Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 189

Ämne: Prince! - vilken kompositör och musiker.....

  1. #1
    Topsymusic
    Topsymusic är inte uppkopplad

    Senior

    Prince! - vilken kompositör och musiker.....

    Är djupt inne I Princeträsket - brukar hamna där med mer eller mindre jämna mellanrum. Vilken kille! Så otroligt bra bade komositionsmässigt, spelmässigt och svängmässigt. Oavsett om man sysslar med syntar, gitarrer, basar, trummor och blås så är han verkligen kung! Slänger med ett litet kul jam......https://www.youtube.com/watch?v=032mb8IDzW0

  2. #2
    steffensen
    steffensen är inte uppkopplad
    steffensens avatar
    Veteran
    +111111111
    Kan bara instämma!

  3. #3
    joja_x
    joja_x är inte uppkopplad
    joja_xs avatar
    Senior
    Grym!

  4. #4
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Någon som ska se han i augusti? Hann inte med att köpa biljetter när de släpptes och tog väl några minuter innan de var borta. Nu är det väl främst blocket man kan hitta biljetter på men priserna folk tror sig kunna ta är rätt sjuka, minst dubbla priset osv.

  5. #5
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Såg honom på WOW. Har lite delade känslor för hans musik.
    En del grejer är briljant men 80 tals soundet och hans teatraliska röst pajar en del.
    När det inte passar perfekt som i grymmaste "Darling Nikki"!!
    Men herregud vilken grymt musikalisk gitarrist han är, var helt fantastisk när han spelade live, så musikalisk !

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Topsymusic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    <3

  7. #7
    Olle Truck
    Olle Truck är inte uppkopplad
    Olle Trucks avatar
    Veteran
    Det är den kombinationen av låtskrivande, musikalitet, drivenhet och fingertoppskänsla i allt som gjort Prince bra. Han har blivit mer slätstruken på senare år, dvs drivenheten, fingertoppskänslan och delar av låtskrivandet har försvunnit, men han har kvar sin musikalitet. Jag har lyssnat väldigt mycket på honom, från Prince-skivan till Batman (underskattad) ungefär är det väldigt bra. (Grafitti Bridge hyfsad. Black album hyfsad.) Diamonds and Pearls, The Gold Experience och The Love Symbol Album är ok, men övriga inte så mycket att hänga upp. Det är ju ändå väldigt många skivor totalt som är väldigt bra.

    Hans funkighet är förstås en central komponent. Den genomsyrar allt som är bra med Prince.
    Senast redigerat av Olle Truck den 2013-07-19 klockan 16:44.

  8. #8
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Sign of the times, 1999 och Purple Rain skivorna är ju kalas. Gillade Batman också faktiskt. Favvolåten är When Doves Cry. Men det finns en radda med låtar som är kalas.

  9. #9
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    <3
    Hyfsat grymma musiker där
    Trummisen,oh my god!

  10. #10
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Fram till Sign 'O' the Times är allt superbra. Efter det får man åka slalom. Jag blev Prince-tokig 1984 när Purple Rain kom. 14 år och helt golvad.

    Här ett till hyfsat jam hos Leno..

    http://www.youtube.com/watch?v=8vITK...e_gdata_player


    https://youtu.be/8vITKFi2W_o
    Senast redigerat av Einar Lindgren den 2013-07-19 klockan 18:42.

  11. #11
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Parade är min favorit. Så skön produktion och fantastiska låtar.

  12. #12
    Topsymusic
    Topsymusic är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg honom på WOW. Har lite delade känslor för hans musik.
    En del grejer är briljant men 80 tals soundet och hans teatraliska röst pajar en del.
    När det inte passar perfekt som i grymmaste "Darling Nikki"!!
    Men herregud vilken grymt musikalisk gitarrist han är, var helt fantastisk när han spelade live, så musikalisk !
    Var på samma konsert - grym. Före det såg jag honom i Scandinavium - tror det var runt 91 nånstans. Har blivit lika spelsugen och glad varje gång! Hans ton på gitarr är sååå fet! Och tajmingen med. Lite kul på wow när han snodde basen och drog av ett Bassolo på "kul"......i nivå med de större namn i basvärlden....

  13. #13
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Egentligen inte min musik, men Prince är så sjukt bra på så många punkter; låtarna, arren, svänget, originaliteten, den oerhörda musikaliteten, att jag bara kapitulerar. Är nog beredd att använda ordet geni till och med. Fram till innan Rainbow Bridge är nästan allt bra och en del därefter också. Och ja! jag fick tag i ett tredagarspass till Music & Arts, jag hängde på låset.

  14. #14
    Topsymusic
    Topsymusic är inte uppkopplad

    Senior
    En liten "kuriosa grej" mycket av prince gitarrgrejer är i mixolydianskalor å inte penta som man kan tro...det är ganska ovanligt i funk att köra det...fast han är ju lite egen.. Och geni tror jag faktiskt är rätt på honom. Första plattorna spelade han rubbet helt själv och proddade allt.....och totalt oskolad - dvs inte musikhögskolepoäng så långt ögat når....;-)

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ett geni.

  16. #16
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Haft nöjet att se Prince 2 gånger. Svänger

    Bonus: Lite kul med Kevin Smith och hans snack om Prince:
    http://www.youtube.com/watch?v=Gy_cLJ19HMg (fortsätter i flera delar)

  17. #17
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Isstadion 87 Sign 'O' the Times Tour <3 & Globen 90 Graffiti Bridge Tour.

  18. #18
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Ja, Prince är duktig. Jag lyssnade aldrig så mycket på honom, hörde mest hitlåtarna på radion, men nu när jag lyssnar på albumet 1999 på Spotify, hörs ju tydligt att han snodde det mesta från Orup och Glenmark!

  19. #19
    sunflower
    sunflower är inte uppkopplad
    sunflowers avatar
    Veteran

  20. #20
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, Prince är duktig. Jag lyssnade aldrig så mycket på honom, hörde mest hitlåtarna på radion, men nu när jag lyssnar på albumet 1999 på Spotify, hörs ju tydligt att han snodde det mesta från Orup och Glenmark!
    Jo han har ju snott en del utav Eric Gadd också..... nästan pinsamt mkt faktiskt.

  21. #21
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo han har ju snott en del utav Eric Gadd också..... nästan pinsamt mkt faktiskt.
    Prince of Thieves

  22. #22
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    För att inte tala om Ready for the World och Sheila E, han har plagierat dem! Vikken bluff.

  23. #23
    Topsymusic
    Topsymusic är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo han har ju snott en del utav Eric Gadd också..... nästan pinsamt mkt faktiskt.

    Framförallt är ju han en så mycket sämre bassist än Eric Gadd och att sno licks så där är ju helt fel!....:-)

  24. #24
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Själv är jag nog mest såld på Prince bluesiga, patetiska sida. En av få artister som kan sjunga med det överdrivna uttrycket utan att det slår över i komik (alla gånger, kanske ska tilläggas). Väldigt mångsidig i allt vad gäller musik: arrangemang, röst, gitarrspel… you name it, he nailed it.

    En av mina första plattor (som jag snodde från far) var Graffiti Bridge. Usel film, bra musik. Här The Question of U där Prince visar att han en av mycket få gitarrekvilibrister som kan höja en låt med sitt spel. Gillar den mystiska låtstrukturen: en vers, en refräng, gitarrsolo… resten av låten bara håller på.
    The Question of U (live) – Graffiti Bridge (1990)

    Vem kommer undan med att dra av ett gitarrsolo ståendes på en vit flygel?

  25. #25
    Topsymusic
    Topsymusic är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Valfrid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv är jag nog mest såld på Prince bluesiga, patetiska sida. En av få artister som kan sjunga med det överdrivna uttrycket utan att det slår över i komik (alla gånger, kanske ska tilläggas). Väldigt mångsidig i allt vad gäller musik: arrangemang, röst, gitarrspel… you name it, he nailed it.

    En av mina första plattor (som jag snodde från far) var Graffiti Bridge. Usel film, bra musik. Här The Question of U där Prince visar att han en av mycket få gitarrekvilibrister som kan höja en låt med sitt spel. Gillar den mystiska låtstrukturen: en vers, en refräng, gitarrsolo… resten av låten bara håller på.
    The Question of U (live) – Graffiti Bridge (1990)

    Vem kommer undan med att dra av ett gitarrsolo ståendes på en vit flygel?
    Prince - varje gång....han gjorde samma i Scandinavium (det var nog 90) och jag minns det än! Är man 1,50 lång, världens svängigaste gitarrist och dessutom med "hen"-sexapeal så blir det helrätt! Nån annan - nä.......

  26. #26
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    3.30 in i denna...


    https://youtu.be/6SFNW5F8K9Y

  27. #27
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran

  28. #28
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Sjukt EGEN stil på det solot, han är grym på det där

  29. #29
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Sen att låten är ca 10000ggr bättre i original och blir slaktad här är ju en annan historia

  30. #30
    Tapper
    Tapper är inte uppkopplad
    Tappers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Solot är ju grymt men nästan ännu intressantare är ju vid 06:09 - var tar egentligen gitarren vägen ?!?!

  31. #31
    henning
    henning är inte uppkopplad
    hennings avatar
    Veteran
    Är Prince på Polarprisets shortlist månntro?

  32. #32
    Topsymusic
    Topsymusic är inte uppkopplad

    Senior
    Tror jag tyvärr inte men han borde egentligen ligga bra till för det.....Det är väl ett av få "musikpris" som faktiskt ändå kan kännas relevant....

  33. #33
    Topsymusic
    Topsymusic är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Tapper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Solot är ju grymt men nästan ännu intressantare är ju vid 06:09 - var tar egentligen gitarren vägen ?!?!
    Han gör ganska ofta sådär.....inte bara musikerna som han har stenkoll på - även gitarteknikerna för va med......Lite James Brown over Prince faktiskt.....I klippet från Jay Leno missar Rhonda Smith (bas) en "glidning" lite och jag är rätt säker på att hon fick höra det efteråt....

    Har hört en historia (om det är skröna eller ej vet jag inte riktigt men den kom från en på MIT så lite sanningshalt var det säkert) att Prince stalled sitt kompband (NPG/Time var det då) I en replokal, bad dem köra ett groove - gick ut och kom tillbaks efter några timmar! och sa nu svänger det, det gjorde det inte innan......då är man seriös med svänget...:-)
    Senast redigerat av Topsymusic den 2013-07-25 klockan 12:44.

  34. #34
    Topsymusic
    Topsymusic är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Harry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    .....är generellt emot sampling om man inte kan spela det själv....:-) och då behöver man ju inte sampla.....

  35. #35
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Topsymusic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En liten "kuriosa grej" mycket av prince gitarrgrejer är i mixolydianskalor å inte penta som man kan tro...det är ganska ovanligt i funk att köra det...fast han är ju lite egen.. Och geni tror jag faktiskt är rätt på honom. Första plattorna spelade han rubbet helt själv och proddade allt.....och totalt oskolad - dvs inte musikhögskolepoäng så långt ögat når....;-)
    Mixolydisk är ju inte alls ovanligt i funksammanhang. Sällan sjuan inte är med i varje varv liksom

    För övrigt har jag aldrig krokat på Prince grej, men så har jag ju inte heller engagerat mig.

  36. #36
    Topsymusic
    Topsymusic är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mixolydisk är ju inte alls ovanligt i funksammanhang. Sällan sjuan inte är med i varje varv liksom

    För övrigt har jag aldrig krokat på Prince grej, men så har jag ju inte heller engagerat mig.
    Du har ju så klart rätt....skalor är inte riktigt min grej....men nått gör han - kanske blandar bluesskala med mixolydian? Det later lite "annorlunda" i både hans rytmiska figurer och i solon....
    Alla gillar givetvis inte Prince men om man gillar Parliament, JB osv så skall man titta in hans livegrejer.....det är extremt funkigt. (Har för mig att jag sett i nån trad att du är såld på Parliament/Funkadelic? )

  37. #37
    Valfrid
    Valfrid är inte uppkopplad
    Valfrids avatar
    Veteran
    Underskattat album den där Musicology, förmodligen för att det är svårt att få tag på med dagens lyssningsalternativ. Inget på Spotty, inget på iTunes, officiella videon börjar med att en söt unge köper plattan i en butik, Werthers Original-estetik. :P

    Aja, Prince är stjärtig med upphovsrätten. Helt fel i tiden när den plattan släpptes, men han gör som han vill…

  38. #38
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jo jag är ett funk-freak minsann! Men det är just i det sammanhanget jag aldrig fattat Prince. En annan sorts funk liksom. Och har man svårt för 80tals-popsound i allmänhet blir det ju ännu svårare att ta till sig. Men jag tvivlar inte på att dagen ska komma då nån övertygande Prince-blixt ska slå ner. Livet är långt!

  39. #39
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Valfrid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Underskattat album den där Musicology, förmodligen för att det är svårt att få tag på med dagens lyssningsalternativ. Inget på Spotty, inget på iTunes, officiella videon börjar med att en söt unge köper plattan i en butik, Werthers Original-estetik. :P

    Aja, Prince är stjärtig med upphovsrätten. Helt fel i tiden när den plattan släpptes, men han gör som han vill…
    Rätt roligt på cracked.com ibland, när de gör en grej om Prince, som de gör ibland. De skriver saker som "här hade vi normalt haft ett youtube-klipp, men då skulle Prince stämma skiten ur oss".

  40. #40
    Topsymusic
    Topsymusic är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo jag är ett funk-freak minsann! Men det är just i det sammanhanget jag aldrig fattat Prince. En annan sorts funk liksom. Och har man svårt för 80tals-popsound i allmänhet blir det ju ännu svårare att ta till sig. Men jag tvivlar inte på att dagen ska komma då nån övertygande Prince-blixt ska slå ner. Livet är långt!
    hmmm....till och med George den store Clinton hängde ju på Prince (Graffiti Bridge plattan) men det är klart att detta var i Clintons "elektroniska" del av funken. Sen har ju Prince i princip lånat hela blåset från Parliament (Maceo P, PeeWee etc...). Så det känns inte sååå konstigt att han räknas in som en av de stora även inom funken? Ge han en chans och lyssna framförallt på keyboardgrejerna - lite Bernie W liksom.....
    Jag är oxå egentligen mer "hemma" i 70-talet och början 80 vad gäller funk (speciellt P-funk) men Prince har övertygat mig....funkigare gitarrist finns knappt längre.....Live är det stenhårt sväng som gäller - fast det är klart - han är mer funk nu live än för 20 år sen......

  41. #41
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trummisen,oh my god!
    Linn LM1?
    Tyngre än osmium.

  42. #42
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Igår hette trummisen Hannah Ford, just fyllda 23 år. Galet tung. Trippla bastrummor. Bara en sån sak.

  43. #43
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Igår hette trummisen Hannah Ford, just fyllda 23 år. Galet tung. Trippla bastrummor. Bara en sån sak.
    Ja, hon borde ju vara tyngre än en LM1.

  44. #44
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    VAr det bra då?

  45. #45
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tyckte det var fantastiskt, men det är nog en smaksak. Han rockade på ett sätt han inte brukar göra. DN tyckte det lät som hårdrock, men det säger nog mer om hur lite den recensenten lyssnat på hårdrock. Men det var väldigt rockigt och massa gitarrsolon, det var ju lite speciellt. Fast nästan halva den två-och-en-halvtimme långa konserten bestod av extranummer och de var i huvudsak en mer klassisk hitkavalkad, med trummaskiner och allt.

    Hisnande duktiga musiker allihop hursomhelst och Prince är verkligen en galet duktig underhållare.

  46. #46
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Det var svinbra. Men många betalande gäster blev nog besvikna då nästan halva publiken gick innan extra nummren var färdiga

  47. #47
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Skit va ballt, valde mellan att gå på prince och Turkietresa, var nästan lika priser då priserna på blocket för en biljett var rätt sjuka.

  48. #48
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skit va ballt, valde mellan att gå på prince och Turkietresa, var nästan lika priser då priserna på blocket för en biljett var rätt sjuka.
    Biljett-svartabörsare suger... Jag hade tur och var snabb nog att köpa biljett innan hajarna hunnit köpa slut på dem.

  49. #49
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Försökte ringa på morgonen när de släpptes, helt omöjligt att komma fram. Kan inte gått många minuter när de sålde slut. Kul för er som fick gå iaf!

  50. #50
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Å fanken. Jag gick in på Ticnets sajt och shoppade därifrån nån timme efter att biljetterna släppts och då fanns det till alla dagar där. Så det kanske kan vara ett tips till en annan gång, att gå den vägen istället för att ringa.

  51. #51
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Starfish and coffee
    Senast redigerat av peter4 den 2013-08-07 klockan 03:26. Anledning: delirium

  52. #52
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    spelade han inte. Men att ha gjort den räcker för att slinka in

  53. #53
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Framförallt videon.
    (Missa inte efterrätten på slutet)
    http://www.youtube.com/watch?v=0PXActnMHpI

  54. #54
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    <3

    Men hur är det egentligen med hela Jehovas-grejen? Jag har hört att Prince väljer bort vissa låtar från shower nuförtiden för han tycker de är dekadenta eller nåt, men rimmar inte hela stå-på-scen-grejen illa med att vara ett Vittne?

  55. #55
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Darlink Nikki isåfall kanske?
    Hans coolaste låt för övrigt!

  56. #56
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Darling Nikki - cool ja. Men tredje extranummersrundan innehöll tydligen 'Take Me with U', som inte går av för hackor, va. Tidigare även 'The beautiful Ones' - De två är mina favoriter alla doar i vikkan (har varit i skåne..). Something in the Water (Does Not Compute) <-- ioooh va brAa!

    http://www.setlist.fm/setlist/prince...-2bc6e092.html

  57. #57
    Einar Lindgren
    Einar Lindgren är inte uppkopplad
    Einar Lindgrens avatar
    Veteran
    Damn! Nu ännu bättre!! Jag har en fin vinylrip av 1999.

  58. #58
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Snubben måste lätt ha största arsenalen av folk som lyckas hålla han borta från internet. Impressive!

  59. #59
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    game blouses!

  60. #60
    Topsymusic
    Topsymusic är inte uppkopplad

    Senior
    På tal om prince gjorde vi en cover på purple rain på spelning i fredags - om än i lite annan tappning än orginal. Slänger upp youtube klippet så får ni säga vad ni tycker vårt "helgerån".....

    http://youtu.be/mARfz-zVaqM
    Senast redigerat av Topsymusic den 2013-08-11 klockan 07:29.

Liknande ämnen

  1. Kortfilm söker kompositör/ljuddesign
    Av lillWille i forum Allmänt om musik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 21:36
  2. Vilken död musiker vill du höra och se live igen?
    Av machinepop i forum Skivor & artister
    Svar: 133
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 21:41
  3. Skolade musiker VS oskolade musiker.
    Av peter80 i forum Allmänt om musik
    Svar: 130
    Senaste inlägg: 2011-02-15, 07:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •