Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Spela in första skivan/demo

  1. #1
    Jace
    Jace är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Spela in första skivan/demo

    Hej!
    Jag har skrivit egen musik jag spelar och sjunger till, och fått höra av folk att jag borde spela in mina låtar för att släppa en skiva. Jag tänkte att jag sedan kunde skicka skivan till olika skivbolag och spelnings-arrangörer, och hoppas på lite tur!=) Jag har i alla fall tänkt att spela in 12 helt egenkomponerade, där jag gjort musiken och min vän skrivit för texterna. Ska man kanske istället satsa på 3-4 av mina bästa låtar istället? Å andra sidan kan det vara bra att ha båda, ifall någon frågar om mer.
    Detta var lite bakgrundsinformation om mig.


    Frågan är hur pass avancerad utrustning jag behöver? Första tänkte jag kanske spela in i en studio, men insåg snabbt att kostnaderna kommer dra iväg för mycket. Sedan har jag hört att man kan producera skapliga inspelningar på egen hand. Eftersom jag är student är min budget begränsad, så jag skulle vilja ha så billiga och prisvärda alternativ som möjligt. Det som helt enkelt duger för att andra ska lyssna och kunna skapa sig en åsikt om min musik och min röst.

    Vilken utrustning lämpar sig bäst till mitt ändamål? Jag har dator, så jag antar att jag behöver ett ljudkort, mikrofon, slutna hörlurar. Något mer som behövs? Och budget: Så billigt som möjligt till så bra kvalité som möjligt, men mitt tak ligger väl totalt på 5-6 000 kr. Kan gärna tänka mig begagnade alternativ!

    Jag har också hört att mikrofoner fungerar olika för olika röster, men min röst är stark men len. Om det kan vara till hjälp vid val. Min musikstil är väl pop.. tror jag! Lite James Morrison stuk ibland.

    Mycket tacksam för svar!

  2. #2
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Hej och välkommen hit! Detta är ett underbart forum med mycket kunskap och många hjälpsamma människor. Ta och titta igenom forumet lite. Kolla in gamla trådar och sådant. Finns mängder med info och jag tycker mig minnas minst ett par stycken liknande frågeställningar
    Sedan går du in på blocket och söker efter typ "komplett hemstudio säljes". Det brukar alltid finnas ett gäng som ger upp pga "bristande intresse". Det brukar gå ganska billigt...

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vilken sättning är det tänkt? Själv som singer/songwriter, helt band eller elektroniskt? Blir lite olika förutsättningar nämligen.

    Välkommen hit!

  4. #4
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    +1 på allt ovan...

    Portastudio med inbyggd brännare är inte att förakta för en med mindre teknikintresse och mer gigintresse.

    Välkommen!

  5. #5
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Hej och välkommen till 99musik!
    Det är värt att fundera över om du vill spela in dina låtar för att släppa dem i det skicket (på soundcloud, spotify, etc) eller eller om det är en regelrätt demo så som man gjorde förr i tiden för att ragga spelningar och kontrakt, med en ambition att göra bättre inspelningar i framtiden. På din text så låter det som att det du eftersträvar är något som ändå håller en kommersiell nivå på ljudet och inte låter amatör/garage/replokal utan funkar att spelas på radio till exempel.

    Sättningen är naturligtvis viktigt. Är det du med akustisk gitarr eller piano eller ska det vara med band och har du i så fall några polare som vill spela eller kan du spela alla instrument själv? Eller är det nåt mer elektroniskt du vill göra?
    Generellt gäller att ju fler akustiska instrument desto besvärligare blir det att spela in med bra resultat på enklare utrustning/hemmastudio. Akustiska trummor är extremfallet, väldigt svårt att få till bra, jag hade hyrt en studio för det. Elektroniska instrument är mycket lättare att få till bra.

    Sen tycker jag definitivt kvalitet över kvantitet. Välj ut de 3-4 bästa av låtarna och sikta på att göra dem rättvisa innan du tar dig an resten. Då är det mindre risk att du tar dig vatten över huvudet. Eller bara 1 eller två till att börja med. Släpp en singel först och albumet sen

    Sen en tanke i allmänhet. Vad är det du vill göra? Vill du främst spela in dina låtar för att få ut dem, eller vill du syssla med inspelning som en hobby eller för att det är roligt och intressant?
    Jag frågar för att det går absolut att göra bra inspelningar med enkel utrustning och med dagens teknik går det att mixa extremt feta och proffsiga produktioner på en vanlig dator. Men att göra det är inget som man lär sig på en kvart.

    Du kan absolut köpa bra grejer för 5-6000. En bra kondensatormick, ljudkort, ev. en preamp, lurar och nåt inspelningsprogram. Men räkna inte med att det kommer låta radiomässigt det första eller ens andra du gör. Speciellt om du inte har någon tidigare erfarenhet av att spela in och mixa. Det finns som sagt massor av bra information att läsa sig till och folk här är hjälpsamma men det är mycket att lära sig i början och det tar tid innan man lär sig hur man mickar upp instrument och använder eq, reverb, kompressorer och alla andra verktyg man behöver.
    Men det är skitkul, det ska sägas Jag tycker bara du ska fundera över vad ditt mål är. Om du vill få ut bra inspelningar av dina låtar snabbt så får du mycket med pang för samma pengar om du lägger dem på studiotid.

  6. #6
    Jace
    Jace är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken sättning är det tänkt? Själv som singer/songwriter, helt band eller elektroniskt? Blir lite olika förutsättningar nämligen.

    Välkommen hit!
    Stort tack för Ert välkomnande!

    Jag skulle nog säga singer/songwriter, även om klassifikation ibland kan vara svårt. Jag sjunger och till inspelningarna ska det vara antingen gitarr eller piano till demo-versionerna. Övriga instrument jag skulle önska till mina inspelningar är stråkar, trummor främst. Men detta är ju inte helt nödvändigt för demoversionerna.

    Min röst är stark men len (min datormic börjar alltid skrovla vid höga toner, iphonen klarar det dock bättre) så en Mikrofon som är bra på höga starka toner.

    Bör jag mica ljud från piano eller ska jag köra med MIDI och t.ex. Ivory? Vad blir bäst? Är det inte bättre känsla att mica en flygel t.ex.?

  7. #7
    Jace
    Jace är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack för ett mycket intressant svar!
    Jag är mer av en artist är studiomusiker, även om jag självfallet tycker detta med inspelning är kul! Men mitt mål med att lära mig och trixa, är ju för att få ut min musik till allmänheten. Jag gör mig helt enkelt bättre på att sprida mitt budskap inom musiken än att gömma mig bakom en skärm och göra det.

    Jag spelar gitarr och piano själv, och jag har en polare som är trummis och har ett el-trummset kopplat via midi och bra trumljud i Cubase 5. Detta duger väl till inspelningar? Jag har ju förvisso en del baskunskaper inom området eftersom jag läst på en hel del, men jag blir ändå inte klok på alla frågor. Det enda jag redit ut med klarhet är vilka hörlurar jag ska skaffa. Men vilket ljudkort och mikrofon jag ska ha är fortfarande oklart.

    Mitt mål är ju att mina låtar ska hämna på radion och jag ska bli uppmärksammad, men jag vet inte hur den smartaste vägen dit är? Är det att spela in en halvdan demo med sång och piano eller gitarr, eller att jag gör en sån fulländad produktion som möjligt? Och vad blir tids- och prisskillnaden i så fall?

    Nämna gärna konkreta exempel på ljudkort och mikrofoner som håller hög kvalitet.

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    http://www.jam.se/studio/mikrofontil...5-JJlabs_Gold/

    Jag gillar verkligen min BMC-2. Den är dock från 2007. Denna är väl senaste uppdateringen. Tycker den fångar ackustiska instrument asbra, och den passar mångas röster. Jag vågar påstå att den är bland det bästa man får för en tusing.

  9. #9
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Micka flygel är en hel vetenskap. Är låtarna starka nog, rösten bra och miken bra så kommer du långt med ett startkit som skogge var inne på. Jag håller med om att 3-4 låtar är vettigare än ett dussin om du ska skicka demo (på skiva eller i cyberrymden).

    Elektroniska trummor och fejkpiano kan vara en smidigare väg att gå inledningsvis. Får du napp ska du naturligtvis in i studio och härja ändå förr eller senare. En sunkig PC-högtalare förstår jag att du dödar. iPhoneinspelningar tar vi i en annan tråd... Jams kondensatormikar är bra för de pengarna. Jag bandar (bl a) med en äldre modell själv som jag trivs med.

    Så ska du lyda mig så sammanfattar jag:

    * Skaffa bra mik och vettigt ljudkort (eller en portastudio)
    * Nyttja elektroniska ersättningar för akustiska instrument där så är lättare.
    * Skicka 3-4 spår till bolag som sysslar med din genre (ladda upp/erbjud filpaket/skicka CD eller vad du föredrar)

    Får du napp så kan du alltid spela in igen eller komplettera delar av inspelningen.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Själv reflekterade jag just över hur städat och stiligt det är med helvetica jämfört med den allt mer comic sansiga verdanan.

  11. #11
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv reflekterade jag just över hur städat och stiligt det är med helvetica jämfört med den allt mer comic sansiga verdanan.
    Bra reflektion, sade han utan att byta.

  12. #12
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Hur är det här kopplat till inspelning?

  13. #13
    Jace
    Jace är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Micka flygel är en hel vetenskap. Är låtarna starka nog, rösten bra och miken bra så kommer du långt med ett startkit som skogge var inne på. Jag håller med om att 3-4 låtar är vettigare än ett dussin om du ska skicka demo (på skiva eller i cyberrymden).

    Elektroniska trummor och fejkpiano kan vara en smidigare väg att gå inledningsvis. Får du napp ska du naturligtvis in i studio och härja ändå förr eller senare. En sunkig PC-högtalare förstår jag att du dödar. iPhoneinspelningar tar vi i en annan tråd... Jams kondensatormikar är bra för de pengarna. Jag bandar (bl a) med en äldre modell själv som jag trivs med.

    Så ska du lyda mig så sammanfattar jag:

    * Skaffa bra mik och vettigt ljudkort (eller en portastudio)
    * Nyttja elektroniska ersättningar för akustiska instrument där så är lättare.
    * Skicka 3-4 spår till bolag som sysslar med din genre (ladda upp/erbjud filpaket/skicka CD eller vad du föredrar)

    Får du napp så kan du alltid spela in igen eller komplettera delar av inspelningen.
    Tack för bra och utförligt svar!

    Skulle detta duga:
    Focusrite Scarlett 2i2
    http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i2.htm

    Studio projects B1
    http://www.thomann.de/se/studio_projects_b1.htm
    eller
    AKG c3000
    http://www.thomann.de/se/akg_c3000_b.htm

  14. #14
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jace Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns som bra grejer. Har inte testat nån av dem men hört bra grejer om båda mickarna. Tänk också på smågrejer som sladdar, mickstativ och puffskydd, som är bra att ha.

  15. #15
    Jace
    Jace är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av makari Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns som bra grejer. Har inte testat nån av dem men hört bra grejer om båda mickarna. Tänk också på smågrejer som sladdar, mickstativ och puffskydd, som är bra att ha.
    Jag läste dock på en hemsida att ljudkortet inte hade fått så höga betyg. Kan det bero på antal utgångar eller att den försämrar ljudsignaler? Jag behöver ju i princip bara 1 ingång, då jag spelar in i omgångar, eller gitarr plus sång samtidigt om det är möjligt?

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Tror inte det ska vara nåt fel på ljudet. Men du borde satsa på ett med midi på en gång. Då kan ju din polare med eltrumsetet spela rakt in i din dator. Kul för framtiden också om du får för dig att skaffa nån klaviatur att spela in med.

  17. #17
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    +1

    Jag är usel på ljudkort eftersom jag inte bandar i dator, så där får du lita till övrig expertis. Två ingångar är minimum. En vacker dag vill du spela in röst i stereo eller köra med två mikar samtidigt av annan anledning (gitarr/sång t ex). Själv bandar jag numera alltid sång med två mikar som har helt olika specar så kan jag mixa efteråt vad som passar utan att luras av att jag sjöng olika vid olika tagningar. En kondensatormik och en bandmik tillsammans ger både luft och härligt muller i botten utan att man behöver fuska i EQ-miljö. Men det är ju jag och min smak och röst det passar iofs.

  18. #18

    Redaktör
    Jag skulle inte vara allt för nojig över exakt utrustning – det mesta som produceras i det här prisskiktet gör sitt jobb, och hur man använder den är mycket viktigare än specifik modell, som i sin tur överskuggas av låtarna i sig.

    Jag skulle dock eventuellt fundera över att skaffa en mikrofon till i din sits, dels för att kunna spela in tex gitarr i stereo, men också för att kunna spela in sång och komp samtidigt, precis som machinepop skriver.

    Som alla andra skulle jag i första hand välja elektroniska/mjukvarualternativ för stråkar, piano och liknande – det är svårt att spela in akustiska instrument och ställer högre krav på akustik – att lägga stråkarrangemang via ett ljudbibliotek låter förmodligen bättre, går snabbare och ger mer kontroll, tex. Men har du en plats att spela in där du blir nöjd med ljudet så är det bara att köra på.

Liknande ämnen

  1. CD-skivan fyller 30 år
    Av false messiah i forum Allmänt om musik
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2012-10-17, 23:15
  2. Köpa första Tangerine Dream-skivan. Vilken?
    Av Arimos i forum Skivor & artister
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 18:12
  3. Någon som vill spela in en gratis demo?
    Av oooood i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-01-02, 18:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •