Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Portabel utomhus PA...hjälp...

  1. #1
    Adde
    Adde är inte uppkopplad
    Addes avatar
    Senior

    Portabel utomhus PA...hjälp...

    Har kanske postat denna fråga i fel tråd...ber om ursäkt i förväg isf.

    Hur som helst, jag har fått uppdrag av den idrottsföreing jag är involverad i att införskaffa en portabel PA-anläggning, vilken främst ska användas utomhus (då gärna med batteridrift). Jag behöver en mixer/förstärkare med ingång till mik, extern ljudenheter mm. Till detta ska medföljas kraftfulla högtalare samt behändigt case eller liknande att kunna transportera allt i.
    Eftersom den kommer att användas utomhus, ställs extra krav på bra ljudåtergivning och tåla lite oöm behandling.

    Budgeten är mellan kkr 5-10.

    Jag kan inte mycket om detta och tar därför gärna emot tips.

  2. #2
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Finns allt i ett lösningar för ca 5000 med inbyggt batteri som är bärbart. Kolla under akkudriven högtalare på thomann. Tror det är närmast det du söker. De spelar nog inte jättehögt dock. Steget över det är generator + en aktiv tolvtumshögtalare och en liten mixer. Då kan man spela högt men får ganska lite bas om man ska dansa disco. Ryms precis inom bydget. Behövs stereo, välljud och bas blir det svårt med den budgeten. Generator är ett måste om man ska spela på traditionell pa-volym. Så du får först och främst bestämma dig för hur högt det ska spelas och om det behövs bas och stereo. Hur många personer? Tal/musik?
    Senast redigerat av xsense den 2013-06-25 klockan 15:05.

  3. #3

  4. #4
    Adde
    Adde är inte uppkopplad
    Addes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av xsense Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns allt i ett lösningar för ca 5000 med inbyggt batteri som är bärbart. Kolla under akkudriven högtalare på thomann. Tror det är närmast det du söker. De spelar nog inte jättehögt dock. Steget över det är generator + en aktiv tolvtumshögtalare och en liten mixer. Då kan man spela högt men får ganska lite bas om man ska dansa disco. Ryms precis inom bydget. Behövs stereo, välljud och bas blir det svårt med den budgeten. Generator är ett måste om man ska spela på traditionell pa-volym. Så du får först och främst bestämma dig för hur högt det ska spelas och om det behövs bas och stereo. Hur många personer? Tal/musik?
    Den ska användas till diverse idrottsevenemang vilket innebär PA till speaker men även möjlighet att spela musik. Dock kommer den inte användas till "discokvällar"...

  5. #5
    Adde
    Adde är inte uppkopplad
    Addes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av xsense Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart intressant! Ska kolla vidare på den.
    Mer tips tages tacksamt emot!

  6. #6
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    En färdig lösning är säkert bäst för denna tillämpning, jag har dock byggt en del olika portabla PA-grejer så jag delar med mig av lite info om någon annan är intresserad!
    Jag har kört PA många gånger svinhögt på batteri, det gäller bara att välja rätt batteri så att säga! Jag körde med stora gel cell batterier från truckar och husbilar, rejäla härken! Nu finns det dessutom bra och kraftfulla klass D-förstärkare så man kan köra direkt från batteriet och inte behöver gå via omvandlare 12 till 230V så man tappar effekt.

    För park/festivalbruk finns det en lösning som är fantastiskt bra och beprövad, Boominator!
    http://boominator.dk/index.php/Main_Page
    http://www.diyaudio.com/forums/class...y-machine.html
    Den spelar bra, länge och starkt och ritningarna är open source och finns i Sketchupformat bland annat.
    Den är uträknad för att stå på marken och funkar inte lika bra högre upp, park/festivalstereo som sagt!

  7. #7
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    http://www.thomann.de/se/db_technolo...lehandheld.htm

    Står inte hur stort batteriet är men dB technologies håller hyffsad kvalité och om man kan avstå stereo får man lite mer för pengarna

  8. #8
    xsense
    xsense är inte uppkopplad
    xsenses avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har kört PA många gånger svinhögt på batteri, det gäller bara att välja rätt batteri så att säga! Jag körde med stora gel cell batterier från truckar och husbilar, rejäla härken!
    Ja fast en generator med en bensindunk är betydligt lättare att transportera och räcker längre.

  9. #9
    Adde
    Adde är inte uppkopplad
    Addes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av xsense Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    http://www.thomann.de/se/db_technolo...lehandheld.htm

    Står inte hur stort batteriet är men dB technologies håller hyffsad kvalité och om man kan avstå stereo får man lite mer för pengarna
    Den ska jag undersöka lite närmare, verkar intressant, tack!

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av xsense Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja fast en generator med en bensindunk är betydligt lättare att transportera och räcker längre.
    Men ryker och låter illa, och har även negativ miljöpåverkan på det andra sättet

  11. #11
    fjallstrom
    fjallstrom är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    tjena, jag byggde just ihop en sån här lösning till min lilla parkklubb (lillaparkklubben.se) och delar med mig lite.
    jag hade ett par mackie srm450 sedan tidigare (aktiva hyfsade små pa-lådor), och lite bös i form av mixers och mickar. behövde ström till detta på nåt lättflyttat sätt (jag drar hela kitet bakom cykeln liksom).

    valet föll på ett sånt här elverk. är vansinnigt nöjd än så länge (har bara kört ett gig med det ännu iofs):
    http://www.blocket.se/stockholm/Elve....htm?ca=11&w=1 (från drev.se)
    jag kör den på alkylatbensin så miljöpåverkan är rätt låg. dessutom drar den obefintligt med soppa. 2.2 liter ger 4 timmars drift vid 1000w. 56db låter den, vilket innebär att om man ställer den 25 meter bort, i en parkmiljö, är ljudet helt ohörbart.

    eventuellt fel för dig, men nån annan kanske trillar över tråden i framtiden.

    hej!

Liknande ämnen

  1. Var ska hippies gigga utomhus i sommar (festival?)
    Av hasparigus pink i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-13, 09:44
  2. Portabel inspelning
    Av Rotwang i forum Inspelning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2003-05-14, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •