Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Bergman Klavitron Rörorgel

  1. #1
    jdemner
    jdemner är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Bergman Klavitron Rörorgel

    Hej!
    Jag har precis införskaffat mig en Bergman Klavitron. Det är en svenskbyggd tung pjäs från 60-talet med 43 (som jag ser i alla fall) rör och dubbla manualer.
    Just nu får jag el i orgeln, men inget ljud eller övrig aktivitet. Det enda felet jag kan se är en säkring som har kopplats förbi av tidigare ägare, men jag har svårt att se att det är hela problemet.

    Alla rör lyser och det el i säkringarna, men inget ljud alltså. Har ni några tips på vad felet kan vara? Allt är välkommet då jag är ny inom området.

    Tack på förhand!

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Om allt lyser så kan man ju bara spekulera. Är det brus eller totaltyst? Om det är total tystnad borde en kallödning eller glappkontakt nära högtalaren vara en rimlig bov i dramat.

  3. #3
    jdemner
    jdemner är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Det är totaltyst i orgeln. Jag provade att koppla om till en annan högtalare men kunde ändå inte få något ljud.

    Jag får ingen "respons" alls i form av rasp eller brus, vilket jag tycker är lite konstigt!

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Följ kablarna från högtalarn och se var de tar vägen. Det kanske är nåt brott längre in. Annars: Har den nån annan utgång, typ för lurar eller extern förstärkare? Kolla isåfall om det finns ljud där.

    Välkommen hit hursomhelst!

  5. #5
    jdemner
    jdemner är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Följ kablarna från högtalarn och se var de tar vägen. Det kanske är nåt brott längre in. Annars: Har den nån annan utgång, typ för lurar eller extern förstärkare? Kolla isåfall om det finns ljud där.

    Välkommen hit hursomhelst!
    Det funkade faktiskt nu! Jag slarvkopplade högtalarkabeln till en telekabel och fick ljud! Jag hann inte testa fullt ut, men riktigt sköna ljud är det.

    När jag testade ville ett par tangenter/knappar inte funka. Bör jag prova med kontaktspray? I så fall, vilken kontaktspray?

    Tack för svaren!

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tvärdöd högtalare? Kan ju hända iofs, men sällan troligt. Troligare är dålig kontakt eller nå'n skitkomponent strax intill som gett upp.

    Du ska inte köra kontaktsprej utan att veta vad det handlar om. Börja med att spela mycket. Mekaniskt användande av klaviaturen är ofta till stor hjälp om den stått oanvänd länge. Båda mina Clavioliner var kackiga i responsen, men efter idogt lirande (även på de svarta) så vaknade de till liv utan rengöring. Men spreja aldrig på måfå... aldrig!

  7. #7
    jdemner
    jdemner är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tvärdöd högtalare? Kan ju hända iofs, men sällan troligt. Troligare är dålig kontakt eller nå'n skitkomponent strax intill som gett upp.

    Du ska inte köra kontaktsprej utan att veta vad det handlar om. Börja med att spela mycket. Mekaniskt användande av klaviaturen är ofta till stor hjälp om den stått oanvänd länge. Båda mina Clavioliner var kackiga i responsen, men efter idogt lirande (även på de svarta) så vaknade de till liv utan rengöring. Men spreja aldrig på måfå... aldrig!
    Jag får inget ljud alls ur högtalaren, men den har dåliga lödningar samt tappat sina skruvfästen och därmed är både upphängning och membran förstört. Så jag fokuserar på line out just nu!

    Okej, då lugnar jag mig med kontaktspray! Jag följer upp senare
    idag hur allt gick. Tack för svar!

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Bra att den har line out! Vad spelar du upp den i nu då?

  9. #9
    jdemner
    jdemner är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Just nu spelar jag den i min gitarrförstärkare. Den har ingen line out med teleplugg så jag har fixat en sådan själv, bara kopplat sladd från baksidan av "phones"-utgången. På denna orgel är utgångarna annars helt andra kontakter, Philips tror jag det är.

    Efter att ha spelat en del på den får jag så gott som allt att funka. Nu blir det att fixa till säkringshållarna (som har blivit dåliga),en ny diod och hoppas på att även de sista funktionerna (bland annat en av solo-knapparna) fixar till sig. Helt underbart rörljud är det i vilket fall som helst, helt klart min favoritorgel just nu.

    Tack för hjälpen!

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fett! Kollade här http://instrument.statensmusikverk.s...&iid=1217&str= Line out är väl det som heter Amplifier. Dra de kablarna som sitter på den till en telehona snyggt fäst på undersidan vettja! Skulle jag gjort

  11. #11
    jdemner
    jdemner är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fett! Kollade här http://instrument.statensmusikverk.s...&iid=1217&str= Line out är väl det som heter Amplifier. Dra de kablarna som sitter på den till en telehona snyggt fäst på undersidan vettja! Skulle jag gjort
    Precis vad jag ska göra. Har köpt en telehona som jag ska löda dit! Jag får återkomma om resultat!

  12. #12
    jdemner
    jdemner är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    En sista sak som jag kommer att tänka på förresten.
    Ett antal tangenter vill inte röra sig tillbaka till ursprungsposition när jag spelar utan de som fastnar nere. Finns det något sätt att åtgärda detta, förutom att spela?

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Om de alltid fastnar är det kanske fjädern som är slut. Borde inte vara för svårt att lirka dit en ny. Är de bara kärva så kan det räcka med att nöta.

  14. #14
    symptm
    symptm är inte uppkopplad
    symptms avatar
    Senior
    jag har också en som är total tyst. något du löste sen?

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det där är jdemners 7 inlägg totalt, och det 2013, så räkna inte med svar

    Har för mig att det blev mer klavitronsnack sen, i nån annan tråd. Hursomhelst: Hur död är den? Startar?

  16. #16
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran

  17. #17
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, jämrans tur den står utanför Götet. Eller hur?

  18. #18
    deleted user
    Skulle köpt den för virket om det varit närmare.

  19. #19
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle köpt den för virket om det varit närmare.
    Hörrududu - folk har slutat med cementskor i Nybroviken för mindre.

  20. #20
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Lite av en rysare ... slutade på 3050:- efter att ha legat på 135:- fram till fyra minuter innan auktionsslut. (Drömmer mig tillbaka till pojkrummet där jag hade en Klavitron som en god vän och jag köpt för 400:- på Philipsons i Malmö någon gång på 80-talet).

  21. #21
    ola
    ola är inte uppkopplad

    Senior
    Märkligt hur tradera påverkar folk. Hade ju en i toppskick, nästan iaf som jag hade på blocket flertal gånger. Billigare dessutom. Inget napp. Gick till norge till slut.
    min hade dessutom ackordsknappar plus två fotpedaler.

  22. #22
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av ola Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Märkligt hur tradera påverkar folk. Hade ju en i toppskick, nästan iaf som jag hade på blocket flertal gånger. Billigare dessutom. Inget napp. Gick till norge till slut.
    min hade dessutom ackordsknappar plus två fotpedaler.
    Verkligen helknas... och ibland är det nästan tvärtom. Fingrejer kan gå billigt...

    Men sitt inte där och undra - laga den där andra och aningen större träklossen du har stående istället. Vi törstar efter bilder.

Liknande ämnen

  1. Bergman Klavitron
    Av eXode i forum Övriga instrument
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2023-09-13, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •