Resultat 1 till 49 av 49

Ämne: Vilken synt brinner bäst på scen?

  1. #1
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage

    Vilken synt brinner bäst på scen?

    Föreställ er att ni står på scenen iförda läderbyxor som smiter åt som ålaskinn. Ni har ålat, hoppat, hissats upp i linor, nackat höns/parakiter med giljotin, åkt rymdraket, beställt pizza, ja, ni har gjort allt på scenen. Publiken är i extas. Nu är ni mitt uppe i er värsta hitlåt någonsin och i full färd med att lira det där otroliga solot ni knåpade ihop en låt kring. Kroppen är spänd som en båge och ni juckar frenetiskt i takt med musiken. Allt är magiskt.

    Nu... är det dags för showens klimax. Ni skall naturligtvis elda upp en synt på scenen. Det hör liksom till och ni vill ge era fans valuta för pengarna. Men vilken synt skall ni elda upp? Vilken brinner bäst? Den som brinner bäst, brinner den mest effektfullt? Brinner den länge? Kanske för länge? Borde inte Råd & Rön ha ett test?

    Äldre syntar, företrädelsevis Moogar, brinner länge och bra tack vare allt trä, men som alla vedpinnar ligger de och glöder en bra stund även om lågorna blir höga och fina. Det är inte optimalt då man riskerar att trampa i glöden då man trippar omkring på scenen senare.

    Hur är det men en DX7:a? Den är till största delen gjord i plast. Blir det mest rök och giftiga gaser av en sådan? Det hade ju kanske sett fränt ut att ha gasmask på sig, men då ser man mest ut som något tyskt punkband. Och så skall man värna om miljön.

    De flesta moderna syntar är av plast. Vad tror ni om en AN1x och dess blåa plasthölje? Det borde väl ge upphov till rätt schyssta rökeffekter? Blå rök. Så tufft.

    En Fairlight brinner nog skitdåligt, det är ju bara plåt. Samma sak med ett schysst PPG-system. De måste stå och dra in tändvätska i flera veckor om de skall brinna. Ändå är det svårt att komma upp i bra temperatur för att plåten skall smälta.

    Syntar med hölje i aluminium då? Jag har sett aluminium brinna som ett tomtebloss. Problemet är att det ger ett intensivt ljus som kan förstöra ögonen. Rökutvecklingen skall vi bara inte tala om, uj uj uj. Sedan är det svårt att släcka. Har aluminium börjat brinna så har man nog gått över gränsen för vad brandmyndigheterna tillåter i offentliga sammanhang.

    Så... vilket är den ultimata livesynten när man eldar upp den?

  2. #2
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Hmm, svårt men en mc303 måste brinna snyggast! Helt klart!

  3. #3
    imported_Lemon

    Burn baby burn - DISCO INFERNO!!!


    C'mon baby light my fire!!!

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Den där hade jag som bakgrundsbild på ibooken för nån månad sedan
    Varför inte elda upp en gammal tramporgel istället? Det borde ju bli värsta maj-brasan..

  5. #5
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Enda praktiska testar jag genomfört var med floppyn in min Emu e64. Den rök ganska fint iaf...

    MC303 torde vara det mest tillfredställande iaf.

  6. #6
    imported_Patbos
    Access virus har ju plast, plåt på fronten OCH trä på sidorna!

    Måste väl ändå vara det ultimata?

    Trä för lågorna, plåt och lite lack för skum rök, plast för det där frätande, samt mer rök?

    Tycker jag allt!

  7. #7
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Jag röstar på Virusen. Mc-303 hadde visseligen varit en fröjd för ögat att se brinnande. Gärna en hög/bunt med Mc´s

  8. #8
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Röstar också för en mc-303. Den är iofs inte så stor och mäktig att elda upp...Man vill ju har något stort som brinner. Tramporgel vore ju ganska praktiskt. Slipper man elda upp någon gammal klenod också. Fast om jag ska vara riktigt petig så föredrar jag nog hellre muskler kombinerat med slägga...

  9. #9
    lasselus avatar
    Redaktör
    GX1

  10. #10
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Men en STOR hög med mc-303or? Det lär brinna ett tag!

  11. #11
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    clase: musklerna + släggan ska ju mata på den brinnande orgeln.. då borde det bli drag!

  12. #12
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Det är i och för sig en tanke... att mata på med en slägga också. Jag tror i ärlighetens namn att en MC-303 är mest lämplig att bearbeta med slägga. Vill minnas att hela dess hölje var i plåt. Den hade man nog kunnat buckla till ordentligt. Rattarna i plast skulle flyga iväg väldigt snyggt. Men elda upp den... näe. Fast det är klart, om man använder en en kraftig eldkastare så hade det sett snyggt ut. Och den förtjänar verkligen att förstöras.

    Hur är det med sådana där gamla italiensa grejer? En Siel Cruise, typ. Vill minnas att de var gjorda av någon äcklig hårdplast. Dels hade de brunnit under stark och effektfull rökutveckling, dels så hade plastbirarna flygit när man skickar på med släggan.

    Tutta eld på en GX1 hade vart... intressant. Den har både looken och storleken. Det fränaste hade nog vart att hälla tändvätska över sidorna och ovansidan på den, tutta på och sedan spela på den en stund. Fatta vad otroligt fränt det skulle låta när den blir varm och börjar stämma ur sig! Den har ju en bunt oscillatorer att stämma ur, och dessa lär väl inte vara mindre känsliga än på en CS-80. Allt detta medans en vansinnig figur spelar på den. Så effektfullt!

  13. #13
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    En hög med MC-303...en riktigt stor hög....mmmm....det vore som att se dödens ängel inför krigstribunalen i haag eller nåt dylikt. Wooow! Snor nog idén till min scenshow...någon som vill se sin mc 303 brinna på en scen?

  14. #14
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    ...egentligen borde väl en sån där träbyggd modularvägg a la moog brinna bäst?

  15. #15
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    En Matrix-12 då? Häll ut tändvätska mitt på den och se hur den rinner ned i alla springor. Den har stor yta för tändvätskan. Sedan tuttar man på och se hur elden letar sig mellan knappar och alla displayerna. Man skulle kunna spritsa ut tändvätskan så att den bildar bandnamnet.

  16. #16
    18db
    18db är inte uppkopplad
    18dbs avatar
    Veteran
    Parakeet: Sielen har dessvärre ett plåthölje. Förvisso även platsgavlar. KAnske kan funka endå. En annan nackdel är att den ganska så tom innuti.

    Clase: Varsågod Om jag haft en så hadde jag kunnat donera den till dej. OM!

  17. #17
    Helix
    Helix är inte uppkopplad
    Helixs avatar
    Veteran
    En CS-80 eller DX-1 då? lär ju brinna ett tag..

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fånigt! Jag eldar upp en gitarrist i stället!

  19. #19
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    PF: Lät som ett väldigt bra alternativ faktiskt. Jag har två stycken i bandet som nog brinner rätt bra. Har en sångare också, men han vill man nog inte tutta på. Hans plats i bandet känns mer befogad.

  20. #20
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Emulator II brinner fint. Den självantänder till och med om det kommer vatten på, men det kommer mest en massa otäck rök. Jag vet för min har gjort det på scen.

  21. #21
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Hm... har hört talas om en trummis som råkat ut för spontan självförbränning. Och nu en Emulator 2:a. Det var föresten en av Spinal Tap's trummisar som dog på grund av spontan självförbränning, i alla fall i filmen.

    Gitarrister och eld är en beprövad konstruktion. Kolla bara på Hendrix!

  22. #22
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Usch, fågeln... du förflyttar mig till de hemska åren 92-93 när jag kollade på så mkt skräckfilm att jag trodde den snälla tanten på konsum var massmörderska. Det var också då jag såg dokumentären om självantändning... och givetvis nästan köpte konceptet... skrämmande helt enkelt. Hur är det - finns det / går det / är det en sjuk myt? Vi får väl förflytta oss till trådarna kring Ärligt talat på forumet offtopic.se för att utröna den frågan... ;-)

  23. #23
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Självantändning är en myt. Har alldrig funnits ett (väl)dokumenterat fall i den moderna tiden som inte kunnat ha beråt på något annat. Förutom de som skedde i Spinal Tap (jag verkligen älskar rockumentaries och mockumentaries, är ett stort fan av den genren +metafilm). Bästa biten i Spinal Tap angående deras bandmedlemmar historia är då de börjar prata om att en tidigare medlem kvävdes till döds av en spya och en säger: "The never actually said who's vomit it was." "Yeah, you cant really...dust for vomit."

    Hendrix satte väl aldrig eld på sig själv? Bara guran såvitt jag vet...jag vill dra med mig hela gitarristen ned i lågorna.

    Varför kom det vatten på emulatorn? Vad gjorde ni åt saken? Sådant här är kul att höra (dock inte att vara med om själv)

  24. #24

    Redaktör
    Enligt http://skepdic.com/shc.html är självantändning teoretiskt möjligt, men finns inga bevisade fall. Jag har bestämt för mig att jag läst om någon annan som studerat ämnet och menat att spontan antändning är möjlig om personen i fråga är extremt fet och har druckit mycket alkohol (vi talar om 120+ kilo-klassen, och rejält med sprit; observera att alkohol gör en fet).

  25. #25
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Kan det inte ha med gaser i magen att göra?
    Jag tycker nog att tändvätska på synthen blir lite klent. Vad som krävs är en stor synth ala CS80 eller liknande. Gärna lite luftigare än så - mycket tomhet inuti som packas full med krut! Vi snackar pyroteknik och bengaliska eldar.
    Sen kan man ju stå i en cirkel av kvidande MC303:or...

  26. #26
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag tycker man borde inleda med att blåsa hornen o PA-t (det rök som faan när jag brände hornen i replokalen, rökfyllt var namnet) och sedan fjuttar man eld på en mc-303 och en laptop, allt för att hedra äkta elektro!!

  27. #27
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Jag tycker att den modulära synth som Sawtooth har som avatar borde vara den ultimata att elda upp

  28. #28
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Ja, varför inte preppa grejerna i förväg? En Linn LM-1 är stor och tom invändigt. Det är även en Waldorf Microwave XT.

    Jag får väl också ansluta mig till skaran för de som är skeptiska till fenomentet spontan självförbränning. I de mest kända påstodda fallen har man aldrig lyckats få tag i några inblandade personer. Man har inte ens kunnat spåra namnen på dem och eventuelle bilder har aldrig kunnat verifieras som äkta. Du kan nog vara lugn, PF. Skulle jag råka ut för spontan självförbränning så hoppas jag det sker i serverrummet på jobbet. Där har vi ett brandsäkerhetssystem av typen Hi-Fog som hade utlöst innan jag ens fjuttat eld.

    Åter till ämnet... de flesta verkar vara eniga om att det är en massa MC-303:or man skall leda upp. Säg att ni har en hög om, tja, 30 stycken. Hur skulle ni rigga dem? De har rätt mycket plats i sig, så man hade kunnat lägga i ballonger fyllda med naplam (bensin och alunat) och lite andra grejer. Innan man eldar upp dem så tror jag att man skall gå runt och göra lite filtersvep och grejer på dem, då fattar publiken att det är en synt eller trummaskin på riktigt. En eller ett par av dem hade jag lagt på ett litet stenaltare. Under totalt psykadeliska toner och magiska och lite hemliga gester hade jag "offrat" den på altaret. Frågan är bara hur man får ordentligt höga och fina lågor?

  29. #29
    imported_Lemon
    Citat Ursprungligen postat av PF
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fånigt! Jag eldar upp en gitarrist i stället!
    Håller med!
    Eller vad säger herr Knickedick!!!

  30. #30
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Kanske med midistyrda gasoltuber?

  31. #31
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    De flesta ljusbord går att midistyra och pyroutrustning går att midistyra, så det borde gå att programera ihop en helsikes show när mc303:orna flyger åt fanders...

  32. #32
    babyarrogant
    babyarrogant är inte uppkopplad
    babyarrogants avatar
    Senior
    Förlåt, nu fick jag upp ångan, men en kyrkorgel med en fyrverkeripjäs i varje pipa skulle nog dra folk till kyrkan!

  33. #33
    imported_Lemon
    Citat Ursprungligen postat av babyarrogant
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förlåt, nu fick jag upp ångan, men en kyrkorgel med en fyrverkeripjäs i varje pipa skulle nog dra folk till kyrkan!
    Stalinorgel menar du?!? :kaaaka!:

  34. #34

    Redaktör
    Jag tror på en synt med reglar eller andra lämpliga hål i ovansidan. Då kan man fylla på tändvätska inuti så brinner lågorna stiligt upp genom hålen. En JD-800 kanske? (Fast den är väl i metall?)

    Nåt annat som vore stiligt vore att rigga upp brinnande syntar som bengaliska eldar och ha dom snurrandes medans dom brinner. Pluspoäng om synten har någon optisk styrning (typ D-Beam, har inte MC303 det?) så att röken påverkar ljudet.

  35. #35
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Näe, den har inte D-beam. MC-505 har väl det, och de brinner förmodligen inte sämre.

  36. #36
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Clase:

    mitt missöde med EII:an berodde på att det regnade in ovanför scen och det droppade ner på oss, så det blev någon kortslutning och troligen fattade dammet inuti eld. Det bisarraste var att den fortsatte skicka MIDI av sig själv ett tag efter att jag flyttat på mig av rädsla att få en dödsstöt. De ser ju ut som kärnkraftverk de där. Vår monitortekniker kopplade ur den och lagade den sedan. Nästan inget hade skadats otroligt nog, bara någon säkring, ett par sladdar och diverse sot på kretskorten.

    Jag kommer ju från Helsingborg, där Jonas Jonasson och Thomas Öberg i bob hund hade ett legendariskt synthband vid namn Spacelab på 80-talet. Enligt legenden eldade de upp en gammal stråkmaskin på scen under en spelning på någon skoldans men jag var inte där tyvärr. Men det är säkert sant. Det verkar ju vettigt, med tanke på att det är mycket trä i gamla stråkmaskiner...

  37. #37
    deleted user
    Polysix kanske


  38. #38
    knicked
    Tja Lemon mord är alltid mord oavsett vem man eldar upp, så den som är van vid tids bestämda straff skyr väl kanske inte det, men vi övriga som inte eldar upp annat än trädgårdaavfall tar väl inte så lätt på mord.

    För övrigt så ser jag inte vitsen med att elda upp någoneller något instrument alls. Inte en Hendrix var frän, bara dum i huvudet av alla droger.

  39. #39
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Vadå..? Tycker inte brudarna att man är häftig när man eldar upp saker på en scen? Förstör inte min världsuppfattning nu är di snäll.

  40. #40
    knicked
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vadå..? Tycker inte brudarna att man är häftig när man eldar upp saker på en scen? Förstör inte min världsuppfattning nu är di snäll.
    Vet inte men kanske det!

    Å Lemon, gå inte på krigsstigen nu när jag inte gillar att elda saker oavsett om de är klaviaturspelare eller ej.

  41. #41
    imported_Lemon
    Citat Ursprungligen postat av knicked
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte men kanske det!

    Å Lemon, gå inte på krigsstigen nu när jag inte gillar att elda saker oavsett om de är klaviaturspelare eller ej.

    Peace brother!

  42. #42
    knicked
    Citat Ursprungligen postat av Lemon
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Peace brother!
    ok

  43. #43
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Makaris hemmabygge var väl i trä? Ek om jag minns rätt...det borde brinna vansinnigt bra! När det blir glöd så kan man grilla också, vilket man bör göra i dagar som de här.

  44. #44
    imported_Lemon
    Citat Ursprungligen postat av Clase
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Makaris hemmabygge var väl i trä? Ek om jag minns rätt...det borde brinna vansinnigt bra! När det blir glöd så kan man grilla också, vilket man bör göra i dagar som de här.
    BLASFEMI!!!

  45. #45
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Bumb!

    (Hittade i jakt på mitt gamla användarnamn)

  46. #46
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Importerad citron lät ju piffigt annars...

    Som trådsvar kommer här två kandidater:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	prophet-burn.jpg 
Visningar:	0 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	102902

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	burning_moog.jpg 
Visningar:	0 
Storlek:	12,0 KB 
Id:	102903

  47. #47
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Pippin var ju själv inne på det för 17 år sedan och facit kvarstår (vars gruvliga öde är bestämt sedan årtionden tillbaka).

    'Vilken synt brinner bäst på scen?'

    I give you:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CruseCrap.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	105,7 KB 
Id:	102906

    Jag fullkomligt hatar denna. Ägde den i många år och får fortfarande rysningar och uppstötningar. Fy

  48. #48
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pippin var ju själv inne på det för 17 år sedan och facit kvarstår (vars gruvliga öde är bestämt sedan årtionden tillbaka).

    'Vilken synt brinner bäst på scen?'

    I give you:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CruseCrap.jpg 
Visningar:	25 
Storlek:	105,7 KB 
Id:	102906

    Jag fullkomligt hatar denna. Ägde den i många år och får fortfarande rysningar och uppstötningar. Fy
    Fast den lär brinna endast halvbra. Plastsidorna är ganska tjocka och spånskivebotten brinner ju ihop med tangenterna, men resten är plåt.

    Jag har två - köpsugen?

  49. #49
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har två - köpsugen?
    Avstår att besvara det där MP eftersom du verkar vara en hygglig prick

    Kan däremot säga att jag hellre skulle spela såg än Cruise


Liknande ämnen

  1. Vilken MAC, lämpar sig bäst?
    Av CalleLewander i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-07-07, 13:52
  2. Hårdvarukontroller - vilken är bäst?
    Av petsematary i forum Mixning & mastring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-05-12, 10:35
  3. Vilken VA låter bäst?
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2004-03-20, 23:59
  4. Vilken trummaskin är bäst...
    Av Demokid i forum Övriga instrument
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2004-02-01, 15:03
  5. Vilken trummaskin är bäst...
    Av Demokid i forum Övriga instrument
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-06-12, 22:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •