju.

  5. #5
    buffo
    buffo är inte uppkopplad

    Senior
    Kul! Jag är på.

  6. #6
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Härligt initiativ! En vocoder slinker ju alltid ned
    Håller med Jojjelito om att byta ut den där integrerade fulloopande noisekretsen (väl samma som i Moog Source) mot en vanlig brustransistor lösning. Enklare och låter bättre!

  7. #7
    GOAB
    GOAB är inte uppkopplad
    GOABs avatar
    Veteran
    Ja! Fast jag får löda i min ensamhet om vi inte blir ett gbGäng.

  8. #8
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Kul att ni är på! Ska prata med Dar303 om det är något vi kan köra på EMS-träffarna.

    Fick göra om layoten idag, eftersom det inte blev snyggt. Så nu mäter kortet 4" x 12" istället. Sen tar jag bort den switchande funktionen, så det går inte att switcha bort vocodern (Varför skulle man vilja slå från en vocoder liksom!?). Funderar även på att lägga till en enkel oscillator som låter så fort man inte har något inpluggat i carrier ingången. Den blir dock fast i frekvensen! Mer tänkt som en testfunktion alltså.

    Vet att Dar303 har en SRV66, men om någon annan har en Syntovox och kan tänka sig att öppna den så säg gärna till. Har funderingar kring några motståndsvärden. Mest trimpoten som sätter Biasen till R85, R96, R121. Sen vore det även bra att få det bekräftat att det enda "Synthesis" ratten gör på frontpanelen är att justera mängden brus. För det är vad den verkar göra i schemat.

    I övrigt - Det är kul när man googlar sitt projekt och upptäcker att man varit på det förut - http://www.99musik.se/showthread.php...ynton-vocoders!
    Senast redigerat av zthee den 2013-07-23 klockan 11:11.

  9. #9
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Kul initiativ. Jag är iofs sjukt otålig på att få sätta lödkolven i TTSH

  10. #10
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen vore det även bra att få det bekräftat att det enda "Synthesis" ratten gör på frontpanelen är att justera mängden brus. För det är vad den verkar göra i schemat.
    Verkar vara olika versionen - Den övre måste då vara den tidigare varianten.

    http://medias.audiofanzine.com/image...222-614737.png
    http://1.bp.blogspot.com/-GkyjpEfSm-...22_vocoder.jpg

  11. #11
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är iofs sjukt otålig på att få sätta lödkolven i TTSH
    Du kommer hinna med det här före! Tro mig.

  12. #12
    illpostino
    illpostino är inte uppkopplad
    illpostinos avatar
    Senior
    Jag vill, jag vill, jag vill, jag vill, jag vill, jag vill, jag vill...
    Är både oerfaren och ensam(än så länge) här nere i Malmø.

  13. #13
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Nästan klar. Lite småpill kvar.

  14. #14
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Hmm...jag har väl haft och provat en del vocoders och har några stycken kvar, men just denna skulle jag kanske inte lägga någon energi på att bygga. Jag tycker inte den låter något vidare om jag skall vara ärlig. Syntovox 221 och SPX-216 är i en helt annan division.

  15. #15
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Tanken här är inte riktigt att göra den mest välljudande vocodern, utan mer något som är någorlunda simpelt men ändå användbart. Häftiga vocoders med massa funktioner gör att det väldigt snabbt blir komplicerat - Haibles Living Vocoder är nog ett bra exempel på det. Och det motverkar lite syftet av det här - Uppvärmning inför alla andra byggen som ska ske under hösten!

    Sen är jag själv ute efter en riktigt grötig vocoder som gör allt ohörbart. Känns som om det här kan vara grejen!

  16. #16
    synthmicke
    synthmicke är inte uppkopplad
    synthmickes avatar
    Veteran
    Jag kikar gärna förbi, men vet inte om jag behöver en vocoder. (Fast jag kan ju löda ändå )

  17. #17
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tanken här är inte riktigt att göra den mest välljudande vocodern, utan mer något som är någorlunda simpelt men ändå användbart. Häftiga vocoders med massa funktioner gör att det väldigt snabbt blir komplicerat - Haibles Living Vocoder är nog ett bra exempel på det. Och det motverkar lite syftet av det här - Uppvärmning inför alla andra byggen som ska ske under hösten!
    Jag tror inte SPX-216 hade varit mycket svårare att bygga. Problemet är väl att det inte finns något schema på den (tror jag) och att den använder ett gäng CEM-kretsar.

    Haible hämtade för övrigt lite inspiration från min EMS när han designade sin Living Vocoder. Vi hade lite mailkontakt och jag skickade några bilder till honom.

    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen är jag själv ute efter en riktigt grötig vocoder som gör allt ohörbart. Känns som om det här kan vara grejen!
    Man vill ha det lite grötigare ibland, men det blir nästan alltid bättre om man använder en bra vocoder och en lite grötigare carriersignal istället.

  18. #18
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Låter som ett kul projekt, är förmodligen på!

  19. #19
    TNDR_1
    TNDR_1 är inte uppkopplad
    TNDR_1s avatar
    Senior
    Jag är med!

  20. #20
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror inte SPX-216 hade varit mycket svårare att bygga. Problemet är väl att det inte finns något schema på den (tror jag) och att den använder ett gäng CEM-kretsar.
    Jag hittade inget schema på den när jag letade. Kollade självklart alternativen innan

  21. #21
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av TNDR_1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan vi göra en panel också?
    Klart vi ska!



    Alla kontakter och sådant är självklart PCB-monterade.

  22. #22
    TNDR_1
    TNDR_1 är inte uppkopplad
    TNDR_1s avatar
    Senior
    SNYGGT!

    Kan man köpa tomma rack för sånt här?

  23. #23
    shooter_aj
    shooter_aj är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag är med också!

  24. #24
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av TNDR_1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man köpa tomma rack för sånt här?
    550:- + moms på elfa. Går säker att hitta billigare.

  25. #25
    Varkyar
    Varkyar är uppkopplad nu
    Varkyars avatar
    Veteran
    Jag är inte så förtjust i vocoder, men desto mer intresserad av tanken att bygga en elektronisk ljudpryl.
    Jag är nog gärna med på det här!

  26. #26
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Kul att det finns intresse!

    Jag lägger en beställning på ~20 kort i början på nästa vecka. Så får vi se om jag blir av med dem.

  27. #27
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Rimligtvis heter det Speech, inte Speach förresten? Grym panel! Är redigt pepp.

  28. #28
    buffo
    buffo är inte uppkopplad

    Senior
    Snygg panel! Kommer man kunna beställa komponenterna från något enstaka ställe, eller blir det många små beställningar?

  29. #29
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Men rack!?!
    Finns inget fulare format, kan du inte designa den på ett mindre fyrkantigt kort som får plats i en pactechlåda à la x0xb0x istället?

  30. #30
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rimligtvis heter det Speech, inte Speach förresten? Grym panel! Är redigt pepp.
    Tack!

  31. #31
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av buffo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snygg panel! Kommer man kunna beställa komponenterna från något enstaka ställe, eller blir det många små beställningar?
    Allt borde finnas på mouser. Förutom CA3080 då.

  32. #32
    Patric
    Patric är inte uppkopplad

    Senior
    Känns som jag skulle vara med på detta för att se om jag kan klara av det innan man går på TTSH, är väl lite meningen med detta projekt också vad jag förstår...
    Har bara stoppat in en Kiwiprocessor och reparerat lite banor i min Jx3p tidigare så jag är ju total nybörjare men SÅ sugen på TTSH!!!

  33. #33
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men rack!?!
    Finns inget fulare format, kan du inte designa den på ett mindre fyrkantigt kort som får plats i en pactechlåda à la x0xb0x istället?
    Jag letade pultlåda först. Men hittade ingen bra. Sen är tack enklare i det här fallet, då det blir problem med att montera alla komponenterna på kortet om all ska sitta horisontellt.

  34. #34
    Patric
    Patric är inte uppkopplad

    Senior
    Vad behöver man för utrustning för att klara dessa projekt? Lödkolv och multimeter har jag, och tennsugen är jag rädd att jag kommer att ha nytta av också. Men oscilloskop t.ex kan jag tänka mig är "bra att ha" men är det ett krav eller kan man klara sig hjälpligt utan? Läste om någon som använde sitt ljudkort i stället, vad finns det för möjligheter med det och vad behöver man för att det ska funka? Prober? Vilken programvara?

  35. #35
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag gillar SRV66, bra mycket bättre än VC10 t.ex!
    Ni får gärna bygga på EMS så klart!

    Ps. Jon, du är störd. Ds.

  36. #36
    buffo
    buffo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt borde finnas på mouser. Förutom CA3080 då.
    Gött!

  37. #37
    buffo
    buffo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Patric Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad behöver man för utrustning för att klara dessa projekt? Lödkolv och multimeter har jag, och tennsugen är jag rädd att jag kommer att ha nytta av också. Men oscilloskop t.ex kan jag tänka mig är "bra att ha" men är det ett krav eller kan man klara sig hjälpligt utan? Läste om någon som använde sitt ljudkort i stället, vad finns det för möjligheter med det och vad behöver man för att det ska funka? Prober? Vilken programvara?
    Jag kör med ljudkort, så länge man håller sig inom audio range borde det väl vara tillräckligt bra (tror jag). Jag kör ett telejack med krokodilklämma till jord och en vanlig sladd som prob, och sen bara telejacket till line in. Minns inte vilken mjukvara jag kör, men kan kolla senare.
    Det ser ju åtminstone ut att fungera, men jag vet inte vad jag gör så lyssna inte på mig

  38. #38
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    Fett kul. Dego hälsar från Turkiet.

  39. #39
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage


    Då var kortet klart. Drog ut lite på tiden pga Norberg osv. Ska försöka fixa Gerbers och sådant ikväll, så hoppas jag vi har det till första EMS träffen (som jag bara antagit blir någon gång i slutet på augusti).

  40. #40
    Patric
    Patric är inte uppkopplad

    Senior
    Hej

    Kan man beställa kort och panel av dig redan nu eller hur är det tänkt att fungera? Nu blir väl inte detta lika stor grej, men jag kan tänka mig att detta är ett bra tillfälle att testa distributionsapparaten inför TTSH.
    Finns det någon färdig komponentlista som man kan beställa mot? Gruppköp på något?
    Jag kommer inte att kunna komma till EMS, bor lite för långt bort, men vill gärna vara med på detta i alla fall...är nästan lika sugen på denna som TTSH!

  41. #41
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Oscilloskop: Check!
    Variabelt DC-supply: Check!
    Ställbar lödkolv: Check!
    Fin multimeter: Check!

    Ska bli riktigt spännande att göra något från scratch måste jag säga.

  42. #42
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Must resist.. must resist...

  43. #43
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Patric Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...eller hur är det tänkt att fungera?
    Jag beställer ett gäng (~20st), tar med dem till EMS också får man köpa tills det tar slut. Om man inte bor på orten, och sålunda inte kan komma till EMS så kan man kanske kolla med någon snäll vän i stockholm om de kan tjacka kort åt en, eller om man är flera på annan ort så kanske vi kan diskutera alternativa lösningar. Jag tänker så långt det går undvika att skicka saker.

    Citat Ursprungligen postat av Patric Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det någon färdig komponentlista som man kan beställa mot?
    Som vanligt blir det en kundvagn på Mouser. Det som dock kommer behöva införskaffas på annat sätt är 10st CA3080 (aka Den sämsta OTAn).

  44. #44
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Är det hela tio st (10!?!) CA3080 per vocoder!?! Går den inte att byta mot annan vettigare OTAn? Det är ju lögn i helvete att hitta CA3080 numera! Jag har sparat några få som jag har i lager till fina tillfällen, SEM-lagning etc men...

    There is a replacement for CA3080 made by NTE,
    the NTE996. See their cross reference:
    http://www.nteinc.com/specs/900to999/pdf/nte996.pdf
    Kan det vara nåt?
    Senast redigerat av kroffe den 2013-07-31 klockan 19:39.

  45. #45
    Jojjelito
    Jojjelito är inte uppkopplad
    Jojjelitos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det hela tio st (10!?!) CA3080 per vocoder!?! Går den inte att byta mot annan vettigare OTAn? Det är ju lögn i helvete att hitta CA3080 numera! Jag har sparat några få som jag har i lager till fina tillfällen, SEM-lagning etc men...


    http://www.nteinc.com/specs/900to999/pdf/nte996.pdf
    Kan det vara nåt?
    Nejmen fy f! Vore det inte vettigare att göra om det hela till 5st 13700 istället? Jag har iofs en hög 3080, men dom ska bli Söööörg-DIY

  46. #46
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage

  47. #47
    Jojjelito
    Jojjelito är inte uppkopplad
    Jojjelitos avatar
    Veteran
    Jaja, jag är med på det där asbilliga gruppköpet av 3080:or på Muffs så det är la inga problem
    Sen såg jag att det fanns typ 30st i en låda med gammalt bra-att-ha. Måste skaffa en bättre inventarielista, nää orka!

  48. #48
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Du menar det som verkar ha havererat? Eller nu var man tvungen att beställa minst 50. Orkar inte.

    Filerna är skickade till PCB firman nu! Så borde ha dem om 3-4 veckor.

  49. #49
    Jojjelito
    Jojjelito är inte uppkopplad
    Jojjelitos avatar
    Veteran
    Nä! Där fick man för att man lekte bygga hus isf för att ha koll på vad som händer... Han verkade ha bytt leverantör till US Bid, så det ordnar sig nog. Kanske... Det går alltid att jaga fram flera chips.

    Awesome, ännu en vocoder! Undrar hur den här står sig mot min MAM? Ska bli skoj

  50. #50
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Jag har nog ett par hundra 3080 liggandes. Kan lägga upp dem på webshoppen i 10-pack.

  51. #51
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Grymt! <3

  52. #52
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Segerfalk: !?!
    <3!

  53. #53
    volante
    volante är uppkopplad nu
    volantes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har nog ett par hundra 3080 liggandes. Kan lägga upp dem på webshoppen i 10-pack.
    fantastiskt!

    tjohoo dr Korg, du är också på! klart du är! och vad snygg panelen är!

    Oscilloskop: Check!
    Variabelt DC-supply: Check!
    Gammal kass lödkolv: Check!
    Fin multimeter: Check!
    Pelarborr om det behövs till nån hemmafixpanel: Chuck!

  54. #54
    TNDR_1
    TNDR_1 är inte uppkopplad
    TNDR_1s avatar
    Senior
    Ursäkta att jag finns men finns det något uppskattat pris på komponenterna och panel? ~500kr för kortet vet jag.

    Halvfin multimeter: Check
    Biltema-lödis: Check

  55. #55
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Komponenterna lär inte bli dyra. Panel vet jag inte.

  56. #56
    dry
    dry är inte uppkopplad
    drys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    muuuh! jag är intresserad och hoppas kunna ta mig till ems.

  57. #57
    zthee
    zthee är uppkopplad nu
    zthees avatar
    Vintage
    Finansmän! (Mobilen rättstavar "finnemang!").

    Beräknat leveransdatum är 21:a augusti. Återkommer då.

  58. #58
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Någon fler göteborgare som känner sig manad? Jag är sugen, men att åka till Tokholm blir lite väl långt för att hämta kretskort.

  59. #59
    volante
    volante är uppkopplad nu
    volantes avatar
    Veteran
    öl?

  60. #60
    Dego
    Dego är inte uppkopplad
    Degos avatar
    Veteran
    sodomi?

    http://www.youtube.com/watch?v=Ulb0pLBgRCw SFW!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon fler göteborgare som känner sig manad? Jag är sugen, men att åka till Tokholm blir lite väl långt för att hämta kretskort.
    Ingen närvaro inga pcber!
    Senast redigerat av Dego den 2013-08-13 klockan 14:45.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-21, 00:57
  2. Uppvärmning
    Av soda_jam i forum Inspelning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2003-12-02, 21:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •