Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Cubase MIDI/vst not häng, hilfe!

  1. #1
    Bigstone
    Bigstone är inte uppkopplad
    Bigstones avatar
    Senior

    Cubase MIDI/vst not häng, hilfe!

    Lyckades få Cubase Essentials 4 att rulla under Win8 mot all förmodan. Hade räknat med tokstrul! men nix, funkar helt ok... eller jaa.. nästan men tror mer på att mitt problem är ren okunskap eller drivrutins tjall.
    Ett rent projekt och en enkel Vst synt och inget mer. En ton i taget går bra men så fort man tar två eller fler hänger sig en till två toner tills dess jag kör Midi Reset eller på något sätt fibblar med Vst synten, typ inaktivera/återaktivera synten (e - symbolen), Record arm on/off eller dylikt.

    Kör det hela på en laptop
    AMD E1 (Dual 2x 1,4GHz)
    4Gb Ram
    Windows 8
    Ljud drivrutin: Asio4All
    Ljudkort: Internt (Realtek)
    Midiinterface: USB Noname midi interface (funkar bra till andra program)


    Jajo, systemet är ju verkligen inte det bästa för morderna Cubase men för Essentials 4 är det enligt spec gott nog vad jag fattat.
    Provat att labba med olika inställningar i Asio4All och även provat den universala Direct men samma symptom.
    Har även provat olika midi klaviaturer, midi filtren i Cubase men med samma resultat.

    Några ideér på vad det kan vara? Någon som känner igen problemet? Lösningar?

  2. #2
    Bigstone
    Bigstone är inte uppkopplad
    Bigstones avatar
    Senior
    Ingen som har tips?

  3. #3
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Känner inte igen problemet,, men försöker med lite brainstorming.

    Vilken VST-synt är det?

    Låter som att det är något strul med inställningarna, midi, snarare än ASIO??

    Midi är ju väldigt simpelt och kräver väldigt lite "kraft" från din dator, och midi har inget med ASIO att göra (egentligen).

    ASIO är väl en drivis för ljud/ljudkort för att skapa virtuella audiospår, effekter, syntar m.m.? Midi är ett gammalt protokoll för att kontrollera framför allt syntar. Note on/off,, pitch,, och alla inställningar som just den specifika synten kan hantera via midi cc. Sådant som du kan spela in som automation. Fortfarande har det inget med ljud att göra! Mer som ett "macro". Dina tangenttryckningar,, vridande på portar och bend,, kan skickas till olika midienheter, syntar, sequencers o.s.v.

    Men det kan ju vara så att den VST-synt du försöker använda kräver mer kraft? Midi är förmodligen inga problem,, men 1 ton på en VST,, kan vara ok,, 2,, då krävs det mer CPU än din dator kan ge?

    Kör själv XP och Cubase 4.52. Om jag lastar mitt projekt med många VST-prylar så brukar det visa sig med att ljudet blir väldigt dåligt,, det blir ungefär som att du drog ner ljudkvaliteten från 16bitar,, ner till 1,,,

    Har Essential möjlighet att "frysa" VST-spåret? Du kan ju testa? Spela in midi, utan att live spela upp på din VST-synt. Sedan exporterar eller fryser du spåret. (Frysa,, det är väl ungefär som att Cubase exporterar VST-spåret till en temporär wav,, och sedan "laddas" VST-synten ur för att spara på datorns resurser.

    Har du bytt till rätt drivis, i Essential,, så att du spelar upp med ASIO? Vilken Latency ligger du på? Finns det en indikator som visar hur mycket CPU-load som ditt projekt kräver?


    Detta var mer lite resonemang,, ville varken uppfostra eller skriva dig på näsan!

    Det jag skrivit är kanske oanvändbart,, mumbojumbo,, saker du fått med modersmjölken eller bara en väg framåt.

Liknande ämnen

  1. MIDI häng!?
    Av dagHB i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-06-20, 06:12
  2. Välja ljudkort (Hilfe! Hilfe!)
    Av Rizzo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-04-18, 15:57
  3. "Sidled-scroll-häng" i Cubase SX3
    Av moogpower i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-12, 11:14
  4. fattar inte hur min BCF2000 ska fungera i cubase, hilfe!
    Av ljudbilden i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 11:57
  5. MIDI-"häng"
    Av Kada i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-08-01, 11:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •