Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Feta problem med Pro Tools

  1. #1
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran

    Feta problem med Pro Tools

    Jag fattar inte vad som kan ha hänt. Jag har fått två olika problem med två hårdvaruenheter på två olika datorer som båda kör Pro Tools 10. Jag har postat om detta på Avids användarforum, men testar här också.

    Dels gäller det min gamla MacBook Pro som kör Snow Leopard, 10.6.8. Där hittar inte Pro Tools min Digi003. Har testat köra Digin till Itunes, och den funkar att spela musik genom. Har uppgraderat till senaste drivarna, kastat databases, preferences osv, men till ingen nytta.

    OK, tänker jag, jag har ju en Mbox 3 Mini också. Pluggar in den istället, men får ett ännu konstigare felmeddelande:



    Detta fel återkommer på min nya MacBook Pro som kör Mountain Lion 10.8.4.

    Om jag istället försöker starta en existerande Pro Tools-session får jag felmeddelande om att Mboxen inte stöder 48 khz sample rate. Eller 44.1, beroende på inställningarna i sessionen.

    Har alltså inte gjort några uppdateringar på gamla macbooken mellan häromdagen när allt funkade smidigt och igår när allt var paj.

    Jag har testat och ominstallerat Pro Tools på gamla macbooken, men det hjälper inte.

  2. #2
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    När alturaports felet dyker upp, gå in i hardware setup och välj annat ljudkort. Starta om protools. Kontrollera att ljudkortet inte står i extern synk förutsatt att det inte ska göra det.
    Jag har fått liknande felmeddelande ett par gånger men då räcker det oftast att klicka ok och sedan öppna en existerande session och sedan stänga ner och starta om protools.

  3. #3
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När alturaports felet dyker upp, gå in i hardware setup och välj annat ljudkort. Starta om protools. Kontrollera att ljudkortet inte står i extern synk förutsatt att det inte ska göra det.
    Jag har fått liknande felmeddelande ett par gånger men då räcker det oftast att klicka ok och sedan öppna en existerande session och sedan stänga ner och starta om protools.
    OK, ska testa det! Men finns det något knep för att få PT att fatta att jag har en Digi003 då?

  4. #4
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK, ska testa det! Men finns det något knep för att få PT att fatta att jag har en Digi003 då?
    Om du väljer internt först och får det att fungera så borde du kunna byta till 003an sen. Har du senaste drivisarna till 003an?

    Jag tror 003-drividsarna måste installeras separat.

  5. #5
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du väljer internt först och får det att fungera så borde du kunna byta till 003an sen. Har du senaste drivisarna till 003an?

    Jag tror 003-drividsarna måste installeras separat.
    Japp, har senaste drivarna.

  6. #6
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När alturaports felet dyker upp, gå in i hardware setup och välj annat ljudkort. Starta om protools. Kontrollera att ljudkortet inte står i extern synk förutsatt att det inte ska göra det.
    Jag har fått liknande felmeddelande ett par gånger men då räcker det oftast att klicka ok och sedan öppna en existerande session och sedan stänga ner och starta om protools.
    Tyvärr, fungerar inte. Hopplöst.

  7. #7
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När alturaports felet dyker upp, gå in i hardware setup och välj annat ljudkort. Starta om protools. Kontrollera att ljudkortet inte står i extern synk förutsatt att det inte ska göra det.
    Jag har fått liknande felmeddelande ett par gånger men då räcker det oftast att klicka ok och sedan öppna en existerande session och sedan stänga ner och starta om protools.
    Det var betydligt krångligare än så, men nu funkar det på något vis ändå med MBox 3 mini.

  8. #8
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Sparkar liv i den här tråden igen. Det verkar inte bättre än att firewirekortet i min Digi 003 skadats på nåt vis. Någon som vet om det är lönt att byta, om det öht går?

    En beggad Digi 003 rack går på 3 000:-, så antagligen inte lönt. Kan ju testa om den funkar som jättestor midicontroller via midiportarna

  9. #9
    DrKorg
    DrKorg är inte uppkopplad
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Kan det vara glapp i Firewirekontakterna?

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Finns det ngn flash / firmwareuppdatering till den kanske?

  11. #11
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Nu kanske du har koll på det, men det gäller ju att ha rätt drivrutiner, det betyder inte alltid att det är den senaste som man ska ha....
    Kanske värt att dubbelkolla?

  12. #12
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Ja, det som hände var att firewire plötsligt slutade fungera. Inte bara att Pro Tools inte hittar Digin, utan det går inte att koppla firewirehårddisken via den heller. Nåt knas med firewire. Har senaste drivarna.

  13. #13
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    Fan helt enkelt.

Liknande ämnen

  1. Midi thru-5 Ableton/Pro Tools problem
    Av evirob i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-17, 14:50
  2. problem med pro tools
    Av nightwish i forum Inspelning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 23:39
  3. Feta trummor?
    Av uc.t i forum Effekter
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 22:29
  4. problem med pro tools
    Av Wilclore i forum Pro Tools
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 14:53
  5. Feta trummor
    Av Rizzo i forum Inspelning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2004-05-25, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •