Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 65

Ämne: Yamaha CS-80 den heliga graalen av synthar

  1. #1
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran

    Yamaha CS-80 den heliga graalen av synthar

    Ja, det kommer väl fram förr eller senare...

    Yamaha CS-80

    Är detta den heliga graalen av synthar ?

    För mig har den spökat i mina sinnen i 20 år sedan jag köpte mina första Vangelis album. Av någon anledning har jag aldrig på allvar tänkt att jag skulle köpa den. Varför har jag ingen riktigt förklaring till. För när jag började som ung vuxen att få råd att köpa synthar så var det Prophet 5, Jupiter 8 man eftersökte. På den tiden , mitten och sent 90-tal var förmodligen CS-80:n inte mycket dyrare än nyss nämnda heller. Hursomhelst har jag helt nyligen för första gången fått närkontakt med den mytomspunna synthesizern som nästan är som ett eget levande väsen.

    Att spela på en Yamaha CS-80 får tidens vingslag att fläkta i nacken, du får omedelbart en närvaro känsla av Vangelis och jag fick väldigt mycket Benny Andersson vibbar trots att han körde mer med CS-80 föregångaren , monstret GX-1.

    Ljudmässigt är den i yppersta kvalitet , med silkeslent ljud , påminner om Jupiter 8 med 12 dB filtret. Den är lite speciellt uppbyggd genom att den bara har en oscillator per röst ( dock har du PWM ,Sawtooth och Sinus samtidigt om du vill ) men att man har tillgång till dubbla ljud med 8 röster vardera så ställer du in lika ljud på båda kanalerna kan du snedstämma och få milt sagt feta ljud…
    Det som CS-80´n sticker ut med förutom den magiska lenheten i ljudet är möjligheten att påverka ljudet med en Polyfonisk Aftertocuh där du kan öka vibrato styrkan ,öppna upp filtret , öka volymen , öka hastigheten på vibratot. Detta gör att synthen får en extremt organisk och levande respons från dig som spelar och allting låter otroligt musikaliskt på ett ovanligt sätt ur ett synthesizer perspektiv.
    12 dB Filtret är även det ganska unikt genom att det är både HPF och LPF i serie , båda med resonans.

    Jag har som bekant tidigare moddat upp en Roland A-80 med helt nya Aftertouch mattor samt bytt ut en resistor som gör aftertouchen mycket känsligare än i standard utförande. Detta slit ger utdelning nu när denna CS-80 har MIDI !
    CS-80´n tar emot Polyfonisk Aftertouch via MIDI , den reagerar dessutom på Velocity och Aftertouchen exakt som om du skulle spela direkt på Yamahan !

    För att återknyta till första frågan...för mig...definitivt.



    https://youtu.be/kO25Ilk8dnc

  2. #2
    deleted user
    Synnerligen trevlig demo, minst sagt. Snyggt!

    Och vilket jäkla instrument alltså. Låter underbar och ser fantastisk ut.

    Du lär får några tittare på YouTube för den där du.

  3. #3
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Gött Firechild!
    Du kan ju traktera den här också så du är definitivt värd den.
    Är detta den Araya satte midi i för ett tag sen?

  4. #4
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Stort grattis !

    Den CS80 som står hos mig lär inte vara till salu så det var bra att du fick tag i en annan.

    WT

  5. #5
    Forcie
    Forcie är inte uppkopplad
    Forcies avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Gåshud! Det är verkligen ett magiskt instrument.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Stort grattis till syntarnas synt! Mycket fin demo också!

  7. #7
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Bara att kapitulera.

  8. #8
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gött Firechild!
    Du kan ju traktera den här också så du är definitivt värd den.
    Är detta den Araya satte midi i för ett tag sen?
    Japp, det är det. Kändes tryggt att veta att det var bra gjort.

    Tack alla . för kommentarer !

  9. #9
    deleted user
    Vansinnigt vackert
    Gratulerar, cs-80 i rätt händer helt klart.

  10. #10
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Fett grattis!

  11. #11
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Najsigt! (och min gamla Juppe 8 ser ut att ha det bra där)

  12. #12
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Grattis!

    Fick lite Ralph Lundsten vibbar av demot. Kul att inte alla bara kör hjärndöd EDM.

  13. #13
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Tjohoo! Grattis!
    Jag är på semester men försöker svara på dina frågor när jag har tillgång till en bra kopia på schema/blockschema!

    /d

  14. #14
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Gratulerar, skulle också vilja ha en.
    Bra låt.

  15. #15
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Snyggt!

  16. #16
    jpl
    jpl är inte uppkopplad
    jpls avatar
    Veteran
    wow!

  17. #17
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Det blev en kompaktsynt till slut! Gött!

  18. #18
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    En fråga... hur illa låter fläktarna på en CS-80? Alltid funderat över det =)

  19. #19
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Vackert!

  20. #20
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En fråga... hur illa låter fläktarna på en CS-80? Alltid funderat över det =)
    Sitter inga fläktar i en CS-80 (i original)

    Informativ artikel här: http://www.synthmuseum.com/yamaha/yamcs8001.html

  21. #21
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    UNderbart

  22. #22
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det blev en kompaktsynt till slut! Gött!
    Hehe, nja tror jag läste någonstans i manualen att CS står för Combo Synthesizer om det var det du syftade på ?

    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En fråga... hur illa låter fläktarna på en CS-80? Alltid funderat över det =)
    Det är jag som frågat i någon tråd va
    Ja man blir ju lurad av Arturias CS80V fläktar där under panelen men sanningen är den att den ju inte har fläktar tack och lov
    Den är så gott som knäpptyst, det är ett liten ljud från trafodelen som man hör om man lyssnar noga i ett tyst rum.

  23. #23
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Snyggt! Skulle bli starstruck om jag såg en CS80 i verkligheten

  24. #24
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja man blir ju lurad av Arturias CS80V fläktar där under panelen men sanningen är den att den ju inte har fläktar tack och lov
    Den är så gott som knäpptyst, det är ett liten ljud från trafodelen som man hör om man lyssnar noga i ett tyst rum.
    Ha ha =) Ja, mycket märkligt att de lagt till detta i en mjukvara. =) Fooled me. Skönt att det inte sitter fläktar i the real thing då.

  25. #25
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha ha =) Ja, mycket märkligt att de lagt till detta i en mjukvara. =) Fooled me. Skönt att det inte sitter fläktar i the real thing då.
    Antar att det är en blinkning till att mjukvaran har oscillatorer som inte driver? Vet att jag läst att CS-80 hade stora problem med att temperaturen fördelade sig ojämt, så att de olika oscillatorerna drev olika mycket.

    Hur är det med ditt ex. på den punkten Firechild? Kanske mest var ett problem på en scen med massa ljus?

  26. #26
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ja alltså nu har jag inte pluggat service manualen helt så detta kan vara osant, men jag tror att CS-80 stämmer om sig automatiskt efter temperatur sensorer...

    Mitt ex har riktigt bra tuning , men om jag låter den stå på men ej aktivt spelar på den tex , jag äter lunch en timme...kommer jag då tillbaka kan den låta riktigt skevt och första gången det hände fick man ju en lättare hjärtinfarkt men spelar man några minuter på synthen igen så stämmer den om sig helt perfekt igen...som ett trolleri...jag vill gärna att någon teknisk kunnig person förklarar vad som händer här

  27. #27
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Kunde inte låta bli att googla lite. Många pratar om problemen med stämning och det verkar egentligen röra sig om två olika problem; det ena är att trimpottarna för stämningen lätt kan rubbas om man flyttar den oförsiktigt. Det gjorde nog en och annan roddare när det begav sig - man älskar nog inte 100 kg synt, om det enda man får göra med den är att bära den...

    Det andra är det där jag skrev om att temperaturdriften påverkade de olika rösterna olika. Men där har jag sett ett par påståenden om att Yamaha fixade det efter ett tag. Enligt ett inlägg här, så är oscillatorerna stabila fr.o.m. nånstans runt s/n 1500 - 1550.

    Hur din gör för att autostämma sig lyckades jag inte hitta svar på däremot. Här påstås det tvärtom uttryckligen att det inte finns nån sån funktion. Nåt som tillkom i senare ex? Eller är det så enkelt att den svalnar lite när man inte spelar på den, trots att den är på?

  28. #28
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    I CS-50/60 sitter det tempos och de har samma röstkort som CS-80.

  29. #29
    deleted user
    Fan vad snygg jag hade varit vid en sån.

  30. #30
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I CS-50/60 sitter det tempos och de har samma röstkort som CS-80.
    Men förklarar det Firechilds upplevelse att den tappar stämningen när den står på ospelad och sen åter stämmer efter att han spelat på den en stund?

    När du svarar, betänk att jag har superrutten koll på elektronik! Så förklara som om du talar till ett barn.

  31. #31
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    "...in issue 37 Captain Electron discusses analog oscillator retuning issues with Mr Computer (rare to find issue unfortunately)"



    Senast redigerat av hasse_fx den 2013-07-13 klockan 01:04.

  32. #32
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran

  33. #33
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja alltså nu har jag inte pluggat service manualen helt så detta kan vara osant, men jag tror att CS-80 stämmer om sig automatiskt efter temperatur sensorer...

    Mitt ex har riktigt bra tuning , men om jag låter den stå på men ej aktivt spelar på den tex , jag äter lunch en timme...kommer jag då tillbaka kan den låta riktigt skevt och första gången det hände fick man ju en lättare hjärtinfarkt men spelar man några minuter på synthen igen så stämmer den om sig helt perfekt igen...som ett trolleri...jag vill gärna att någon teknisk kunnig person förklarar vad som händer här
    Det där låter rätt konstigt. De flesta analoga synthar som är igång drar i princip lika mycket ström oavsett om de spelas på eller inte och alstrar således lika mycket värme. På Jupiter-8:an som är den av mina synthar som drar mest visade mätaren jag använde ingen skillnad vilket innebar att skillnaden i det fallet är mindre än 3%.

    Nu skulle det kunna vara skillnad i några komponenter eftersom vissa får jobba hårdare när det kommer ljud genom dem, men eftersom oscillatorerna alltid är igång och jobbar lika mycket oavsett om man hör dem eller inte så gäller det knappast dem och kan då inte påverka stämningen.

    Jag tror det är värmen du själv sprider i rummet som får den att må bra.

  34. #34
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Snygg och massiv, men framförallt snygg komposition och fin traktering!

  35. #35
    synthpälle
    synthpälle är inte uppkopplad
    synthpälles avatar
    Senior
    Trevlig demo och Grattis till monstret.

  36. #36
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men förklarar det Firechilds upplevelse att den tappar stämningen när den står på ospelad och sen åter stämmer efter att han spelat på den en stund?
    När du svarar, betänk att jag har superrutten koll på elektronik! Så förklara som om du talar till ett barn.
    Temco-stabiliserade oscillatorer betyder att de har ett temperatur-beroende motstånd som kompenserar ostämdhet i oscillatorn när den värms upp. Detta är en vanligt förekommande lösning på framförallt polyfonisk syntar från mitten 70-talet och framåt.
    Detta upplevt oftast som att synten behöver lite tid på sig att "värma upp" innan surheten har stabilserat sig till en (förhoppningsvis) helt stämd synt.

  37. #37
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Det finns ingen autotune på en CS80. Den har bara lite olika humör beroende på dagsform

    WT

  38. #38
    deadbeats avatar
    Veteran
    Fin synt och ännu finare låt !

  39. #39
    Moogmannen
    Moogmannen är inte uppkopplad

    Senior
    Riktigt fin demo! Som den Yamaha CS-nörd jag är blir jag nästan tårögd.

    Jag får nog nöja mig med CS-80v några år till antar jag, även om jag tycker att min CS-15 låter mycket mer organiskt och CS-80-likt än Arturias motsvarighet, trots alla begränsningar CS-15 har.

    Stort grattis till köpet iaf!

  40. #40
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Underbart musikaliskt!
    Älskar det medeltida också!
    Vad vi ser/hör här gissar jag är inspiration.
    Spelkänsla och ljud skapade en stämning, och musikaliteten skapaden ett vackert musikstycke!

    Fantastisk synth, men jag tycker att musiken i sig är "större" än så

  41. #41
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    haha! det blev en demo till slut. jag minns att jag bad en demo när du berättade att du köpt en cs-80
    du har ju gjort så många med andra syntar redan.
    vackert som vanligt, och med en passande folkmusik-ton i melodin!

  42. #42
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    haha! det blev en demo till slut. jag minns att jag bad en demo när du berättade att du köpt en cs-80
    du har ju gjort så många med andra syntar redan.
    vackert som vanligt, och med en passande folkmusik-ton i melodin!
    Måste varit någon annan synth jag berättade om...CS-80 är sprillans nyinköpt <3

  43. #43
    excessivefunk
    excessivefunk är inte uppkopplad
    excessivefunks avatar
    Senior
    Bara att gratulera Grymt vacker demo!

  44. #44
    Jojjelito
    Jojjelito är inte uppkopplad
    Jojjelitos avatar
    Veteran
    Väldigt trevligt demo av denna mastodontsynth! Stort grattis! Kul att se att den hittat hem till någon som kan traktera den som säljaren önskade.

  45. #45
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste varit någon annan synth jag berättade om...CS-80 är sprillans nyinköpt <3
    men... var det inte du som hade vinnande budet på en roland synt, men killen skickade en cs-80 istället?
    eller blandar min hjärna äpplen och päron eller nåt

  46. #46
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    men... var det inte du som hade vinnande budet på en roland synt, men killen skickade en cs-80 istället?
    eller blandar min hjärna äpplen och päron eller nåt
    Det var ju ett skämt ju.

  47. #47
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ja det var ett skämt , tydligen inget lyckat i så fall

  48. #48
    Moogmannen
    Moogmannen är inte uppkopplad

    Senior
    Hur lång uppvärmningstid har en CS-80 förresten?

  49. #49
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det var ett skämt , tydligen inget lyckat i så fall
    ok, jag följde inte hela tråden tydligen. Det lät onekligen som en önskedröm...

  50. #50
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Moogmannen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur lång uppvärmningstid har en CS-80 förresten?
    kort , 10 minuter, kanske kortare har inte testat att spela på den tidigare
    Längst tid har Alesis Andromeda , typ 2 timmar men då kör jag med både temparature tuning och background tuning avstängda samt kör inte Auto Tune manuellt en endast gång, möjligen en gång om året men jag har inte haft detta ex ett år ännu

  51. #51
    Moogmannen
    Moogmannen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kort , 10 minuter, kanske kortare har inte testat att spela på den tidigare
    Längst tid har Alesis Andromeda , typ 2 timmar men då kör jag med både temparature tuning och background tuning avstängda samt kör inte Auto Tune manuellt en endast gång, möjligen en gång om året men jag har inte haft detta ex ett år ännu
    Det är intressant det där. Gamla instrument som knappt behöver någon uppvärmningstid. Tänker närmast på min CS-15 som inte har någon uppvärmningstid alls, oscillatorerna har rätt stämning direkt, till skillnad mot min 30 år yngre Voyager som behöver minst en halvtimme på sig för att låta okej.

  52. #52
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Moogmannen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är intressant det där. Gamla instrument som knappt behöver någon uppvärmningstid. Tänker närmast på min CS-15 som inte har någon uppvärmningstid alls, oscillatorerna har rätt stämning direkt, till skillnad mot min 30 år yngre Voyager som behöver minst en halvtimme på sig för att låta okej.
    Intressant det där, vilken version av Voyagern har du? Vet att jag sett nån annan (drifter?) på 99:an som också har en uppvärmingstid på nåt sånt för sin Voyager. Min tar kanske tio minuter på sig. Jag har ett väldigt tidigt ex, s/n 170 nånting av den första serien (SE). Man kunde ju tycka att senare ex skulle vara snabbare på att stabilisera sig.

  53. #53
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Temco-stabiliserade oscillatorer betyder att de har ett temperatur-beroende motstånd som kompenserar ostämdhet i oscillatorn när den värms upp. Detta är en vanligt förekommande lösning på framförallt polyfonisk syntar från mitten 70-talet och framåt.
    Detta upplevt oftast som att synten behöver lite tid på sig att "värma upp" innan surheten har stabilserat sig till en (förhoppningsvis) helt stämd synt.
    Jo, tempco-resistorer för att stabilisera oscillatorer känner jag till. Men det jag inte hajar är det där som Firechild beskriver, att han kan slå på CS-80:n, spela och det låter bra, gå därifrån en stund med CS-80:n fortfarande påslagen och när han kommer tillbaka så låter den skevt, för att låta bra igen efter en stunds spelande.

  54. #54
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Har det inte att göra med om den är hz/v eller v/oct? Att exponentiellt kräver mer uppvärmning?

  55. #55
    Moogmannen
    Moogmannen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant det där, vilken version av Voyagern har du? Vet att jag sett nån annan (drifter?) på 99:an som också har en uppvärmingstid på nåt sånt för sin Voyager. Min tar kanske tio minuter på sig. Jag har ett väldigt tidigt ex, s/n 170 nånting av den första serien (SE). Man kunde ju tycka att senare ex skulle vara snabbare på att stabilisera sig.
    Jag har en Voyager Old School, serienumme på 250 nånting, orkar inte plocka ner den från stället och kolla. Det beror lite på om jag har fönster på och annat också men generellt sätt tar det alltid lång tid innan den slutar skeva. Och när den väl börjar bli varm så får jag alltid vrida på Fine Tune för att få ett A på 440 Hz på oscillator 1. Det är aldrig något problem med min CS-15 som dels är 30 år äldre och dels har ett skörare ljud. Där är allting i stämning från sekunden efter att man slagit på den. Känns rimligare på nåt sätt att den skulle ha problem med det där än en modern Moog men så är det iaf. Men jag bryr mig inte, mina syntar står vanligtvis på 24/7, dessutom är det något härligt vintage med långa uppvärmningstider även om det givetvis finns gränser.

  56. #56
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Schyssta bananer! Har den där örjeln bossanova oxå?

  57. #57
    Moogmannen
    Moogmannen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Mårre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Schyssta bananer! Har den där örjeln bossanova oxå?
    Finns flera banker med balkanljud att ladda ner i sysexformat enligt säker källa.

  58. #58
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Då är din Voyager alltså sex eller sju år nyare än min. Intressant, eftersom Moog säger att de gjort diverse förbättringar (främst av signal to noise ratio) genom åren. Kanske nån av de förbättringarna faktiskt gjort oscillatorerna mindre stabila. Jag brukar iofs få stämma om nån gång då och då om den är på i flera timmar. Inget problem för mig, jag giggar den inte. Men jag har smärtsamma minnen av att försöka hålla en Mono/Poly stämd genom ett helt gig (=omöjligt). På sätt och vis var det bättre förr, på sätt och vis inte...

    Nåja, hade jag en CS-80 så skulle jag aldrig ta den till ett gig och ge blanka tusan i eventuell temperaturinstabilitet!

  59. #59
    Moogmannen
    Moogmannen är inte uppkopplad

    Senior
    Å andra sidan tycker jag min Voyager låter fetare och mer model D-likt än vad många andra beskriver om sina. Det ser jag mest som en fördel så jag klagar inte.

  60. #60
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Gjorde en A/B-jämförelse med en Model D nyligen och skulle nog påstå att min Voyager låter klart fetare. Däremot inte lika rå och bright som Model D, framförallt inte med fyrkantsvåg + öppet filter. Vilket väl delvis kan förklaras (och delvis justeras via insertloopen) av att Model D alltid överstyr filtret, pga en beräkningsmiss.

    Skulle vara kul att göra en A/B-jämförelse med din OS nån dag! Jag har testat sju - åtta Voyager PE och XL och skulle nog påstå att min SE låter mer vintage, men kanske bara pga att den är äldre och därför kanske sämre kalibrerad. Ingen av dem låter som en Model D dock. OS ska ju ha samma röstkort som mellangenerationens PE, men vem vet.

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-07-18, 21:52
  2. Synthar som påminner om Yamaha cs 01 II
    Av Lofi i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-30, 20:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •